Gå til innhold

Hvor mye penger bruker du på kjæledyret?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvor mye folk flest bruker på kjæledyrene sine.

 

Jeg var vel litt for ivrig i rasen fremfor arbeidet da jeg skaffet min egen hund.. men synes han er verdt alle penga, selv om han har sikkert kostet meg nærmere 100K om ikke mer til dags dato :)

 

Jeg laget ett lite regnestykke.. Jeg bruker i snitt ca 12 000 kroner i året bare i for og godbiter..

Jeg bruker ca 5000,- kroner på grooming, da jeg har en terrier som må nappes 2-3 ganger årlig..  Og jeg klarer det bare ikke selv.. Sorry.. jeg har prøvd men jeg bruker 12dager på noen proffe kan klare på 2-3timer..

Forsikringen er nesten 2500,- som dekker kostnader opptil 50 000 kroner, inkludert livsforsikring som utbetaler kjøpesummen + diverse treningskostnader jeg skulle ha med hunden innen en viss periode..

Så har vi hundepass, noe jeg må ha til tider, dette har jeg da kennel til som kan varriere alt fra 0 til mangfoldige tusen iløpet av ett år..

 

Min fantastiske Airdale Terrier er iallefall snart groomet ferdig til 17. Mai til en snerten pris av 2500,- kroner..  Er det verd det.. Ja så absolutt.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok. De får Josera kattefor som koster 450 eller noe sånt for en 10 kilos sekk. Den varer i 2-3 mnd. Helseforsikring som dekker opp til 40 000 og medisiner - 324 kr mnd, for tre katter, totalt altså.

Så er det årlig sjekk og vaksine. Kommer kanskje på 1000 lapp i året.

Godbiter og bløtfor regner jeg ikke med for det får de kun i helgene eller på spesielle anledninger (bursdag, jul, påske, sånne anledninger når vi mennesker koser oss også!)

Lenke til kommentar

Jeg har to hunder på 13 og 16kg sånn ca.

 

Fôr koster meg ca 600,- i mnd om jeg er lat, halvparten de mnd jeg gidder å gjøre mer selv.

 

Annet utstyr koster vel noen hundrelapper i mnd, i tillegg setter jeg av minst 2000,- i mnd til dekning av fremtidige veterinærutgifter.

 

Vaksineringer tas hvert år, og hannen må man ta tannstein på ca en gang i året.

Vaksinering er vel ca en femhundrelapp pr. hund i året, tannstein koster det rundt 1500,- å fjerne.

Bånd, seler osv kommer i tillegg, men her har jeg svært gode forbindelser..

Hundesenger har jeg fått en haug av, og utstyr til pelsstell og sånt kreves det ikke mye av på korthårede hunder..

 

Tja, de koster vel meg altså ca 1000,- i mnd, til sammen.

Lenke til kommentar

Tre halvstore hunder i mye aktivitet pluss tre katter. Fôr, utstyr, forsikring, godbiter/tyggesaker, diverse veterinær, for tiden kiropraktor for ene bikkja, og så videre og så videre.. Jeg vil nok egentlig ikke regne på det, men det er nok et femsifra antall tusen som ryker med i året.

Vi bruker det vi mener er nødvendig, for å si det sånn.

 

Er heldig forresten, får en del fôr gratis (nok til en hund) gjennom jobb, pluss rabatter på diverse fôr og utstyr, men frykter at det ikke gjør stort annet enn å senke terskelen for innkjøp - og dermed øke kostnaden totalt sett.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Godt å se at det ikke bare er meg som bruker mye penger på dyra sine. =) Men jeg hadde faktisk aldri forestilt meg at jeg skulle bruke så mye penger på hunden som jeg faktisk gjør, og faktisk prioriterer huden fremfor alt annet av egene interesser. Men det er vel slik det bare blir :)

Lenke til kommentar

I tørrfôr går det nok 450,- per 4. måned. Kattesand er på ca. 250,- per måned. 

Utover det skjemmer jeg bort katten en del, så han har sinnssykt mange leker. Klatrestativ og klorebrett må byttes med jevne mellomrom. Han er innekatt, så han bruker nok mer av det en andre katter. Så langt i år har vi kjøpt to klatrestativ med klorebrett på, og det har vel kostet om lag 600,-. 

Han ble kastrert i mars, og der røyk det litt over 2.000,-. Vaksine har også kostet noe, men er litt usikker på hvor mye. 

Jeg vil anslå at gjennomsnittlig kostnad per måned til nå har vært på omtrent kr 400-500. En veldig liten pris å betale for så mye kos og selskap!  :wee:

Lenke til kommentar

Tørr ikke tenke på hva mine 2 katter på 14 år har kosta siden de var små pusunger :eek:

 

De mauler i seg 1kg tørrfor i uka - Nekter å spise annet enn friskies.. whiskas og annen kattemat gir de faen i.. kikker bare stygt på meg om de får noe annet. 

De får våtfor hver 2e dag ca. 

Godbitene går ned på høykant - De foretrekker sånne stenger. 

Kastrerte ble dem når de var ungfoler. 

Ene katten er en svær faen på nesten 8kg og han tror virkelig han bestemmer over alle andre katter i gata, men ca hver 2e måned så må vi til dyrlegen å lappe ham sammen og få antibiotika for infeksjonene han pådrar seg i slåsskamper (ca 1500 hver gang det ja) 

 

Men pyttsann.. hadde ikke bytta dem ut. katter skal ha det godt :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med to fullvoksne katter går det 700kr på fôr hver 5måned. 800kr for årlig vaksinering og helsesjekk. Og 50kr hver sjette måned for trepellets til kattedoen. Kloretreet må av og til byttes ut og de får av og til nye leker, så jeg vil tro det ligger på ca. 250kr/mnd.

Lenke til kommentar

Tørr ikke tenke på hva mine 2 katter på 14 år har kosta siden de var små pusunger :eek:

 

De mauler i seg 1kg tørrfor i uka - Nekter å spise annet enn friskies.. whiskas og annen kattemat gir de faen i.. kikker bare stygt på meg om de får noe annet.

De får våtfor hver 2e dag ca.

Godbitene går ned på høykant - De foretrekker sånne stenger.

Kastrerte ble dem når de var ungfoler.

Ene katten er en svær faen på nesten 8kg og han tror virkelig han bestemmer over alle andre katter i gata, men ca hver 2e måned så må vi til dyrlegen å lappe ham sammen og få antibiotika for infeksjonene han pådrar seg i slåsskamper (ca 1500 hver gang det ja)

 

Men pyttsann.. hadde ikke bytta dem ut. katter skal ha det godt :)

Du burde forsikrer slosskjempen. Høres billigere ut :p

Lenke til kommentar

 

Tørr ikke tenke på hva mine 2 katter på 14 år har kosta siden de var små pusunger :eek:

 

De mauler i seg 1kg tørrfor i uka - Nekter å spise annet enn friskies.. whiskas og annen kattemat gir de faen i.. kikker bare stygt på meg om de får noe annet.

De får våtfor hver 2e dag ca.

Godbitene går ned på høykant - De foretrekker sånne stenger.

Kastrerte ble dem når de var ungfoler.

Ene katten er en svær faen på nesten 8kg og han tror virkelig han bestemmer over alle andre katter i gata, men ca hver 2e måned så må vi til dyrlegen å lappe ham sammen og få antibiotika for infeksjonene han pådrar seg i slåsskamper (ca 1500 hver gang det ja)

 

Men pyttsann.. hadde ikke bytta dem ut. katter skal ha det godt :)

Du burde forsikrer slosskjempen. Høres billigere ut :p

 

 

Hvem forsikrer en 14 år gammel pus da for en rimelig penge? :)

Ingen tipper jeg :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...