Gå til innhold

[Løst] Valg av mediasenter

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på jakt etter mediasenter til hjemmekino oppsettet mitt. Etter litt research og forespørsler har jeg fått tilbud på 2 stk:

http://www.multicom.no/asrock-vision-x-421d-b-2x4gb-1tb-128s-i5-4210m-dvd-wl-bt-lan-snd-usb3-in-bare/cat-p/c/p8006514

https://www.komplett.no/komplett-media-center-i10/10942 (med i5 prosessor)

Jeg har kun middels kunnskap om mediasenter PC og synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gå for.

Bruksområde for mediasenteren er for det meste videoavspilling (også 3d) og streaming (filmer, fotball o.l).

Noen som har noen meininger hvilken jeg bør velge eller har en av produktene og kan gi en anmeldelse?

Setter pris på alle besvarelser :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en kikk på intel nuc eller gigabyte brix, hvis du ikke trenger dvd spilleren/brenneren som er i disse du har ramset opp. Nucen er mer enn sterk nok for windows og streaming av diverse nettflix, HBO og lignende...eller kjør openelec hvis du kun streamer fra lokal nas ( eller xbmc/kodi i windows). Blir gjerne noen tusenlapper billigere også.(litt avhenging av prosessor valg)

Lenke til kommentar

Rett meg om jeg tar feil, men jeg tror at en i5 NUC vil være både billigere, kraftigere og mindre enn de to alternativene som det er linket til i førsteposten. Eneste irriterende "feilen" med min NUC er at den noen ganger kræsjer og tar en omstart når jeg slår på TV-en, men det er receiveren (Denon 1910, teknologisk utdatert) sin feil og ikke NUC-ens og andre vil neppe oppleve samme sære problem som jeg gjør. Ellers så kunne Intel  kanskje gjort en litt bedre jobb med driverne, men det er ikke noe som trekker nevneverdig. CPU-en i en NUC er loddet fast i HK og kan ikke byttes, om man tror dette kan bli et problem bør man vurdere noe annet.

Den kraftigste og nyeste i5 NUC-en (Broadwell), pluss 8 GB minne og 120 GB mSATA SSD kommer på rundt 4.900 kroner, men både NUC-en, RAM-brikken og SSD-en jeg har som eksempel i prisoverslaget er overkill til mediesenter og man kan slippe unna enda billigere. Vil likevel anbefale i5 NUC, så er man sikker på at man har nok kraft selv ved meget høy bitrate. Lagringsplass trenger man ikke mye av dersom man har alt av filmer lagret på en PC eller en server/NAS, selv valgte jeg en av de minste SSD-ene jeg fant. Man kan også sløyfe SSD-en helt og installere for eksempel OpenELEC eller fullverdig Linux + Kodi på en USB-penn i stedet, men da må man regne med en ørliten forsinkelse når man laster inn posters/bakgrunner i Kodi.

Intel NUC kan ikke spille av BD-plater, men det kan ikke ASRock-en eller Komplett Media Center i10 heller. NUC har heller ikke innebygd WiFi (kjøpes i tillegg, 3-400 kr), men ærlig talt ville jeg ikke engang vurdert annet enn kablet ethernet. Kabinettet på komplett sin variant var fint, men NUC-en måler ca 11x11x3.5 cm og kan skjules dersom man ønsker det (ikke at den er stygg, tvert i mot). NUC har også VESA-feste og kan monteres bak en PC-skjerm slik at man nesten får en kul "all-in-one" PC, så jeg vet at dersom jeg kjøper meg en ny HTPC den dagen 8K er standardformat, så kan jeg fortsatt bruke NUC-en min til noe. i5 NUC skal visstnok spille 4K uten problemer, men dette har jeg ikke testet selv.

Les gjerne gjennom NUC-tråden (link i signatur). Jeg har ikke oppdatert førsteposten på en stund, men det kan være greit å lese gjennom andres erfaringer før man bestemmer seg.

Lenke til kommentar

Hjelper nok ikke å ha en pc som takler 4K om en ikke har TV til å vise 4K så de fleste klarer faktisk 1080p og bluray iso.

Prisen en vil betale om en kun bruker denne til streaming er valgfritt, kan godt benytte 50000 men spiller/streamer ikke bedre av den grunn.

Lenke til kommentar

Du må vurdere:
* Hva du vil bruke den til (Netflix o.a. ekstern streaming, lokal media og type media som DVD/BR, filer)
* Hvilket prisnivå du kan tåle / vil ligge på

* Hvor viktig er kjærringfaktoren/WAF og dine egne preferanser på utseende.

Personlig har jeg, etter diverse HTPC-bygg, endt opp med Streacom FC5B Evo  kabinett, med et mATX hovedkort, i3 CPU  med HD4000 GPU, BR-drev, HP fjernkontroll-mottaker opp mot Logitech Harmony fjernkontroll, K830 tastatur (det K400 som Komplett lokker med er kjipt, 830 er betydelig bedre), og Win8.1. Nå er denne PC-en et par år gammel, så CPU der bør du finne en som har f.eks HD4400.
Da får du et kabinett som ser ut som en del av et stereoanlegg med ultrahøy WAF og "alle" funksjoner.
Om du klarer deg uten CDdrev og synes det er fint (nok) med et mer kassete kabinett, så kan f.eks Intel NUC med i3 CPU med HD5500 være noe å se på. Du har absolutt ingen behov for en i5 CPU eller voldsom CPU-kraft, en smålat i3 er mer enn godt nok.
Jeg har prøvd mye rart før jeg endte opp med fjernkontroll og tastatur som jeg er fornøyd med. Har og et Logitech DiNovo Mini som jeg bruker endel, men det er noe som ikke er tilsalgs lenger.

Har du tenkt over programvare? Ennå er det vel ikke laget en programvare som tar for seg både lokal media og streaming av ymse typer helt uten lyter, så det blir dessverre litt enten eller. Personlig har jeg egen server med diskplass, hvor jeg har Plex mediaserver på den, og Plex Home Theater ("klient") på stuePC-en. Der finnes mange gode løsninger, litt alt etter hva du er ute etter.

Lenke til kommentar

Rett meg om jeg tar feil, men jeg tror at en i5 NUC vil være både billigere, kraftigere og mindre enn de to alternativene som det er linket til i førsteposten. Eneste irriterende "feilen" med min NUC er at den noen ganger kræsjer og tar en omstart når jeg slår på TV-en, men det er receiveren (Denon 1910, teknologisk utdatert) sin feil og ikke NUC-ens og andre vil neppe oppleve samme sære problem som jeg gjør. Ellers så kunne Intel  kanskje gjort en litt bedre jobb med driverne, men det er ikke noe som trekker nevneverdig. CPU-en i en NUC er loddet fast i HK og kan ikke byttes, om man tror dette kan bli et problem bør man vurdere noe annet.

Den kraftigste og nyeste i5 NUC-en (Broadwell), pluss 8 GB minne og 120 GB mSATA SSD kommer på rundt 4.900 kroner, men både NUC-en, RAM-brikken og SSD-en jeg har som eksempel i prisoverslaget er overkill til mediesenter og man kan slippe unna enda billigere. Vil likevel anbefale i5 NUC, så er man sikker på at man har nok kraft selv ved meget høy bitrate. Lagringsplass trenger man ikke mye av dersom man har alt av filmer lagret på en PC eller en server/NAS, selv valgte jeg en av de minste SSD-ene jeg fant. Man kan også sløyfe SSD-en helt og installere for eksempel OpenELEC eller fullverdig Linux + Kodi på en USB-penn i stedet, men da må man regne med en ørliten forsinkelse når man laster inn posters/bakgrunner i Kodi.

Intel NUC kan ikke spille av BD-plater, men det kan ikke ASRock-en eller Komplett Media Center i10 heller. NUC har heller ikke innebygd WiFi (kjøpes i tillegg, 3-400 kr), men ærlig talt ville jeg ikke engang vurdert annet enn kablet ethernet. Kabinettet på komplett sin variant var fint, men NUC-en måler ca 11x11x3.5 cm og kan skjules dersom man ønsker det (ikke at den er stygg, tvert i mot). NUC har også VESA-feste og kan monteres bak en PC-skjerm slik at man nesten får en kul "all-in-one" PC, så jeg vet at dersom jeg kjøper meg en ny HTPC den dagen 8K er standardformat, så kan jeg fortsatt bruke NUC-en min til noe. i5 NUC skal visstnok spille 4K uten problemer, men dette har jeg ikke testet selv.

Les gjerne gjennom NUC-tråden (link i signatur). Jeg har ikke oppdatert førsteposten på en stund, men det kan være greit å lese gjennom andres erfaringer før man bestemmer seg.

Hei,

Synes NUC så veldig aktuell ut. Som du sier må man legge til deler selv til denne. Jeg har aldri bygget noen på en PC tidligere og lurer på om de delene jeg trenger er noe jeg kan gjøre enkelt selv. OS tenkte også å gjøre selv hvis dette er en smal sak.

Etter å ha sjekket ut litt tenkte jeg på denne sammensetningen:

Intel NUC BLKNUC5I5MYHE - Core i5

Samsung 850 EVO SSD - 250GB

16 GB DDR3 1600 MHz Ballistix Sport RAM-minne

Windows 7

Vurderte Intel NUC 5i5RYK men siden jeg sparer penger i forhold til mine første forslag oppgraderte jeg denne. Ser det er forskjell på grafikk (Intel® HD Graphics 6000 mot 5500 på BLKNUC5I5MYHE), har dette mye å si?

Kom gjerne med andre forslag til innhold eller utstyr?

Takker for de svar jeg har fått :)

Håper dette er noe som lett kan settes sammen!!

Lenke til kommentar

HD Graphics 6000 er cirka 10% bedre enn 5500, men i en HTPC vil du aldri merke noen forskjell. God SSD, om du mener at du trenger så mye plass. 16GB minne... Passer godt inn med resten av oppsettet, alt er litt overkill :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...