Gå til innhold

Reklamasjon på Sony Z1 Hodetelefonutgang


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har en Sony Z1 med ett finurlig problem. 

La meg først få si at jeg er en veldig aktiv bruker av hodetelefonutgangen med ulike headset på tur, trening og via aux inngang i bilen, så selv om det kanskje høres trivielt ut er det vanvittig irriterende.

 

Det er slik med min litt over ett år gamle Sony Z1 at hodetelefonutgangen har en plagsom feil, ved at den slutter å fungere etter at man har tilkoblet ett headset med mikrofon. Telefonen må så restartes før utgangen fungerer igjen, selv om det er det samme hodesettet jeg kobler til, eller ett helt annet headset uten mikrofon. Det sier seg selv at det er smått frustrerende å måtte restarte telefonen hver gang man har koblet til ett headset, så jeg har forsøkt meg på en reklamasjon. Tok først kontakt med Sony Mobile for å høre om dette var en kjent softwarefeil eller om det var noe å gjøre. Sammen med en tekniker derfra gikk vi gjennom en fullstendig tilbakestilling av software, og oppdaterte alle funksjoner (kunne for all del gjort det på egen hånd, men ønsket å ha det i loggen at det var gjort med tekniker).

 

Ingen bedring, og anbefalingen var å reklamere på telefonen. Telefonen innsendt, testet og funnet til å fungere fint uten feil med det orginale hodesettet. altså den driten som medfølger telefonen. Telefon returnert til meg, og joda - når jeg bruker det orginale handsfreesettet så fungerer det ok, uten behov for restarting mellom hver gang jeg tar ut og inn kabelen. 

 

Tar på ny kontakt med Sony Mobile for å høre hva de sier om saken, og etter å ha spurt veldig direkte om det var en begrensning i hodetelefonutgangen kom svaret:

'' Beklager, men vi kan ikke garantere at telefonen vil fungere med produkter levert av tredjepartsleverandører. Vi vil allikevel gjerne sende deg ett orginalt Sony Headset for å se om det kanskje gjør ting bedre''

 

Takker for ingenting og ett nytt hodesett av samme bedritne kvalitet som jeg har fra før, og jeg skjønner at jeg kommer ingen vei med garanti i dette tilfellet. (ordlagt annerledes, jeg er ikke helt idiot når jeg prater med kundebehandlere)

 

Sony sier altså at de ikke kan garantere at hodetelefonutgangen på en av deres toppmodeller ikke støtter andre enn deres egne hodetelefoner, selv om disse kommer fra Sennheiser, Bose, Philips eller hvem det måtte være.

 

 

Før jeg sender inn en ny reklamasjon til Djuice så har vi kommet fram til spørsmålet mitt:

Kan man regne det som en kjøpsrettlig mangel ved produktet at hodetelefonutgangen med en standardisert minijack-plugg ikke fungerer med annet enn orginale hodesett? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Tror ikke du kommer noe sted med den der. 4 pins hodetelefonkontakt er ikke engang egentlig standard da produsenter f.eks kan stappe inn en motstand mellom to pins for å kjenne igjen orginaltilbehør. 

 

Enkleste ville være å lodde på en kontakt uten mikrofon på hodetelefonkabel, gitt at du ikke bruker mikrofonen. Alternative bruke http://www.ebay.com/itm/2pcs-3-5mm-Stereo-Audio-Right-Angle-90-degree-Adapter-/151265119023?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23381a8b2f- mic vil ikke fungere da heller. 

Lenke til kommentar

Heisann, takk for svar

 

Ja har testet med flere ulike hodesett. 

Det som gjør det vanskelig er at utgangen ikke fungerer etter at jeg har koblet ut ett med mic, selv om jeg da kobler til ett hodesett uten mikrofon så blir det ikke registrert før telefonen restartes..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Løsningen jeg linker til vil sannsynligvis fikse det, ved at 4-pinskontakten blir en 3-pinskontakt. Da vet ikke engang telefonen at det er noen mikrofon der, så mic vil ikke fungere, men det skal da i praksis være umulig for telefonen å få panikk av at den plugges inn heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Google rundt og ser det er et problem. Ser ut å ha å gjøre med Sony-software. 

 

Prøv følgende:

 

Gjenskap buggen (så headphones ikke funker). Gå til innstillinger, apps, og finn SMART CONNECT. Ta "clear data" og "force stop". Unker det nå (må eventuelt replugge igjen). 

Lenke til kommentar

Google rundt og ser det er et problem. Ser ut å ha å gjøre med Sony-software. 

 

Prøv følgende:

 

Gjenskap buggen (så headphones ikke funker). Gå til innstillinger, apps, og finn SMART CONNECT. Ta "clear data" og "force stop". Unker det nå (må eventuelt replugge igjen). 

 

Har prøvd dette før uten at det hjalp..

 

Rimelig sikker på at dette er en softwarefeil ettersom tredjepartsheadset fungerer helt til de blir koblet ut. Det er når det skjer at telefonen ikke er istand til å registrere at det blir plugget inn noe nytt i kontakten.

Lenke til kommentar

Før jeg sender inn en ny reklamasjon til Djuice så har vi kommet fram til spørsmålet mitt:

Kan man regne det som en kjøpsrettlig mangel ved produktet at hodetelefonutgangen med en standardisert minijack-plugg ikke fungerer med annet enn orginale hodesett?

 

Ja, det kan man utvilsomt, fra Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

En moderne mobiltelefon bryter utvilsomt med begge disse punktene hvis den ikke kan brukes sammen med vanlige headset.

 

 

Lenke til kommentar

 

Før jeg sender inn en ny reklamasjon til Djuice så har vi kommet fram til spørsmålet mitt:

Kan man regne det som en kjøpsrettlig mangel ved produktet at hodetelefonutgangen med en standardisert minijack-plugg ikke fungerer med annet enn orginale hodesett?

 

Ja, det kan man utvilsomt, fra Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

En moderne mobiltelefon bryter utvilsomt med begge disse punktene hvis den ikke kan brukes sammen med vanlige headset.

 

 

Takk, det var noe sånt jeg også mente. 

 

Nå sendte jeg det inn til forbrukerrådet via det elektroniske skjemaet som ligger der, og så får man se om disse er enige  :)

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Har jeg null tro på at du kommer noen vei med. Det forutsetter at det er noe som heter "vanlige headset", og det er det ikke når forskjellige produsenter har forskjellige pinouts. 

 

 

Hvis den loven kunne brukes slik hadde elektronikkprodusenter av alle typer hatt alt mulig av trøbbel. At en kontakt passer fysisk har null å si på at funksjonelteten er kompatibel. 3.5mm kontakt kan f.eks også brukes av spillkontrollere, uten at det skal tilsi universalstøtte, og USB er en kontakt som brukes av alt mulig uten at du kan forvente å plugge en kablet Xboxcontroller inn i bilstereoen og forvente at det fungerer. 

 

Er en grunn til at slike produkter eksisterer: 

http://www.teknikmagasinet.no/tillbehor/mobiltelefoner/universaltilbehor/ovrig-tilbehor/headset-adapter-35-35-mm

 

Ikke engang 3-polet 3.5mm-kontakt er en standard om du så ser kun på lyd, da den kan brukes til mic, line in, line out, headphone out. Selv om det hadde vært kjekt at Sony-softwaren hadde fungert med 4-pinskontakter som er laget til andre merker så er du ikke garantert det. 

 

Kommer du noen vei med det der er det 100% godvilje. 

Lenke til kommentar

Har jeg null tro på at du kommer noen vei med. Det forutsetter at det er noe som heter "vanlige headset", og det er det ikke når forskjellige produsenter har forskjellige pinouts. 

 

 

Hvis den loven kunne brukes slik hadde elektronikkprodusenter av alle typer hatt alt mulig av trøbbel. At en kontakt passer fysisk har null å si på at funksjonelteten er kompatibel. 3.5mm kontakt kan f.eks også brukes av spillkontrollere, uten at det skal tilsi universalstøtte, og USB er en kontakt som brukes av alt mulig uten at du kan forvente å plugge en kablet Xboxcontroller inn i bilstereoen og forvente at det fungerer. 

 

Er en grunn til at slike produkter eksisterer: 

http://www.teknikmagasinet.no/tillbehor/mobiltelefoner/universaltilbehor/ovrig-tilbehor/headset-adapter-35-35-mm

 

Ikke engang 3-polet 3.5mm-kontakt er en standard om du så ser kun på lyd, da den kan brukes til mic, line in, line out, headphone out. Selv om det hadde vært kjekt at Sony-softwaren hadde fungert med 4-pinskontakter som er laget til andre merker så er du ikke garantert det. 

 

Kommer du noen vei med det der er det 100% godvilje. 

 

Så lenge du ikke leser saken så vil du nok fortsette å mene dette, men når hodetelefonene tross alt fungerer EN gang for så å ikke virke igjen før telefonen er restartet så har det ingenting å gjøre med selve kontakten, men hvordan telefonen tolker informasjonen den får gjennom den. 

 

Hadde ikke kontakten fungert overhodet kunne jeg kanskje strukket meg til å være noe enig med deg, men ingen i sitt kloke sinn forventer vel at minijackutgangen på en moderne smarttelefon er til noe annet enn å kunne koble til og bruke det hodesettet man ønsker?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Hadde ikke kontakten fungert overhodet kunne jeg kanskje strukket meg til å være noe enig med deg, men ingen i sitt kloke sinn forventer vel at minijackutgangen på en moderne smarttelefon er til noe annet enn å kunne koble til og bruke det hodesettet man ønsker?

 

 

 

For å gjøre noe klart først:

  • Jeg synes du burde få hjelp/hevet kjøpet/whatever, da det her er et bedritent problem å ha i en telefon. 
  • Jeg HÅPER det er nettopp det som skjer
  • Jeg tviler sterkt på at det kommer til å skje ved å slå loven i bordet. 

Grunnen er rett og slett at det er standard idioti av visse merker å gjøre det der. De bruker 4-pin-kontakten til å lage en "dum DRM" for å gjenkjenne egne headsets. Googler du f.eks "galaxy s 1600 ohm" ser du et eksempel som er godt dokumentert. Da 30 pin kontakt var standard på Apple, brukte de faktisk samme metode der - man måtte stappe en motstand med en viss verdi mellom noen pins for at enheten skulle kjenne igjen hva som var plugget inn. Under er et bilde av en line-out adapter jeg loddet i 2009, så tro meg når jeg sier at jeg har hatt nærkontakt med nøyaktig den typen "merkenavnlogikk" som skaper problemer for deg her. Det vil kanskje overraske deg å høre at før microUSB ble standard, fantes det en versjon av miniUSB om hadde en pin mer enn de andre, og du kan tro noen merker brukte den! Husker ennå at jeg satt og loddet f-enskapen. 

 

Mi9Nckm.jpg

 

Når det gjelder din Sony, så funker den sikkert helt fint med Sony-utstyr med 4-pin-kontakt, samt hodetelefoner generelt med 3-pin-kontakt. Kanskje til og med de laget for Android generelt. Men når noe laget for en annen enhet tilkobles, er det noe som slår ut softwaren som skal skru av den interne høyttaleren og sende signalet ut av hodetelefonporten. Når telefonen rebootes, restilles softwaren, og det fungerer. Nøyaktig hva og hvordan det skjer vites ikke. 

 

Som sagt, grunnen til at det neppe hjelper å slå loven bordet her er at ingen kan tvinge Sony til å støtte andre merkers 4-pin-løsninger. Det er nemlig ikke en standard. Sett fra Sony sitt ståsted kunne de sagt "vennligst ikke bruk utstyr som ikke er laget for Xperia med din Xperia, da det forstyrrer programvaren som følger med telefonen". 

 

Jeg er IKKE enig med at Sony bør drive på slik og man skulle tro at de hadde lært etter all den DRM-driten de har drevet med, med den gang ei. Jeg synes også de bør være greie nok til å hjelpe deg ut av ren og skjær skyldfølelse av å stappe inn en så idiotisk funksjon som det den Smart Connect saken er. 

 

Forøvrig er ikke Sony alene i å gjøre det her. Pressy er en liten knapp som passer i hodetelefonporten til Android-mobiler, og kan programmeres til å f.eks ta et bilde. Jeg brukte den mens jeg hadde Android, da til å styre lyset hjemme. Måte den gjør dette på er å bruke headsetfunksjoner som mange mobiler deler, men som ikke er noen standard i den grad lyd-pinout på 3-pins-kontakt er. Fra supportsidene deres kan man derfor enkelt se hvem problembarna er når det gjelder hodetelefonkontakter: 

 

For the time being, Pressy is not compatible with the following devices:

  • Sony Xperia Z1/Z2/Z3
  • Nexus 7 1st gen (2012)
  • LG G3
  • LG L70
  • Motorola Droid Razr HD/Maxx HD

 

For å gjøre det helt klart til slutt: jeg håper du kommer gjennom med reklamasjonen, men jeg håper samtidig du er realistisk i forhold til at dette absolutt ikke er noe nytt problem som gjelder én telefon, eller én telefonmodell. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

 

 

Hadde ikke kontakten fungert overhodet kunne jeg kanskje strukket meg til å være noe enig med deg, men ingen i sitt kloke sinn forventer vel at minijackutgangen på en moderne smarttelefon er til noe annet enn å kunne koble til og bruke det hodesettet man ønsker?

 

 

 

For å gjøre noe klart først:

  • Jeg synes du burde få hjelp/hevet kjøpet/whatever, da det her er et bedritent problem å ha i en telefon. 
  • Jeg HÅPER det er nettopp det som skjer
  • Jeg tviler sterkt på at det kommer til å skje ved å slå loven i bordet. 

Grunnen er rett og slett at det er standard idioti av visse merker å gjøre det der. De bruker 4-pin-kontakten til å lage en "dum DRM" for å gjenkjenne egne headsets. Googler du f.eks "galaxy s 1600 ohm" ser du et eksempel som er godt dokumentert. Da 30 pin kontakt var standard på Apple, brukte de faktisk samme metode der - man måtte stappe en motstand med en viss verdi mellom noen pins for at enheten skulle kjenne igjen hva som var plugget inn. Under er et bilde av en line-out adapter jeg loddet i 2009, så tro meg når jeg sier at jeg har hatt nærkontakt med nøyaktig den typen "merkenavnlogikk" som skaper problemer for deg her. Det vil kanskje overraske deg å høre at før microUSB ble standard, fantes det en versjon av miniUSB om hadde en pin mer enn de andre, og du kan tro noen merker brukte den! Husker ennå at jeg satt og loddet f-enskapen. 

 

Mi9Nckm.jpg

 

Når det gjelder din Sony, så funker den sikkert helt fint med Sony-utstyr med 4-pin-kontakt, samt hodetelefoner generelt med 3-pin-kontakt. Kanskje til og med de laget for Android generelt. Men når noe laget for en annen enhet tilkobles, er det noe som slår ut softwaren som skal skru av den interne høyttaleren og sende signalet ut av hodetelefonporten. Når telefonen rebootes, restilles softwaren, og det fungerer. Nøyaktig hva og hvordan det skjer vites ikke. 

 

Som sagt, grunnen til at det neppe hjelper å slå loven bordet her er at ingen kan tvinge Sony til å støtte andre merkers 4-pin-løsninger. Det er nemlig ikke en standard. Sett fra Sony sitt ståsted kunne de sagt "vennligst ikke bruk utstyr som ikke er laget for Xperia med din Xperia, da det forstyrrer programvaren som følger med telefonen". 

 

Jeg er IKKE enig med at Sony bør drive på slik og man skulle tro at de hadde lært etter all den DRM-driten de har drevet med, med den gang ei. Jeg synes også de bør være greie nok til å hjelpe deg ut av ren og skjær skyldfølelse av å stappe inn en så idiotisk funksjon som det den Smart Connect saken er. 

 

Forøvrig er ikke Sony alene i å gjøre det her. Pressy er en liten knapp som passer i hodetelefonporten til Android-mobiler, og kan programmeres til å f.eks ta et bilde. Jeg brukte den mens jeg hadde Android, da til å styre lyset hjemme. Måte den gjør dette på er å bruke headsetfunksjoner som mange mobiler deler, men som ikke er noen standard i den grad lyd-pinout på 3-pins-kontakt er. Fra supportsidene deres kan man derfor enkelt se hvem problembarna er når det gjelder hodetelefonkontakter: 

 

For the time being, Pressy is not compatible with the following devices:

  • Sony Xperia Z1/Z2/Z3
  • Nexus 7 1st gen (2012)
  • LG G3
  • LG L70
  • Motorola Droid Razr HD/Maxx HD

 

For å gjøre det helt klart til slutt: jeg håper du kommer gjennom med reklamasjonen, men jeg håper samtidig du er realistisk i forhold til at dette absolutt ikke er noe nytt problem som gjelder én telefon, eller én telefonmodell. 

 

 

Heisann, takk for grundig respons og beklager sen tilbakemelding

 

Det er helt klart at du har ett poeng, og med så grundig argumentasjon kan man ikke være uenig heller. 

 

Med det sagt, jeg er ikke enig i at det skal være slik - og da tenker jeg på hva som er rimelig å forvente av ett produkt og det som for de fleste er en standard hodetelefonutgang. Jeg fikk en mail idag fra Forbrukerrådet hvor de ber om en uttalelse fra forhandler på hvordan de stiller seg, også får vi se hvordan det utspiller seg. 

 

Takk igjen for grundig svar, det er sånt som hever kvaliteten på forumet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...