Gå til innhold

Lære tysk

mthor

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å lære tysk. Jeg hadde ikke tysk på VGS og lurer på om noen vet hvilke muligheter jeg har, utover å henge på Duolingo. Helst muligheter som ikke koster skjorta (Har ikke tenkt å betale 20k for kurs på Bjørknes liksom)

Endret av mthor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På høyskolen min tilbys tysk fra begynnernivå som valgfrie kurs i studiet. Den samme muligheten finnes kanskje andre steder? Høyere utdannelse er tilnærmet gratis på offentlige skoler.

Ellers finnes det selvfølgelig mange ressurser på internett.

Lenke til kommentar

Å lære seg å lese og skrive tysk, og tildels forstå kan du gjøre på egenhånd. Snakke er litt vanskeligere.

For å komme igang så må du bygge opp ett ordforråd, og da er det ganske enkelt pugging som gjelder. Videre så kan du lære litt grunnleggende grammatikk, samtidig som du går igang med å lese helt enkle bøker, nettaviser osv. Kanskje kan du se tyske filmer uten undertekster, eller engelske/norske filmer med tyske undertekster, osv.

Når dette begynner å sitte, så kan du gå over på vanskeligere bøker, kanskje begynne å skrive litt selv osv. Problemet som kommer nå er at det blir vanskelig å utvikle seg videre med mindre du får noen form for feedback fra andre. Da kan som Zarac skriver valfrie emner på høyskoler og universitet være aktuelle. Om du allerede studerer så kan det også være en idé å søke på utveksling til Tyskland/Sveits/Østerrike, slik at du får praktisert det muntlig.

Du kan også ta en titt på disse to reddit sidene, mange tips her til hvordan folk har gått frem for å lære tysk/språk generelt:

http://www.reddit.com/r/german

https://www.reddit.com/r/languagelearning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...