Rednekk Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Heisann Lurer på om noen med litt bakgrunnsinfo kan si noe om "normallønn" som sjåfør på lastebil med kran, lokalkjøring i rogalandsområde..? Mange takk Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Ein kan ikkje seie så mykje om kva som er vanlig lønnsnivå sidan lønnsfastsetting er basert på avtale. Men ved å sjå på den aktuelle tariffavtalen så kan ein i alle fall danne seg eit bilde av situasjonen. Tariffavtalen er ein avtale der representant for dei fagorganiserte har forhandla med representant for arbeidsgiver og blitt einige om ein del forhold. I følge avtalen for godstransport så er det der bestemt at ny sjåførar (ikkje lærling) skal ha minst 25 520,91 kr i måneden, pluss 9 kr timen for dei som har fagbrev. link Andre tilleggskvalifikasjonar og lokal konkurranse vil også ha betydning for lønna. Denne "minimumslønna" som tildligare nemnt kan du kun kreve dersom du er fagorganisert, men til tross for det så ville eg ikkje takka ja til ei lønn som ligger lavare enn det arbeidsgiver hadde måtte betale for ein fagorganisert arbeidstakar. For lastebilsjåførar så vil det nok også utgjere forskjell på om du holder din eigen kranbil, eller om det er arbeidsgiver som holder bilparken. Lenke til kommentar
Rednekk Skrevet 15. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2015 Takk for svar! Det er vel ikke vanlig med tarifflønn hos f.eks mindre aktører? Er det ikke vanlig å avtale lønnen for hver sak eller? Jeg har ikke noe erfaring med hvordan det er vanlig å avtale sjåførlønner som i tilfellet mitt. Var mer ute etter å høre noen med konkret erfaring, på hvordan dette blir avlønnet? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Tarifflønn er omtrent like vanlig hos både stor og små aktører. Den store fordelen for både arbeidsgiver og arbeidstaker er at dersom ein følger tariffavtalen så slepp ein å sjølv sette av tid til å forhandle og følge opp det som går på lønn, arbeidstid og goder. Dersom ein følger tariffavtalen slavisk så slepp ein også potensielle konflikter rundt forhold som det kan være lett å gløyme, eit eksempel på dette kan være å avtale kva seniorpolitiske tiltak som virksomheita skal tilby. Dette er det lett å gløyme når ein ansetter unge arbeidstakarar, men plutselig så går det nokre år og det blir ei problemstilling rundt kva som eigentleg var avtalt. Når ein starter i ny jobb så er det ofte vanlig å forhandle på startlønna. Ikkje alle arbeidsgivere legger inn rom for forhandlingar, men det har litt med kor god tilgang ein har på dyktige arbeidstakarar. Arbeidssøkarer som kjem med attraktiv kompetanse vil kunne prise seg dyrare enn om dei hadde søkte på ein jobb utan kompetansekrav. I slike tilfeller vil ein eventuell tariffavtale legger grunnlaget for kva som er minimumslønna som arbeidsgiver kan tilby, og reglar for korleis framtidig lønnsauker skal foregå. Dersom du søker jobb hos ein arbeidsgivar så vil du etter intervjuet få eit jobbtilbud. I jobbtilbudet vil arbeidsgiver foreslå ein arbeidsavtale som inneheld opplysningar om kor mykje du får jobb, kvar du skal jobbe, kva du får betalt, kva ansvarsområdet du skal ha, osv. Litt avhengig av firmaet så kan du her prute på vilkåra ved å sei at du f.eks takker ja til jobben dersom du får f.eks 10 000 meir. Det kan være greit å være oppmerksom på at vi i Norge ikkje har ein veldig utprega prutekultur, så ofte vil du også kunne få eit lønnstilbud som er "ferdigforhandla", med andre ord at tilbudet er det beste arbeidsgiver kan tilby og at eventuell pruting berre medfører at du blir for kostbar å ansette. Lenke til kommentar
Rednekk Skrevet 1. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2015 Hei. Prøver igjen, noen med konkret erfaring som kan si hva f.eks en lastebilkran sjåfør ligger på i året med de tilleggene og overtiden som er "vanlig"? Skulle bare hatt et par eksempler. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 min erfaring fra transportfag er at det er langt mellom lastebil folk som har stor nettinteresser ( eller datakunskaper ) , på vk1 var holdningen litt hvofår trenger jeg og lære engelsk , jeg skal jo kjøre lastebil ( og så var drømen langtransport i europa ) du kan jo prøve og ringe rundt til de vanlige firmaen som driver med dette og høre om de vil ut med infoen .utdanning.no har lønsstatestikk , men det tar ikke høyde for regionale forskelder og hva en kranbilsjofør eventuelt har extra , dog jeg ville ikke vært sikker på at det er noe extra da kransertifikatet er en del av kravet for fagbrev om jeg ikke husker feil. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/yrkessjafor Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Lønnsstatistikken som utdanning.no opererer med er også gjennomsnittslønn, så startlønna vil fort være ein del lavare. Tidligare i år linka eg til den mest aktuelle tariffavtalen for slike jobbar. Kva dei som ikkje følger tariffavtalen har i lønn må du ta kontakt med dei forskjellige arbeidstakarane for å finne ut. Det vil nok også være stor forskjell alt etter korleis sjåføren har valgt å organisere sitt arbeid. Det er forskjell på ein sjåfør som jobbar for ein fast arbeidsgivar og som får nærmast fastlønn og ein sjåfør som freelancer og sjølv selg sine tjenester frå gong til gong. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 Aner ikke hva de ligger på, men jeg har 186,-/timen for distribusjonskjøring i Vestfold. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 400 til 450 i året er nok veldig vanlig for lastebil med kran. Lenke til kommentar
Rednekk Skrevet 4. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2015 Kjempegreier, endelig noen konkrete svar, tusen takk Lenke til kommentar
differensialsperre Skrevet 6. desember 2015 Del Skrevet 6. desember 2015 Ble tilbudt jobb som kranbilsjåfør for et år siden, og da var det snakk om rett over 400 i grunnlønn. Dette var i Rogaland. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå