toria96 Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Hei, noen som har gjort høst 2013-eksamen? På oppgave 5c) står det i "fasiten" at den molare massen til bly(II)acetat er 301,26 g/mol, og at hydratisert bly(II)acetat (3H2O) har molar masse 355,32 g/mol. Det stemmer ikke med mine utregninger, andre som får feil der? Det er helt feil i fasiten! Så på den for litt siden og jeg fikk ikke at molare massen er det som er oppgitt i fasiten Jeg er helt sikker på at det må være feil i fasiten assa, for jeg bruker akkurat samme utregning som jeg eller har gjort. Det viktigste med oppgaven er likevel å forstå tanken bak løsningsforslaget Lenke til kommentar
Bichon Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Hei dere, jeg har et spørsmål jeg håper dere kan svare på når en aminosyre er i sitt isoelektriske punkt, vil HELE molekylet være nøytralt ladd? Dersom det for eksempel skulle sitte en syregruppe i den karakteristiske delen av molekylet (R-delen) vil denne være protolysert dersom aminosyren har en høy pH som sitt isoelektriske punkt? Lærebøkene sier bare at aminosyren er nøytralt ladd, men jeg blir litt forvirret av dette. Tusen takk for hjelp Endret 25. mai 2015 av Bichon Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Hei dere, jeg har et spørsmål jeg håper dere kan svare på når en aminosyre er i sitt isoelektriske punkt, vil HELE molekylet være nøytralt ladd? Dersom det for eksempel skulle sitte en syregruppe i den karakteristiske delen av molekylet (R-delen) vil denne være protolysert dersom aminosyren har en høy pH som sitt isoelektriske punkt? Lysin feks.. Lærebøkene sier bare at aminosyren er nøytralt ladd, men jeg blir litt forvirret av dette. Tusen takk for hjelp Hei Bichon. Det enkleste for å se om aminosyren er på sitt isoelektriske punkt er å se om du har like mange "+" som "-", og da snakker jeg om hovedkjeden(H2N-CH-COOH) I ditt eksempel så vil lysin ved høy pH gi fra seg H+ fra karboksylgruppa, men sidekjeden vil ikke forandre seg. Håper dette hjalp Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 men så kan jo r-gruppen deprotonere ved ends høyere pH igjen Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Fasit på vår tentamen si i fra hvis det er noe du/dere ikke skjønte Lenke til kommentar
realreal Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, noen som har gjort høst 2013-eksamen? På oppgave 5c) står det i "fasiten" at den molare massen til bly(II)acetat er 301,26 g/mol, og at hydratisert bly(II)acetat (3H2O) har molar masse 355,32 g/mol. Det stemmer ikke med mine utregninger, andre som får feil der? Pb(ChCOO)2 * 3H2O mM= 207,2+4*12,01+4*16+2*1,008+3*1,008+3*16= 372,28 g/mol Det er det samme som jeg fikk! Må være feil i fasit? Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei dere, jeg har et spørsmål jeg håper dere kan svare på når en aminosyre er i sitt isoelektriske punkt, vil HELE molekylet være nøytralt ladd? Dersom det for eksempel skulle sitte en syregruppe i den karakteristiske delen av molekylet (R-delen) vil denne være protolysert dersom aminosyren har en høy pH som sitt isoelektriske punkt? Lærebøkene sier bare at aminosyren er nøytralt ladd, men jeg blir litt forvirret av dette. Tusen takk for hjelp https://sites.google.com/site/kjemi2stfk/biokjemi/3-aminosyrer videoene hans forklarer det hele ganske nøye Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, noen som har gjort høst 2013-eksamen? På oppgave 5c) står det i "fasiten" at den molare massen til bly(II)acetat er 301,26 g/mol, og at hydratisert bly(II)acetat (3H2O) har molar masse 355,32 g/mol. Det stemmer ikke med mine utregninger, andre som får feil der? Pb(ChCOO)2 * 3H2O mM= 207,2+4*12,01+4*16+2*1,008+3*1,008+3*16= 372,28 g/mol Det er det samme som jeg fikk! Må være feil i fasit? Ja, fasiten er feil. Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Kunne noen sagt hva som er det viktigste å kunne om biokjemi? (alle de derre nad of fadh og sånt).Veldig teit kapittel..tilhører egentlig biologi 2 pensumet og der skal man kunne pugge ALT! det må vi vel ikke gjøre i kjemi 2? Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Obs! fikk ikke med meg oppgaven Lenke til kommentar
Bichon Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei dere, jeg har et spørsmål jeg håper dere kan svare på når en aminosyre er i sitt isoelektriske punkt, vil HELE molekylet være nøytralt ladd? Dersom det for eksempel skulle sitte en syregruppe i den karakteristiske delen av molekylet (R-delen) vil denne være protolysert dersom aminosyren har en høy pH som sitt isoelektriske punkt? Lysin feks.. Lærebøkene sier bare at aminosyren er nøytralt ladd, men jeg blir litt forvirret av dette. Tusen takk for hjelp Hei Bichon. Det enkleste for å se om aminosyren er på sitt isoelektriske punkt er å se om du har like mange "+" som "-", og da snakker jeg om hovedkjeden(H2N-CH-COOH) I ditt eksempel så vil lysin ved høy pH gi fra seg H+ fra karboksylgruppa, men sidekjeden vil ikke forandre seg. Håper dette hjalp Ja! Supert, det klarerte en del Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Vi ser at det frie radikale (R-O-O*) blir redusert til R-O-O-H, dermed fungerer Vitamin E som en antioksidant, ved at den selv oksideres. Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Vi ser at det frie radikale (R-O-O*) blir redusert til R-O-O-H, dermed fungerer Vitamin E som en antioksidant, ved at den selv oksideres. Yes! da tenkte jeg riktig Lenke til kommentar
Sunniva1 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Til 25,00 mL av mineralvannet gikk det med 8,75 mL 0,0100 mol/L EDTA. Beregn konsentrasjonen av kalsiumioner, Ca2+, i mineralvannet i mg per liter. d) Feil pH i titreringsløsningen kan være en feilkilde ved titreringen i 5c). Forklar hvordan pH i løsningen vil påvirke det beregnede resultatet for kalsiumioner dersom pH er altfor høy eller for lav. (Trenger altså ikke hjelp til å beregne konsentrasjonen av Ca2+, men oppgave d. Lenke til kommentar
toria96 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Ser man på grad av polaritet? Lenke til kommentar
abdihakin Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Kunne noen sagt hva som er det viktigste å kunne om biokjemi? (alle de derre nad of fadh og sånt).Veldig teit kapittel..tilhører egentlig biologi 2 pensumet og der skal man kunne pugge ALT! det må vi vel ikke gjøre i kjemi 2? Det kommer vedlig sjeldent (jeg vet ikke om en oppgave utenom avkrysning) biokjemi på del 1. I likhet med materialer er dette kapittelet veldig underrepresenter. Allikevel tror jeg det er greit å lese om enzymer, NADH (og NADPH) og FADH2 og lære hvordan disse fungerer. Celleånding og fotosyntese inneholder mange detaljer, her syns jeg bare man trenger å få en oversikt. At celleåndingen består av 3 deler og fotsyntesen består av 2 osv. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Til 25,00 mL av mineralvannet gikk det med 8,75 mL 0,0100 mol/L EDTA. Beregn konsentrasjonen av kalsiumioner, Ca2+, i mineralvannet i mg per liter. d) Feil pH i titreringsløsningen kan være en feilkilde ved titreringen i 5c). Forklar hvordan pH i løsningen vil påvirke det beregnede resultatet for kalsiumioner dersom pH er altfor høy eller for lav. (Trenger altså ikke hjelp til å beregne konsentrasjonen av Ca2+, men oppgave d. Hei, dersom pH er for lav vil vi både ha Ca2+ og Mg2+ i prøve løsningen, dermed kan dette føre til at vi tilsetter for mye EDTA, som fører til at vi kommer til å regne ut for høy konsentrasjon. Dersom det er for Høy pH, vil både Ca2+ og Mg2+ bli felt ut som Mg(OH)2 og Ca(OH)2 som fører til at vi har for lite Ca2+ i løsningen, dette fører til at vi tilsetter for lite EDTA, altså får en lav konsentrasjon. Håper dette hjalp Lenke til kommentar
abdihakin Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Ser man på grad av polaritet? Tenk addisjon. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Kunne noen sagt hva som er det viktigste å kunne om biokjemi? (alle de derre nad of fadh og sånt).Veldig teit kapittel..tilhører egentlig biologi 2 pensumet og der skal man kunne pugge ALT! det må vi vel ikke gjøre i kjemi 2? Det kommer vedlig sjeldent (jeg vet ikke om en oppgave utenom avkrysning) biokjemi på del 1. I likhet med materialer er dette kapittelet veldig underrepresenter. Allikevel tror jeg det er greit å lese om enzymer, NADH (og NADPH) og FADH2 og lære hvordan disse fungerer. Celleånding og fotosyntese inneholder mange detaljer, her syns jeg bare man trenger å få en oversikt. At celleåndingen består av 3 deler og fotsyntesen består av 2 osv. Læreren min sa det er veldig vanskelig å lage gode oppgaver om biokjemi i del 2, fordi enten blir det avskrivning rett av boken, ellers er nivået veldig høyt. Så han sa pass på å lære det basic, altså hva NADH NADH-2H FADH2 og slik er. Altså hva oppgavene deres er rett og slett. Han sa mest sannsynligvis vil slike oppgaver komme som avkrysning i del 1, ellers så forklare hva som skjer når de deltar i en reaksjon i del 2. Endret 25. mai 2015 av Chemistry122 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå