Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2015


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lagde en bruker bare pga dette innlegget!

Jeg ønsket utrolig mye å komme opp i Engelsk eller Matte, mens norsk var helt uaktuellt, ettersom nynorsk er det faget jeg som går dårligst!

Selvfølgelig har jeg så flaks at jeg kom opp i norsk.

Takk for all info i går, var faktisk til mye hjelp.

Til alle som hadde eksamen i dag håper jeg at dere så i kontekstboka. I boka står det veldig mye om layout, web-oppskrift osv.

Ok, til spørsmålene:

1. Er det dårlig av meg at jeg skrev 2 sider på A1 oppgaven, siden den helst skal være 1 side?

2. En stor krise er at jeg glemte å skrive kildene, jeg brukte kontekst veldig mye, ellers har jeg bare brukt småtterier jeg leste gjennom i går.

3. Vet noen om en bra nynorsk -> bokmål oversetter?

 

Setter utrolig stor pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting til.

Jeg valgte oppgave B1, som var om å få lesere på en kjendis side til å reflektere om hva lykke var i livet.

Jeg skrev en slags debattartikkel, der jeg stilte veldig mange spm for at leserne skulle tenke seg om, er det dårlig?

Var så usikker på hva jeg skulle skrive!

På slutten sa jeg var suksess var for meg og de fleste, er det dårlig at jeg skrev det? At jeg skrev om hva suksess i livet er for meg?

Føler jeg var helt på villspor, er så misunnelig på de som hadde eksamen de 2 siste åra! Vi hadde eksamnene dems som tentamen, og de var så mye lettere enn i år. Føler at oppgavene nesten ikke handlet om sult engang...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Blir med her

 

Eksamen gikk helt greit, gambla litt på del B. Er vanligvis god i norsk, men er også usikker på twitteroppgaven. Skrev 200 ord, måtte vel ikke være 140?

I oppg.teksten stod det 140 TEGN, ikke ord. Hvis du har skrevet 200 ORD, så sorry men tror du misforsto oppgaven da :hm:[/ nei, dere misforsto ikke oppgaven, det ble skrevet i introduksjonen til oppgaven at en twitternovelle kan ha maksimalt 140 tegn. I selve oppgaveteksten, som er markert med fet skrift står det bare at vi skal skrive en svært kort tekst, det er ikke oppgitt hvor mange tegn/ord vi skal skrive. I tillegg står det i eksamensinformasjonen på første sida, at selve oppgava står skreve med fet skrift. :)

Eksamensvaktene våres sa det var maks 140 tegn

Lenke til kommentar

Heisann, jeg lagde en bruker bare pga dette innlegget!

Jeg ønsket utrolig mye å komme opp i Engelsk eller Matte, mens norsk var helt uaktuellt, ettersom nynorsk er det faget jeg som går dårligst!

Selvfølgelig har jeg så flaks at jeg kom opp i norsk.

Takk for all info i går, var faktisk til mye hjelp.

Til alle som hadde eksamen i dag håper jeg at dere så i kontekstboka. I boka står det veldig mye om layout, web-oppskrift osv.

Ok, til spørsmålene:

1. Er det dårlig av meg at jeg skrev 2 sider på A1 oppgaven, siden den helst skal være 1 side?

2. En stor krise er at jeg glemte å skrive kildene, jeg brukte kontekst veldig mye, ellers har jeg bare brukt småtterier jeg leste gjennom i går.

3. Vet noen om en bra nynorsk -> bokmål oversetter?

 

Setter utrolig stor pris på svar! :)

Jeg skrev 3 sider på nr 1

Lenke til kommentar

 

Hei!

Jeg lurte på del A1, analyserte jeg virkemidler til bloggen og hvorfor den var bra og ga tips til å bedre bloggen,

men jeg skrev ikke akkurat en direkte tekst til henne, ved å bruke du var flink på..... blalbla...

 

Trekker det mye, nå ble jeg redd  :no:

Tror ikke det har så mye å si på hvordan du skriver teksten. Jeg for eksempel, skrev teksten som en slags kommentartekst til bloggen hennes, og sa bare: "Sara har en fin blogg, hun, men det er likevel ting som kan gjøres for å forbedre den, bla, bla, bla". Nei, jeg tror absolutt ikke det trekker på oppgaven. 

 

ohhhhhhhhh :w00t:  :grin:  tusen takk !!!! takk også til Alizzle og trist-elev. HERRE GUD, dere er jo bare supre alle sammen! Tusen takk for all hjelpen i går også :thumbup: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen andre enn meg som tror det blir en sammenligningsoppgave i morgen? :)

Jeg tror også det, ettersom det har vært det tidligere år. Noen som har noen gode tips til hvordan man kan sammenligne to tekster på best mulig måte? :)

Lenke til kommentar

 

Er det noen andre enn meg som tror det blir en sammenligningsoppgave i morgen? :)

Jeg tror også det, ettersom det har vært det tidligere år. Noen som har noen gode tips til hvordan man kan sammenligne to tekster på best mulig måte? :)

 

Ville ikke ha satset på det. De som skriver oppgavene skjønner at alle vil se på fjorårets eksamenoppgave, og forvente at det skal bli like oppgaver. Det vil sikkert være en annen type oppgave. :)

Lenke til kommentar

 

Er det noen andre enn meg som tror det blir en sammenligningsoppgave i morgen? :)

Jeg tror også det, ettersom det har vært det tidligere år. Noen som har noen gode tips til hvordan man kan sammenligne to tekster på best mulig måte? :)

 

Eg brukar å først skrive om den eine, verkemidlar og slikt, så gjer eg det same med den andre, før eg samanliknar dem, ser på likskap og ulikskap, og korleis disse kan knyttast opp mot temaet svolt. Det skal også stå ein del om analysering av både tekstar og bilde bakerst i kontekst basisbok

Lenke til kommentar

 

 

Kan dere si alle virkemidlene, og eksempler på dem på Alf Prøysen diktet?

Føler at det kommer slike spørsmål i morgen, og jeg er ikke så god på sånt..

Du har for eksempel gjentakelse, som er et svært brukt virkemiddel i mange tekster. 

I siste avsnitt på første del, står det:

"finn eit strå og træ dom på..."

 

Det samme gjør det i tredje del:

"finn eit strå og træ dom på...   

 

Skal ikke gjenta alle, men du skjønner det sikkert nå.

 

Et annet virkemiddel er at Alf Prøysen bruker en del kontraster i diktet:

 

"Eit er for gammalt, det skal få stå, eit er for grønt, det går vi ifrå, men æille andre ska vi ta med hemmatt og leve lykkelig med sukker på...". 

Her mener jeg at forfatteren plukker ut det "beste" og legger igjen resten. Han tenker ikke på de fattige, eller de negative sidene i samfunnet vårt, men snakker bare om de gode. Det utvikler seg rett og slett et skille mellom de dårlige og gode sidene i samfunnet.

Ligner litt på teksten: Metthetens nådegave, der står det blant annet:

 

"I dag er Norge rammet av "Tredje juledagssyken". Den oppstår når du har stappet i deg ribbefett, pinnekjøtt og kransekake i 48 sammenhengende timer". 

Du kan for eksempel prøve å sammenlikne disse.

 

Akkurat som i "Vise for gærne jinter" forteller også "Metthetens nådegave" kun om de gode sidene i samfunnet. 

Den forteller litt om hvor heldige vi i Norge egentlig er, og at vi på en måte ikke tenker på de fattige/sultrammede når vi stapper i oss julematen, som vi egentlig angrer på at vi gjør. Men vi spiser likevel.

 

 

Hei igjen

 

Hadde ikke tenkt til å skrive noe i kveld, men her må jeg bare skyte inn at jeg tror du er helt på villspor mtp budskapet i Alf Prøysens vise. Det siste han ville var nok at vi skulle segregere samunnet - altså skille ut de alle beste. Prøysen sto last og brast på de svakes stort sett hele livet.

 

Jeg vil si at du starter fint med å se på konkrete ting i diktet: rimmønster og virkemidler. Lurt! Å starte med det konkrete og videre forsøke å si noen ord om det vil, danne en fint fundament for å kunne si noe som visens tema og norm (hvordan visen forholder seg til temaet).

 

 

Tror dere skal høre på Menneskefjes her, og være veldig forsiktig med å si at de bare plukker ut det beste. ALLE, vil de ha med hjem, men det som er for ungt og det som er for gammelt skal få slippe.  

Lenke til kommentar

Er det noen som kunne tenke seg å skrive litt generelt om hver av tekstene, eventuelt legge ut notater eller bemerkninger dere har gjort dere ang. tekstene i forberedelsemateriellet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...