Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2015

Anbefalte innlegg

Så da har jeg ikke gjort feil om jeg jeg skrev ca 200 ord på oppg A2? jeg skrev om sulten på suksess. at jeg hadde alt men det var noe jeg manglet. også skrev jeg ville bli husket. kanskje burde jeg gjøre noe som malala hadde gjort, da hadde jeg hatt suksessen rundt lille fingeren, det gjaldt bare å ta det første steget.... Det er kort fortalt av det jeg skrev.

skrev altså om sulten på suksess.

Nope, ikke noe galt! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På A2 skrev jeg noe slikt (skriver på engelsk så ikke sensor plutselig tror det er plagiat, men hvis du ser dette sensor, så hei, det er meg. Skrev B3 om å være stappmett på skolen, livet etc. Har kandidatnr som begynner på GRE)

"She didn't know what would soon happen to her.

Now, she's walked around hungry for weeks"

Tanker, ehh? For meg forteller det en historie om en som f.eks har fått spiseforstyrrelser eller mistet alt hun eier, etc, men usikker på om sensor skjønner det. 

ops... for du ikke trekk for å skrive engelsk på norsk eksamen?  :ohmy:

Haha, på eksamen skrev jeg seff på norsk, men skriver på engelsk her så det ikke skal komme i plagiatkontrollen :-P

Smart du ;) *not bad*

Jeg kom opp med en litt lengre versjon av noe jeg så på 9gag

Haha, men skjønner du "historien" i det som står? :-P 

Er syykt redd for plagiat eller å ha glemt kilder ass.

Lenke til kommentar

Kan noen legge ut en liten oppsummering/ slik dere har tolket tekstene i heftet?

Gidder du ikke selv? ;-) 

Alt handler bare om å være sulten på noe, egentlig. Suksess, penger, venner, klær, rikdom, karakterer, trygghet osv. Og noen av tekstene på å være mett av noe. Sult = å lyst på, mett = lei/fornøyd

• Liker 1
Lenke til kommentar

Legger ved stikkorda eg noterte viss det er til hjelp. Usikker på kva visa til Prøysen vil bety. :)

Legger ved stikkorda eg noterte viss det er til hjelp. Usikker på kva visa til Prøysen vil bety. :)

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=568381

Twitternoveller: Inspirasjon til å sjå etter sjangerane innanfor sosiale medium? Blogg, facebook, ...

Traff spikern på hodet! 
Lenke til kommentar

kan noen vær så snill å svare!! på oppg A2 skrev jeg en svært liten tekst om sult. men man skulle vel ikke bare skrive to setninger om sult??

Det sto max 140 TEGN ikke ord
Men det stod i forklaringa at Twitter er en kortmeldings program som man skriver nyheter på 140 tegn... I oppgave forklaringa stod det at man skal skrive en SVÆRT KORT TEKST, det stod ikke noe om at vi skal ha 140 tegn. Jeg tror de bare hintet om at man ikke skal skrive en ekstrem lang historie og at man skal begrense seg.

Eksamensvaktene våres sa maks 140 ord, så jeg stolte på de.

Man gjør hverfall ikke noe feil om man gjør det, men står ikke i selve oppgaven at det er maks 140 ;)
Hvis jeg får feil på denne oppgaven skal jeg prøve å klage. De har ikke klart å formulere oppgaven på en riktig måte, hvis det er så mange her som er usikre på hva oppgaven spør om. Endret av Carlin99
Lenke til kommentar

Ser at flere forbereder seg på å analysere/oversette "Vise for gærne jinter". Kan være lurt dette siden en lignende oppgave var med i fjor. Da skulle man finne forskjellene på nynorsk, dialekt og bokmål i Halfdan Sivertsens "Sommerfuggel i vinterland".

Siden det er med en sang i årets forberedelseshefte så kan det godt hende at det blir med en oppgave i samme stil i år også. Ikke usannsynlig at det blir "samme" oppgave to år på rad.

Lenke til kommentar

Emmmh jeg er usikker på hvordan B1 oppg skulle besvares...jeg var ganske nøyaktig på å svare på "lykken i livet" men skulle teksten være et leseinnlegg? kronikk? osv...

Det sto ikke noen konkret skrive sjanger, jeg valgte å skrive den som en debattartikkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...