[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Jeg håper 2 av 3 de store oppgavene på del 2 imorgen handler om buffer og polymere, ettersom det er minst overraskelser der Endret 25. mai 2015 av Chemistry122 Lenke til kommentar
Sunniva1 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Til 25,00 mL av mineralvannet gikk det med 8,75 mL 0,0100 mol/L EDTA. Beregn konsentrasjonen av kalsiumioner, Ca2+, i mineralvannet i mg per liter. d) Feil pH i titreringsløsningen kan være en feilkilde ved titreringen i 5c). Forklar hvordan pH i løsningen vil påvirke det beregnede resultatet for kalsiumioner dersom pH er altfor høy eller for lav. (Trenger altså ikke hjelp til å beregne konsentrasjonen av Ca2+, men oppgave d. Hei, dersom pH er for lav vil vi både ha Ca2+ og Mg2+ i prøve løsningen, dermed kan dette føre til at vi tilsetter for mye EDTA, som fører til at vi kommer til å regne ut for høy konsentrasjon. Dersom det er for Høy pH, vil både Ca2+ og Mg2+ bli felt ut som Mg(OH)2 og Ca(OH)2 som fører til at vi har for lite Ca2+ i løsningen, dette fører til at vi tilsetter for lite EDTA, altså får en lav konsentrasjon. Håper dette hjalp Skjønte det nå, tusen takk! Lenke til kommentar
abdihakin Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Jeg håper 2 av 3 de store oppgavene på del 2 imorgen handler om buffer og polymere, ettersom det er minst overraskelser der Jeg er helt enig, men håper også på en oppgave om elektrolyse. Altså en elektrolyseoppgave, en oppgave om polymerisering ogen oppgave om buffer hadde vært supert Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Jeg håper 2 av 3 de store oppgavene på del 2 imorgen handler om buffer og polymere, ettersom det er minst overraskelser der Jeg er helt enig, men håper også på en oppgave om elektrolyse. Altså en elektrolyseoppgave, en oppgave om polymerisering ogen oppgave om buffer hadde vært supert Ja, elektrolyse også. Slike oppgaver pleier som regel å være "rett fram" Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Jeg håper 2 av 3 de store oppgavene på del 2 imorgen handler om buffer og polymere, ettersom det er minst overraskelser der Jeg er helt enig, men håper også på en oppgave om elektrolyse. Altså en elektrolyseoppgave, en oppgave om polymerisering ogen oppgave om buffer hadde vært supert Ja, elektrolyse også. Slike oppgaver pleier som regel å være "rett fram" Hvis jeg løsser opp NH3, Ch3OOH i vann, vil den spontant reagere med H20, og skapet et buffersystem? Eller er det nødvendig å habegge komponentene i vannet? (Evt HCL NAOH) Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Til 25,00 mL av mineralvannet gikk det med 8,75 mL 0,0100 mol/L EDTA. Beregn konsentrasjonen av kalsiumioner, Ca2+, i mineralvannet i mg per liter. d) Feil pH i titreringsløsningen kan være en feilkilde ved titreringen i 5c). Forklar hvordan pH i løsningen vil påvirke det beregnede resultatet for kalsiumioner dersom pH er altfor høy eller for lav. (Trenger altså ikke hjelp til å beregne konsentrasjonen av Ca2+, men oppgave d. Hei, dersom pH er for lav vil vi både ha Ca2+ og Mg2+ i prøve løsningen, dermed kan dette føre til at vi tilsetter for mye EDTA, som fører til at vi kommer til å regne ut for høy konsentrasjon.Dersom det er for Høy pH, vil både Ca2+ og Mg2+ bli felt ut som Mg(OH)2 og Ca(OH)2 som fører til at vi har for lite Ca2+ i løsningen, dette fører til at vi tilsetter for lite EDTA, altså får en lav konsentrasjon. Håper dette hjalp jeg skjønner ikke helt begrunnelsen for problemet ved lav pH? gir ikke helt mening..at det er tilgjengelighet av Ca og Mg? vil vi ikke ha det? Og hva har deres tilgjengelighet med pH å gjøre sånn egentlig? Også tenkte jeg på en ting til man kan eventuelt legge til angåene problemer ved å ha for høy pH. Vil da ikke EDTA begynne å reagere med OH- ioner slik at tilgjengeligheten på EDTA også blir lavere? bare lurer Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Jeg håper 2 av 3 de store oppgavene på del 2 imorgen handler om buffer og polymere, ettersom det er minst overraskelser der Jeg er helt enig, men håper også på en oppgave om elektrolyse. Altså en elektrolyseoppgave, en oppgave om polymerisering ogen oppgave om buffer hadde vært supert Ja, elektrolyse også. Slike oppgaver pleier som regel å være "rett fram" Hvis jeg løsser opp NH3, Ch3OOH i vann, vil den spontant reagere med H20, og skapet et buffersystem? Eller er det nødvendig å habegge komponentene i vannet? (Evt HCL NAOH) NH3 og CH3COOH i vann vill ikke gi en buffer. Dersom du skal lage en buffer med NH3, ville jeg ha skrevet det slik: NH3 + HCl -> NH4+ + Cl- Var det dette du lurte på? Lenke til kommentar
abdihakin Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Jeg håper 2 av 3 de store oppgavene på del 2 imorgen handler om buffer og polymere, ettersom det er minst overraskelser der Jeg er helt enig, men håper også på en oppgave om elektrolyse. Altså en elektrolyseoppgave, en oppgave om polymerisering ogen oppgave om buffer hadde vært supert Ja, elektrolyse også. Slike oppgaver pleier som regel å være "rett fram" Hvis jeg løsser opp NH3, Ch3OOH i vann, vil den spontant reagere med H20, og skapet et buffersystem? Eller er det nødvendig å habegge komponentene i vannet? (Evt HCL NAOH) For at du skal lage et buffersystem må du ha en svak syre og don korresponderende basen, eller en svak base og den korrrosponderende syren. F.eks NH3/NH4+ og CH3COOH/CH3COO-. NH3 og HCOOH kan dermed ikke danne et buffersystem. HCL og NaOH kan ikke danne et buffersystem fordi begge er sterke. Håper det var forståelig Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Personlig, håper jeg på typiske titreringsoppgaver, analyseoppgaver, elektrolyse og buffer analyseoppgaver er også ganske greie Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Til 25,00 mL av mineralvannet gikk det med 8,75 mL 0,0100 mol/L EDTA. Beregn konsentrasjonen av kalsiumioner, Ca2+, i mineralvannet i mg per liter. d) Feil pH i titreringsløsningen kan være en feilkilde ved titreringen i 5c). Forklar hvordan pH i løsningen vil påvirke det beregnede resultatet for kalsiumioner dersom pH er altfor høy eller for lav. (Trenger altså ikke hjelp til å beregne konsentrasjonen av Ca2+, men oppgave d. Hei, dersom pH er for lav vil vi både ha Ca2+ og Mg2+ i prøve løsningen, dermed kan dette føre til at vi tilsetter for mye EDTA, som fører til at vi kommer til å regne ut for høy konsentrasjon.Dersom det er for Høy pH, vil både Ca2+ og Mg2+ bli felt ut som Mg(OH)2 og Ca(OH)2 som fører til at vi har for lite Ca2+ i løsningen, dette fører til at vi tilsetter for lite EDTA, altså får en lav konsentrasjon. Håper dette hjalp jeg skjønner ikke helt begrunnelsen for problemet ved lav pH? gir ikke helt mening..at det er tilgjengelighet av Ca og Mg? vil vi ikke ha det? Og hva har deres tilgjengelighet med pH å gjøre sånn egentlig? Også tenkte jeg på en ting til man kan eventuelt legge til angåene problemer ved å ha for høy pH. Vil da ikke EDTA begynne å reagere med OH- ioner slik at tilgjengeligheten på EDTA også blir lavere? bare lurer I oppgaven ønsker vi å finne konsentrasjonen til Ca2+, for å "kvitte" oss med feilkildene våre, altså Mg2+ Dersom vi slår opp i tabellen og ser på løselighetsprodukter ved 25 grader ligger Ca(OH)2 på 5.0*10^-6, mens på Mg(OH)2 ligger den på 5.6*10^-12, Desto høyere Ksp, desto mer "uløselig" er den. Derfor vil ved lav pH ende opp med at har begge deler i løsningen mens med høy pH vil begge to reagere og danne bunnfall. Dette er iallefall min teori Til det siste så er det helt riktig at også EDTA reagerer med OH- Endret 25. mai 2015 av Chemistry122 Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Til 25,00 mL av mineralvannet gikk det med 8,75 mL 0,0100 mol/L EDTA. Beregn konsentrasjonen av kalsiumioner, Ca2+, i mineralvannet i mg per liter. d) Feil pH i titreringsløsningen kan være en feilkilde ved titreringen i 5c). Forklar hvordan pH i løsningen vil påvirke det beregnede resultatet for kalsiumioner dersom pH er altfor høy eller for lav. (Trenger altså ikke hjelp til å beregne konsentrasjonen av Ca2+, men oppgave d. Hei, dersom pH er for lav vil vi både ha Ca2+ og Mg2+ i prøve løsningen, dermed kan dette føre til at vi tilsetter for mye EDTA, som fører til at vi kommer til å regne ut for høy konsentrasjon.Dersom det er for Høy pH, vil både Ca2+ og Mg2+ bli felt ut som Mg(OH)2 og Ca(OH)2 som fører til at vi har for lite Ca2+ i løsningen, dette fører til at vi tilsetter for lite EDTA, altså får en lav konsentrasjon. Håper dette hjalp jeg skjønner ikke helt begrunnelsen for problemet ved lav pH? gir ikke helt mening..at det er tilgjengelighet av Ca og Mg? vil vi ikke ha det? Og hva har deres tilgjengelighet med pH å gjøre sånn egentlig? Også tenkte jeg på en ting til man kan eventuelt legge til angåene problemer ved å ha for høy pH. Vil da ikke EDTA begynne å reagere med OH- ioner slik at tilgjengeligheten på EDTA også blir lavere? bare lurer I oppgaven ønsker vi å finne konsentrasjonen til Ca2+, for å "kvitte" oss med feilkildene våre, altså Mg2+ Dersom vi slår opp i tabellen og ser på løselighetsprodukter ved 25 grader ligger Ca(OH)2 på 5.0*10^-6, mens på Mg(OH)2 ligger den på 5.6*10^-12, Desto høyere Ksp, desto mer "uløselig" er den. Derfor vil ved lav pH ende opp med at har begge deler i løsningen mens med høy pH vil begge to reagere og danne bunnfall. Dette er iallefall min teori Til det siste så er det helt riktig at også EDTA reagerer med OH- Jeg tror jeg skjønner hva du sikter til her Løselighetsproduktene er gitt ved : [Ca2+] * [OH-]^2 = Ksp og [Mg2+] * [OH-]^2= Ksp Ved for lav pH har vi høy konsentrasjons av H+ ioner. Disse vil reagere med OH-, vi får mindre OH- ioner og med av både Ca og Mg ioner. Har jeg skjønt dette riktig ? Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Personlig, håper jeg på typiske titreringsoppgaver, analyseoppgaver, elektrolyse og buffer analyseoppgaver er også ganske greie Ja, også håper jeg på det "tradisjonelle" "fullfør reaksjonen" oppgavene på del 1. samt. enkle buffer oppgaven, som f.eks. Hva er den basiskekompontenten i en ammouiuom/amoniakk buffer Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Til 25,00 mL av mineralvannet gikk det med 8,75 mL 0,0100 mol/L EDTA. Beregn konsentrasjonen av kalsiumioner, Ca2+, i mineralvannet i mg per liter. d) Feil pH i titreringsløsningen kan være en feilkilde ved titreringen i 5c). Forklar hvordan pH i løsningen vil påvirke det beregnede resultatet for kalsiumioner dersom pH er altfor høy eller for lav. (Trenger altså ikke hjelp til å beregne konsentrasjonen av Ca2+, men oppgave d. Hei, dersom pH er for lav vil vi både ha Ca2+ og Mg2+ i prøve løsningen, dermed kan dette føre til at vi tilsetter for mye EDTA, som fører til at vi kommer til å regne ut for høy konsentrasjon.Dersom det er for Høy pH, vil både Ca2+ og Mg2+ bli felt ut som Mg(OH)2 og Ca(OH)2 som fører til at vi har for lite Ca2+ i løsningen, dette fører til at vi tilsetter for lite EDTA, altså får en lav konsentrasjon. Håper dette hjalp jeg skjønner ikke helt begrunnelsen for problemet ved lav pH? gir ikke helt mening..at det er tilgjengelighet av Ca og Mg? vil vi ikke ha det? Og hva har deres tilgjengelighet med pH å gjøre sånn egentlig? Også tenkte jeg på en ting til man kan eventuelt legge til angåene problemer ved å ha for høy pH. Vil da ikke EDTA begynne å reagere med OH- ioner slik at tilgjengeligheten på EDTA også blir lavere? bare lurer I oppgaven ønsker vi å finne konsentrasjonen til Ca2+, for å "kvitte" oss med feilkildene våre, altså Mg2+ Dersom vi slår opp i tabellen og ser på løselighetsprodukter ved 25 grader ligger Ca(OH)2 på 5.0*10^-6, mens på Mg(OH)2 ligger den på 5.6*10^-12, Desto høyere Ksp, desto mer "uløselig" er den. Derfor vil ved lav pH ende opp med at har begge deler i løsningen mens med høy pH vil begge to reagere og danne bunnfall. Dette er iallefall min teori Til det siste så er det helt riktig at også EDTA reagerer med OH- Jeg tror jeg skjønner hva du sikter til her Løselighetsproduktene er gitt ved : [Ca2+] * [OH-]^2 = Ksp og [Mg2+] * [OH-]^2= Ksp Ved for lav pH har vi høy konsentrasjons av H+ ioner. Disse vil reagere med OH-, vi får mindre OH- ioner og med av både Ca og Mg ioner. Har jeg skjønt dette riktig ? Ja helt riktig! Lenke til kommentar
Bichon Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 På noen eksamner har det kommet slike "vurder hvordan dette kan påvirke miljøet"-oppgaver. Sett bort ifra at det kan dannes CO2 og SO2 pleier jeg å være helt blank. Har dere noen tips til hvordan å tenke med hensyn til slike oppgaver? Lenke til kommentar
Exhai Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Til 25,00 mL av mineralvannet gikk det med 8,75 mL 0,0100 mol/L EDTA. Beregn konsentrasjonen av kalsiumioner, Ca2+, i mineralvannet i mg per liter. d) Feil pH i titreringsløsningen kan være en feilkilde ved titreringen i 5c). Forklar hvordan pH i løsningen vil påvirke det beregnede resultatet for kalsiumioner dersom pH er altfor høy eller for lav. (Trenger altså ikke hjelp til å beregne konsentrasjonen av Ca2+, men oppgave d. Hei, dersom pH er for lav vil vi både ha Ca2+ og Mg2+ i prøve løsningen, dermed kan dette føre til at vi tilsetter for mye EDTA, som fører til at vi kommer til å regne ut for høy konsentrasjon.Dersom det er for Høy pH, vil både Ca2+ og Mg2+ bli felt ut som Mg(OH)2 og Ca(OH)2 som fører til at vi har for lite Ca2+ i løsningen, dette fører til at vi tilsetter for lite EDTA, altså får en lav konsentrasjon. Håper dette hjalp jeg skjønner ikke helt begrunnelsen for problemet ved lav pH? gir ikke helt mening..at det er tilgjengelighet av Ca og Mg? vil vi ikke ha det? Og hva har deres tilgjengelighet med pH å gjøre sånn egentlig? Også tenkte jeg på en ting til man kan eventuelt legge til angåene problemer ved å ha for høy pH. Vil da ikke EDTA begynne å reagere med OH- ioner slik at tilgjengeligheten på EDTA også blir lavere? bare lurer I oppgaven ønsker vi å finne konsentrasjonen til Ca2+, for å "kvitte" oss med feilkildene våre, altså Mg2+ Dersom vi slår opp i tabellen og ser på løselighetsprodukter ved 25 grader ligger Ca(OH)2 på 5.0*10^-6, mens på Mg(OH)2 ligger den på 5.6*10^-12, Desto høyere Ksp, desto mer "uløselig" er den. Derfor vil ved lav pH ende opp med at har begge deler i løsningen mens med høy pH vil begge to reagere og danne bunnfall. Dette er iallefall min teori Til det siste så er det helt riktig at også EDTA reagerer med OH- Hei! Eg trur du meiner til meir løyseleg blir den Ksp er gitt ved konsentrasjonen av det eine ionet * konsentrasjonen av det andre ionet til dømes har du Ca2+ + 2OH- ---> Ca(OH)2 Ksp er gitt ved [OH-]^2 * [Ca2+] Til lågare ksp, til meir uløyseleg. Ksp er kor mykje som vil løyse seg, ergo, therefore etc: Låg ksp --> lite løyseleg Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 På noen eksamner har det kommet slike "vurder hvordan dette kan påvirke miljøet"-oppgaver. Sett bort ifra at det kan dannes CO2 og SO2 pleier jeg å være helt blank. Har dere noen tips til hvordan å tenke med hensyn til slike oppgaver? De er litt tricky.. jeg vil ikke tro at en sånn oppgave kommer i år siden de har sluttet med den trenden fra eksamen vår 2013 virker det som men kanskje tenke litt som en biolog her? I tillegg til å vurdere hva som kan bli dannet av forurensende stoffer, kan du vurdere konsekvenser generelt for et miljø om vi tapper på ressurser etc. ? Det kommer jo an på hvordan oppgaven er, men om det gjelder forurensning ved avfall, kan du vurdere hvor nedbrytbar stoffet er i naturen ? Mange syntetiske plymererer (særlig plast) er ikke biologisk nedbrytbar f.eks. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Til 25,00 mL av mineralvannet gikk det med 8,75 mL 0,0100 mol/L EDTA. Beregn konsentrasjonen av kalsiumioner, Ca2+, i mineralvannet i mg per liter. d) Feil pH i titreringsløsningen kan være en feilkilde ved titreringen i 5c). Forklar hvordan pH i løsningen vil påvirke det beregnede resultatet for kalsiumioner dersom pH er altfor høy eller for lav. (Trenger altså ikke hjelp til å beregne konsentrasjonen av Ca2+, men oppgave d. Hei, dersom pH er for lav vil vi både ha Ca2+ og Mg2+ i prøve løsningen, dermed kan dette føre til at vi tilsetter for mye EDTA, som fører til at vi kommer til å regne ut for høy konsentrasjon.Dersom det er for Høy pH, vil både Ca2+ og Mg2+ bli felt ut som Mg(OH)2 og Ca(OH)2 som fører til at vi har for lite Ca2+ i løsningen, dette fører til at vi tilsetter for lite EDTA, altså får en lav konsentrasjon. Håper dette hjalp jeg skjønner ikke helt begrunnelsen for problemet ved lav pH? gir ikke helt mening..at det er tilgjengelighet av Ca og Mg? vil vi ikke ha det? Og hva har deres tilgjengelighet med pH å gjøre sånn egentlig? Også tenkte jeg på en ting til man kan eventuelt legge til angåene problemer ved å ha for høy pH. Vil da ikke EDTA begynne å reagere med OH- ioner slik at tilgjengeligheten på EDTA også blir lavere? bare lurer I oppgaven ønsker vi å finne konsentrasjonen til Ca2+, for å "kvitte" oss med feilkildene våre, altså Mg2+ Dersom vi slår opp i tabellen og ser på løselighetsprodukter ved 25 grader ligger Ca(OH)2 på 5.0*10^-6, mens på Mg(OH)2 ligger den på 5.6*10^-12, Desto høyere Ksp, desto mer "uløselig" er den. Derfor vil ved lav pH ende opp med at har begge deler i løsningen mens med høy pH vil begge to reagere og danne bunnfall. Dette er iallefall min teori Til det siste så er det helt riktig at også EDTA reagerer med OH- Hei! Eg trur du meiner til meir løyseleg blir den Ksp er gitt ved konsentrasjonen av det eine ionet * konsentrasjonen av det andre ionet til dømes har du Ca2+ + 2OH- ---> Ca(OH)2 Ksp er gitt ved [OH-]^2 * [Ca2+] Til lågare ksp, til meir uløyseleg. Ksp er kor mykje som vil løyse seg, ergo, therefore etc: Låg ksp --> lite løyseleg Ja riktig riktig jeg blinsa med potensene, I hodet mitt var plutselig 10^-12 et større tall en 10^-4 Lenke til kommentar
Fotballjenta Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Hvordan ville dere ha vurdert utsagnet: «Bufferkapasiteten er størst ved halvtitreringspunktet.»? Kort og greit ville jeg svart at vi har en ideell buffer når [base]=[syre], for det skal like store mengder sterk syre og base til for å ødelegge bufferen. Det betyr ikke nødvendigvis at bufferkapasiteten er størst ved halvtitreringspunktet, for bufferkapasiteten avhenger av om vi velger å regne bufferkapasiteten med hensyn på enten syre eller base. I følge løsningsforslaget er bufferkapasiteten størst ved halvtitreringspunktet, men jeg er litt uenig der. Noen innspill? Endret 25. mai 2015 av Fotballjenta Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Noen som har løsningsforslag til vår 2011 ? Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hvordan ville dere ha vurdert utsagnet: «Bufferkapasiteten er størst ved halvtitreringspunktet.»? Kort og greit ville jeg svart at vi har en ideell buffer når [base]=[syre], for det skal like store mengder sterk syre og base til for å ødelegge bufferen. Det betyr ikke nødvendigvis at bufferkapasiteten er størst ved halvtitreringspunktet, for bufferkapasiteten avhenger av om vi velger å regne bufferkapasiteten med hensyn på enten syre eller base. I følge løsningsforslaget er bufferkapasiteten størst ved halvtitreringspunktet, men jeg er litt uenig der. Noen innspill? Den er størst ved halvtitrerpunktet, men øker jo større konsentrasjonen av syre - og basekomponteten er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå