Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig med piggfritt om sommeren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen personer kaller piggfrie vinterdekk konsekvent helårsdekk og mener at det eneste som burde vært lov på vinteren er piggdekk.

 

Og noen av de som kjøper disse "udødelige" 4WD SUV-ene tenker ikke på at selv om de har bedre fremkommelighet grunnet 4WD (logisk nok) så har de like dårllig sidegrep og bremsegrep som alle andre biler.

 

Har også hørt og lest at så lenge dekk er ubrukt og ligger lagret riktig så blir de ikke nevneverdig degradert over tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Skal man ha best mulig veigrep bør man kjøpe nye dekk hvert år. Dette er det svært få som gjør derfor kan man like godt kjøpe helårsdekk som er vinterdekk med litt hardere gummiblanding.

 

Dersom veigrep og sikkerhet alltid står i forsetet så bør man jo alltid ha ny bil med nyeste sikkerhetssystemer også.

 

Helårsdekk finnes i andre land så da finnes det også i Norge. Norge er jo ett land hvor helårsdekk faktisk kan brukes om sommeren for det blir ikke så varmt som i andre sydligere land. Når det gjelder vinter så er hovedveiene her på østlandet saltet og brøytet så godt at asfalten er våt, så også på dette området vil jeg tro Norge/Østlandet er ett bra land for helårsdekk.

 

Helårsdekk er veldig vanlig på tyngre kjøretøy.

 

Jeg sier ikke at helårsdekk er bedre men det er ett bra alternativ til å kjøre rundt på gamle dekk men aldri har fått slitt ut pga. at de er for gamle og harde.

Huffda. 100% av det du sier er sprøyt. Ingenting er basert på kilder. Alt er personlige meninger som ikke blir backet opp av noe.

 

Neste gang du havner i en trafikkulykke så håper jeg du tenker tilbake på dette.

 

La oss be om at du ikke har smittet noen med vranglæren din i alle fall...

 

Så du mener at dekk ikke blir gamle og at nye sikkerhetssystemer på biler ikke fungerer?

 

Jeg mener at sikkerhetssystemer i biler ikke fungerer dersom du kjører på ubrukelige dekk.

 

Jeg mener at dekk blir gamle, men at det ikke har noe å si hvor nye "helårsdekk" du kjører på i Norge. Dersom du kjøper nye helårsdekk til sommerhalvåret så er de ubrukelige til første vinter. Dersom du kjøper nye helårsdekk til vinterhalvåret så er de ubrukelige til første sommer....

 

Hva er da poenget?

 

Ta deg sammen og kjøp to skikkelige sett med dekk, piggfritt og sommer. Det er en billig pris å betale. Husk at dersom du er involvert i en ulykke og kjører på dekk som ikke passer forholdene den dagen så får du hele skylden.

 

Dette er mitt siste forsøk på å forklare dette. Du viser ingen forståelse til noe som blir sagt. Du fnyser av alle saklige kilder som blir fremlagt og fremlegger ingen kilder selv. Det virker nesten som det er noe som "mangler" her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

 

Skal man ha best mulig veigrep bør man kjøpe nye dekk hvert år. Dette er det svært få som gjør derfor kan man like godt kjøpe helårsdekk som er vinterdekk med litt hardere gummiblanding.

 

Dersom veigrep og sikkerhet alltid står i forsetet så bør man jo alltid ha ny bil med nyeste sikkerhetssystemer også.

 

Helårsdekk finnes i andre land så da finnes det også i Norge. Norge er jo ett land hvor helårsdekk faktisk kan brukes om sommeren for det blir ikke så varmt som i andre sydligere land. Når det gjelder vinter så er hovedveiene her på østlandet saltet og brøytet så godt at asfalten er våt, så også på dette området vil jeg tro Norge/Østlandet er ett bra land for helårsdekk.

 

Helårsdekk er veldig vanlig på tyngre kjøretøy.

 

Jeg sier ikke at helårsdekk er bedre men det er ett bra alternativ til å kjøre rundt på gamle dekk men aldri har fått slitt ut pga. at de er for gamle og harde.

Huffda. 100% av det du sier er sprøyt. Ingenting er basert på kilder. Alt er personlige meninger som ikke blir backet opp av noe.

 

Neste gang du havner i en trafikkulykke så håper jeg du tenker tilbake på dette.

 

La oss be om at du ikke har smittet noen med vranglæren din i alle fall...

 

Så du mener at dekk ikke blir gamle og at nye sikkerhetssystemer på biler ikke fungerer?

 

Jeg mener at sikkerhetssystemer i biler ikke fungerer dersom du kjører på ubrukelige dekk.

 

Jeg mener at dekk blir gamle, men at det ikke har noe å si hvor nye "helårsdekk" du kjører på i Norge. Dersom du kjøper nye helårsdekk til sommerhalvåret så er de ubrukelige til første vinter. Dersom du kjøper nye helårsdekk til vinterhalvåret så er de ubrukelige til første sommer....

 

Hva er da poenget?

 

Ta deg sammen og kjøp to skikkelige sett med dekk, piggfritt og sommer. Det er en billig pris å betale. Husk at dersom du er involvert i en ulykke og kjører på dekk som ikke passer forholdene den dagen så får du hele skylden.

 

Dette er mitt siste forsøk på å forklare dette. Du viser ingen forståelse til noe som blir sagt. Du fnyser av alle saklige kilder som blir fremlagt og fremlegger ingen kilder selv. Det virker nesten som det er noe som "mangler" her.

 

Jeg sier jo at selvsagt er to sett nye dekk best.

Men det finnes alternativ.

At noen velger å være uenig i dette er helt greit for meg.

Jeg kjører heller en Golf på nye helårsdekk enn en BMW på gamle vinterdekk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det finnes jo ett punkt på temperaturskalaen hvor helårsdekk også er best.

Det sier seg selv....

 

Så at du er så uansvarlig å kjører på enten sommerdekk eller vinterdekk akkurat da er helt uforståelig.

Lenke til kommentar

Det finnes jo ett punkt på temperaturskalaen hvor helårsdekk også er best.

Det sier seg selv....

 

Så at du er så uansvarlig å kjører på enten sommerdekk eller vinterdekk akkurat da er helt uforståelig.

Det tror jeg også er sprøyt.

 

Har du en kilde som kan konfirmere at helårsdekk er absolutt best på en spesiell temperatur?

 

Jeg har aldri lest en test eller lignende som sier dette. Snarere tvert i mot.

 

Igjen... Ingenting av det du sier er basert på fakta eller kilder. Det er kun synsing og gjetning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes jo ett punkt på temperaturskalaen hvor helårsdekk også er best.

Det sier seg selv....

 

Så at du er så uansvarlig å kjører på enten sommerdekk eller vinterdekk akkurat da er helt uforståelig.

Det er FORTSATT ikke noe som heter helårsdekk!

Det du omtaler som helårsdekk er enten dekk beregnet for helårsbruk i sydligere strøk, eller piggfrie vinterdekk...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Skal man ha best mulig veigrep bør man kjøpe nye dekk hvert år. Dette er det svært få som gjør derfor kan man like godt kjøpe helårsdekk som er vinterdekk med litt hardere gummiblanding.

 

Dersom veigrep og sikkerhet alltid står i forsetet så bør man jo alltid ha ny bil med nyeste sikkerhetssystemer også.

 

Helårsdekk finnes i andre land så da finnes det også i Norge. Norge er jo ett land hvor helårsdekk faktisk kan brukes om sommeren for det blir ikke så varmt som i andre sydligere land. Når det gjelder vinter så er hovedveiene her på østlandet saltet og brøytet så godt at asfalten er våt, så også på dette området vil jeg tro Norge/Østlandet er ett bra land for helårsdekk.

 

Helårsdekk er veldig vanlig på tyngre kjøretøy.

 

Jeg sier ikke at helårsdekk er bedre men det er ett bra alternativ til å kjøre rundt på gamle dekk men aldri har fått slitt ut pga. at de er for gamle og harde.

Beklager å opplyse deg om dette, men tyngre kjøretøy (over 3,5t) har nå strengere regler når det kommer til dekk enn vanlige personbiler. De må ha dedikerte vinterdekk i den pålagte perioden, og de såkalte helårsdekka dine på vår/sommer/høst. Og nei, helårsdekk fungerte jævlig dårlig der også, det er en grunn til kjetting kravet, det er ikke der for moro skyld! Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Det finnes jo ett punkt på temperaturskalaen hvor helårsdekk også er best.

Det sier seg selv....

 

Så at du er så uansvarlig å kjører på enten sommerdekk eller vinterdekk akkurat da er helt uforståelig.

Det er FORTSATT ikke noe som heter helårsdekk!

Det du omtaler som helårsdekk er enten dekk beregnet for helårsbruk i sydligere strøk, eller piggfrie vinterdekk...

 

Vel, jeg kjøper helårsdekk og er fornøyd med det (du kan kalle dekkene hva du vil selv).

 

Sydligere strøk som Spania har ofte vintertemperaturer som i Norge, dvs. våt veibane. Mange steder i Spania er det også kuldegrader og glatte veier. Det går jo ett brytningspunkt i Spania også, på når sommerdekk/helårsdekk anbefales, denne temperaturen finnes også i Norge.

 

Man kan tenke selv - og man trenger ikke lese alt i en rapport utarbeidet av dekkprodusentene. Det sier seg selv at de aldri innrømmer eller produserer noe som kan gjøre at de mister halve omsetningen.

 

Mesteparten av vinteren her jeg bor består av flere plussgrader med våte eller tørre veier. Kun ett fåtall av dagene har isbelagte veier eller med snø. Sånn sett så kan man egentlig kjøre på sommerdekk hele året og la bilen stå de få dagene hvor veien er glatt. Nå sier jo loven noe annet så da får man innrette seg etter den.

Lenke til kommentar

Helårsdekk er ikke annet enn sommerdekk med noe mykere gummiblanding og grovere mønster som er innenfor hva som kreves for å få m+s (mud and snow) merkingen.

 

Altså, for nordiske forhold, så er dette sommerdekk som er blitt ubrukelige hele året.

Lenke til kommentar

 

 

Man kan tenke selv - og man trenger ikke lese alt i en rapport utarbeidet av dekkprodusentene. Det sier seg selv at de aldri innrømmer eller produserer noe som kan gjøre at de mister halve omsetningen.

 

 

 JA MEN SÅ TENK DA MANN!

 

Dersom et bilblad finner ut at helårsdekk har 50% lengre bremselengde og gir slipp i svinger ved for eksempel 26 grader. Hvordan kan du da gå ut å si at helårsdekk er like bra og helt trygt.

 

Du oppfordrer andre til å tenke selv og ignorere tester fordi de ikke har noen betydning. Dersom du faktisk hadde TENKT selv så ville du tatt tester og fakta i betrakting. Du tar kun magefølelsen og egne erfaringer i betraktning. Hadde du jobbet som dekktester i bridgestone så ville jeg stolt på at dine erfaringer er gode nok, men da du ikke gjør dette vil jeg anbefale deg å søke andre kilder enn magefølelse og "erfaringer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg kjøper helårsdekk og er fornøyd med det (du kan kalle dekkene hva du vil selv).

Hva heter dekkene du kjører på?

 

Selv er jeg tilhenger av å ha best mulig grep.. Jeg kjører derfor Nokian Hakkapeliitta R2 (usikker på skrivemåten) på vinteren, og Nokian Hakka Black på sommeren.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd en del slipp med de selv, både på asfalt og på annet underlag..

Jeg hadde noen dager jeg kjørte med vinterdekkene mens det var temperatur i overkant av hva de gjør seg best i (rundt 10 grader), da var det lett å underholde seg selv i svingene.. Og det med 4wd!

 

Jeg har forresten lagt om til sommerhjul to ganger så langt i år :)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

 

Man kan tenke selv - og man trenger ikke lese alt i en rapport utarbeidet av dekkprodusentene. Det sier seg selv at de aldri innrømmer eller produserer noe som kan gjøre at de mister halve omsetningen.

 

 

 JA MEN SÅ TENK DA MANN!

 

Dersom et bilblad finner ut at helårsdekk har 50% lengre bremselengde og gir slipp i svinger ved for eksempel 26 grader. Hvordan kan du da gå ut å si at helårsdekk er like bra og helt trygt.

 

Du oppfordrer andre til å tenke selv og ignorere tester fordi de ikke har noen betydning. Dersom du faktisk hadde TENKT selv så ville du tatt tester og fakta i betrakting. Du tar kun magefølelsen og egne erfaringer i betraktning. Hadde du jobbet som dekktester i bridgestone så ville jeg stolt på at dine erfaringer er gode nok, men da du ikke gjør dette vil jeg anbefale deg å søke andre kilder enn magefølelse og "erfaringer".

 

Da ville jeg bedt bilbladet teste i kaldere temperaturer. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det er gummiblanding kontra temperatur som er avgjørende, så da gjelder det å teste på riktig tidspunkt også.

 

Enkelte her inne mener altså at helårsdekk er laget for sydligere breddegrader. Hvordan kan da sommervarmen i Spania være bra for dekket når det påstås at varmen i NORGE tar livet av dekket?

 

Vinterføret jeg kjører på i vinterdekksessongen består stort sett av våt eller tørr asfalt og altså ikke snø og is. Hvilket dekk er da best?

Kan helårsdekk være ett greit alternativ? JEG synes det funker bra for meg - så får andre bedømme selv.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Enkelte her inne mener altså at helårsdekk er laget for sydligere breddegrader. Hvordan kan da sommervarmen i Spania være bra for dekket når det påstås at varmen i NORGE tar livet av dekket?

Skikkelig sommerdekk er fortsatt bedre i Spania, akkurat som det er bedre i Norge på sommerhalvåret. Eneste er at differansen i temperaturer og sannsynligheten for snø- og is-dekte veier er mye mindre i spania og slik sett er det tryggere å bruke helårsdekk hele året i spania enn hva det er i Norge. For en ting er sikkert at så fort man bikker +4 grader og lavere så vil aldri helårsdekk være noe klokt valg i et nordisk land i forhold til alternativet man har med skikkelige vinterdekk.

 

Er ikke helt uten grunn for at de bilene som krever flest meter med vaier når man skal dra de opp på veien igjen er de med firehjulsdrift og helårsdekk.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Man kan tenke selv - og man trenger ikke lese alt i en rapport utarbeidet av dekkprodusentene. Det sier seg selv at de aldri innrømmer eller produserer noe som kan gjøre at de mister halve omsetningen.

 

 

 JA MEN SÅ TENK DA MANN!

 

Dersom et bilblad finner ut at helårsdekk har 50% lengre bremselengde og gir slipp i svinger ved for eksempel 26 grader. Hvordan kan du da gå ut å si at helårsdekk er like bra og helt trygt.

 

Du oppfordrer andre til å tenke selv og ignorere tester fordi de ikke har noen betydning. Dersom du faktisk hadde TENKT selv så ville du tatt tester og fakta i betrakting. Du tar kun magefølelsen og egne erfaringer i betraktning. Hadde du jobbet som dekktester i bridgestone så ville jeg stolt på at dine erfaringer er gode nok, men da du ikke gjør dette vil jeg anbefale deg å søke andre kilder enn magefølelse og "erfaringer".

 

Da ville jeg bedt bilbladet teste i kaldere temperaturer. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det er gummiblanding kontra temperatur som er avgjørende, så da gjelder det å teste på riktig tidspunkt også.

 

Enkelte her inne mener altså at helårsdekk er laget for sydligere breddegrader. Hvordan kan da sommervarmen i Spania være bra for dekket når det påstås at varmen i NORGE tar livet av dekket?

 

Vinterføret jeg kjører på i vinterdekksessongen består stort sett av våt eller tørr asfalt og altså ikke snø og is. Hvilket dekk er da best?

Kan helårsdekk være ett greit alternativ? JEG synes det funker bra for meg - så får andre bedømme selv.

 

Så du har byttet mening nå?

 

Sier du nå at du kjører på helårsdekk om vinteren og sommerdekk om sommeren? I så fall er det mye bedre enn å kjøre helårsdekk hele året, men jeg forstår da ikke hvorfor du ikke bare har sommerdekk og vinterdekk. Enkelt og greit.

 

De er begge best til hvert sitt bruk. Helårsdekk er livsfarlig, spesielt om sommeren når det er altfor varmt for slike dekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...