Gå til innhold

Java 9 kommer til neste år

Anbefalte innlegg

Nå som Java applets i stor grad er i ferd med å fases ut så har også språket Java fått mange skudd for baugen.

Hvilken stein har du bodd under de siste ti åra?

Ikke minst ift. utviklere som tror at rammeverket erstatter behovet for god programering og kjennskap til mediet, tjenester og protokoller man skal benytte.

Og at utviklerne tror dét skyldes at de programmerer i Java, og ikke at de er inkompetente? Det er bare å velge et "riktig" språk og vips er man komptetent? Rare greier...

"Alle " har nå nettbank via mobil.

... noe de pussig nok er såre fornøyd med, enda mobilappen er skrevet i java (ihvertfall på Android) og snakker med en java-tjeneste hos banken...

Ja, JS har en del underfundigheter, men så lenge man setter seg inn i språkets særegenheter så kan man etter min mening skrive både god og vakker JS-kode.

Nei.

For ikke å si nei, nei og atter nei.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...</rant>

Hvis man ikke skiller mellom Java brukt client side og Java brukt server side i en slik kommentar så mister man mye av troverdigheten. Førstnevnte er heldigvis utdøende på mange fronter. Sistnevnte er nok ikke det med det første. At de forbedrer språket er definitivt en fordel for de som benytter det server side.

Så har man jo Android, da, som er sin egen lille Java-verden...

Man kan si mye om Java (og jeg har ikke tenkt å skryte av det) men alle språk er mulig å lage søppel i, og de fleste språk er mulig å lage gull i. Det er hvordan man bruker det og hva man bruker det til som betyr noe.

For øvrig lærte ikke min utdanningsinstitusjon meg et konkret programmeringsspråk, men hvordan å være en god systemutvikler, uavhengig av språk.

Hvor virker det uklart ift. klient eller serverside?

Hvor nevner jeg at utdanningsinstitusjoner begrenser studentene til kun ett programmeringsspråk, jeg nevner vel heller at det virker som de ikke lærer noe om infrastrukturen løsningene skal fungere i.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvor virker det uklart ift. klient eller serverside?

Spiller det noen rolle enn så lenge det efikkan skriver om Java er tøys? Ingen har lovt " 100% portabilitet, stabilitet, sikkerhet, ingen minnelekkasjer og god ytelse." på en gang, slik han påstår. Hvis han var naiv og forventet noe slikt er det forståelig at han er bitter nå :o) Java er like usikkert som hva som helst annet noen noensinne har prøvd å stappe inn i en browser, hverken mer eller mindre. Portabiliteten er upåklagelig, på tvers av både operativsystemer og JVM'er. Takk og lov, det er nok mange som er glad de slipper å utvikle på zOS. Ytelsen er selvfølgelig også meget god iom JIT-kompilering. Minneavtrykket er relativt stort, man kan mene hva man vil om det, men for enheter med begrenset minne har kanskje Apple funnet en bedre løsning med minnehåndteringen i Swift. 

Alt han skriver om Javascript, derimot; spot on. Det er jo en katastrofe. At noen vil kjøre noe slikt serverside er uforståelig.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt han skriver om Javascript, derimot; spot on. Det er jo en katastrofe. At noen vil kjøre noe slikt serverside er uforståelig.

Oh, well … Nå kan man ikke gjøre stort med de dårlige sidene (eval, ikke-sterk likhetssjekk, etc) ved språket, men i moderne javascriptkode ser man ikke noe til de lenger. Med ES2015 har man også fått nok syntaktisk sukker til at verbositeten ved både objektorientert og funksjonelt orientert kode har blitt drastisk mindre, og transpileringsmotorerer som Babel gjør at du kan spytte ut kode som kjører på eldre nettlesere. CommonJS o.l. har også medført at kodeorganisering har blitt vesentlig bedre og gjenbruken av kode enklere. Og alt dette gjelder både på klient og tjener. Refaktoriseringsstøtten i IDE-er er langt fra like sterk som man finner i C# (Resharper) og Java (IntelliJ) pga manglende statisk typing, men det er ikke et stort savn.

Når det gjelder hvorfor man skal bruke det på server er det jo ikke så fryktelig vanskelig å forstå, men som alt i verden gjelder det å velge riktig teknologi til problemet man har. Du skriver ikke en tallknuser eller andre blokkerende prosesser i Node, men om du trenger å håndtere store mengder kall i sekundet - der all faktisk prosessering gjøres andre steder - har du en god kandidat. Nå til dags har man ytelsen, verktøyene og en mengde gode biblioteker. Moderne arkitekturer er gjerne heterogene og distribuerte, og da gir det god mening i å bruke de beste verktøyene til hver jobb.

En annen grunn til at Node har blitt populært er at terskelen til å ta det i bruk er så lav. Dette har jo også sine ulemper, men først og fremst gjør det at man tør å bruke det i flere sammenhenger. Når jeg skal lage små kommandolinjeverktøy bruker jeg ofte ikke lenger C, Python eller Java (joda, det har skjedd), men javascript kjørende i Node. Ganske enkelt fordi det er så deilig enkelt å utvikle for!

• jeg finner gode biblioteker på NPM for det meste av funksjonaliteten jeg trenger
  • npm håndterer alt av installasjon for de respektive platformene
  • like enkel scriptredigering og kryss-platform som man er vant til fra Python
Endret av 8086
Lenke til kommentar

Oh, well … 

Selvfølgelig kan man gjøre noe med de dårlige sidene i språket, men det ser ikke ut som noen er veldig opptatt av det. Og, ja, bruk riktig verktøy til riktig oppgave. Du peker på én oppgave node passer til og ramser opp en rekke ulemper som er blitt litt mindre smertefulle enn de var. Jeg synes ikke det er veldig overbevisende, men det koker vel ned tli smak og behag.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man gjøre noe med de dårlige sidene i språket, men det ser ikke ut som noen er veldig opptatt av det. Og, ja, bruk riktig verktøy til riktig oppgave. Du peker på én oppgave node passer til og ramser opp en rekke ulemper som er blitt litt mindre smertefulle enn de var. Jeg synes ikke det er veldig overbevisende, men det koker vel ned tli smak og behag.

Det er jo gjort ganske mye med språket. Det er ikke mange år siden følgende kode ikke ville gjenkjennes som JavaScript, men nå til dags er det ganske standard å komme over kodebaser a la dette.

B-RoD7vCIAAMPr_.png

Jeg sier ikke alt er så mye bedre med javascript, og alt er så fantastisk med det, men endringstakten i miljøet de siste årene har gjort det utrolig mye morsommere å være programmerer enn på lenge. Mye oppfinning av kruttet på nytt, men det skjer utvikling hele tiden i det minste (i motsetning til hvordan det var å være programmerer i Java-verdenen mellom 2005 og 2013). Med nok entusiasme og driv i miljøet kan en holde ut med litt pain i språket :-)

Håper bare at lukten av "Enterprise" som stadig blir sterkere (Proxy, Factory, Injector, host, Angular, host) ikke gjør alt for mye ugagn.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Det er jo gjort ganske mye med språket. 

Kan godt hende, du får ta det opp med han som skrev 

Oh, well … Nå kan man ikke gjøre stort med de dårlige sidene 

Mulig dere er hjertens enige på bunnen, men det er litt vanskelig for oss andre å se ;-)

Ser heller ikke det helt store i å bivåne oppfinning av det samme kruttet på nytt og på nytt, men hver sin lyst. 

Lenke til kommentar

Når man har programmert assembler på C64, PC og Amiga på ekstremt begrensede ressurser som det absolutte ytterpunktet blir gjerne referansegrunnlaget til å si at Java er bloated, stort, tregt og overdesignet ganske nærliggende. Alt annet jeg har hatt med å gjøre har klart seg mye bedre i driftsituasjoner. Java løser ikke problemer som er så unike at det på noen måte forvarer alle problemene. Enig at mye av tankegangen rundt språket var bedre på papiret enn i praksis. Oracle har en rimelig god enterprise-stack fra før der det er rimelig pløyd mark, så jeg tror nok de får så mye dreis på Java som det er mulig over tid. Som tråden forsåvidt streifet innom må man alltid kjenne sitt verktøy og helst stacken sine styrker og svakheter for å kunne lage en løsning som funker bra over tid. Det er relativt få som klarer å se og ta ansvar for hele sulamitten. Har alltid engasjert meg i driftig også i tillegg til prosjektering og programmering siden det falt seg naturlig i de første jobbene hvor ansvaret var fordelt over svært få folk, så derfor ble det alltid med videre i planleggingsprosessene senere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...