Gå til innhold

Siviløkonom. Hvor?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har bestemt meg for å studere økonomi. Førstevalget er NHH, men er usikker på om jeg kommer inn. Ligger på ca. 56.9 konkurransepoeng. 

Derfor lurer jeg på hva som er det beste alternativet til NHH. BI er utelukket. Har lest litt om handelshøyskolen i Trondheim og sett litt på UIA, men vet ikke hva jeg skal sette på andrevalget. Noen som har råd? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer nok an på hva du vektlegger. Hvilken skole du velger påvirker nok jobbmulighetene dine lite. Hvis det er noen økonomifag du er mer interessert i enn andre, kan det være greit å se hvordan studiepoengene i studieplanen fordeler seg og hvilke valgfrie emner som tilbys. Det kan variere en del hvordan studiet er lagt opp. På NHHs bachelor er 45 studiepoeng valgfrie kurs som fordeler seg jevnt over de tre årene, mens 135 studiepoeng er obligatoriske kurs. På HiOA velger de derimot en fordypning med "en pakke" valgfrie kurs det 3. året. Hvis du kan tenke deg å dra på utveksling, bør du også undersøke mulighetene for dette.

Jeg har hørt at folk er rimelig fornøyde med NMBUs studie. Det skyldes i stor grad et trivelig og aktivt studentmiljø. Jeg vet ikke om det er noe vanskeligere eller lettere sammenliknet med for eksempel UiA, men jeg har også hørt at det er lite krevende å få gode karakterer der. Det er nok ikke en fordel for læringens del, men kan være en fordel hvis du vil søke på NHHs master etter bachelor et annet sted.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Okei. NMBU har jeg ikke sjekka ut. Du har ikke hørt noe om handelshøyskolen i Trondheim? Det er det studiet etter NHH som har høyest inntakskrav, og det har nylig blitt en handelsshøyskole og også fusjonert med NTNU. 

Hvilke skoler er best ansett i næringslivet? 

Lenke til kommentar

Nei, jeg kjenner ingen som har studert på handelshøyskolen i Trondheim, men husker jeg riktig, er det der brukeren Knewt studerer.

I næringslivet er det vel NHH, BI og CBS som skiller seg litt ut fra de andre skolene. Men for økonomer er ikke skolevalget avgjørende for hvilke jobber man kan få. Riktignok får NHH-ere høyere lønn, i hvert fall i sin første jobb, men det er ikke nødvendigvis på grunn av NHH. Grunnen er at de som søker seg til NHH i utgangspunktet har gode forutsetninger og jobber hardt i 5 år. Hvis det er noe ved NHH som gjør studentene deres bedre enn andre studenter, må det først og fremst være en positiv "peer effect", altså at studentene jobber hardere når de ser at medstudentene deres jobber hardt og at det skaper en sterk konkurransesituasjon.

Hvis du gjør en skikkelig innsats i løpet av bachelor og kan søke deg over til en av de tidligere nevnte skolene på master, er det nok likegyldig for arbeidsgiverne hvor du har bachelorgraden din fra.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nei, jeg kjenner ingen som har studert på handelshøyskolen i Trondheim, men husker jeg riktig, er det der brukeren Knewt studerer.

I næringslivet er det vel NHH, BI og CBS som skiller seg litt ut fra de andre skolene. Men for økonomer er ikke skolevalget avgjørende for hvilke jobber man kan få. Riktignok får NHH-ere høyere lønn, i hvert fall i sin første jobb, men det er ikke nødvendigvis på grunn av NHH. Grunnen er at de som søker seg til NHH i utgangspunktet har gode forutsetninger og jobber hardt i 5 år. Hvis det er noe ved NHH som gjør studentene deres bedre enn andre studenter, må det først og fremst være en positiv "peer effect", altså at studentene jobber hardere når de ser at medstudentene deres jobber hardt og at det skaper en sterk konkurransesituasjon.

Hvis du gjør en skikkelig innsats i løpet av bachelor og kan søke deg over til en av de tidligere nevnte skolene på master, er det nok likegyldig for arbeidsgiverne hvor du har bachelorgraden din fra.

Ser at du studerer på NHH og lurer på om du har noen tips ang. bolig. Kjenner ingen i Bergen, og det ser ikke ut til at jeg får hybel på Hatleberg. Sett en del på sandviken og sentrum. Hva er best? Er det tungvint å komme seg fra sentrum til skolen? Hvor bor det flest NHH studenter? Dumt å ikke bo sammen med andre NHH studenter, sånn med tanke på miljøet? 

Takker for svar. 

Lenke til kommentar

Ser at du studerer på NHH og lurer på om du har noen tips ang. bolig. Kjenner ingen i Bergen, og det ser ikke ut til at jeg får hybel på Hatleberg. Sett en del på sandviken og sentrum. Hva er best? Er det tungvint å komme seg fra sentrum til skolen? Hvor bor det flest NHH studenter? Dumt å ikke bo sammen med andre NHH studenter, sånn med tanke på miljøet? 

Takker for svar. 

Det er veldig god forbindelse mellom sentrum og NHH. Hvor det bor flest NHH-studenter, vet jeg ikke, men sentrum er stort sett bebodd av studenter. Jeg ser ingen store ulemper med å ikke bo sammen med NHH-studenter, men jeg ser jo at det kan være greit å bo sammen med noen man studiene til felles med.

Meld deg inn i denne gruppa, så ser du meldinger fra andre NHH-studenter som leter etter bofeller: https://www.facebook.com/groups/nhh.marked/

Lenke til kommentar

Det stemmer. Jeg kan jo prøve å svare på ting ang. HHiT om det er interessant :) Jeg trives iallfall godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...