Salvesen. Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 har var jo spørmålet om kameraet i billen oppfatter det samme som et menneske , ikke på tid med på bildekvalitet et menneske vil se forskjell når en balle kommer trillende med personer etter eller ikke et menneske vil også se forskjell på en ball og noe som ligner jeg er ihvertfall redde for at en slik bil ikke vil klare å se forskjell på noe som kommer trillende og noe som kommer flyvende i lav høyde ( som løse plastposer ,eller andre lette ting ) jeg har også tidlige spurt om ikke slik biler må ha dobbel system i tilfelle det ene svikter men det blir nærmest avvist fordi bilen vil da nød-stoppe. en hvordan kan da bilen stoppe kontrollert hvi den er blindet ? med så mange sensorer så må det nødvendigvis være noe som svikter før eller siden Disse spørsmålene kan ikke vi svare på, men du vill nok få svar etterhvert som bilene nærmer seg ferdigstillelse. Reundans kommer de helt klart til å ha, det blir nok krav til det regner jeg med. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Hvor ofte ser du egentlig ball-lignende objekter fly over veien i lav høyde? Høres ut som om dette er noe du er borti flere ganger om dagen... selv om det ikke skjer ofte så forekommer det slike situasjoner Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 jeg skulle likt å se dette opp mot statistikke for de vanlige ulykkene det er da man ser potensialet Jeg også. Ufeilbart er det ikke, men det er ikke vi heller. Ikke i nærheten. Problemet blir vel media som viser bildet av barnet teknologien drepte, mens de som ble reddet bare er statistikk. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Hvor ofte ser du egentlig ball-lignende objekter fly over veien i lav høyde? Høres ut som om dette er noe du er borti flere ganger om dagen... selv om det ikke skjer ofte så forekommer det slike situasjoner Og da er det nesten verdens undergang at bilen stopper? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Hvor ofte ser du egentlig ball-lignende objekter fly over veien i lav høyde? Høres ut som om dette er noe du er borti flere ganger om dagen... selv om det ikke skjer ofte så forekommer det slike situasjoner Og da er det nesten verdens undergang at bilen stopper? det må det bare være du som mener. jeg mer at det er veldig irriterende , spesielt hvis non må ut for å fjerne ballen før bilen kan kjøre videre hadde det vær et menneske som kjørte så vill man bare ha kjørt rund hvordan vet man da at ikke bilen kjøre av gårde uten passasjer hvis passasjeren må ut for å fjerne hindringen ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Hvor ofte ser du egentlig ball-lignende objekter fly over veien i lav høyde? Høres ut som om dette er noe du er borti flere ganger om dagen... selv om det ikke skjer ofte så forekommer det slike situasjoner Og da er det nesten verdens undergang at bilen stopper? det må det bare være du som mener.jeg mer at det er veldig irriterende , spesielt hvis non må ut for å fjerne ballen før bilen kan kjøre videre hadde det vær et menneske som kjørte så vill man bare ha kjørt rund hvordan vet man da at ikke bilen kjøre av gårde uten passasjer hvis passasjeren må ut for å fjerne hindringen ? Tror du virkelig så avanserte maskiner lages med så dårlige løsninger? Om den stopper helt opp pga en ball i veien er det jo en åpenbar bug som vill bli fikset. Evt står bilen slik at det ikke er trygt å kjøre forbi(dårlig sikt som en sving) og det er altså ikke forsvarlig å kjøre videre uten å fjerne objektet(man kjører jo ikke over en ball bare fordi det er mulig, eller?) At bilen skulle stikke av mens en går ut er jo helt søkt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Det bare virker sånn, som at det er ett ekstemt stort problem at bilen stopper eller bremser opp en skjelden, skjelden gang av ting som den ikke vil kjøre over. Forresten, bilen klarer å kjøre rundt også, det er ikke sånn at bilen er så dum at den ser en plastpose i veien og der står den til evig og alltid om ingen fjerner plastposen... Ingen trenger altså å gå ut av bilen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Problemet er jo at det er så ufattelige mange ting å ta hensyn til hvis slike biler skal funger uten problemer når de brukes i samfunnet , samme med alt det andre som allerede er der. jeg er i grunn redde for at det vil være flere ting som blir oversett. potensielle produsenter skryter av hvor langt de har kjør. men hvordan man løser de vanlige problemene det hør man lite om for skryte så kommer de med at disse bilen kan kjøre på egen hand ute itrafikken hvordan i praktisk funger er det heller ikke så mye som kommer frem og så skryter de at bilen kan parkere på egen hand . men det kan jo mange av de vanlige bilene også Foreløpig er dette skrytt så mye opp man blir skeptisk bare av den grunn jeg vil ha en lang liste med kriterier de er testet mot og resultatet derfra Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 For å si det enkelt, klarer du å tenke ut problemet, så har utviklerene tenkt ut problemet også. Sier ikke at de har løst problemet, men de er da oppegående personer som klarer å tenke ut hverdagslige problemer du klarer å tenke på... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 For å si det enkelt, klarer du å tenke ut problemet, så har utviklerene tenkt ut problemet også. Sier ikke at de har løst problemet, men de er da oppegående personer som klarer å tenke ut hverdagslige problemer du klarer å tenke på... Helt enig, disse bilene kjøres hver dag og de kjøres langt. Hvorfor? Jo for å finne situasjoner som må fikses/forbedres. Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Problemet er jo at det er så ufattelige mange ting å ta hensyn til hvis slike biler skal funger uten problemer når de brukes i samfunnet , samme med alt det andre som allerede er der. jeg er i grunn redde for at det vil være flere ting som blir oversett. potensielle produsenter skryter av hvor langt de har kjør. men hvordan man løser de vanlige problemene det hør man lite om for skryte så kommer de med at disse bilen kan kjøre på egen hand ute itrafikken hvordan i praktisk funger er det heller ikke så mye som kommer frem og så skryter de at bilen kan parkere på egen hand . men det kan jo mange av de vanlige bilene også Foreløpig er dette skrytt så mye opp man blir skeptisk bare av den grunn jeg vil ha en lang liste med kriterier de er testet mot og resultatet derfra Hvis du er så redd for alle de problemene så kan du holde deg til en tradisjonell bil de første årene mens barnesykdommene blir løst. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Det holder ikke å bare kjøre lang . kjørelengden har i grunnen ingen betydning Det er hvordan de takler alle mulige og umulige situasjoner under kjøringen som betyr noe Det er en grunn til at vegvesenet og politiet ber passasjerer og fører bruke bilbeltet hele tiden , ikke bare på lange turer jeg har mange tenker i hode på situasjoner, jeg skulle ha vist hvordan disse bilene ville takle dem mange av disse situasjonene ville vær spesielle for de nordiske forholdene siden så få ( jeg har ikke hør om noen ) er testet under de nordiske forholdene så kan de neppe funger særlig bra her Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Problemet er jo at det er så ufattelige mange ting å ta hensyn til hvis slike biler skal funger uten problemer når de brukes i samfunnet , samme med alt det andre som allerede er der. jeg er i grunn redde for at det vil være flere ting som blir oversett. potensielle produsenter skryter av hvor langt de har kjør. men hvordan man løser de vanlige problemene det hør man lite om for skryte så kommer de med at disse bilen kan kjøre på egen hand ute itrafikken hvordan i praktisk funger er det heller ikke så mye som kommer frem og så skryter de at bilen kan parkere på egen hand . men det kan jo mange av de vanlige bilene også Foreløpig er dette skrytt så mye opp man blir skeptisk bare av den grunn jeg vil ha en lang liste med kriterier de er testet mot og resultatet derfra Hvis du er så redd for alle de problemene så kan du holde deg til en tradisjonell bil de første årene mens barnesykdommene blir løst. da driver de jo skaper trøbbel for resten av trafikken Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Det holder ikke å bare kjøre lang . kjørelengden har i grunnen ingen betydning Kjørelengden har betydning fordi det ikke er en lukket bane. Desto mer disse bilene kjører, jo bedre statistisk grunnlag får vi for å si noe om sikkerheten. Antall unike spesielle situasjoner de har opplevd vil øke med kjørelengde. Da tenker jeg ikke bare på at de kjører steder de ikke har vært før, men også ulike situasjoner i trafikkbildet. At de ikke har vært kjørt i Norge ennå har både å gjøre med juss og med at produsentene ønsker mer fartstid på Californisk sommerføre før de utvider testene til vårt klima. Øvelse gjør mester! Det gjelder også selvkjørende biler. Jeg tror ikke de innehar noen auto-læringssystem, men programmererne ser nok på stadig flere måter å forbedre kjøringen på ut fra hva bilen senser av omgivelsene og andre erfaringer med disse bilene. Statistikken til selvkjøremodusen er 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 det du ser her er at kvantitet avler kvalitet. på det punktet er jeg ikke ening med deg Her er saken slik at det finnes mange situasjoner som oppstår såpass sjeldent at det må simuleres hvis man skal få et grunnlag for luke ut feil da nytter det ikke å la bilen kjøre til en situasjonen oppstår , den må simuleres der og da på ( omtrent ) samme måter som når de kollisjonstester biler Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 (endret) Hvilke situasjoner tenker du på som spessifikt må tas høyde for som skjer skjeldnere enn f.eks hvert 10 år? Endret 17. mai 2015 av aklla 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Det holder ikke å bare kjøre lang . kjørelengden har i grunnen ingen betydning Det er hvordan de takler alle mulige og umulige situasjoner under kjøringen som betyr noe Det er en grunn til at vegvesenet og politiet ber passasjerer og fører bruke bilbeltet hele tiden , ikke bare på lange turer jeg har mange tenker i hode på situasjoner, jeg skulle ha vist hvordan disse bilene ville takle dem mange av disse situasjonene ville vær spesielle for de nordiske forholdene siden så få ( jeg har ikke hør om noen ) er testet under de nordiske forholdene så kan de neppe funger særlig bra her Det er ingen som sier at disse bilene kun kjører langtur. Mange bekker små osv.. Hele poenget er at de kjøres mye for å komme opp i flest mulig situasjoner som vill oppstå. Klart de vill ikke oppnå alle, men etterhvert som de lanseres vill brukere rapportere inn feil som da må analyseres å forbedres. Slik som med ALLE produkter. De viktigste nå er å klargjøre om de er trygge nok til å slippes "løs". Og de kommer aldri til å bli helt trygge, selv om dette er ditt krav.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 det du ser her er at kvantitet avler kvalitet. på det punktet er jeg ikke ening med deg Her er saken slik at det finnes mange situasjoner som oppstår såpass sjeldent at det må simuleres hvis man skal få et grunnlag for luke ut feil da nytter det ikke å la bilen kjøre til en situasjonen oppstår , den må simuleres der og da på ( omtrent ) samme måter som når de kollisjonstester biler Det er umulig å simulere alle mulige situasjoner da vi ikke kjenner alle mulige situasjoner... Og hva så om en av 10 millioner biler får ett problem hver dag pga en rar sitausjon? Selv om de kjører utfor en klippe i situasjonen så er det fortsatt tryggere en det trafikkbildet vi har i dag. Ulykker kommer til å skje i fremtiden også, bare ikke så ofte som i dag. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 det du ser her er at kvantitet avler kvalitet. på det punktet er jeg ikke ening med deg Her er saken slik at det finnes mange situasjoner som oppstår såpass sjeldent at det må simuleres hvis man skal få et grunnlag for luke ut feil da nytter det ikke å la bilen kjøre til en situasjonen oppstår , den må simuleres der og da på ( omtrent ) samme måter som når de kollisjonstester biler Ett scenario de sikkert ikke har tatt høyde for er når veien en skal kjøre på plutselig er borte. Enten fordi den ikke er ferdig eller er borte pga konstruksjonsfeil eller ytre påvirkninger. Hater når det skjer. I dag kan eg bare snu og velge en annen vei mens disse "dumme" bilene vil sikkert bare stå der og vente til veien er fikset. Og da begynner vi å snakke om miljøproblemer i stor skala. En haug med automatiserte biler som står rundtom i kø på vestlandet i flere uker i påvente av at veien skal fikses fremfor bilen. Gjerne med motoren i gang og. Ikke gøy. Og selvfølgelig med sjåføren sittende i setet av frykt for at bilen skal stikke av om en tar seg en tur ut for å strekke på bena. Sarkasme? Ja. 2 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Hva vil skje dersom datasystemet kræsjer? Eller hvis noen hacker seg inn i systemet på bilen og få bilen til å ta en drøy venstresving på motorveien? Eller hvis en bug får bilen til å akselerere helt til den treffer noe? Endret 18. mai 2015 av RammsteinBK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå