Visn!ngsnavn Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Hei. Dette er riktignok ikke et skoleprosjekt, men jeg vet vi har noen automasjonsfolk som følger med i denne kategorien, så poster her. Jeg jobber vanligvis med Step 7, men har nå begitt meg over på et lite privat prosjekt som involverer bruk av en Logo 8, den nye serien til Siemens. Jeg valgte denne plattformen da jeg ble noe kjent med LOGO gjennom skolen. I tillegg har jeg software og alt som trengs bak. Jeg var også ute etter en liten kompakt PLS med analoge innganger. Oppgavebeskrivelse: Jeg ønsker å måle en temperatur, og sammenlikne denne verdien mot en verdi i programmet (med en Analog Comperator). Tenkte dette skulle være en easy job, men støtte på et lite problem jeg ikke trodde ville oppstå: Hvordan i all verden kan jeg skrive en analog verdi via feks det integrerte displayet på LOGO modulen (evt fra et LOGO display) slik at jeg får brukt dette som et sammenlikningsgrunnlag i programmet? Jeg har nå lest opp og ned i hjelpefilene i Logo Soft Comfort og lett litt rundt på nettet. Det virker nesten som at det ikke er mulig. Jeg kan heller ikke finne noen åpenbare funksjoner i Logo Soft kan hjelpe meg med dette. Jeg er åpen for å bruke andre PLS systemer, men det er avgjørende at det ligger i det nedre prissjiktet. Spec: Minimum 2 DI, 1 AI, 2 DO. Må kunne lage en form for sekvensstyring med timerfunksjoner. Timertid må jeg også kunne endre fra display. Anyone? På forhånd takk. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Har aldri brukt en Logo, og bruker stort sett Telemeq. Zelio til det enkle. Litt fritt ut i luften: Er det snakk om å sette skal verdien en en form for reguleringssløyfe med av/på regulering? Skulle det gå an å gi verdien via et potmeter som er koblet til en inngang? Eller skulle det være mulig å legge inn verdien i "steg" via digitale input for eksempel 10, 15, 20? For Zelio så er det jo simulator for alle modellene slik at man kan programmere og testkjøre et program før man bestemmer seg for å kjøpe. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Hva er spørsmålet her egentlig, hvordan du kan skrive iverdier fra skjerm/panel? Lenke til kommentar
Visn!ngsnavn Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2015 Leste gjennom posten min igjen, og ser nå at den ble litt rotete og uoversiktlig. Prøver igjen: Jeg skal sammenlikne en målt verdi mot en verdi jeg selv setter inn, og lage en av/på regulering. Verdien jeg skal sammenlikne mot ønsker jeg å velge på skjermen. Fordi jeg skal ha flere verdier, så passer det seg dårlig å bruke potmeter. Jeg skal undersøke mulighet for å velge verdien med digitale input slik arne22 beskriver. Logo har også innebygd webserver og en app som kan kobles til, og finner en blokk som heter "Network analog input". Skal sjekke om jeg kan bruke denne, isåfall kan jeg bare legge inn verdiene med telefonen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Slik jeg ser det er problemet ditt å få lagt inn verdier fra skjerm/panel, her kan jeg ikke hjelpe til særlig da jeg ikke kjenner til modulen. Men så en video om den løsningen du snakket om så det blir nok en grei måte å gjøre det på. Forøvrig vill jeg foreslå å lage logikken i noe annet enn blokker, da er det lettere å lage en løsning på problemet spør du meg. Altså en løsning der du kanskje leser av det analoge signalet i en funksjonsblokk for så å skalere og lage reguleringslogikk i listekode. Endret 16. mai 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 (endret) Det ser ut som om opplegget med et potmeter for å sette verdien på skalverdien kan fungere. Dette behøver jo naturlig nok ikke å være noen "fast verdi". Man behøver da en analog inngang for skal-verdi og en for er-verdi pluss en comparator, helst med "hysterese". Aternativt så vil jeg sett om det fantes noen "move" funksjon slik at man flytter en verdi inn i "skal verdi registret" ved å aktivisere en digital inngang, for eksempel 000 = AV, 001 = 25, 010 = 50, 100 = 100 Å sette verdien via web server kan jo også tenkes å fungere. Endret 17. mai 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå