sandes Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Hei! Lurte på om noen hadde noen god råd til valg av sykkel?, tenkte jeg skulle begynne å trene med sykkel. Og ser da for meg en landeveissykkel, siden det er for det meste asfalt veier i nær området. ( øvre Romerike ) Problemet er at jeg ikke har peiling på sykkel, hva som er bra etc. Har lest meg litt opp, men det er jo mye og sette seg inn i. Har ikke lyst å bevege meg inn i en butikk med dette kunnskaps nivået, regner med jeg blir prakket på en eller annen utgående modell av sleipe selgere . Jeg er 187cm, og tenkte meg ett budsjett på inntil 20000kr. Men dette inkluderer sko bindinger etc, det jeg trenger for å komme i gang setter pris på gode råd har også. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Jo, kom deg inn i en butikk, og helst en ren sykkelbutikk. De rådene du kan få av flinke selgere er veldig mye verd, spesielt når du kan lite fra før. Og selgerne i seriøse butikker prøver ikke å lure deg - de har interesse av å ha fornøyde kunder. Utgående modeller skal du heller ikke være redd for. Hvis du kommer over en fjorårsmodell kan den ofte ha vesentlig lavere pris selv om endringen til årets modell er neglisjerbar. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Problemet er at jeg ikke har peiling på sykkel, hva som er bra etc. Har lest meg litt opp, men det er jo mye og sette seg inn i. Har ikke lyst å bevege meg inn i en butikk med dette kunnskaps nivået, regner med jeg blir prakket på en eller annen utgående modell av sleipe selgere . En måte å unngå akkurat dette på er å gå for en landeveissykkel utstyrt med skivebremser. Dette er helt nytt, og er på vei inn. Selv har jeg en med hydrauliske skivebremser, og de fungerer virkelig bra. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 (endret) En liten kommentar ang. ritt og landeveissykkel med skivebremser. Som kjent har ikke UCI tillatt skivebremser på landeveissykkel i konkurranse. Men UCI skal nå åpne opp for at profflagene kan teste ut skivebremser. Dette er også grunnen til at NCF (Norges Cykleforbund) har åpnet opp for landeveissykkel med skivebremser i turritt. I konkurransesammenheng er skivebremser enn så lenge forbudt. Den dagen UCI åpner opp for skivebremser, er bare et spørsmål om tid, skal alle ha det, og sykler uten dette kommer antakelig til å falle i verdi. For skivebremser særlig hydrauliske er overlegne ift. felgbremser hva angår effekt og modulasjon. De har heller ikke den svakheten med at de fungerer dårligere når det er kaldt/vått. En annen ting er at man slipper slitasje på felgen, noe som er særlig gunstig for de som har karbonfelger. Hvis du melder deg inn i Anton Club kan du få denne til 10000 kr. Burde være mer enn nok igjen av budsjettet ditt til andre ting du trenger:https://www.antonsport.no/kategorier/sykkel/landevei/produkter/cannondale-2015-synapse-alloy-disc-105-517/bbq-48-3364 Her får du faktisk 11-delt gir som fungerer helt fint (mange billige sykler har 10-delt eller færre), skivebremser (mekaniske, riktignok, men fungere bra det også, for all del), og du kan sette på større dekk enn det som kommer med sykkelen). Billigere og bedre sykkel med skivebremser tror jeg ikke du finner. Glem XXL, G-Sport/GMAX, de har ikke slike sykler. Har selv et par sykler fra Cannondale, og er veldig fornøyd med dem. Edit: og Cannondale er blant de "store" på landeveissykler. Endret 15. mai 2015 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå