Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Man kan tenke selv - og man trenger ikke lese alt i en rapport utarbeidet av dekkprodusentene. Det sier seg selv at de aldri innrømmer eller produserer noe som kan gjøre at de mister halve omsetningen. JA MEN SÅ TENK DA MANN! Dersom et bilblad finner ut at helårsdekk har 50% lengre bremselengde og gir slipp i svinger ved for eksempel 26 grader. Hvordan kan du da gå ut å si at helårsdekk er like bra og helt trygt. Du oppfordrer andre til å tenke selv og ignorere tester fordi de ikke har noen betydning. Dersom du faktisk hadde TENKT selv så ville du tatt tester og fakta i betrakting. Du tar kun magefølelsen og egne erfaringer i betraktning. Hadde du jobbet som dekktester i bridgestone så ville jeg stolt på at dine erfaringer er gode nok, men da du ikke gjør dette vil jeg anbefale deg å søke andre kilder enn magefølelse og "erfaringer". Da ville jeg bedt bilbladet teste i kaldere temperaturer. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det er gummiblanding kontra temperatur som er avgjørende, så da gjelder det å teste på riktig tidspunkt også. Enkelte her inne mener altså at helårsdekk er laget for sydligere breddegrader. Hvordan kan da sommervarmen i Spania være bra for dekket når det påstås at varmen i NORGE tar livet av dekket? Vinterføret jeg kjører på i vinterdekksessongen består stort sett av våt eller tørr asfalt og altså ikke snø og is. Hvilket dekk er da best? Kan helårsdekk være ett greit alternativ? JEG synes det funker bra for meg - så får andre bedømme selv. Så du har byttet mening nå? Sier du nå at du kjører på helårsdekk om vinteren og sommerdekk om sommeren? I så fall er det mye bedre enn å kjøre helårsdekk hele året, men jeg forstår da ikke hvorfor du ikke bare har sommerdekk og vinterdekk. Enkelt og greit. De er begge best til hvert sitt bruk. Helårsdekk er livsfarlig, spesielt om sommeren når det er altfor varmt for slike dekk. Nei, jeg kjører helårsdekk hele året. Og jeg er uenig i din påstand om at helårsdekk er verst om sommeren - min erfaring er at de er verst om vinteren på snø og is, på alt annet føre er de helt topp. Jeg er forøvrig ikke uenig i at sommerdekk er best om sommeren og vinterdekk om vinteren. Men som jeg har sagt så mange ganger så består vintersesongen for meg i tørre eller våte veier og det er nesten aldri snø og is. Derfor er mitt valg helårsdekk. Da får jeg slitt ut dekkene vært tredje år, mot vært sjette om jeg skulle hatt to sett - heller tre år gamle helårsdekk enn 6 år gamle sommer/vinterdekk. Men dette passer MEG og MITT kjøremønster - hadde jeg bodd ett annet sted eller hatt en annen reisevei til jobb kan det hende jeg ville valgt annerledes. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Det er jo det som er poenget... Helårsdekk er vannvittig mye dårligere enn sommerdekk om sommeren. Helårsdekk er vannvittig mye dårligere enn vinterdekk om vinteren (Jeg klarer ikke å tro at du lar bilen stå når det er minusgrader). Det er morsomt... Fordi du har jo forstått realiteten i dette. Du har bare tatt et valg om å være en trafikkfare for deg selv og alle andre. Det som er enda mer morsomt er at du synes det er helt greit. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Ja, huff! Jeg har heller ikke tatt meg råd til å kjøpe en ny å mer støtsikker bil, slik at de jeg kjører på er garantert å bli drept fremfor hard skadet! Og det verste av alt er at jeg synes det er helt greit Lenke til kommentar
Strato Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 For en tåpelig bagatellisering. Du kan kjøre en bil fra 1970 uten ABS med skikkelige dekk og den vil være mye tryggere enn en helt ny Volvo med helårsdekk i 30 grader. Bilens sikkerhetsfunksjoner har ingenting å si i forhold til hvor mye dekk har å si. 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Enda godt at de aller fleste her har skjønt poenget med sommer-/vinterdekk, så får vi bare håpe det siste er et forumtroll som skal ha i gang en diskusjon.. Det er en grunn til at ingen seriøse dekksjapper selger såkalte "helårsdekk" i norden. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) Beklager å opplyse deg om dette, men tyngre kjøretøy (over 3,5t) har nå strengere regler når det kommer til dekk enn vanlige personbiler. De må ha dedikerte vinterdekk i den pålagte perioden, og de såkalte helårsdekka dine på vår/sommer/høst. Og nei, helårsdekk fungerte jævlig dårlig der også, det er en grunn til kjetting kravet, det er ikke der for moro skyld! Lastebil >3,5tonn må ha "dedikerte vinterdekk" i den betydningen at de må være merket med "M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake»", men det er da absolutt ingenting som tilsier at disse helårsdekkene (i motsetning til deg mener jeg at et dekk som ikke er M+S eller tilsvarende merket ikke kan kalles helårsdekk...) ikke fortsatt kan brukes om sommeren. Med mindre de er pigget, så klart... Å kjøpe nye "helårsdekk" (med korrekt merking) hver høst, og kjøre på dem hele året, dvs fram til neste høst, er så vidt jeg vet ikke direkte uvanlig på tyngre kjøretøy -for dem som kjører piggfritt. Eller man flytter de ett år gamle drivhjulsdekkene over på boggiakselen, og kjøper nye dekk til styrende og drivende hjul. Endret 22. mai 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Beklager å opplyse deg om dette, men tyngre kjøretøy (over 3,5t) har nå strengere regler når det kommer til dekk enn vanlige personbiler. De må ha dedikerte vinterdekk i den pålagte perioden, og de såkalte helårsdekka dine på vår/sommer/høst. Og nei, helårsdekk fungerte jævlig dårlig der også, det er en grunn til kjetting kravet, det er ikke der for moro skyld! Lastebil >3,5tonn må ha "dedikerte vinterdekk" i den betydningen at de må være merket med "M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake»", men det er da absolutt ingenting som tilsier at disse helårsdekkene (i motsetning til deg mener jeg at et dekk som ikke er M+S eller tilsvarende merket ikke kan kalles helårsdekk...) ikke fortsatt kan brukes om sommeren. Med mindre de er pigget, så klart... Å kjøpe nye "helårsdekk" (med korrekt merking) hver høst, og kjøre på dem hele året, dvs fram til neste høst, er så vidt jeg vet ikke direkte uvanlig på tyngre kjøretøy -for dem som kjører piggfritt. Eller man flytter de ett år gamle drivhjulsdekkene over på boggiakselen, og kjøper nye dekk til styrende og drivende hjul. Helt enig, og dette burde de såkalte dekkforhandlerene og forståsegpåere vite. Det meste med dekk er ren propaganda. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Det er enorm forskjell på dekk for lastebil kontra dekk for personbiler.. Jeg har testet både lastebilutgave og personbilutgave av piggfrie og piggdekk på identisk bil (identiske biler med ulik tillatt totalvekt..) Men Nidar2, hva slags dekk kjører du på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Da tyder det jo på at ikke produsentene VIL lage slike dekk for personbiler, om det ikke har noe med tyngde å gjøre da - men å fjerne halvparten av dekkene i omløp forstår jeg de ikke vil. Jeg aner ikke hva slags dekk jeg kjører på. Noe billig drit jeg aldri har hørt om før, men de er bra året rundt bortsett fra på snø og is. Det er enorm forskjell på dekk for lastebil kontra dekk for personbiler..Jeg har testet både lastebilutgave og personbilutgave av piggfrie og piggdekk på identisk bil (identiske biler med ulik tillatt totalvekt..)Men Nidar2, hva slags dekk kjører du på? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Da tyder det jo på at ikke produsentene VIL lage slike dekk for personbiler, om det ikke har noe med tyngde å gjøre da - men å fjerne halvparten av dekkene i omløp forstår jeg de ikke vil. Det tyder vel helst på at dekkprodusentene vil levere best mulig dekk mener nå jeg. Dekkene for tyngre kjøretøy er rett og slett elendige i forhold til personbildekk. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Beklager å opplyse deg om dette, men tyngre kjøretøy (over 3,5t) har nå strengere regler når det kommer til dekk enn vanlige personbiler. De må ha dedikerte vinterdekk i den pålagte perioden, og de såkalte helårsdekka dine på vår/sommer/høst. Og nei, helårsdekk fungerte jævlig dårlig der også, det er en grunn til kjetting kravet, det er ikke der for moro skyld! Lastebil >3,5tonn må ha "dedikerte vinterdekk" i den betydningen at de må være merket med "M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake»", men det er da absolutt ingenting som tilsier at disse helårsdekkene (i motsetning til deg mener jeg at et dekk som ikke er M+S eller tilsvarende merket ikke kan kalles helårsdekk...) ikke fortsatt kan brukes om sommeren. Med mindre de er pigget, så klart... Å kjøpe nye "helårsdekk" (med korrekt merking) hver høst, og kjøre på dem hele året, dvs fram til neste høst, er så vidt jeg vet ikke direkte uvanlig på tyngre kjøretøy -for dem som kjører piggfritt. Eller man flytter de ett år gamle drivhjulsdekkene over på boggiakselen, og kjøper nye dekk til styrende og drivende hjul. Helt enig, og dette burde de såkalte dekkforhandlerene og forståsegpåere vite. Det meste med dekk er ren propaganda. Du skal få lov til å komme med den påstanden OG bli hørt når DU kan bevise at "helårsdekk" (fortsatt ikke noe som heter det her) gjør det like bra som piggfrie vinterdekk gjør det på vinteren, og sommerdekk på sommeren... Veldig enkelt så sier det seg selv at man ikke kan lage dekk som presterer like bra med de årstidene vi har her til lands! Fram til da så syns jeg du kan holde dine konspirasjonsteorier fra dekkbransjen for deg selv, og ikke prøve å overbevise allmennheten om at de tar feil når du ikke kan komme med en eneste kilde.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Det er noen her som ikke har forstått det enda. Det er ingen diskusjon om hvorvidt noen dekk er bedre enn andre, men hva som kan være ett greit alternativ. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Det er noen her som ikke har forstått det enda. Det er ingen diskusjon om hvorvidt noen dekk er bedre enn andre, men hva som kan være ett greit alternativ. Og igjen, i Norge finnes det INGEN GODE ALTERNATIVER til to sett med dekk. Hvorfor har enkelte mennesker så store problemer med å ta til seg fakta? I Norden finnes det ingen ting som kan kalles et akseptabelt helårsdekk, og piggfrie vinterdekk er livsfarlige på sommerføre, ekstremt farlig på våt veibane, og det samme med sommerdekk på vinteren, kjører man rundt med det så er man bare dum. noe jeg forsåvidt også sa til svigers når han pløyde tvers over rundkjøringa, over veien og ned i grøfta på andre sida. Det var -2 og asfalten så tørr ut!!! Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Litt offtopic. men er dette korrekt: M+S er Helårsekk, mens bilde av snøkorn er vinterdekk? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Det er noen her som ikke har forstått det enda. Det er ingen diskusjon om hvorvidt noen dekk er bedre enn andre, men hva som kan være ett greit alternativ. Som Lord Nuker nevner på, så finnes det ingen greie alternativer til dedikerte sommer- og vinterdekk.. At du insinuerer at jeg ikke har forstått at dette ikke er en diskusjon om sånn eller sånn, så påpeker jeg bare fakta angående dette med "helårsdekk" kontra sommer- og vinterdekk! Som nevnt tidligere, så er det bedre da å kjøre på kjempebillige både sommer- og vinterdekk, og hvis folk skal spare på å bare kjøre på å bare ha et sett med hjul, så vil jeg strengt tatt si at de hverken bør ha, eller kjøre bil.. Det er IKKE der man skal spare penger! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Det er noen her som ikke har forstått det enda. Det er ingen diskusjon om hvorvidt noen dekk er bedre enn andre, men hva som kan være ett greit alternativ. Og igjen, i Norge finnes det INGEN GODE ALTERNATIVER til to sett med dekk. Hvorfor har enkelte mennesker så store problemer med å ta til seg fakta? I Norden finnes det ingen ting som kan kalles et akseptabelt helårsdekk, og piggfrie vinterdekk er livsfarlige på sommerføre, ekstremt farlig på våt veibane, og det samme med sommerdekk på vinteren, kjører man rundt med det så er man bare dum. noe jeg forsåvidt også sa til svigers når han pløyde tvers over rundkjøringa, over veien og ned i grøfta på andre sida. Det var -2 og asfalten så tørr ut!!! Så vinterdekk er ekstremt farlig på våt veibane? Javel ja, synes stort sett det er våt veibane og plussgrader store deler av vinteren jeg. Og hva med vår og høst - da er det jo svært vanskelig å vite hvilket dekk man egentlig burde ha. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Det er forskjell på vannmengder, men ja, vinterdekk er bedre på vinterføre enn nedsalta, våte veier.. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Det er ikke farlig med vinterdekk, for man tilpasser uansett farten etter forholdene. Man kan ikke garantere at man ikke kjører på snø igjennom vinteren. Selv om jeg er enig i at vintre i storbyene er så si 95% våte veger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Det er noen her som ikke har forstått det enda. Det er ingen diskusjon om hvorvidt noen dekk er bedre enn andre, men hva som kan være ett greit alternativ. Og igjen, i Norge finnes det INGEN GODE ALTERNATIVER til to sett med dekk. Hvorfor har enkelte mennesker så store problemer med å ta til seg fakta? I Norden finnes det ingen ting som kan kalles et akseptabelt helårsdekk, og piggfrie vinterdekk er livsfarlige på sommerføre, ekstremt farlig på våt veibane, og det samme med sommerdekk på vinteren, kjører man rundt med det så er man bare dum. noe jeg forsåvidt også sa til svigers når han pløyde tvers over rundkjøringa, over veien og ned i grøfta på andre sida. Det var -2 og asfalten så tørr ut!!! Så vinterdekk er ekstremt farlig på våt veibane? Javel ja, synes stort sett det er våt veibane og plussgrader store deler av vinteren jeg. Og hva med vår og høst - da er det jo svært vanskelig å vite hvilket dekk man egentlig burde ha. På sommeren ja! Akkurat som piggdekk er langt unna ideelt på våt veibane hele året. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Det er ikke farlig med vinterdekk, for man tilpasser uansett farten etter forholdene. Man kan ikke garantere at man ikke kjører på snø igjennom vinteren. Selv om jeg er enig i at vintre i storbyene er så si 95% våte veger. Hadde alle gjort dette hadde man ikke hatt trafikkulykker. Dessverre gjør IKKE majoriteten av sjåførene dette, det er også derfor ulykker oppstår langs veiene. Kan ta noe så enkelt som 7 november i fjor, skulle inn på spillexpo på Lillestrøm. Det var et rimelig shitty vær til østlandet å være, på E18 så varierte det mellom 5-15 cm slaps i feltene. Bilene som benyttet venstrefeltet logret ut av milde helvete, høyrefelt ikke noe særlig bedre. Likevel kjørte folk som idioter, jeg lå stabilt på 75-85 i høyrefeltet for noe fortere var det ikke forsvarlig å kjøre, og likevel peiser det semier og ekspressbusser forbi. Og når ræva på bilen din logrer, da kjører du ikke etter forholdene, da kjører du for å drepe noen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå