Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hagevanning og trykkberegninger


Anbefalte innlegg

Skal prøve meg med innkopling ved 50 meter. Da går jeg ned en ca 2 meter i sugehøyde fra vannet. Det sier meg noe med for mye luft i røret for innsug. Men, siden luft er lettere enn vann, skulle man da ikke gå ut ifra at når man fyller på vann i slangen for innsug, så vil vann som treffer tilbakeslagsventilen presse luften i retur, til andre enden av slangen? 

 

Det er benyttet tilsvarende jula koplinger, men for å sikre helt tette koplinger ble det benyttet gjengtape. Har kjøpt inn T-stykke for 32 mm rør, kopler inn en 32 mm slange i ut fra T-stykket og har koplet inn en lukkeventil. Herfra fylles vann på. Skal prøve å fylle opp slangen ved å gå opp en 2 meter i gardintrapp, men sannsynligvis vil vannet fosse tilbake når man tar ned slangen. Så det er vel liten hensikt, egentlig. 

 

Det jeg tro skjer, er at vakuumet som pumpen skal skape i slangen for innsug, er/blir for svakt med de 100 meterene. Jeg undre over hvorofr det ikke i manualen er opplyst maks slange meter for innsug, bare at dersom over 10 m, så må Ø økes, men ikke hvor meget for hver meter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom de to tankene dine er tette og solide, så kan du jo bruke en luftpumpe og pumpe inn overtrykk i luften over vannet i tankene. Jeg er ikke helt sikker på hvordan regnestykket blir..

 

 

Det er vel billigere og enklere? 

Lenke til kommentar

Anlegget består ikke av noen tanker, i det hele tatt. Bruken av to tanker, var helt fra byrjan av i forberedelse av hagevanningsprosjektet. Det skulle ikke være noe nødvendig å verken bruke to trykk pumper og tanker og er derfor bare ei pumpe (se lenke over her).

 

Problem; hvordan få pumpen til å generere nok vakuum i innsugsslangen til at den pumper opp vann, når innsugsslangen er 100 meter a 32 mm PEM slange?

Lenke til kommentar

Problem med vanntilførsel er løst :)

Det avgjørende er at sugeslanen MÅ være helt tom for luft. Når det inntrådde, begynte vakuumet i sugeslangen å fungere og vi fikk vann! HURRA!

 

Problemet med helt tom sugeslange for luft, er at når  denne er fylt opp med vann, vil det alltid til komme noe luft ved tilstramming av suge slangen. Ved store avstander > 10 meter, er dette punkt særlig vikt.

Løsning holde oppe sugeslangen ca 2 meter fra bakken ved pumpen, fylle denne opp med vann til "det renner godt over". Så ble pumpens sugeslange koplet til i ca 2 meters høyde, der pumpekammeret også var fylt opp med ca 2 liter vann, og pumpeventil kork skrudd til. Når pumpen nå settes ned på baken, vil trykket i sugeslangen økes og vil medføre til at det for pumpen vil være lettere å lage vakuumet som skal til for at suge effekten oppnås. 

 

Takk for inspill!

Lenke til kommentar

Problem med vanntilførsel er løst :)

Det avgjørende er at sugeslanen MÅ være helt tom for luft. Når det inntrådde, begynte vakuumet i sugeslangen å fungere og vi fikk vann! HURRA!

 

Bra der løste seg. :) Kontaktet du fabrikken, som jeg gjentatte ganger annbefalte deg?

 

Har ikke vært disponibel på en stund. Selv om jeg ikke kjenner pumpen, anntok jag at problemet var luft. De pumpene jeg har hatt med å gjøre, har begge vært fra Grunnforss. En trykkpumpe og en sugepumpe. I begge rant vannet fra påfyllingshullet (på pumpen), via trykkammeret og ned i sugeslangen. Så der var det kun viktig å få fylle helt opp i trykkammeret. I vår trykkpumpe, måtte jeg (med hjelp) benytte metoden jeg tidligere beskrev, med fylling i to etapper, siste del i trykkslangen ca. 15 meter over (høyere) pumpen.

 

Din pumpe er tydeligvis andrerledes oppbygd, da vannet ikke renner fra pumpekammeret og ned i sugeslangen, som jeg anntok. Men jeg visste jo ikke og det var en av grunnene, til at jeg anbefalte deg å kontakte fabrikken. Hvis du ikke fant løsningen i beskrivelsen.

 

Så at du stusset på det med "vertikal" montering, av bunnventilen. Du vet horrisontal = vannrett. Og vertikal er 90 gradet av vannrett, d.v.s. rett opp og ned og som byggningsfolk normalt kaller for "i lodd". Nå fungerer pumpen, så alt er da greit. :) Men hvis ikke bunnventilen står riktig, kan dette skape problemer senere og da bør dette, være et av punktene du bør fikse på. Har tidligere beskrevet hvordan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...