Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hvor mye er det vanlig å gi hvis man er invitert i konfirmasjon og er

-enslig besteforelder

-tante og onkel til konfirmantens stemor

-søster (med mann og to barn) til konfirmantens stefar

Spør fordi en nabokvinne har klaget over at jenta "bare" fikk 1800 fra bestefaren, og "bare" 500 fra de andre fra stefamilien. Hun mente at bestefaren som har god råd burde gi mer, og at ellers burde de andre gitt tilsvarende kuvertprisen, som var 400 for voksne og 200 for barn. Skulle de gitt 1200?

Er det normalt å tenke på at gaven skal tilsvare kuvertprisen i en konfirmasjon? Uansett om konfirmanten får 20000 eller 50000 i gaver, så er det da foreldrene som betaler maten og festen, og de får da ikke mer igjen om barnet får mer?

Noen som har erfaringer/ har gitt pengegave/ hatt konfirmanter selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig gir jeg 500 til alt annet enn nærmeste familie, ga nylig 500 i gave til sønnen til ei tante av meg, syntes egentlig dette er en ok gave. Virker som om mange gir det samme til personer man ikke har noe spesiellt forhold til.

Har snart en niese som skal konfirmeres, tenker da en ~3000 men er noe usikker her...

Men, å klage på hva man får er smålig, folk gir det de vil og det de har råd til.

Lenke til kommentar
Spør fordi en nabokvinne har klaget over at jenta "bare" fikk 1800 fra bestefaren, og "bare" 500 fra de andre fra stefamilien. Hun mente at bestefaren som har god råd burde gi mer, og at ellers burde de andre gitt tilsvarende kuvertprisen, som var 400 for voksne og 200 for barn. Skulle de gitt 1200?Er det normalt å tenke på at gaven skal tilsvare kuvertprisen i en konfirmasjon? Uansett om konfirmanten får 20000 eller 50000 i gaver, så er det da foreldrene som betaler maten og festen, og de får da ikke mer igjen om barnet får mer?

Noen som har erfaringer/ har gitt pengegave/ hatt konfirmanter selv?

Jeg ble rett og slett kvalm da jeg leste det  :sick:  Når ble det plutselig et minimumskrav på gaver? Skulle likt å tatt en alvorsprat med nabodama, tenk å ødelegge gleden ved å gi en gave på den måten

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange mener at man skal gi det man har råd til. Hva hvis man har råd til 20000, skal man gi det til tanteungene? Hva hvis bestefar har vunnet en million i år, og kan gi en formue til konfirmanten, men ga 1000 til konfirmantene for to og fire år siden... Skal han da gjøre forskjell og gi 10000 til årets konfirmant?

Lenke til kommentar

Jeg fikk gave til verdi av 1500 av morfar som er enslig...

Har ikke stefamilie men fikk et armbånd verdt 600kr fra tante, onkel, 2 søskenbarn med barn/familie på ene siden av familien
Fikk 3000kr fra tante, onkel, 3 søskenbarn med barn/familie på andre siden av familien

Skulle ikke tro at den siden av familien jeg fikk gave til verdi av 600,- var de vi treffer oftest, og som er rikest :p Men jeg er fornøyd uansett!

Synes gaven som datteren til naboen din fikk hørtes helt fair ut.. og det å i det hele tatt klage over gaver er sykt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Man gir vel det man føler er riktig. Burde da ikke være noen minstekrav.

Min datter konfirmerte seg tidlig i mai, og fikk 15.000 av bestemor, 3.000+gave til 7.000 fra mor og meg og 500 fra tante og onkel som kom til kaker og slikt. Mer familie har vi ikke, og selv om vi ikke vasser i luksus har vi til både smør på skiva og alt til maten, så for oss var dette passe for oss.

Hun var i alle fall meget fornøyd og gir egentlig blaffen i om andre fikk mer eller mindre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk 10 000 av bestemor+en gammel arveklokke og noe sølvgreier. Ble storførnøyd jeg. Tror jeg fikk rundt en tusenlapp i snitt av de litt lengre ut i slekta. Tragisk å klage uansett.

Jeg har ganske stor familie, mange fettere og kusiner som er født ganske tett. Sikkert vært en 10-15 konfirmasjoner iløpet av 3-4 år. Hadde blitt veldig mye penger hvis jeg skulle gitt mange tusen hver gang. 

Lenke til kommentar

Hun nabodama bør ta seg en realitycheck. Makan til utaknemmelig frekkhet!

Jeg har ei lillesøster som nylig ble konfirmert og fikk 10.000 av meg. Hun fikk 1500 fra hver av sine tanter og onkler. Fra øvrig slekt varierte det fra 100 til 500 ish.

Øvrige pengegaver til konfirmanter legger jeg på mellom 200 og 500, alt etter hvor nært jeg slektes på dem

Lenke til kommentar

HAHAHAHA! å herregud, bryr de seg inderlig om deg, så bryr de vell faen meg ikke hvor mye penger du har? unskyld utrykket.

Men jo, tanken som teller! gi 200->500kr og heller ta med konfirmanten med på fjelltur eller en tur til badeland. Det er jo ikke pengene man skal være glad i, men personen som gir dem :) Men folk er vel forskjellige, og har forskjellige holdninger til ting, gjenstander og menneskeverdi.

Lenke til kommentar

Jeg fikk vel en 15'000 da jeg hadde konfirmasjon mener jeg å huske. Jeg er veldig fornøyd med det. Hadde vært fornøyd med 200kr totalt også når det skal være sagt. Var mer fornøyd med å få hatt et lag med hele familien og det var bare kos. Pengene kom egentlig bare som en bonus.

Synes det er skikkelig bedritent gjort av hu nabodama der. Dessverre er en stor del av landet på samme måte. Syns vi burde avskaffe hele greia med pengegaver siden det har virkelig blitt for drøyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...