Kimius Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 jeg har nettopp kjøpt meg noen sunbeam katoder( *grin* ), og seff en inverter. dette har jeg ikke tenkt til å sette inn i kabinettet før jeg har laget meg et nytt et, så jeg har klistret inverteren opp på skjermen, med en katode på hver side. dette ser forresten lekkert ut, men jeg ser også at skjermen begynner å flimre veldig svakt. det er dessuten ubehagelig å se på skjermen. jeg fant fort ut at dette var på grunn av inverteren. ut ifra det jeg vet så anter jeg at inverteren sitt elektromagnetiske felt, som alle elektriske ting, fra lommelykter til pcer har, påvirker skjermen. dette virker da logiskt, siden verken skjermen eller inverteren er skikkelig skjermet mot elektromagnetiske felt. det er da slik at jeg kom til å tenke på at denne inverteren skal til slutt inn i maskinen. en venn av meg har da sagt at kabinettet må være skjermet mot elektromagnetiske felt, ved bruk av et eller annet metall rundt det hele. problemet med inverteren er det at denne vil være på innsiden av kabinettet, og dermed også skjermingen. dette er da et stort problem, siden dette vil gjøre maskinen tregere. ut ifra det kompisen min sa, i hvert fall. det han sa var nemlig at alle ting som er i nærheten av pcen, vil gjøre at den går tregere, hvis ikke der er noe metall mellom pcen og alt annet. dette siden at frekvensen på elektronikk, som 50Hz i stikkontakten, vil gjøre maskinen tregere, siden disse 50Hz vil ødelegge den klokkesyklusen som pcen da er i, når denne "pulsen" fra stikkontakten når pcen. dette gjør at man mister dobbelt så mye som Hz hastigheten til det som påvirker maskinen. siden en slik inverter, etter det jeg vet, går på 50Hz, vil dette gjøre at man mister 100Hz, på cpuen, om ikke ALLE komponentene i maskinen! dette virker jo ikke som så mye, men for en hardcore overklokker er jo dette ikke godt nytt. kan noen fortelle meg om dette er rett, eller er jeg helt på villspor her? vil helst ikke ha noe i maskinen som gjør den tregere, da den er treg nok som den er...... Lenke til kommentar
zyp Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Høres ut som noe tull... Man kan ikke drive å trekke fra mhz på den måten... Dessuten er katode inverteren laget for å stå inni pc'en... Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 ikke MHz, men Hz. er en vesentlig forskjell der. dessuten så er det sant at alle ting som har en lukket krets har et elektromagnetiskt felt. husk nå på at det her er snakk om ca 100Hz, som er ca 0,01MHz. det er riktignok lite, men det er mye for en overklokker... Lenke til kommentar
capy Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 tror kameraten din er litt ute på villspor. jeg har i alle fall ikke hørt noe om dette. elektromagnetisk strålig har ikke alle komponenter godt av, ok skjermer (med billedrør)) er spessielt følsome på dette. tror ikke du vil ha problemer mer elekrtomagnetisk strålig i dette tilfellet. om det skulle by på prob. så kan du se om du får tak i kobberfolie, altså kobberplater med tykkelse som aluminiumsfolie. så pakker du rett og slett bare inn inverteren. men som sakt, jeg tviler på at det vil lage kluss for deg. tviler også på at den vil vil ødelegge "sinuskurven" til pcen din. Lenke til kommentar
furion Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 tror kameraten din er litt ute på villspor. jeg har i alle fall ikke hørt noe. Hvorfor skulle et firma så anerkjent som Sunbeam, Verdens ledende innen Casmodding utstyr, Levere oss overklokkere å Casemoddere ting som gjør at data blir slettet pga. elektromagnetisme? Kan forsikre deg at det vil ikke ta noen skade å ha en inverter i pc'en Tenk så mange pc'er som har vært ødelagt om dette hadde vært sant. Ingen som har mistet data pga. en inverter som jeg kjenner hvertfall. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 De aller fleste tingene inni pcen lager vesentlig mer elektromagnetisk stråling (EMI) enn en inverter. De aller fleste hovedkort har faktisk en funksjon (spread spectrum) som gjør at EMI reduseres drastiskt (ved hjelp av frekvensmodulasjon). Denne funksjonen er ALDRI i bruk hos en overklokker, siden den gjør mer skade enn gode ting. Dessuten er funksjonen laget for de med pc-er som står veldig nærme skjermen. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 det er dessuten ubehagelig å se på skjermen. Med en katode på hver side av skjermen er det som å prøve å se noe mens en kompis lyser deg inn i øyet. Tror nok at det er det som gjør at det er ubehagelig. Btw: er du sikker på at du ikke har endret frekvensen på skjermen eller installert nye drivere etter du satte på katodene. Setter en femmer på at du har klart å sette frekvenns ned på 60Hz igjen, jeg... Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 hehe.. tror kameratendin er FULLSTENDIG på jordet her... for det første: det stemmer at pc'er går på 50Hz... det er da altså strømmen inn i PSU'en.. inni PSU'en blir den "omgjort" til en høyere frekvens. husker ikke hvor høy den var, men hvis jeg hsuker rett så var den på 300Hz.. (eller 1KHz?). Dette er for å spare penger (trenger mindre trafo). i tilegg til dette har du hardiskene som spinner med en viss hastighet.. de lager en viss frekvens (støy det også). CPU trenger også en viss frekvens, lydkortet lager en HAUG med forskjellige frekvenser... OSV OSV OSV... altså: hvis du skulle ha trukket i fra alt det der fra CPU hastigheta så hadde det jaggu ikke blitt mye igjen av CPU hastiheta di... ville vel havna på minussiden tenker jeg.. hehe nåvel, når det kommer til inverteren, så stemmer det at den har et viss magnetfelt rundt seg. det er dette som gjør at skjermen flimmrer. D Du kan jo prøve å holde en skrytrekker opp i mot skjermen (anbefaler egentlig ikke da men) du vil få bortmot samme reaksjon... dette magnetfeltet er ikke så stort at det er så fryktelig farlig for PC'n, men det er en ting du må huske på når du monterer invertere: Imme monter dem for nær hardiskene. Hardiskene lagrer nemmelig data med hjelp av magnetfelt. og da kan du jo tenke deg hva som skjer hvis du plasserer noe som lager et magnetfelt for nært... Blir som å holde bankkortet mot en magnet d.. edit: tror foresten ikke du merker den 0.01MHz i minska frekvens likevel jeg.. hehe Lenke til kommentar
capy Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 for det første: det stemmer at pc'er går på 50Hz... det er da altså strømmen inn i PSU'en.. inni PSU'en blir den "omgjort" til en høyere frekvens. husker ikke hvor høy den var, men hvis jeg hsuker rett så var den på 300Hz.. (eller 1KHz?). Dette er for å spare penger (trenger mindre trafo). ja, nå var du dobbeltsmart:) hørt om bandet AC/DC? vet du egentlig hva en trafo er? tror du snakker om frekvensomformere.. (bare snilt ment) Lenke til kommentar
furion Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 hørt om bandet AC/DC? vet du egentlig hva en trafo er? TRAAAAAANSFOOOOOORMAAAATOR, Som Howard sa ;p Trafo justerer strøm ikke ikke frekvens,så derja.. btw, om dette er feil,så vet jeg HVERTFALL at forrige år på Elektro egentlig var bortkastet men morsomt alikevell da ;p Lenke til kommentar
capy Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 TRAAAAAANSFOOOOOORMAAAATOR, Som Howard sa ;p hehe.. hva var det programmet het? reaktor var det ja! der kunne du velge en lydeffekt med ferdig innspilt sample som sa TTTRRAANNSSSFOORRRMMMAATTTOOOORRR eller transformator alt etter hvilken dagent du presset:) edit: hva gjør jeg galt når jeg skal få liten skrift? Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 la meg bare si i mitt forsvar: jeg mente ALDRI at en inverter skulle ødelegge data, men at den uten hensikt ødela en del av data, slik at den dataen ble bearbeidet på nytt. dette gjør da at man bruker dobbelt så mye tid på en oppgave. greit nok, det spiller ikke så stor rolle fra eller til, når en cpu på 2GHz gjør 2 milliarder oppgaver hvert sekund, men dette er bare en av tingene som kan være bad for maskinen. tenk nå bare på de stakkarene som har to maskiner ved siden av hverandre, som begge hadde kabinett av plexiglass. de hadde nok vært i en dum situasjon. og dessuten, så er spread spectrum en funksjon som setter ned hastigheten på maskinen, slik at den bedre kan takle av der er svingninger i spenningen som maskinen får inn fra stikkontakten. spread spectrum har INGENTING med emi å gjøre. og grunnen til at overklokkere ikke har den på, er at den må senke hastigheten på maskinen for å fungere effektivt. PS: vet fint mye om en transformator, og har hørt om AC/DC. synes ikke de er så stort, jeg... PPS: jeg vet at denne inverteren ikke gjør så mye bad for maskinen, men det var ikke meningen å hyle ut at en inverter satte en 2GHz cpu til 1GHz. hadde det vært det hadde sunbeam vært konk for lengst. dette er da et problem som lett kan finnes i flere situasjoner. har man et stereoanlegg ved pcen så får man i hvert fall problemer, hvis kabinettet er av plexi. ville bare påpeke at det ikke skal noe til før maskinen må gjøre en oppgave på nytt. det er dette som var mitt opprinnelige poeng. Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 for det første: det stemmer at pc'er går på 50Hz... det er da altså strømmen inn i PSU'en.. inni PSU'en blir den "omgjort" til en høyere frekvens. husker ikke hvor høy den var, men hvis jeg hsuker rett så var den på 300Hz.. (eller 1KHz?). Dette er for å spare penger (trenger mindre trafo). ja, nå var du dobbeltsmart:) hørt om bandet AC/DC? vet du egentlig hva en trafo er? tror du snakker om frekvensomformere.. (bare snilt ment) altså: jeg kunne lagt ut i det lange og brede om hvordan en switchmode strømforsyning funka, men jeg tenkte jeg skulle gjøre det enkelt jeg da... det jeg mente var at transformatoren (Trafo jah!) blir mindre når man øker frekvensen. ta tenker jeg på selve trafoen, og ikke strømforsyninga som en enhet. men dette har jo ingenting med saken å gjøre egentlil.. OT1: har hørt om AC/DC ja... De har noen bra melodier, men det blir litt kjedelig i lengden.. Mange gode klassikere da OT2: en cpu på 2GHz gjør 2 milliarder oppgaver hvert sekund skjønner ikke hva som er problemet egentli... et menneske kan jo gjøre bare 1-2 ting om gangen. Det vil jo si at maskina er ALT for rask for en person... er vel dette man kaller CHIP... (Compuer-Human Interface Problem) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Husk at en monitor (CRT) er UTROLIG følsom for magnetfelt. Et skrujern kan være nok til å lage forvrengning i bildet/fargene. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Det er fordi lysstrålene fra billedrøret styres til rett punkt ved hjelp av elektromagnetiske spoler som trekker strålen til rett plass... Kommer du da med en annen magnet er det jo logisk at du trekker bølgene en annen vei... Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 ...og dessuten, så er spread spectrum en funksjon som setter ned hastigheten på maskinen, slik at den bedre kan takle av der er svingninger i spenningen som maskinen får inn fra stikkontakten. spread spectrum har INGENTING med emi å gjøre. og grunnen til at overklokkere ikke har den på, er at den må senke hastigheten på maskinen for å fungere effektivt. Feil. Evt. svingninger i spenningen er det PSU-en som tar seg av. Spread spectrum setter ikke ned klokkehastigheten eller busshastigheten i pc-en. Spread spectrum er en funksjon som reduserer EMI ved å modulere frekvensen i buss og CPU opp og ned med ca. 0.25% av total frekvens. Grunnen til at overklokker styrer unna denne funksjonen, er at det kan bli datatap fordi prosessoren sliter med å motta noen av signalene. Sakset et utdrag fra en engelsk OC-side: When the motherboard's clock generator pulses, the extreme values (spikes) of the pulses create EMI (Electromagnetic Interference). The Spead Spectrum feature reduces the EMI by modulating the pulses so that the spikes of the pulses are reduced to flatter curves. It does so by varying the frequency slightly so that the signal doesn't use any particular frequency for more than a moment. This reduces the amount of interference that will affect the other electronics in the area. The BIOS usually offers two different levels of modulation - 0.25% or 0.5%. That's the amount of modulation (or jitter) from the baseline signal. The greater the modulation, the greater the reduction of EMI. Therefore, if you need to significantly reduce EMI in the surrounding area, a modulation of 0.5% is recommended. In most conditions, frequency modulation via this feature shouldn't cause any problems. However, system stability may be slightly compromised in certain situations. For example, enabling Spread Spectrum may cause improper functioning of timing-critical devices like clock-sensitive SCSI devices. Spread Spectrum can also cause problems with overclocked systems, especially those that have been taken to extremes. The slight modulation of frequency may cause the processor or any other overclocked components of the system to fail, leading to very predictable consequences. Of course, this depends on the amount of modulation, the extent of overclocking and other factors like temperature variation, etc... As such, the problem may not readily manifest itself instantly. Therefore, it is recommended that you disable this feature if you are overclocking your system. The risk of crashing your system isn't worth the reduction in EMI. Of course, if EMI reduction is important to you, enable this feature by all means but reduce the clock speed a little to give this feature some "space" to modulate safely. If you are not overclocking, the decision to enable or disable this feature is really up to you. But if you ask me, unless you have EMI problems, it's best to disable this feature to remove the possibility of stability issues. Some BIOSes also offer a Smart Clock option. Instead of modulating the frequency of the pulses over time, Smart Clock turns off the AGP, PCI and SDRAM clock signals that are not in use. Thus, EMI can be reduced without compromising system stability. As a bonus, using Smart Clock also help to reduce power consumption. The degree of EMI and power reduction will depend on the number of free (empty) AGP, PCI and SDRAM slots. But generally, Smart Clock won't be able to reduce EMI as effectively as simple frequency modulation. Still, if your BIOS comes with this Smart Clock option, you should select it over the 0.25% or 0.5% options if you need some EMI reduction. It will allow you to reduce EMI without any risk of compromising stability. Lenke til kommentar
Prnkstr Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Jeg må skyte inn her at jeg greide å knerte en strømforsyneng på gurnn av sunbemas geinale katode-sett! Ikke særlig morro. Det er mulig at det var forlengelseskabelen som tok knekken på det hele, men den var også fra Sunbeam så det er sagt. Etter denne hendelsen har jeg vært EKSTREMT forsiktig med å bruke den i ren frykt for at mitt nye 450 Chiefttech strømforsyning til 850spenn skal gå dukken! Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 to ting: 1: tror ikke det var inverteren som ødela strømforsyninga... det skal sinsykt mye til egentli... 2: Chieftec strømforsyningene er jo ikke akkurat kjent for å holde noe særlig da... eneste du betaler for er merket og pluggene.. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 en trafo (traaaansfoooooormatooooooooooooor) regulerer ikke strøm, MEN spenning! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Jeg må skyte inn her at jeg greide å knerte en strømforsyneng på gurnn av sunbemas geinale katode-sett! Ikke særlig morro. Det er mulig at det var forlengelseskabelen som tok knekken på det hele, men den var også fra Sunbeam så det er sagt. Etter denne hendelsen har jeg vært EKSTREMT forsiktig med å bruke den i ren frykt for at mitt nye 450 Chiefttech strømforsyning til 850spenn skal gå dukken! Jeg har en standard 360W chieftec PSU. Under diverse modding og elektronikkarbeid har jeg klart å kortslutte den kansje 10-20 ganger tilsammen + at min far har en tendens til å ta sikringen hvis pc-en er på etter midnatt. Har alltid startet skikkelig, og spenningene er helt skikkelige. Tror nok heller at PSU-en din var feilprodusert... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå