Gå til innhold

Bærbar til bilderedigering


Anbefalte innlegg

Hei,

 
Etter at siste familietilskuddet er ankommet  ryker "kontoret"  mitt og jeg ser meg nødt til å selge min stasjonære Windows pc og erstatte den med god bærbar maskin. Mine antatt mest krevende arbeidsoppgaver den kommer til å bli utsatt for er i hovedsak bildredigering i Adobe LR og litt CC, men til gjengjeld vil det også bli mye av dette. Jeg har denne gangen bestemt meg for å prøve Apple sine produkter(Ja, jeg er klar over at en får bedre maskinvare til samme pris om jeg velger en annen leverandør).
 
Jeg sitter i dag å redigerer med en Intel i5 3570K , SSD, 16 Gb ram og Intel HD 4000 grafikk. Denne CPU scorer ca 10500 i Geekbench når jeg tester den, noe jeg synes har gått greit til LR, så jeg trenger ikke veldig mye bedre enn dette, men har ikke lyst til å gå til noe som er dårligere heller.
 
Ettersom jeg vil prøve Apple er det Retina skjerm som gjelder(Har også mulighet til å koble til en Dell U2412M) og 15,4" stor for å få en 4- kjerners CPU. Ettersom dette er et dyrt produkt, vurderer jeg kjøp av et pent brukt eksemplar.
Jeg har muligens en på hånd og ønsker derfor noen tilbakemeldinger fra dere hva dere tenker om maskinen. Det er snakk om en 2013 modell:
 
Prosessor:
 
2.30 GHz Quad-core
 
Intel Core i7, Turbo Boost up to 4.6 GHz
 
Hukommelse 16 GB 1600 MHz DDR3
 
Grafikk 
 
NVIDIA GeForce GT 650M: 1024 MB
 
Intel HD Graphics 4000 1GB 1536 MB
 
15.4-tommers (2880 x 1800)
 
Solid State Sata Drive 512 GB SSD
 
Hva tenker dere om denne maskinvaren til å redigere mye bilder i hovedsak i LR(og litt lett videoredigering), tatt med et Nikon D750? Vil denne være omtrent som den stasjonære jeg har i dag, kanskje litt vassere?
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville prøvd å få en med haswell CPU (dvs i7-4xxx) om du kjøper brukt, den du tenker på har i7-3xxx ivy bridge. Men det kommer vel ann på prisen du vil betale. regner med du er klar over at du har feil i specs, CPU har turbo boost opp til 3.3GHz, ikke 4.6GHz.

 

Ut fra specs du lister opp er det snakk om en "mid 2012 macbook retina", det betyr at den ble lansert i midten av 2012, det sier ikke noe om når den er solgt, den kan ha ligget på lager og støve hos en forhandler lenge før den er solgt. Test: http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Pro-15-Retina-2-3-GHz-Mid-2012.78959.0.html

 

Du taper så klart noe CPU ytelse i forhold til 3570k (3.3GHz boost 45W TDP vs 3.8GHz boost 77W TPD), begge er ivy bridge, så noe lavere ytelse må du regne med.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

 

Hvor når kom haswell CPU og hva er forskjellen vs ivy bridge?

 

Hvordan vil i såfall en haswell være i sammenligning med den jeg allerede har?

 

:)

 

Edit:

Ser også at det innimellom går noen brukte på finn av de nyeste, altså mid 2014. Om en går for den billigste av disse maskin, med den minste CPU,

 

Spesifikasjoner:
 
2,2 GHz firekjerners Intel Core i7
Turbo Boost opptil 3,4 GHz
16 GB 1600 MHz-hukommelse
256 GB PCIe-basert flashlagring
Intel Iris Pro Graphics

Innebygd batteri (8 timer) 

 

Hvordan vil i såfall denne være, og hvor "bra" er grafikkdelen her?

Endret av allak
Lenke til kommentar

Modellene med haswell (som har grovt regnet 15% bedre ytelse per MHz sammenlignet med ivy bridge, dvs en 3.5GHz haswell vil yte 15% bedre enn en 3.5GHz ivy bridge) kom sent i 2013, begynnelsen av 2014.

 

Ingen revolusjon, men vel verdt å få med seg.

 

Generelt sett så ble vel macbook pro oppdatert fra Nvidia GT650M til GT750M samtidig som de byttet til haswell, dvs ser du macbook pro med GT750M eller intel iris pro 5200 så har den haswell CPU.

Lenke til kommentar

For min del blir dette en ganske enkel vurdering...

 

Du sier du har Nikon D750. Råfilene fra den er vel ganske store. Den trenger altså en god del arbeidsminne.

Sånn ville jeg tenkt:

 

Kjøp så dyr maskin som du har råd til med 15" skjerm og (minst) 8 (helst) 16 GB arbeidsminne. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at en 2-3 år gammel Mac retina (eller tilsvarende spec fra andre produsenter) kan gjøre en helt grei jobb med både PS og LR. Er prisen gunstig nok kan det være et bra kjøp og 512GB SSD er positivt, da har du plass til en del bilder internt. Pluss også for 16GB RAM som bør være mer enn nok i maskinens levetid.

 

Men kjøper du en 2-3 år gammel Mac er det nødvendigvis omtrent tilsvarende kortere tid til du trenger noe nytt enn om du kjøper nytt nå. Er prisen gunstig og økonomien litt presset er brukt sikkert et fornuftig valg. Personlig ville jeg imidlertid neppe kjøpt en så gammel PC (Mac). Selv om ytelsen er bra nok er det er slitasje på batteri og disk (selv om det er SSD) og til en viss grad andre komponenter. Ikke noe enkelt valg, men jeg ville heller gått litt ned på spesifikasjoner og fått noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...