racego Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvis vi ser vekk i fra Word sin autokorrektur, har skolen deres noen programmer for å rette på nynorsken du skriver? Lenke til kommentar
trist-elev Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) OPPGITT, TRIST OG FRUSTRERT!!! Kjære alle sammen, i dag gikk det ikke så veldig bra på eksamen. Jeg følte ikke jeg hadde besvart noen av delene på en god måte...jeg er veldig lei meg og jeg har mistet håpet.. Er det noen her som kunne hjulpet meg med det diktet av Alf P? Jeg har ingen anelse om hvordan man skal finne virkemidler i den? Eller sånne grammatiske ting som verb, adjektiv og infinitiv (osv..) slike ting. Jeg føler meg hjelpeløs..Om noen kunne fortalt meg om noe grammatisk ved diktet? Det var en lignende oppgave i fjor på eksamen om jeg ikke tar feil? Noe slikt... Takk for svar! Endret 21. mai 2015 av trist-elev Lenke til kommentar
SteffenØ Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvis vi ser vekk i fra Word sin autokorrektur, har skolen deres noen programmer for å rette på nynorsken du skriver? Kommer langt med autokerrektur og ordbok. Lenke til kommentar
Alizzle Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Kan dere si alle virkemidlene, og eksempler på dem på Alf Prøysen diktet? Føler at det kommer slike spørsmål i morgen, og jeg er ikke så god på sånt.. 2 Lenke til kommentar
prinsessa123 Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvis vi ser vekk i fra Word sin autokorrektur, har skolen deres noen programmer for å rette på nynorsken du skriver? Tror du kan bruke noe som heter ifinger.. Lenke til kommentar
prinsessa123 Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Tusen takk for all hjelp i går, hjalp veldig! Hvilke eller hva slags oppgaver tror dere kommer i morgen?? trenger virkelig hjelp! Lenke til kommentar
alltidglad Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Kan dere si alle virkemidlene, og eksempler på dem på Alf Prøysen diktet? Føler at det kommer slike spørsmål i morgen, og jeg er ikke så god på sånt.. ja lurer på det samme.. kan noen hjelpe? 1 Lenke til kommentar
BJARNE99 Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hei allesammen! jeg kom over dette forumet i går, takk for mye god hjelp men jeg lurer på hvordan dere øver til sidemål eksamen? Jeg ser gjennom gamle stiler og ser etter feil som jeg har gjort flere ganger. Gjentatte ord som er feil gjennom hele teksten ol. Jeg skriver ned alle feila på en huskeliste sånn at jeg kan sjekke opp det når jeg retter i morra. I tillegg repeterer jeg litt på bøying av substantiv og verb. Skal også lese litt i en bok til kvelden (Skammarkrigen på nynorsk (4. bok i skammar - serien(tredje gang jeg leser den))) Skjønner, takk for hjelp! Lenke til kommentar
BJARNE99 Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hei allesammen! jeg kom over dette forumet i går, takk for mye god hjelp men jeg lurer på hvordan dere øver til sidemål eksamen? http://podium.gyldendal.no/nyekontekst?page=elev http://www.norsksidene.no/web/ http://www.korrekturavdelingen.no/ http://www.sprakradet.no/ takk for hjelp! Lenke til kommentar
FelixKalle Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Kan dere si alle virkemidlene, og eksempler på dem på Alf Prøysen diktet? Føler at det kommer slike spørsmål i morgen, og jeg er ikke så god på sånt.. Du har for eksempel gjentakelse, som er et svært brukt virkemiddel i mange tekster. I siste avsnitt på første del, står det: "finn eit strå og træ dom på..." Det samme gjør det i tredje del: "finn eit strå og træ dom på... Skal ikke gjenta alle, men du skjønner det sikkert nå. Et annet virkemiddel er at Alf Prøysen bruker en del kontraster i diktet: "Eit er for gammalt, det skal få stå, eit er for grønt, det går vi ifrå, men æille andre ska vi ta med hemmatt og leve lykkelig med sukker på...". Her mener jeg at forfatteren plukker ut det "beste" og legger igjen resten. Han tenker ikke på de fattige, eller de negative sidene i samfunnet vårt, men snakker bare om de gode. Det utvikler seg rett og slett et skille mellom de dårlige og gode sidene i samfunnet. Ligner litt på teksten: Metthetens nådegave, der står det blant annet: "I dag er Norge rammet av "Tredje juledagssyken". Den oppstår når du har stappet i deg ribbefett, pinnekjøtt og kransekake i 48 sammenhengende timer". Du kan for eksempel prøve å sammenlikne disse. Akkurat som i "Vise for gærne jinter" forteller også "Metthetens nådegave" kun om de gode sidene i samfunnet. Den forteller litt om hvor heldige vi i Norge egentlig er, og at vi på en måte ikke tenker på de fattige/sultrammede når vi stapper i oss julematen, som vi egentlig angrer på at vi gjør. Men vi spiser likevel. Endret 21. mai 2015 av FelixKalle 2 Lenke til kommentar
trist-elev Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Kan dere si alle virkemidlene, og eksempler på dem på Alf Prøysen diktet? Føler at det kommer slike spørsmål i morgen, og jeg er ikke så god på sånt.. Du har for eksempel gjentakelse, som er et svært brukt virkemiddel i mange tekster. I siste avsnitt på første del, står det: "finn eit strå og træ dom på..." Det samme gjør det i tredje del: "finn eit strå og træ dom på... Skal ikke gjenta alle, men du skjønner det sikkert nå. Et annet virkemiddel er at Alf Prøysen bruker en del kontraster i diktet: "Eit er for gammalt, det skal få stå, eit er for grønt, det går vi ifrå, men æille andre ska vi ta med hemmatt og leve lykkelig med sukker på...". Her mener jeg at forfatteren plukker ut det "beste" og legger igjen resten. Han tenker ikke på de fattige, eller de negative sidene i samfunnet vårt, men snakker bare om de gode. Det utvikler seg rett og slett et skille mellom de dårlige og gode sidene i samfunnet. Ligner litt på teksten: Metthetens nådegave, der står det blant annet: "I dag er Norge rammet av "Tredje juledagssyken". Den oppstår når du har stappet i deg ribbefett, pinnekjøtt og kransekake i 48 sammenhengende timer". Du kan for eksempel prøve å sammenlikne disse. Akkurat som i "Vise for gærne jinter" forteller også "Metthetens nådegave" kun om de gode sidene i samfunnet. Den forteller litt om hvor heldige vi i Norge egentlig er, og at vi på en måte ikke tenker på de fattige/sultrammede når vi stapper i oss julematen, som vi egentlig angrer på at vi gjør. Men vi spiser likevel. Tusen tusen tusen takk, dette hjalp! herlig Noen som vil tilføye noe? Lenke til kommentar
Menneskefjes Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Kan dere si alle virkemidlene, og eksempler på dem på Alf Prøysen diktet? Føler at det kommer slike spørsmål i morgen, og jeg er ikke så god på sånt.. Du har for eksempel gjentakelse, som er et svært brukt virkemiddel i mange tekster. I siste avsnitt på første del, står det: "finn eit strå og træ dom på..." Det samme gjør det i tredje del: "finn eit strå og træ dom på... Skal ikke gjenta alle, men du skjønner det sikkert nå. Et annet virkemiddel er at Alf Prøysen bruker en del kontraster i diktet: "Eit er for gammalt, det skal få stå, eit er for grønt, det går vi ifrå, men æille andre ska vi ta med hemmatt og leve lykkelig med sukker på...". Her mener jeg at forfatteren plukker ut det "beste" og legger igjen resten. Han tenker ikke på de fattige, eller de negative sidene i samfunnet vårt, men snakker bare om de gode. Det utvikler seg rett og slett et skille mellom de dårlige og gode sidene i samfunnet. Ligner litt på teksten: Metthetens nådegave, der står det blant annet: "I dag er Norge rammet av "Tredje juledagssyken". Den oppstår når du har stappet i deg ribbefett, pinnekjøtt og kransekake i 48 sammenhengende timer". Du kan for eksempel prøve å sammenlikne disse. Akkurat som i "Vise for gærne jinter" forteller også "Metthetens nådegave" kun om de gode sidene i samfunnet. Den forteller litt om hvor heldige vi i Norge egentlig er, og at vi på en måte ikke tenker på de fattige/sultrammede når vi stapper i oss julematen, som vi egentlig angrer på at vi gjør. Men vi spiser likevel. Hei igjen Hadde ikke tenkt til å skrive noe i kveld, men her må jeg bare skyte inn at jeg tror du er helt på villspor mtp budskapet i Alf Prøysens vise. Det siste han ville var nok at vi skulle segregere samunnet - altså skille ut de alle beste. Prøysen sto last og brast på de svakes stort sett hele livet. Jeg vil si at du starter fint med å se på konkrete ting i diktet: rimmønster og virkemidler. Lurt! Å starte med det konkrete og videre forsøke å si noen ord om det vil, danne en fint fundament for å kunne si noe som visens tema og norm (hvordan visen forholder seg til temaet). Endret 21. mai 2015 av Menneskefjes 1 Lenke til kommentar
hellothatisme Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hei! Jeg lurte på del A1, analyserte jeg virkemidler til bloggen og hvorfor den var bra og ga tips til å bedre bloggen, men jeg skrev ikke akkurat en direkte tekst til henne, ved å bruke du var flink på..... blalbla... Trekker det mye, nå ble jeg redd Lenke til kommentar
FelixKalle Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Hei! Jeg lurte på del A1, analyserte jeg virkemidler til bloggen og hvorfor den var bra og ga tips til å bedre bloggen, men jeg skrev ikke akkurat en direkte tekst til henne, ved å bruke du var flink på..... blalbla... Trekker det mye, nå ble jeg redd Tror ikke det har så mye å si på hvordan du skriver teksten. Jeg for eksempel, skrev teksten som en slags kommentartekst til bloggen hennes, og sa bare: "Sara har en fin blogg, hun, men det er likevel ting som kan gjøres for å forbedre den, bla, bla, bla". Nei, jeg tror absolutt ikke det trekker på oppgaven. Endret 21. mai 2015 av FelixKalle 1 Lenke til kommentar
Alizzle Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Det stod ikke at du skulle skrive en e-post, eller noe sånt. Du skulle bare skrive hva Sara kunne ha gjort bedre. Ikke bekymre deg Lenke til kommentar
trist-elev Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hei! Jeg lurte på del A1, analyserte jeg virkemidler til bloggen og hvorfor den var bra og ga tips til å bedre bloggen, men jeg skrev ikke akkurat en direkte tekst til henne, ved å bruke du var flink på..... blalbla... Trekker det mye, nå ble jeg redd Oppgaven var vel å gi henne råd og/eller tips? Jeg analyserte ikke men jeg tror ikke det ble helt galt...du var/er vel på riktig spor tenker jeg! Lenke til kommentar
sunndaling Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Kan dere si alle virkemidlene, og eksempler på dem på Alf Prøysen diktet? Føler at det kommer slike spørsmål i morgen, og jeg er ikke så god på sånt.. Du har for eksempel gjentakelse, som er et svært brukt virkemiddel i mange tekster. I siste avsnitt på første del, står det: "finn eit strå og træ dom på..." Det samme gjør det i tredje del: "finn eit strå og træ dom på... Skal ikke gjenta alle, men du skjønner det sikkert nå. Et annet virkemiddel er at Alf Prøysen bruker en del kontraster i diktet: "Eit er for gammalt, det skal få stå, eit er for grønt, det går vi ifrå, men æille andre ska vi ta med hemmatt og leve lykkelig med sukker på...". Her mener jeg at forfatteren plukker ut det "beste" og legger igjen resten. Han tenker ikke på de fattige, eller de negative sidene i samfunnet vårt, men snakker bare om de gode. Det utvikler seg rett og slett et skille mellom de dårlige og gode sidene i samfunnet. Ligner litt på teksten: Metthetens nådegave, der står det blant annet: "I dag er Norge rammet av "Tredje juledagssyken". Den oppstår når du har stappet i deg ribbefett, pinnekjøtt og kransekake i 48 sammenhengende timer". Du kan for eksempel prøve å sammenlikne disse. Akkurat som i "Vise for gærne jinter" forteller også "Metthetens nådegave" kun om de gode sidene i samfunnet. Den forteller litt om hvor heldige vi i Norge egentlig er, og at vi på en måte ikke tenker på de fattige/sultrammede når vi stapper i oss julematen, som vi egentlig angrer på at vi gjør. Men vi spiser likevel. Tusen takk, dette hjalp veldig!! Lenke til kommentar
FelixKalle Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Hei! Jeg lurte på del A1, analyserte jeg virkemidler til bloggen og hvorfor den var bra og ga tips til å bedre bloggen, men jeg skrev ikke akkurat en direkte tekst til henne, ved å bruke du var flink på..... blalbla... Trekker det mye, nå ble jeg redd Oppgaven var vel å gi henne råd og/eller tips? Jeg analyserte ikke men jeg tror ikke det ble helt galt...du var/er vel på riktig spor tenker jeg! Du skulle gi henne råd og tips, ja. Men det er viktig at du fulgte de tingene som sto punktvis. Hvordan layouten er, osv. Hvis du fulgte denne lista, tror jeg ikke denne oppgaven kommer til å feile. Endret 21. mai 2015 av FelixKalle Lenke til kommentar
trist-elev Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Noen som vil fortelle litt om virkemidler/kjennetegn til diktet til Alf Prøysen? Kom gjerne med dine synspunkter på tema/budskap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå