Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2015

Anbefalte innlegg

Kan en mulig oppgave å være å sammenligne dialekt, med bokmål og nynorsk i sangen "vise for gærne jinter"? Var vell noe sånn i fjorårets eksamen, men det er kanskje en liten sannsynlighet for å få en lik type oppgave. Lykke til til alle som kom opp i norsk eksamen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan noen vær så snill å svare!! på oppg A2 skrev jeg en svært liten tekst om sult. men man skulle vel ikke bare skrive to setninger om sult??

Det sto max 140 TEGN ikke ord
Men det stod i forklaringa at Twitter er en kortmeldings program som man skriver nyheter på 140 tegn... I oppgave forklaringa stod det at man skal skrive en SVÆRT KORT TEKST, det stod ikke noe om at vi skal ha 140 tegn. Jeg tror de bare hintet om at man ikke skal skrive en ekstrem lang historie og at man skal begrense seg.
Eksamensvaktene våres sa maks 140 ord, så jeg stolte på de.
Man gjør hverfall ikke noe feil om man gjør det, men står ikke i selve oppgaven at det er maks 140 ;)
Hvis jeg får feil på denne oppgaven skal jeg prøve å klage. De har ikke klart å formulere oppgaven på en riktig måte, hvis det er så mange her som er usikre på hva oppgaven spør om.

Det er jo ikke noe vanskelig å tolke denne oppgaven dersom man leser informasjonen til eksamen nøyaktig. 

Det i fet skrift er selve oppgaven, alt annet er kun informasjon.

Lenke til kommentar

På oppgave B3, hvor det var 125 års jubileum for romanen "Sult" av Knut Hamsun, er det da galt at jeg skrev en 5 avsnittstekst hvor jeg hyllet Knut Hamsun og forklarte hvorfor han er en av de beste forfatteren i den norske litteraturhistorie? Skrev også en god del om "Sult" og forklarte hvorfor det er en bra bok. Hadde også med et fint sitat på slutten fra boka  :)

Lenke til kommentar

Emmmh jeg er usikker på hvordan B1 oppg skulle besvares...jeg var ganske nøyaktig på å svare på "lykken i livet" men skulle teksten være et leseinnlegg? kronikk? osv...

Det sto ikke noen konkret skrive sjanger, jeg valgte å skrive den som en debattartikkel.

Selv valgte jeg å skrive oppgave B1 som et leserinnlegg, men jeg tror at man kunne velge den sakteksten du måtte ønske å skrive 

Lenke til kommentar

kan noen vær så snill å svare!! på oppg A2 skrev jeg en svært liten tekst om sult. men man skulle vel ikke bare skrive to setninger om sult??

Det sto max 140 TEGN ikke ord
Men det stod i forklaringa at Twitter er en kortmeldings program som man skriver nyheter på 140 tegn... I oppgave forklaringa stod det at man skal skrive en SVÆRT KORT TEKST, det stod ikke noe om at vi skal ha 140 tegn. Jeg tror de bare hintet om at man ikke skal skrive en ekstrem lang historie og at man skal begrense seg.
Eksamensvaktene våres sa maks 140 ord, så jeg stolte på de.
Man gjør hverfall ikke noe feil om man gjør det, men står ikke i selve oppgaven at det er maks 140 ;)
Hvis jeg får feil på denne oppgaven skal jeg prøve å klage. De har ikke klart å formulere oppgaven på en riktig måte, hvis det er så mange her som er usikre på hva oppgaven spør om.

Det er jo ikke noe vanskelig å tolke denne oppgaven dersom man leser informasjonen til eksamen nøyaktig.

Det i fet skrift er selve oppgaven, alt annet er kun informasjon.

Det er ikke vanskelig nei, men når så mange tolker oppgaven på en annen måte, blir man fort forvirret og usikker.
Lenke til kommentar

Emmmh jeg er usikker på hvordan B1 oppg skulle besvares...jeg var ganske nøyaktig på å svare på "lykken i livet" men skulle teksten være et leseinnlegg? kronikk? osv...

Det sto ikke noen konkret skrive sjanger, jeg valgte å skrive den som en debattartikkel.

*letta* .....Forresten, er jeg den eneste som føler at sidemåls eksamen/tentamen har vanskeligere oppgaver?

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen ideer om hva som kommer i morgen?? trenger hjelp!!

Så igjennom mine gamle tentamener som vi har hatt i år & det som går igjen er at det er en sakprosa (søknad, argumenterende tekst) og en skjønnlitterær del. 

Kanskje om hva sult er for oss, ambisjonene våres??

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen ideer om hva som kommer i morgen?? trenger hjelp!!

Så igjennom mine gamle tentamener som vi har hatt i år & det som går igjen er at det er en sakprosa (søknad, argumenterende tekst) og en skjønnlitterær del. 

Kanskje om hva sult er for oss, ambisjonene våres??

Har en følelse at vi kommer til å ha en sakprosa del, der vi skal sammenligne eller skrive en argumenterende om merkevesker til flere tusner vs frelsesarmeen..

Lenke til kommentar

*letta* .....Forresten, er jeg den eneste som føler at sidemåls eksamen/tentamen har vanskeligere oppgaver?

Etter at vi har fått såpass "lette" oppgaver i dag, føler jeg at det kommer litt vanskeligere i morgen

Lenke til kommentar

På oppgave B3, hvor det var 125 års jubileum for romanen "Sult" av Knut Hamsun, er det da galt at jeg skrev en 5 avsnittstekst hvor jeg hyllet Knut Hamsun og forklarte hvorfor han er en av de beste forfatteren i den norske litteraturhistorie? Skrev også en god del om "Sult" og forklarte hvorfor det er en bra bok. Hadde også med et fint sitat på slutten fra boka  :)

Det høres flott ut Erik, keep up the good work

Lenke til kommentar

Etter at vi har fått såpass "lette" oppgaver i dag, føler jeg at det kommer litt vanskeligere i morgen

Ja enig, syntes spesielt tentamen i år var ille. Håper ikke det er noe analyse/sammenligning. J

Endret av trist-elev
Lenke til kommentar

Hvordan øver dere?

Jeg leser litt på dialekt og diverse språklige virkemidler. Er det garantert at den første oppgaven (A1) har et vedlegg i oppgavehefte?

Jeg slapper av, er ikke vits å stresse for mye med tanke på at vi har jobbet flere timer i dag.

A1 oppgaven har 99% garantert et vedlegg.

Lenke til kommentar

Hvordan øver dere?

Jeg leser litt på dialekt og diverse språklige virkemidler. Er det garantert at den første oppgaven (A1) har et vedlegg i oppgavehefte?

Nei fordi de hadde det ifjor, og tror ikke de vil bruke samme oppgave. Det vil være dumt gjort av dem, hvis de gjør det.  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...