Gå til innhold

PS4 tap av konto, og hvorfor jeg aldri skal kjøpe flere Ps4 spill


Anbefalte innlegg

Jeg satt da her på denne fine lørdagen og koste meg med Bloodborne. Plutselig får jeg notis opp på skjermen, om at lisensen ikke kan aktiveres og spillet vil avsluttes om 15 minutter. Bloodborne var kjøpt via PSN, så jeg skjønte følgelig ingenting.

 

Etter litt fundering så finner jeg ut at noen har funnet ut passordet mitt på min PSN konto, og brukt "deactivate all devices" option på min konto. Deretter har tjuvradden aktivert sin egen PS4, og voila, jeg har tapt 100% all kontroll over min egen PS4.

 

Etter googling så ser jeg at dette er et kjent problem, mange sliter med tapt konto og deaktiverte PS4`s. Sony har nemlig lagt inn en beskyttelse som gjør at jeg ikke kan deaktivere flere systemer på seks måneder. 6 måneder! Dette for å forhindre "game sharing" mellom venner. Jeg kan ikke deaktivere eller aktivere PS4 systemer fra PSN hjemmesidene. Dette er altså en gavepakke for hackere og kontotyver, samt Sony som beskytter seg fra game sharing. For oss kunder, er dette helt horribelt.

 

For det er faktisk ingenting jeg kan gjøre nå, annet enn å vente. Sony support fungerer selvfølgelig ikke i helgene, når det er viktigst. Nei, nå må jeg vente til mandag før de kan deaktivere tjuvraddens PS4. I mellomtiden er gaming helgen min ødelagt.

 

Edit: Ja også er Sony Norge sin epost lenke på nettsidene ute av drift. Jeg får bare 404 error med et bilde av Solid Snake når jeg trykker på den. Golf clap Sony. Golf clap.

 

Hadde dette skjedd på Steam? Nei, for de sender ut koder på mobilen min.

Hadde dette skjedd på Google mail? Nei, for de sender ut koder på mobilen min.

Hadde dette skjedd på Blizzard Battlenet? Nei, for jeg har authenticator.

 

Hos Sony kan tjuvradder med keylogger eller andre verktøy derimot kose seg og attpåtil bli kraftig belønnet, ved at produktets oppriktige eier ikke kan få gjort noe som helst med ugjerningen. Blir hackerens PS4 system bannlyst ved seriekode? Jeg tviler. På mandag går tjuvradden løs på en ny PS4 konto.

 

Jeg har ikke fått noen epost, eller noen notification om ugjerningen. Hadde jeg ikke brukt min PS4 når det skjedde, så hadde det kunnet gå månedsvis før det ble oppdaget.

 

Det morsomste (irritasjonsmomentet) er at jeg ikke kan bruke Netflix eller NRK appen engang, så frem til support får fikset dette, er min PS4 bricked.

 

Så nå har jeg kjøpt mitt siste PS4 spill. Fra nå av skal jeg kun kjøpe exclusives. Sony har for dårlige sikkerhets tiltak på min konto.

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevde det samme, og å få support til å deaktivere den andre konsollen var mer eller mindre umulig. De skrev rett ut i chaten at det ikke var noe de kunne gjøre og at jeg pent måtte vente til det var gått et halvt år. Helt vanvittig.

 

Ja jeg har lest om andre som opplever dette.

 

Hvis det skjer meg, så kommer jeg til å ta Sony inn for forbrukerrådet og kreve penger tilbake for 100% av mine kjøp på PSN, + konsollen.

 

Sony har faktisk ikke lov til å selge et produkt som jeg ikke får brukt  :eek:

Lenke til kommentar

Jeg syns det er litt foruroligende at Sony ikke benytter seg av f.eks. 2-stegs verifikasjon opp mot et mobilnummer. Det hadde vanskeliggjort mulighetene for både game share og hackere/crackere til å misbruke PSN. Noe som burde være til gevinst for Sony og for oss brukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, du har misforstått forbrukerrådets makt. 

 

Nei. Forbrukerrådet støtter forbrukere i saker som bringes frem for Forbrukertvistutvalget.

 

En dom i Forbrukertvistutvalget vil være like rettskraftig som en dom i rettsystemet. Hvis innklagede er uenig i dommen, må innklagede anke dommen til rettsystemet. Forbrukerrådet hjelper oss forbrukere mot selskaper som Sony.

 

Dersom Sonys egen policy forhindrer oss kunder i å ta i bruk varene vi har kjøpt av Sony, f.eks. i 6 måneder, så er dette et klart og tydelig brudd på Forbrukerkjøpsloven. Sony vil tape den kampen veldig raskt. Vi er sikkert flere også, som kan kreve et samlet beløp som blir lagt merke til av Sony.

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Det virker som om Sony står ovenfor et nytt DDoS angrep. For 10 timer siden ble det laget en artikkel om dette. Sony selv mener at alle systemer skal være oppe igjen, men som andre ovenfor her opplever, så er tjenestene heller ustabile.

 

Dette fører til at jeg mister muligheten til å kunne spille i noe særling mye lenger enn 25 minutt av gangen, før jeg må ut og refreshe mine lisenser igjen. Det virker som at det er det som er problemet nå, da hackeren har tatt over min "main PS4" status, så jeg er på en sånn der "game share" status nå. Selv om jeg har kjøpt og betalt for spillene, så må jeg ha 100% stabil linje til Sony for å kunne spille nå.

 

Det er ganske crazy :-)

 

 

Gamer.no burde jo lage en artikkel om denne hårreisende DRM greia til sony. Dette er det verste jeg har sett.

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

 

Wow, du har misforstått forbrukerrådets makt. 

 

Nei. Forbrukerrådet støtter forbrukere i saker som bringes frem for Forbrukertvistutvalget.

 

En dom i Forbrukertvistutvalget vil være like rettskraftig som en dom i rettsystemet. Hvis innklagede er uenig i dommen, må innklagede anke dommen til rettsystemet. Forbrukerrådet hjelper oss forbrukere mot selskaper som Sony.

 

Dersom Sonys egen policy forhindrer oss kunder i å ta i bruk varene vi har kjøpt av Sony, f.eks. i 6 måneder, så er dette et klart og tydelig brudd på Forbrukerkjøpsloven. Sony vil tape den kampen veldig raskt. Vi er sikkert flere også, som kan kreve et samlet beløp som blir lagt merke til av Sony.

 

Sukk, jeg syntes du skal lese litt mindre hva forbrukerrådet KAN gjøre, og litt mer hva forbrukerrådet PLEIER Å gjøre, som som regel er å sende et brev.

Lenke til kommentar

Jeg har vunnet saker gjennom Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget før. Forbrukerrådet megler i saken, og hvis (når) det ikke oppnås enighet, så klages saken videre inn til Forbrukertvistutvalget. Her vil du kunne opptre rettslig, uten å måtte kjøpe advokat.

 

Til mer jeg googler om Sony, til mer i strid med norske lover er deres policy.

 

 

 

http://www.theregister.co.uk/2015/04/02/sony_holds_gun_to_gamers_heads_over_fraud_charges/

 

Sony tells hacked gamer to pay for crooks' abuse of PlayStation account Firm puts gun to customer's head over charges run up by fraudsters

 

http://kotaku.com/if-someone-hacks-your-psn-account-youre-kinda-screwed-1691083834

 

If Someone Hacks Your PSN Account, You're Kinda Screwed
Lenke til kommentar

Opplevde det samme, og å få support til å deaktivere den andre konsollen var mer eller mindre umulig. De skrev rett ut i chaten at det ikke var noe de kunne gjøre og at jeg pent måtte vente til det var gått et halvt år. Helt vanvittig.

 

Hei

 

Nå har jeg akkurat snakket med Sony PSN i Norge, og der traff jeg en hyggelig jente som etter å ha sjekket alle opplysning og nærmest kryssforhørt meg om info angående kontoen min, deaktiverte tjuvraddens konsoll og fikset alt for meg.

 

Tommel opp for personlig kundeservice ihvertfall. Selv om sikkerheten er på bunn.

Lenke til kommentar

 

Opplevde det samme, og å få support til å deaktivere den andre konsollen var mer eller mindre umulig. De skrev rett ut i chaten at det ikke var noe de kunne gjøre og at jeg pent måtte vente til det var gått et halvt år. Helt vanvittig.

 

Hei

 

Nå har jeg akkurat snakket med Sony PSN i Norge, og der traff jeg en hyggelig jente som etter å ha sjekket alle opplysning og nærmest kryssforhørt meg om info angående kontoen min, deaktiverte tjuvraddens konsoll og fikset alt for meg.

 

Tommel opp for personlig kundeservice ihvertfall. Selv om sikkerheten er på bunn.

 

Godt å høre at det ordnet seg. Selv hadde jeg ikke noen spill bundet til kontoen så jeg ventet bare til tiden var gått, men bra at det finnes løsninger på problemet. Nå har jeg tross alt et par spill bundet til den :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...