War Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 (endret) Det er greit at "ekspertene sier det" De får betalt av produsentene osv, men jeg merker det også. Jeg kan skli bare jeg bremser på rødt lys, ikke merket ettet at jeg la om. Har merket det på vw tiguan, audi a6 og en ford. Forden spinner på forhjulene lettere med piggfrie i varmegrader. Audien slipper taket i svinger ved lav fart / kommer hyling fra dekkene, mens tiguanen sklir ved bremsing. Kjørte alle 3 5-6 uker inn i varmen med piggfrie. Gimmi som er relativt hard på vinteren er myk som skumgummi ved 15+ om jeg tar tommelen på. Har ikke merket noe av det samme etter jeg la om. Nå skal det sies at det er forskjell bare på hvor gamle dekkene er i seg selv, skle 20 meter inn forran dekkbytteplassen med 4 år gamle piggfrie, kjørte ut derifra med nye, men samme type dekk 15min etterpå, på det samme stedet bråbremset bilen og "hakket snøen" ved bremsing på sikket 3 meter. Jeg ville gjerne "spare sommerdekkene" med å kjøre litt på vinterdekk jeg skulle kaste, men jeg turte ikke mer ettersom bilen til over en mill slapp i svingene ved lav fart i varmen. Endret 17. mai 2015 av War Lenke til kommentar
Strato Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Forstår ikke en gang at det er noe å diskutere. Enten må du komme med noe som kan støtte din påstand. Eller så må du jo se at vinterdekk/helårsdekk kan være svært farlig om sommeren Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Jeg troller ikke. Trolling: "påstand om at mykheten i piggfrie gir redusert grep ift sommerdekk." (Ved tørr asfalt) Så test da, kom med konkrete tall, så skal jeg teste med 1800kg tyskerstål på beskjedne 205 sommerdekk. Lenke til kommentar
xcence Skrevet 17. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2015 Når på våren går de piggfrie dekkene over fra å være trygge til å bli farlige? 1. april? Og tilsvarende på høsten, hvor lenge må man vente før man setter på piggfrie dekk, farlig å bytte for tidlig. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Når på våren går de piggfrie dekkene over fra å være trygge til å bli farlige? 1. april? Og tilsvarende på høsten, hvor lenge må man vente før man setter på piggfrie dekk, farlig å bytte for tidlig. Som skrevet tidligere så testet Continental sine egne dekk og fant ut at ved rundt +7 grader celsius så hadde man en overgang hvor vinterdekk mistet egenskapene sine og sommerdekk begynte å gi bedre veigrep enn vinterdekkene. Så ut i fra dette er det bare å se værutsiktene fremover når man nærmer seg sommer/vintersesongen så skifter man når temperaturen ligger jevnt på 7 grader eller høyere/lavere. Ellers så skal man jo og ta høyde for hvor man skal fare rundt i landet og om man har planer om å kjøre i strøk der det kan være fare for snø og is, til tross for at man bor i Oslogryta. Sunn fornuft er fult lov å bruke når man skal legge om. 2 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Det er ingen lovgitt dato for omlegging fra piggfri vinter til sommerdekk. Det er tillatt å kjøre på vinterdekk året rundt. Dette er ett av de få områdene staten har latt oss bruke sunn fornuft og ta valget selv. Kanskje denne tråden er bevis på at staten må lovregulere også dette. Norge er som en stor barnehage. Vi trenger at Onkel Stat holder oss i hånda hele tida og alltid forteller oss hva vi skal gjøre. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Det er også tillatt å kjøre på sommerdekk året rundt med kjøretøy under 3,5 tonn.. Jeg har tilbudt å sette i verk en test for trådstarter, men det virker ikke som det er interesse for det.. Jeg vet om noen fine veistrekninger vi kan teste på også, et par fine svinger jeg neppe kan holde noe særlig mer enn 80 i på vinterdekkene i sommertemperatur.. Kan vel lett holde det dobbelte med sommerdekkene Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Synd jeg nettopp har lagt om, hadde vært interessant å måle vinterdekkene. Selv har jeg tre sett dekk, sommerdekk, vinterdekk (piggdekk desverre, men "må" nesten bruke dem opp) og et sett piggløse piggdekk til høst og vårsesongen. Piggdekk, og da spesielt piggløse piggdekk er de beste vinterdekkene å bruke når temperaturen stiger.Litt på sidelinja, men sommerdekk brukt i piggdekksesongen skal ha minimum 3mm mønsterdybde. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Er denne tråden fortsatt i live? Jeg kan virkelig ikke forstå at noen kan betvile mange eksperters (og mange av "mannen i gata" her inne) påstander om dette temaet! Om dere mener man like gjerne kan kjøre på piggfrie vinterdekk hele året her til lands, lever inn førerkortet!En ting er at de blir farligere og farligere ettersom temperaturen stiger i luft og asfalt, en annen ting er at de er ødelagte før neste vinter. Etter noen år i dekkbransjen har jeg aldri solgt noe som heter "helårsdekk" til personbil, rett og slett fordet det ikke finnes til nordiske forhold... Mange spurte etter det, men "helårsdekk" solgte jeg aldri, jeg forklarte de heller grunnen til at vi har sommerdekk/vinterddekk. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Ved normal kjøring synes jeg ikke veigrepet er noe problem. Ved litt mer aktiv kjøring (dvs. bryte fartsgrensene) vil man merke at bilen kan bli litt ustabil i svingene, og man merker dekkene er myke. Personlig synes jeg helårsdekk er ett bra alternativ siden vinteren stort sett består av våt asfalt her på østlandet og ved mitt kjøremønster. Jeg merker klart forskjell på gode vinterdekk på snødekt vei men siden jeg har en bil som er god på vinterstid, veier dette opp for de dårlige dekkene på snøføre. Jeg ser også litt propaganda her... Det ville klart blitt krise i bransjen om alle bilene i Norge kun skulle ha ett sett dekk. Man må også ta med i betraktningen at om man kjører lite vil man aldri få slitt ut to sett dekk før de blir harde. Det er kanskje like bra med ett sett helårsdekk og heller bytte dobbelt så ofte. Endret 18. mai 2015 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Ved normal kjøring synes jeg ikke veigrepet er noe problem. Ved litt mer aktiv kjøring (dvs. bryte fartsgrensene) vil man merke at bilen kan bli litt ustabil i svingene, og man merker dekkene er myke. Personlig synes jeg helårsdekk er ett bra alternativ siden vinteren stort sett består av våt asfalt her på østlandet og ved mitt kjøremønster. Jeg merker klart forskjell på gode vinterdekk på snødekt vei men siden jeg har en bil som er god på vinterstid, veier dette opp for de dårlige dekkene på snøføre. Jeg ser også litt propaganda her... Det ville klart blitt krise i bransjen om alle bilene i Norge kun skulle ha ett sett dekk. Man må også ta med i betraktningen at om man kjører lite vil man aldri få slitt ut to sett dekk før de blir harde. Det er kanskje like bra med ett sett helårsdekk og heller bytte dobbelt så ofte. Du sier "ved normal kjøring"..... Og påstår derfor at det er greit med helårsdekk så lenge du kjører normalt.... Så lenge du kjører normalt vil det jo i praksis være HELT OK med slicks også... Poenget med gode dekk er at de funker når du trenger dem.. For eksempel ved nødbrems eller unnamanøver.. Folk som tror helårsdekk er trykt om sommeren burde så absolutt levere inn førerkortet. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Ved normal kjøring synes jeg ikke veigrepet er noe problem. Ved litt mer aktiv kjøring (dvs. bryte fartsgrensene) vil man merke at bilen kan bli litt ustabil i svingene, og man merker dekkene er myke. Personlig synes jeg helårsdekk er ett bra alternativ siden vinteren stort sett består av våt asfalt her på østlandet og ved mitt kjøremønster. Jeg merker klart forskjell på gode vinterdekk på snødekt vei men siden jeg har en bil som er god på vinterstid, veier dette opp for de dårlige dekkene på snøføre. Jeg ser også litt propaganda her... Det ville klart blitt krise i bransjen om alle bilene i Norge kun skulle ha ett sett dekk. Man må også ta med i betraktningen at om man kjører lite vil man aldri få slitt ut to sett dekk før de blir harde. Det er kanskje like bra med ett sett helårsdekk og heller bytte dobbelt så ofte. Tør du proklamere dette etter å ha stoppa en meter for seint når naboens lille har løpt ut i veien foran deg? Endret 19. mai 2015 av Leo_ 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Ved normal kjøring synes jeg ikke veigrepet er noe problem. Ved litt mer aktiv kjøring (dvs. bryte fartsgrensene) vil man merke at bilen kan bli litt ustabil i svingene, og man merker dekkene er myke. Personlig synes jeg helårsdekk er ett bra alternativ siden vinteren stort sett består av våt asfalt her på østlandet og ved mitt kjøremønster. Jeg merker klart forskjell på gode vinterdekk på snødekt vei men siden jeg har en bil som er god på vinterstid, veier dette opp for de dårlige dekkene på snøføre. Jeg ser også litt propaganda her... Det ville klart blitt krise i bransjen om alle bilene i Norge kun skulle ha ett sett dekk. Man må også ta med i betraktningen at om man kjører lite vil man aldri få slitt ut to sett dekk før de blir harde. Det er kanskje like bra med ett sett helårsdekk og heller bytte dobbelt så ofte. Hadde ikke blitt noen krise, folk trenger dekk året rundt uansett. Men hva mener du med normalt? Og hvor på østlandet bor du som aldri har våte sommerdager eller iskalde glatte vinterdager? Og ikke minst, hvor får du kjøpt helårsdekka dine? Synd staten ikke har innført krav til vinterdekk i vinterhalvåret slik som de har gjort på kjøretøy over 3,5t. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Ved normal kjøring synes jeg ikke veigrepet er noe problem. Ved litt mer aktiv kjøring (dvs. bryte fartsgrensene) vil man merke at bilen kan bli litt ustabil i svingene, og man merker dekkene er myke. Personlig synes jeg helårsdekk er ett bra alternativ siden vinteren stort sett består av våt asfalt her på østlandet og ved mitt kjøremønster. Jeg merker klart forskjell på gode vinterdekk på snødekt vei men siden jeg har en bil som er god på vinterstid, veier dette opp for de dårlige dekkene på snøføre. Jeg ser også litt propaganda her... Det ville klart blitt krise i bransjen om alle bilene i Norge kun skulle ha ett sett dekk. Man må også ta med i betraktningen at om man kjører lite vil man aldri få slitt ut to sett dekk før de blir harde. Det er kanskje like bra med ett sett helårsdekk og heller bytte dobbelt så ofte. Hvis poenget ditt var å bli sitert med dette innlegget, så gratulerer, du greide det! "En bil som er god på vinterføre"? Så da er det greit å kjøre på dårlige dekk? Du merker det når du, som nevnt over, må bremse/foreta en unnmanøver, noe din bil ikke greier bedre enn noen andre med samme dekk. Du kommer deg kanskje litt bedre fram, men det er også det. Dette med helårsdekk i norden er et ikke-tema da det IKKE er mulig å lage et dekk som skal greie alt fra 10-30 minusgrader og is, til 30+ plussgrader der asfalten ofte blir godt over 50 grader og "dampende". Hvorfor skylde på propaganda fra dekkbransjen når man kan teste selv? Du vil, forhåpentligvis, få deg en overraskelse, hvis ikke bør du også levere inn lappen din. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Skal man ha best mulig veigrep bør man kjøpe nye dekk hvert år. Dette er det svært få som gjør derfor kan man like godt kjøpe helårsdekk som er vinterdekk med litt hardere gummiblanding. Dersom veigrep og sikkerhet alltid står i forsetet så bør man jo alltid ha ny bil med nyeste sikkerhetssystemer også. Helårsdekk finnes i andre land så da finnes det også i Norge. Norge er jo ett land hvor helårsdekk faktisk kan brukes om sommeren for det blir ikke så varmt som i andre sydligere land. Når det gjelder vinter så er hovedveiene her på østlandet saltet og brøytet så godt at asfalten er våt, så også på dette området vil jeg tro Norge/Østlandet er ett bra land for helårsdekk. Helårsdekk er veldig vanlig på tyngre kjøretøy. Jeg sier ikke at helårsdekk er bedre men det er ett bra alternativ til å kjøre rundt på gamle dekk men aldri har fått slitt ut pga. at de er for gamle og harde. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Det er fortsatt ikke noe som heter helårsdekk for personbil i norden! Det er mange nyanser mellom sort og hvitt, så å si at det er bedre å kjøre på helårsdekk enn et år eller to gamle Conti, er vel omtrent uten gråtoner.. Det er faktisk bedre med billige vinter- og sommerdekk enn helårsdekk beregnet for sydligere strøk da spriket på sesongene er mye større her. At man bør kjøpe nye dekk, ny bil o.l er utenfor rimelighetens grenser, men man kan legge litt ekstra i dekk og hvertfall ikke gamble unødvendig med sikkerheten bare for å spare noen kroner. Dekk skal forøvrig ikke bare byttes når de er utslitt, det er ferskvare. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Det ble jeg smertelig klar over da de påpekte at jeg måtte bytte mine 7mm piggfrie. Siden den gang har jeg funnet ut ved erfaring at 3 år siden produksjonsdato er dårlige dekk. Bytter jeg da så er det som natt og dag. Det betyr jo også at første gang man setter dekkene på bilen helt nye fra butikk, kan det være 30% utslitte tidsmessig. Resultatet er da at jeg bytter alle dekkene hvert andre år på alle bilene. Det er bare på flyet mitt jeg kan kjøre til jeg ser wire ett sted hehe Lenke til kommentar
Strato Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Skal man ha best mulig veigrep bør man kjøpe nye dekk hvert år. Dette er det svært få som gjør derfor kan man like godt kjøpe helårsdekk som er vinterdekk med litt hardere gummiblanding. Dersom veigrep og sikkerhet alltid står i forsetet så bør man jo alltid ha ny bil med nyeste sikkerhetssystemer også. Helårsdekk finnes i andre land så da finnes det også i Norge. Norge er jo ett land hvor helårsdekk faktisk kan brukes om sommeren for det blir ikke så varmt som i andre sydligere land. Når det gjelder vinter så er hovedveiene her på østlandet saltet og brøytet så godt at asfalten er våt, så også på dette området vil jeg tro Norge/Østlandet er ett bra land for helårsdekk. Helårsdekk er veldig vanlig på tyngre kjøretøy. Jeg sier ikke at helårsdekk er bedre men det er ett bra alternativ til å kjøre rundt på gamle dekk men aldri har fått slitt ut pga. at de er for gamle og harde. Huffda. 100% av det du sier er sprøyt. Ingenting er basert på kilder. Alt er personlige meninger som ikke blir backet opp av noe. Neste gang du havner i en trafikkulykke så håper jeg du tenker tilbake på dette. La oss be om at du ikke har smittet noen med vranglæren din i alle fall... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Skal man ha best mulig veigrep bør man kjøpe nye dekk hvert år. Dette er det svært få som gjør derfor kan man like godt kjøpe helårsdekk som er vinterdekk med litt hardere gummiblanding. Dersom veigrep og sikkerhet alltid står i forsetet så bør man jo alltid ha ny bil med nyeste sikkerhetssystemer også. Helårsdekk finnes i andre land så da finnes det også i Norge. Norge er jo ett land hvor helårsdekk faktisk kan brukes om sommeren for det blir ikke så varmt som i andre sydligere land. Når det gjelder vinter så er hovedveiene her på østlandet saltet og brøytet så godt at asfalten er våt, så også på dette området vil jeg tro Norge/Østlandet er ett bra land for helårsdekk. Helårsdekk er veldig vanlig på tyngre kjøretøy. Jeg sier ikke at helårsdekk er bedre men det er ett bra alternativ til å kjøre rundt på gamle dekk men aldri har fått slitt ut pga. at de er for gamle og harde. Huffda. 100% av det du sier er sprøyt. Ingenting er basert på kilder. Alt er personlige meninger som ikke blir backet opp av noe. Neste gang du havner i en trafikkulykke så håper jeg du tenker tilbake på dette. La oss be om at du ikke har smittet noen med vranglæren din i alle fall... Så du mener at dekk ikke blir gamle og at nye sikkerhetssystemer på biler ikke fungerer? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. mai 2015 Del Skrevet 19. mai 2015 Norge er et land med stor variasjon mellom sommer og vinter, i tillegg er det faktisk slik at vi har en del vinterdager i løpet av året.. I en del andre land bruker man sommerdekk hele året, selv om det ikke er direkte lurt.. Andre steder igjen bruker man såkalte kontinentale vinterdekk, rett og slett dekk som har bedre egenskaper på kald våt asfalt enn det våre vinterdekk har.. Til gjengjeld har de da dårligere egenskaper under en del andre forhold. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå