ATWindsor Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 For noen år siden fikk jeg sydd en dress i Asia, med relativt godt resultat, men det finnes jo også omreisende "billig-skreddere" i norge også. Som jeg antar for arbeidet gjort i et lavkostland, eksempel: http://www.james-collections.com/process.html Er dette noe å satse på eller er det stort sett dårlige greier? AtW Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 For noen år siden fikk jeg sydd en dress i Asia, med relativt godt resultat, men det finnes jo også omreisende "billig-skreddere" i norge også. Som jeg antar for arbeidet gjort i et lavkostland, eksempel: http://www.james-collections.com/process.html Er dette noe å satse på eller er det stort sett dårlige greier? AtW Det kommer jo litt an på hvor du legger lista. Du kan nok være heldig og få en ok dress, men sjansen er stor for at den blir halvgod eller knapt nok det. Til den prisen kan du heller ikke være sikker på at dressen ikke er produsert vhja barnearbeid eller annen utnytting av arbeiderne. Jeg syes det er en uting at vi betaler så lite for varer at det holder mennesker nede i elendighet. Da er det heller er bedre å kjøpe en ferdigdress og få den tilpasset, vente til et av de store merkene kommer med MTM-skreddere, eller reise til noen av de faste skredderne, enten i England eller på kontinentet. Da vet du hva du får og du kan bygge opp en relasjon til selgeren/skredderen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2015 Takk for tilbakemelding, jeg vil jo gjerne ha en ok dress, men helt fremdragende trenger jeg neppe. (problemet med en dress som passer perfekt er jo også at kroppen forandrer seg over tid). Det med utnytting av arbeidere er absolutt et poeng (nå skal de sies at jeg kjøper vanlig klær i butikkene som alle andre, så sånn sett burde jeg vel ikke ha så god samvittighet uansett, dyre merkeklær er jeg ganske sikker på at kommer fra de samme kjipe fabrikkene som billige ting, men med skreddere, så har man jo mye større mulighet til å styre det selv) Jeg er litt skeptisk til england sånn i utgangspunktet, er ikke så glad i "engelsk lord"-stilen, men det finnes kanskje skreddere der som har en mer "italiensk" (i mangel på mere kunnskap om emnet) stil? Hva sånn ca ligger det på om man velger en slik løsning? (jeg skjønner man sikkert kan betale en årslønn om man vil, men for å få en ok kvalitet) AtW Lenke til kommentar
wampster Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Jeg og et par kompiser bruker en skreder som er i Norge (Oslo) 2 - 3 ganger i året ca. Han er fra England (tror jeg) men får sikkert utført arbeidet i et "billigland". Fikk 2 dresser sydd (bukse, vest, jakke, skjorte x 2) til 5.000 og er selv veldig happy med resultatet. Hadde det ikke vært for at jeg kjente personen som ordnet/styret med når han kom til oslo etc hadde jeg nok ikke tatt sjansen. Han kommer nå tilbake en gang i juni og planlegger å bestille mer, ettersom han også får laget alt mulig annet (frakker/jakker/etc). Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Det er mange stiler i England. Selv om italiensk mote er veldig in, så passer den engelske klesstilen bedre til oss. Vi lever tross alt ikke i syden, men i et klima som er ganske likt den britiske. Vi trenger litt mer stoff på kroppen i Norge enn i Napoli. Men elegante er de, mange av de italienske plaggene. De er jo jålete disse italienerne. Du får helt greie ferdigdresser fra noen 1000lapper hos kjedebutikkene. Målsøm fra ca 10.000, og skreddersydde starter prisen fra ca 15.000 opp til ca alle pengene i Norges Bank, Fort Knox og enda litt til. Disse dressene som omreisende skreddere selger er ikke skreddersydde, men målsøm. Det er betydelig enklere plagg og langt rimeligere å lage - men mer enn god nok for de fleste av oss. Nesten alle mine dresser er målsøm, men nå har jeg funnet en skredder som lager dressene fra grunnen av til samme pris. Men det kommer vel så mye an på skredderens kunnskaper som fremstillingsmåten. Et fint stoff og en pen dress kan ruineres hvis den ikke passer til kundens kropp. Egentlig er ikke skredderen den viktigste, han syr bare dressen sammen. Den viktigste, og den som bør møte kunden, er tilskjæreren. Det er han (for det er nesten bare menn som driver med dette yrket) som tar målene og bestemmer hvordan stoffet skal klippes til, og aller helst gjør dette personlig. Det hender at det ikke er samme person som tar mål og som klipper. Det kan svekke sluttresultatet. Og kan ikke tilskjæreren yrket sitt, blir ikke resultatet ikke bra. Jeg fikk laget en italiensk dress hos Ferner Jacobsen for noen år siden, men den var så stygg at jeg nektet å betale den. De godtok det, og viser at selv 'fine' butikker og fancy merke ikke er noen garanti for et bra resultat. Fordelene med målsøm/skreddersøm er er mange: Du får en dress eller et plagg som er laget for å passe til deg og ikke utfra en standard tenkt ut av en designer. Du kan velge mellom sikkert millioner av stoff, det er uhorvelig med stoff i verden, og du kan være sikker på å ikke gå med en kliss lik dress som naboen. Og, som du er inne på, så kan dressen syes om dersom kroppen din forandrer seg. I en ferdigdress er det veldig lite stoff til å legge ut, det kan være millimeter å gå på i sømmene. En skreddersydd/målsøm dress vil det være ca 5-10cm å gå på slik at du kan gå opp flere standardstørrelser og likevel beholde dressen. Dessuten er det selve luksusopplevelsen det er å få laget klær til seg. It's addictive. Du får kikke i Dags MTM-tråd, så ser du hva som kan skje med deg og om du gir deg i kast med denne drogen. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2015 Er ikke såkalt "målsydd", og sydd av en skredder etter mål? Ellers bruker jeg stort sett dress innendørs, jeg trenger ikke noe som er vamrt ute, til det har jeg ytterklær. 10 000 er nok mer enn jeg er villig til å bruke på en dress, men takk for tips. AtW Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Jeg og et par kompiser bruker en skreder som er i Norge (Oslo) 2 - 3 ganger i året ca. Han er fra England (tror jeg) men får sikkert utført arbeidet i et "billigland". Fikk 2 dresser sydd (bukse, vest, jakke, skjorte x 2) til 5.000 og er selv veldig happy med resultatet. Hadde det ikke vært for at jeg kjente personen som ordnet/styret med når han kom til oslo etc hadde jeg nok ikke tatt sjansen. Han kommer nå tilbake en gang i juni og planlegger å bestille mer, ettersom han også får laget alt mulig annet (frakker/jakker/etc). Hvordan blir det med tilpasning når man kun måler én gang på forhånd og syr ferdig dressen? Når jeg var i Thailand i påsken var jeg innom skredderen 3 ganger under syingen for å tilpasse dressen perfekt til kroppen. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) Har bare brukt ham en gang hittil, men det jeg fikk passet 100% i forhold til hva jeg ville ha/hvordan jeg bestilte det. Jeg ville ha buksen en halv cm lenger enn "vanlig" så den hviler litt på skoen når jeg bruker den, men den går da ikke halveis/langt (ja overdrivelse) opp på leggen når jeg går i trapper eller bøyer knærne. Dressjakken ville jeg ha i slimfit så den ikke ser så posete ut, og det ble også kjempebra (etter min mening). Skjortene var helt 100%, beste jeg har prøvd. Nå skal det sies at jeg ikke er fryktelig mote/klesbevis, men har hatt dresser av ToS, Armani, Boss etc før (ikke skreddersydd/tilpasset), og for meg var det som natt og dag. Mulig de hadde sittet like bra med tilpassing, men de koster jo 3-4 ganger så mye i utgangspunktet. edit: Han målte veldig mye/overalt, og var veldig interessert i hvor jeg pleide å ha buksene og alt slikt. Skrev ned alle mål og hadde med altfor mange tøyprøver til at jeg orket å bla gjennom alle. Hadde med et bilde av en mørkeblå stripet dress og en lysegrå "vanlig" og han korrigerte meg på fargen på den lysegrå da han mente at den ville bli for lys for meg og "nektet" å lage den hvis jeg ikke gikk for en som var noe mørkere. Viste seg at han hadde helt rett der, veldig glad for at jeg ikke gikk for den lysegrå jeg hadde på bilde. Endret 14. mai 2015 av wampster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå