Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig med piggfritt om sommeren?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg er alltid sen med og skifte over til sommerdekk på våren, her jeg bor så kommer det snø når man minst skulle tro det. og med en så svær amerikaner, så må jeg ha sikkerhet. grepet med piggdekk er HELT lik som på sommerdekk. du merker ikke forskjell.

Om du oppriktig mener at det ikke er forskjell på veigrepet mellom piggdekk og sommerhjul på det føret som er ute de fleste steder i Norge nå tror jeg du har sykt gamle sommerdekk som ikke har noe på vei å gjøre eller et behov for å levere førerkortet ditt.

Forskjellen når jeg byttet fra piggfritt til sommerdekk var markant selv ved rolig kjøring. Og jeg vet godt at dekk med metallpigger i har ytterligere dårligere egenskaper på sommerføre.

den blir  så myk at den smelter?

Når man har dekk som er designet for å opprettholde mykhet ved kalde temperaturer så sier det seg selv at denne gummiblandingen vil være enda mykere når man bruker disse når omgivelsetemperaturene er 20-30 grader mer enn det de skal brukes i. Med høyere omgivelsetemperaturer og høye temperaturer i asfalten så vil man oppleve at dekkene slipper taket ganske fort når man utsetter disse for belastning da gummioverflaten på dekkene vil slites fra hverandre fremfor å bite tak i asfalten.

Ellers er sporene i vinterdekk og designet på en annen måte for å takle et annet type føre, og dette er ikke akkurat ideelle spor for sommeføre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil oppfordre de som enda har vinterdekk på bilen sin til å gjøre en test: Nødbrems fra 80km/t. Ta med smarttelefonen og mål retardasjonskraften. Mine sommerdekk har jeg målt til 0.97G brems på klissvåt asfalt, jeg tviler sterkt på at et piggfritt vinterdekk klarer stort mer enn 0,6G.

Lenke til kommentar

synes fortsatt det er merkelig og jeg da, før på 1920 til 70 tallet, så skiftet dem aldri dekk før dem var stein harde, eller slitt mønster. dekkene som satt på min a ford fra 1930 er sikkert 30+ år gamle, ikke sprekker engang!. dem er like myke og gode og kjøre med en dag i dag. ekte NORSK VIKING dekk.

dekk kvaliteten var bedre før da, når dem ble laget for og vare. dekk er i dag som lyspærer.

men hvorfor diskutere om piggdekk er dårligere på sommerføre, for det er jo en grunn for at det ikke skal brukes på sommerføre. men jeg er smart, ikke skift for tidlig. jeg redda meg inn jeg i vår, plutselig kom det snø og kulde, da var det mange biler som hadde skiftet over for tidlig. mange spurte om jeg kunne dra dem opp med chevy'n. jeg sa, nei jeg har piggdekk :tease:

Lenke til kommentar

jeg er alltid sen med og skifte over til sommerdekk på våren, her jeg bor så kommer det snø når man minst skulle tro det. og med en så svær amerikaner, så må jeg ha sikkerhet. grepet med piggdekk er HELT lik som på sommerdekk. du merker ikke forskjell.

Om du oppriktig mener at det ikke er forskjell på veigrepet mellom piggdekk og sommerhjul på det føret som er ute de fleste steder i Norge nå tror jeg du har sykt gamle sommerdekk som ikke har noe på vei å gjøre eller et behov for å levere førerkortet ditt.

Forskjellen når jeg byttet fra piggfritt til sommerdekk var markant selv ved rolig kjøring. Og jeg vet godt at dekk med metallpigger i har ytterligere dårligere egenskaper på sommerføre.

den blir  så myk at den smelter?

Når man har dekk som er designet for å opprettholde mykhet ved kalde temperaturer så sier det seg selv at denne gummiblandingen vil være enda mykere når man bruker disse når omgivelsetemperaturene er 20-30 grader mer enn det de skal brukes i. Med høyere omgivelsetemperaturer og høye temperaturer i asfalten så vil man oppleve at dekkene slipper taket ganske fort når man utsetter disse for belastning da gummioverflaten på dekkene vil slites fra hverandre fremfor å bite tak i asfalten.

Ellers er sporene i vinterdekk og designet på en annen måte for å takle et annet type føre, og dette er ikke akkurat ideelle spor for sommeføre.

ja, du sier jeg skal levere førerkortet, nå har jeg kjørt tung mc i flere år, masse forskjellige biler. og ja, til og den dødsbilen Suzuki sj410 som er en farlig bil. jeg har ikke 1 ulyke, aldri vært av veien.

har du noe ulykker hansien? om du har, så kan du jaggu levere førerkortet ditt du og.

Endret av sunbeam-transformer
Lenke til kommentar

Forresten. Det finnes ingenting som heter helårsdekk for nordiske forhold. Dette er en missoppfattelse. Det mange tror heter helårsdekk er i realiteten det samme som piggfrie vinterdekk.

http://www.altomdekk.no/2012/10/09/helarsdekk/

Les mer om hvorfor "helårsdekk" er ubrukelig i norge: http://guru.sol.no/er-piggfrie-vinterdekk-det-samme-som-helarsdekk

Endret av Strato
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Piggfrie vinterdekk må ikke sammenlignes med helårsdekk! Det er to forskjellige typer. Helårsdekk er en type dekk som er beregnet på litt sydligere strøk som ikke har de ekstreme forholdene man har i bl.a. norden.

Ekte helårsdekk er ikke gode på verken sommer- eller vinterføre. Piggfrie vinterdekk er (i motsetning til hva de fleste tror) meget gode på vinterføre.

Lenke til kommentar

synes fortsatt det er merkelig og jeg da, før på 1920 til 70 tallet, så skiftet dem aldri dekk før dem var stein harde, eller slitt mønster. dekkene som satt på min a ford fra 1930 er sikkert 30+ år gamle, ikke sprekker engang!. dem er like myke og gode og kjøre med en dag i dag. ekte NORSK VIKING dekk.

Både biler, dekk og generelt sikkerheten rundt dette har utviklet seg betraktelig siden 1920. Vi sitter med grei erfaring at steinharde dekk ikke er noe ideelt å kjøre rundt med, og ihvertfall ikke på biler som vi kjører rundt på i dag som gjerne har mer krefter enn hva biler hadde på 1920.

ja, du sier jeg skal levere førerkortet, nå har jeg kjørt tung mc i flere år, masse forskjellige biler. og ja, til og den dødsbilen Suzuki sj410 som er en farlig bil. jeg har ikke 1 ulyke, aldri vært av veien.

har du noe ulykker hansien? om du har, så kan du jaggu levere førerkortet ditt du og.

Hvor mye du har kjørt og hvorvidt du har vært ute for uhell eller ikke er irrelevant. Kjenner du ikke forskjell på piggdekk og sommerdekk har du ingenting etter vei å gjøre, for enten så kjører du på dekk som burde være skrotet eller så er du en så ukonsentrert sjåfør at det er farlig for deg selv og andre.

Dette er faktisk ikke noe å diskutere en gang da samtlige rapporter jeg per dags dato har lest fra uavhengige kilder rapporterer om alt fra 10-30% lengre bremselengde og betydelig redusert veigrep ved sving.

Kan du dokumentere noe annet gjør for all del dette, men jeg tviler på at dette er noe du eller noen andre greier.

Edit: Så ikke dette innlegget før nå:

nop, sommerdekkene er 2 år gamle, vinterdekkene er helt nye. merker ikke forskjell jeg, men nå kjører jeg bil som veier 3.500. ikke lett og merke forskjell da.

Jeg merket forskjell på piggdekk og sommerdekk på tungbergeren jeg er ute å kjører i blant, og den er vesentlig tyngre enn 3.500.. Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke en påstand, men fakta.

The results showed that:

• The braking distance on dry asphalt was about 15 per cent longer for winter tyres compared to summer tyres, regardless of the speed before braking. On wet asphalt the braking distance was 20 per cent longer for winter tyres compared to summer tyres, regardless of the speed before braking.

• For double lane change tests on wet asphalt, the maximum speed was about 83 km/h for summer tyres and 72 km/h for winter tyres, an improvement in performance by 15 per cent.

• In handling tests on a curvy wet asphalt track the lap time was compared between the summer and winter tyre for each respective manufacturer. Summer tyres were in general 10–17 per cent faster compared to winter tyres.

• Tests of Volvo's active safety system, City Safety, which is supposed to prevent a collision at speeds up to 30 km/h, showed that this worked to 100 per cent even with winter tyres on wet asphalt.

Kilde: http://www.vti.se/en/publications/comparison-of-winter-and-summer-tyres-on-bare-roads-summer-time-test-risk-analysis-and-in-depth-studies/

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...