gimlet Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Har et enkeltpersonsforetak, så fakturer vanligvis frilansoppdrag, men i fjor hadde jeg et oppdrag hvor jeg bare fikk pengene (5k) i hånda rett etter oppdraget - så fakturerte dem aldri. Nå har jeg mottatt "Lønns- og trekkoppgave 2014" fra dem så det er tydeligvis registrert fra deres del - så jeg lurer på hva jeg skal gjøre i forhold til dette. Skal jeg bare lage en faktura nå - selv om det er nesten et år siden jobben ble utført - som jeg bare beholder selv med hensikt å bruke som bilag til regnskapet? Oppdragsgiver trenger vel ikke denne nå? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Bokføres som all annen inntekt, og håp at Skatteetaten ikke oppdager at bokføringsdato og fakturadato er ganske vilt forskjellige. Med mindre kjøper etterspør fakturakopi fra din side trenger du ikke sende den. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Hvis du har fått lønns- og trekkoppgave fra firmaet, så virker det som om de har behandlet deg som en ansatt og ikke som en innleid. Ergo er pengene du har fått å regne som lønn, og ikke som betaling for en faktura. Er det ført opp innbetalt skatt på oppgaven du har mottatt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Hvis du har fått lønns- og trekkoppgave fra firmaet, så virker det som om de har behandlet deg som en ansatt og ikke som en innleid. Ergo er pengene du har fått å regne som lønn, og ikke som betaling for en faktura. Er det ført opp innbetalt skatt på oppgaven du har mottatt? Ikke helt riktig. Lønns- og trekkoppgaven skal også inneholde opplysninger om utbetalinger til personlig næringsdrivende når den personlig næringsdrivende ikke driver virksomhet fra fast forretningssted i Norge. Slike utbetalinger innberettes på kode 401 i lønns- og trekkoppgaven. Lenke til kommentar
gimlet Skrevet 13. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2015 Hvis du har fått lønns- og trekkoppgave fra firmaet, så virker det som om de har behandlet deg som en ansatt og ikke som en innleid. Ergo er pengene du har fått å regne som lønn, og ikke som betaling for en faktura. Er det ført opp innbetalt skatt på oppgaven du har mottatt? Ikke helt riktig. Lønns- og trekkoppgaven skal også inneholde opplysninger om utbetalinger til personlig næringsdrivende når den personlig næringsdrivende ikke driver virksomhet fra fast forretningssted i Norge. Slike utbetalinger innberettes på kode 401 i lønns- og trekkoppgaven. Stemmer, er ført opp på "401 utbetalinger mv til næringsdrivende" ja. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Da bokfører du som all annen inntekt. Lenke til kommentar
gimlet Skrevet 14. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2015 Nå la jeg inn den nye fakturaen i regnskapsprogrammet mitt. Fakturadato altså 14. mai 2015. Men merka av for at jeg mottok betalingen i 2014. Ser at inntekten ble registrert på 2015, selv om pengene kom inn i 2014. Ble dette feil nå? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Ja. Inntekten er innvunnet og skal tidfestes til 2014. Lenke til kommentar
gimlet Skrevet 14. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) Ja. Inntekten er innvunnet og skal tidfestes til 2014. Hmm, usikker på hvordan jeg skal gjøre dette, i og med at fakturaprogrammet tydeligvis fester inntekten til fakturadato. Skal jeg endre fakturadato til rundt da jobben ble gjort kanskje? Fakturanummeret (som blir det seneste i rekken) og dato blir jo da ganske spedt, men dette er kanskje ikke så problematisk? Edit: Var kanskje dette du prøvde å få frem i det første svaret? Endret 14. mai 2015 av bosque Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Sett faktura- og forfallsdato til betalingsdato. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Hvis du har fått lønns- og trekkoppgave fra firmaet, så virker det som om de har behandlet deg som en ansatt og ikke som en innleid. Ergo er pengene du har fått å regne som lønn, og ikke som betaling for en faktura. Er det ført opp innbetalt skatt på oppgaven du har mottatt? Ikke helt riktig. Lønns- og trekkoppgaven skal også inneholde opplysninger om utbetalinger til personlig næringsdrivende når den personlig næringsdrivende ikke driver virksomhet fra fast forretningssted i Norge. Slike utbetalinger innberettes på kode 401 i lønns- og trekkoppgaven. Aha! Da lærte jeg noe nytt i dag også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå