Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig med piggfritt om sommeren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som lar seg lure av dekkbransjens propaganda?

For alle andre er det jo åpenbart at et mykt dekk har best feste, også om sommeren.

 

Eneste ulempe er at de slites fortere.

 

Eg tror du skal ta en dag på bane i sommer og teste ut piggfrie vinterdekk mot gode sommerdekk  ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

True that! Ved rolig kjøring på tørre veier funker det forsåvidt greit, selv om de slites fortere enn sommerdekk, men på våte veier blir de som å kjøre på is. Vannplaner lett, ikke feste ved aks/brems/sving/rundkjøring. Kan være det er forskjell mellom dekk, mulig at såkalte kontinentale piggfrie dekk er bedre, jeg har kun testet på skikkelige nordiske piggfrie.

Lenke til kommentar

Det enklaste er jo å ta ein bremsetest sjølv.

Finn ein passande plass og sjekk bremselengda ved nedbremsning frå ei gitt fart. Deretter legger du om til sommardekk og gjennomfører den samme testen.

Sjølv om du går frå kombinasjonen nye piggfrie dekk til slitte sommardekk så vil forskjellen utgjere ein omtrent 10 meter bremselengde til fordel for sommardekka dersom du bremser ned frå 80 km/t. 

 

 

Og om ikkje du bryr deg om trafikksikkerheita så er det likevell lønnsomt å legge om til sommardekk sidan sommerdekka er billegare enn vinterdekka. Så det burde være liten grunn til å slite på dei dyraste dekka når dei i tillegg fungerer dårligare om sommaren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Og om ikkje du bryr deg om trafikksikkerheita så er det likevell lønnsomt å legge om til sommardekk sidan sommerdekka er billegare enn vinterdekka. Så det burde være liten grunn til å slite på dei dyraste dekka når dei i tillegg fungerer dårligare om sommaren.

 

Om han ikke bryr som om trafikksikkerheten burde han strengt talt ikke kjøre bil i det hele tatt! Jeg har kjørt piggfritt en gang på sommeren, og kommer aldri til å gjøre det igjen, er noe av det skumleste og jævligste jeg har vært med på når det kommer til kjøring. Var jo nok med 2 vanndråper og bilen begynte å vannplane, skli rundt og miste feste i svinger. Tar heller slitte sommerdekk over piggfrie uansett hvilken sommerdag det er.

Lenke til kommentar

Mener å ha sett i en test at ved 6c+ så er piggfrie dårligere en slitte sommerdekk. 

 

Merker det selv på min, skriker i dekkene på tørr veg i 60 nå. 

Gummien blir for myk. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Propaganda fungerer... Folk flest hører heller på 'eksperter' enn å tenke selv. 

'Eksperter' kommer i flere varianter:

  • Har egeninteresse i saken. (dekksbransjen)
  • Kjenner en som mente å ha hørt at..
  • Kjenner en som har testet og trukket en konklusjon.
  • Har lest seg opp i bilblader
  • Har lest at NAF sier.. (bilbransjens høye beskytter)
  • Lest på diskusjon.no at slik er det.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Propaganda fungerer... Folk flest hører heller på 'eksperter' enn å tenke selv. 

'Eksperter' kommer i flere varianter:

  • Har egeninteresse i saken. (dekksbransjen)
  • Kjenner en som mente å ha hørt at..
  • Kjenner en som har testet og trukket en konklusjon.
  • Har lest seg opp i bilblader
  • Har lest at NAF sier.. (bilbransjens høye beskytter)
  • Lest på diskusjon.no at slik er det.

 

Vel, for å formulere meg på en annen måte, neste gang du skal ut og kjøre bilen med piggfritt, si ifra her slik at vi andre kan være trygge hjemme når du treffer vanndammen og får vannplaning, eventuelt kommer rundt en småfuktig sving og mister grepet.... 

Lenke til kommentar

Propaganda fungerer... Folk flest hører heller på 'eksperter' enn å tenke selv.

 

Hvorfor skal jeg høre på deg istedet? Driver du tilfeldigvis med dekktester selv?

 

Jeg har hørt på mange dumme konspirasjonsteorier før, men dette her tar kaka.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Mener å ha sett i en test at ved 6c+ så er piggfrie dårligere en slitte sommerdekk. 

 

Merker det selv på min, skriker i dekkene på tørr veg i 60 nå. 

Gummien blir for myk. 

Continental kjørte en test for noen år siden og kom frem til at på våt asfalt hadde piggfrie dekk allerede ved +7C en fordel i veigrep grunnet gummiblandingen disse har. Her var det sammenlignet mot nye, brukte og slitte sommerdekk fra sitt eget sortiment.

 

 

Propaganda fungerer... Folk flest hører heller på 'eksperter' enn å tenke selv. 

'Eksperter' kommer i flere varianter:

  • Har egeninteresse i saken. (dekksbransjen)
  • Kjenner en som mente å ha hørt at..
  • Kjenner en som har testet og trukket en konklusjon.
  • Har lest seg opp i bilblader
  • Har lest at NAF sier.. (bilbransjens høye beskytter)
  • Lest på diskusjon.no at slik er det.

 

Når uavhengige labratorium/verksted/magasiner får tilsvarende og identiske resultat som produsentene av bildekk får på ymse tester kalles dette bare for bekreftelse av fakta/påstander. Dette er ikke propaganda

Hvorvidt du velger å tro på dette eller ei får være opp til deg, men den dagen du peiser skikkelig av veien fordi du kjører på dekk som ikke er egnet for varme sommerdager så får vi håpe at du er alene i bilen og ikke meier ned andre uskyldige.

Lenke til kommentar

 

Propaganda fungerer... Folk flest hører heller på 'eksperter' enn å tenke selv. 

'Eksperter' kommer i flere varianter:

  • Kjenner en som har testet og trukket en konklusjon.

 

Så om en kamerat av deg tester noen dekk og kommer til samme konklusjon som andre som tester så er det propaganda og han tenker ikkje sjølv?

 

Du må være litt spesiell du.......

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som lar seg lure av dekkbransjens propaganda?

For alle andre er det jo åpenbart at et mykt dekk har best feste, også om sommeren.

 

Eneste ulempe er at de slites fortere.

 

Dette er på ingen måte propaganda.

Under ellers like forhold dro jeg av langt over 5 sekunder på rundetiden min på Vålerbanen med sommerdekk kontra piggfrie vinterdekk..

Etter et par runder var de piggfrie vinterdekkene nær ubrukelige, mens sommerdekk fortsatt fungerte fint noen runder før de ble for varme.

 

Det er ikke slik at myk gummi kun har fordeler mtp. feste.

Det er også noen andre variabler som spiller inn, husk at gummi i dag ikke er bare gummi.

I tillegg til gummiblandingen er også dekkmønster av stor betydning, sammen grunnkonstruksjonen til dekket (den er som regel forskjellig på vinterdekk og sommerdekk grunnet hastighetskravene til sommerdekk..)

 

 

 

Propaganda fungerer... Folk flest hører heller på 'eksperter' enn å tenke selv. 

'Eksperter' kommer i flere varianter:

  • Har egeninteresse i saken. (dekksbransjen)
  • Kjenner en som mente å ha hørt at..
  • Kjenner en som har testet og trukket en konklusjon.
  • Har lest seg opp i bilblader
  • Har lest at NAF sier.. (bilbransjens høye beskytter)
  • Lest på diskusjon.no at slik er det.

Har du lyst til å være med på en liten uformell test?

Siden det ikke tar meg mer enn et drøyt kvarter å legge om til vinterdekk kan jeg vurdere å gjøre dette slik at vi får testet..

 

Dekkene vil i tilfelle bli disse: Nokian Hakkapeelliita elns R2, i 245/45-17 (vinterdekk), gått to vintre. De har ca 3 millimeter mønster igjen bak og 4,5 foran.

 

Sommerdekkene er Nokian Hakka Black, i 245/40-18.

 

 

 

Jeg har også vært involvert i en ulykke der en part brukte vinterdekk, i ulykkesrapporten står det tydelig at bruken av piggfrie vinterdekk måtte anses å ha hatt en årsak til at skadene ble så store som de ble..

Jeg kjørte på sommerdekk, han som kjørte bak meg hadde vinterdekk.

Over 20 meter bremsespor i 70-sone er ganske heftig.

Han hadde fortsatt god fart da han traff meg, denne hastigheten ville vært langt lavere om han hadde hatt gode sommerdekk.

 

Nakken min har relativt klare meninger om slike som trådstarter her..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Propaganda fungerer... Folk flest hører heller på 'eksperter' enn å tenke selv. 

'Eksperter' kommer i flere varianter:

  • Har egeninteresse i saken. (dekksbransjen)
  • Kjenner en som mente å ha hørt at..
  • Kjenner en som har testet og trukket en konklusjon.
  • Har lest seg opp i bilblader
  • Har lest at NAF sier.. (bilbransjens høye beskytter)
  • Lest på diskusjon.no at slik er det.

 

 

nettroll.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...