aceania Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Hei! Jeg er ei jente som går første året på videregående, og jeg har alltid ønsket å bli psykolog. Jeg har helt greie karakterer, gikk ut ungdomsskolen med 5 i snitt, men snittet mitt har gått litt ned nå. Det jeg vet helt sikkert er at jeg ikke greier å komme meg inn på profesjonsstudiet. Jeg er generelt god på skolen, men er dårlig i matte og naturfag. Uansett, jeg har veldig lyst til dette her, og lurer på om jeg skal søke psykologstudiet i Tromsø. Der har man først ett år, et sånt forstudium - og jeg lurte på om noen har noen erfaringer å komme med. Det er jo fortsatt to år til, men jeg er en stor fan av planlegging. Svar blir mottatt med stor takknemlighet. 1 Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Hvorfor er du dårlig i naturfag? Dette er jo et lesefag slik som mange av de andre fagene du sier du er gode i. Matte kan jeg ha forstålse for, for her bygger jo mye videre på det man har lært tidligere og jeg datt selv av lenge før de avsluttende matte-fagene på VGS. Nå jeg klarte å lese meg fra 2 i naturfag til å få 6 på noen uker (privatist) så er jeg sikker på at du klarer det også Ellers kan jeg si at jeg har en søster som går årsstudium (med plan om å komme videre inn på profesjon) i psykologi i Bergen og det virker som det er gansk store mengder med pensum som man må gjennom. Hun fikk ganske akademisjokk i starten, men nå tror jeg det går greit med henne. Jeg har forstått det slik at karakterpresset der er enormt og at A`ene må sikres dersom man skal kunne komme seg videre inn på profesjon. Det kreves altså en veldig stor selvstendighet og at man tar faget.Stor deler av pensum er på engelsk. Kan legge til at du nok får bedre svar fra noen som vet og ikke bare en som meg. Vet heller ikke hvordan prosessen med å søke seg fra årsstudium og over på master foregår. Lenke til kommentar
aceania Skrevet 15. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2015 Hvorfor er du dårlig i naturfag? Dette er jo et lesefag slik som mange av de andre fagene du sier du er gode i. Matte kan jeg ha forstålse for, for her bygger jo mye videre på det man har lært tidligere og jeg datt selv av lenge før de avsluttende matte-fagene på VGS. Nå jeg klarte å lese meg fra 2 i naturfag til å få 6 på noen uker (privatist) så er jeg sikker på at du klarer det også Ellers kan jeg si at jeg har en søster som går årsstudium (med plan om å komme videre inn på profesjon) i psykologi i Bergen og det virker som det er gansk store mengder med pensum som man må gjennom. Hun fikk ganske akademisjokk i starten, men nå tror jeg det går greit med henne. Jeg har forstått det slik at karakterpresset der er enormt og at A`ene må sikres dersom man skal kunne komme seg videre inn på profesjon. Det kreves altså en veldig stor selvstendighet og at man tar faget. Stor deler av pensum er på engelsk. Kan legge til at du nok får bedre svar fra noen som vet og ikke bare en som meg. Vet heller ikke hvordan prosessen med å søke seg fra årsstudium og over på master foregår. Altså, jeg har 4 i naturfag og matte - så det er jo ikke direkte dårlig - men slettes ikke bra nok heller. For å være ærlig har det vel ikke vært førsteprioritet. Bra jobba med å gå fra 2 til 6, da! Jeg har lest mye rundt om kring, og har forstått at det skal være nokså tungt. Kan jeg spør åssen karakterene hennes var? Nyttig å vite at mye pensum er på engelsk, takk Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Beklager, da misforstod jeg Hun hadde meget gode karakterer.Fant følgende note på samordna opptak:For de søkerne som får opptak til årsstudiet i psykologi ved UiB gjennom Samordna opptak i 2015, vil 2016 være siste mulighet til å søke opptak til andre studieår ved profesjonsstudiet i psykologi. Fra 2016 vil opptaket til det seksårige profesjonsstudiet i psykologi skje gjennom Samordna opptak. Lenke til kommentar
aceania Skrevet 15. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2015 Aha! Da får jeg sikte høyt jeg også fremover Ja, jeg var hos rådgiveren på skolen og fikk vite det her om dagen, hadde egentlig tenkt til å søke i Bergen, så var litt nedtur da jeg fant ut at de slutter med det oppsettet der :/ Noen som har gjennomført dette og blitt ferdigutdannet? Lenke til kommentar
Amaliest Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Hei! Jeg hadde også store planer om å bli psykolog. Søkte meg inn på årstudium i psykologi i Tromsø, høsten 2013. Var utrolig spennende, og trivdes veldig godt med studie. Jeg var såpass motivert at det ikke var noe problem for meg å sitte å lese fra mandag til søndag(08.00-20.00). Når eksamnene kom gikk det ok. Fikk B og C. Jeg var fornøyd, men det er ikke godt nok for å komme videre inn på profesjonstudie. Altså, man må få A på alle eksamnene. så vær ops på dette. Har flere venninner som tar opp fag for 2 og 3 gang.... Lenke til kommentar
aceania Skrevet 15. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2015 Hei! Jeg hadde også store planer om å bli psykolog. Søkte meg inn på årstudium i psykologi i Tromsø, høsten 2013. Var utrolig spennende, og trivdes veldig godt med studie. Jeg var såpass motivert at det ikke var noe problem for meg å sitte å lese fra mandag til søndag(08.00-20.00). Når eksamnene kom gikk det ok. Fikk B og C. Jeg var fornøyd, men det er ikke godt nok for å komme videre inn på profesjonstudie. Altså, man må få A på alle eksamnene. så vær ops på dette. Har flere venninner som tar opp fag for 2 og 3 gang... Aha, fullførte du da? Hvor vanskelig er det å få en A på eksamen? Er dette noe du vil anbefale? Lenke til kommentar
Amaliest Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hei! Jeg hadde også store planer om å bli psykolog. Søkte meg inn på årstudium i psykologi i Tromsø, høsten 2013. Var utrolig spennende, og trivdes veldig godt med studie. Jeg var såpass motivert at det ikke var noe problem for meg å sitte å lese fra mandag til søndag(08.00-20.00). Når eksamnene kom gikk det ok. Fikk B og C. Jeg var fornøyd, men det er ikke godt nok for å komme videre inn på profesjonstudie. Altså, man må få A på alle eksamnene. så vær ops på dette. Har flere venninner som tar opp fag for 2 og 3 gang... Aha, fullførte du da? Hvor vanskelig er det å få en A på eksamen? Er dette noe du vil anbefale? Jeg fullførte første året, men søkte meg ikke videre. Var ikke motivert nok til å ta opp fagene. Så valgte istedenfor noe annet. Jeg angrer ikke den dag idag for at jeg tok et årstudium i psykologi. Er jo ikke alltid man vet hva man vil i en alder av 19. Jeg sier ikke at det er umulig å få A i psykologi. Hadde en kompis som leste ''ok mye'', han fikk A. Har også en del venner som leste dobbelt så mye som han, men fikk B og C. Så mer enn det kan jeg ikke svare på. Men universitetet tar inn sykt mange studenter på første året, også er det bare 30-40 som går videre på profesjon. Så for å få A må du ha det lille ekstra på eksamen. Det som også ganske kjedelig er at om du får A, er det fortsatt ikke 100% sikkert at du kommer inn på profesjon. For om det er 100 elever som får A, men skolen kun har 40 plasser, så trekker de tilslutt... Men er det sånn at du ønsker å bli klinisk psykolog? For da må du inn på profesjon. Om ikke, kan du ta en bachelor, og master. Da blir du å jobbe som rådgiver i bedrifter/skoler osv, og ved master blir det ofte mye forskning. (Som jeg har hørt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå