gunnar453 Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 (endret) Noen som vet hvor om en bør ha ekstra sikkerhetstiltak ang girkasse-olje? Inneholder jo svovel osv. Endret 15. mai 2015 av gunnar453 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Tviler på du stryker med om du får i deg et par dråper, men er nok lurt å være forsiktig. Bedre å bruke for mye sikkerhetsutstyr enn for lite. Vernebriller og hansker er nok ikke dumt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Sikkert fordi det kan inneholde organofosfater, eller gjorde det før. Men jeg har aldri hørt at det er noe spesielt farligere enn andre petroleums-produkter. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Slik olje trenger vell også lettare gjennom huda, so i motsetning til vanlig olje så kan du bli kvalm og dårlig ved hudkontakt etter sjølv små mengder. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Det er forskjeller fra olje til olje , sjekk hva giroljen din inneholder og så vil du få svaret. Men jeg "antar" at det ikke er det verste du kan få i deg. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Vernebriller, gode hansker og heldekkende klær så er du i mål. Om du er usikker på gjennomtrengningstid på hanskene så bytt disse ofte. Prøv å unngå søl og bruk gjerne absorbsjonsmatter egnet for olje for å suge opp det som måtte bli av oljesøl slik at det ikke kommer ned i bakken. Returner brukt olje til egnet returpunkt. Ellers gjelder nok vanlige "lab-regler" som: ikke spis, ikke sniff og ikke gni seg inn med det. Ettersom du mest sannsynlig er en privatperson som skal bytte girolje på bilen din en gang i ny og ne så holder det å følge overnevnte regler. Girolje skal tåle litt temperatur så det damper antaglivis ikke noe særlig ved romtemperatur, ergo ikke behov for avtrekk. Alle råoljer inneholder svovel i varierende grad, noen har faktisk ganske høye andeler. Ettersom svovel er som regel uønsket i produkter både pga helsemessige og miljømessige hensyn så bør du være rimelig trygg på at mengdene som finnes i oljeprodukter, deriblant girolje ikke inneholder abnormale mengder med svovel da det blir fjernet under produksjon. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Bruk engangshansker og ikke gå i klær som er trukket i olje, det bør holde. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Da jeg gikk på mekken og vi skulle overhale motor så la vi en Ford XR3i girkasse i delevaskeren med olje i girkassa. Når jeg åpnet lokket på delevaskeren etterpå og fikk denne dampen i ansiktet..... Den lukta sitter fortsatt i skallen!!! Det lukter dritt!! Jeg reagerer spesielt på hypoider. LSD oljer. GL-5 oljer. Dette klør og jeg blir rød lang oppover armene. Jeg brekker meg (høylytt) av den hypoid lukta etter den XR3i hendelsen.. Kall det en arbeidsulykke. Den er ikke helt bra den girolja... Jeg prøvde også å varme av et 5e gir på en Opel girkasse engang. Med skjærebrenner å i det hele tatt. Oljedampen i girkassa gikk av og jeg brant av meg halve trynet. Det sto en rakett med flammer i ansiktet mitt. Ikke bra. Den gassen der tar fyr for å si det sånn. Ha litt respekt for girolje. Rød ATF, DXII/DXIII og automatolje generelt har jeg derimot ikke hatt noen dårlige opplevelser med enda. Lenke til kommentar
gunnar453 Skrevet 17. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2015 (endret) Haha! mange feller på mekanisk verksted ja! Har skjedd en del ulykker med folk som har sveist på tomme oljefat osv! Jeg bruker girkasseolje på sykkelkjedet mitt og det funker bedre enn noe annet jeg har prøvd. Inkludert TF2 Super teflon lubricant. Tror jeg kommer til å fortsette med girolje om det ikke er farlig/forrurensende, selv om det lukter litt Endret 17. mai 2015 av gunnar453 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå