Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartprobler-skadede filer

Anbefalte innlegg

Har en stasjonær pc som har blitt treigere å starte opp. Har prøvd systemgjenoppretting men der finnes kun dagens gjenoppretting. Får også feilmelding sata 2 harddisk error under oppstart

Har kjørt sfc/scannow og de fant skadede  filer men jeg har ikke tilgang til å se dem.

Noen som har tips.

Kjører win7 64

post-31314-0-81359500-1431763542_thumb.png

post-31314-0-21269000-1431763635_thumb.jpg

post-31314-0-94653100-1431763668_thumb.jpg

Endret av billywillie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en stasjonær pc som har blitt treigere å starte opp. Har prøvd systemgjenoppretting men der finnes kun dagens gjenoppretting. Får også feilmelding sata 2 harddisk error under oppstart

Har kjørt sfc/scannow og de fant skadede  filer men jeg har ikke tilgang til å se dem.

Noen som har tips.

Kjører win7 64

W7 inneholder en oppstartsreperasjon. Legg i W7 disken din og kjør rep. Oppstår feilen igjen er disken din skadet eller har feil på kontrolleren. Noen SSDer er plaget med dette. Google din å sjekk om den er uvanlig plaget med feil.

Kjør også en memtest da feil med filer også kan komme av minnefeil

Lenke til kommentar

Har prøvd oppstartrep men får fortsatt samme feilmld. Det rare er jo at jeg får melding om feil på sata2 disken men windows ligger vel på sata 1?

Har ikke ssd.

Men gikk inn på diskbehandling og der fikk jeg melding om: Du må initialisere en disk for at behandling av logisk disker skal få tilgang til den

post-31314-0-46157700-1431779958_thumb.png

Endret av billywillie
Lenke til kommentar

Hvilken sata det er kan jeg ikke si, men i diskbehandling så er det "Disk 2" som er systemdisken din. Du sier det er en vanlig HDD. Ser du har partisjonert den med kun 97GB for windowsinstallasjonen din. Hvor mye ledig plass har du på "C" partisjonen? En nesten helt full system partisjon (C:) vil også føre til at maskinen blir veldig treg.

Jeg tror i utgangspunktet du ikke skal bry deg så mye om at du har en ikke initialisert disk. Dette er åpenbart ikke en fysisk disk pga den lille størrelsen den har. Er litt usikker, men det står noe om logisk disk i bildet ditt, om det kan være en partisjon på en av de andre diskene som du har opprettet som en "Logisk fysisk" disk. Det er i allefall ikke det som er årsaken til ditt problem for ellers skulle du ikke fått startet maskinen i det hele tatt.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil så partisjonerte jeg c disken til ca 128 gb når jeg satte den opp for ca 5 år siden. Har nå 28 gb ledig.

Tenkte det skulle være nok til windows og noen programmer. Men skulle kanskje hatt den litt større.

Men skal jeg nå initalisere de 7.88 gb som er utildelt? Kan jeg risikere at den kræsjer i tilfelle?

Lenke til kommentar

Hvis disk 0 er en fysisk disk og den er defekt så kan det og være årsak til at maskinen blir treg. Bios/windows prøver å kommunisere med disken men får ikke fornuftig svar og står derfor å venter. Prøv å koble ut den disken og se hvordan det fungerer da.

28GB, tilsvarende ca 30% ledig på systempartisjonen skulle være tilstrekkelig til at det ikke skulle påvirke systemytelsen nevneverdig.

Når det er sagt, en ca 5 år gammel HDD gir jo ikke akkurat lynkjapp oppstart uansett.

Ser jo at du har tre stk fysiske/Sata disker iht bilder i først post. Da virker disk 0 meget suspekt (merk: Disk 0 iht diskbehandling i Windows og ikke iht bilder i første post). Koble ut disk 0 og test først.

Lenke til kommentar

Da er vel problemet løst men mistenker at det siste disken min på 500gb tuller litt.

Startet først med hovedisken på 1 TB som er delt opp som C (97.47gb) og D (834.04)

Maskinen startet lynkjapt og i diskbehandling var det normalt

Startet så med hoveddisk + 4 Tb disk (I 1733gb & J 1953gb) og samme resultat.

Satte så inn siste disk på 500gb (f) men da kjørte den den noe disksjekk under oppstart (2 ganger) etter 3 oppstart var det ingen sjekk og den var lynkjapp under oppstarten og maskinen var også merkbart raskere å jobbe med

Det som er litt merkelig er at under alle oppstartene fikk jeg melding: no hardisk found men det gikk så kjapt at jeg ikke fikk med resten.

Har vel egentelig ikke gjort noe som helst men nå funker det tydeligvis.

Takker for alle gode tips. :)

post-31314-0-52709400-1431802311_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd at windows blir korrupt ved oppstart da f.eks prosessor/ram var overklokket over det som var helt stabilt og tullet seg innimellom ved oppstart. Om maskinen din er overklokket, så kan det hjelpe å prøve med alt på standardinstillinger :)

Lenke til kommentar

Maskinen funger nå uten problemer men jeg er litt skeptisk til hva sfc/scannow virkelig gjør!

Har kjørt den nå på 3 andre maskiner som fungerer feilfritt men får samme melding der om skadede filer som ikke kan repareres.

Hadde vært interesant om noen andre også kunne kjøre den og se om de får samme mld.

post-31314-0-16367900-1431896641_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...