iam99pk Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) hei! jeg skal lage printkort (PCB) og har funnet ut at det er veldig vanskjelig å få tak i jernklorid.. har spurt på appotek, maler-, elektronikk-forrettning og ingen hadde jernklorid.. så jeg lurte på om det var noen som viste om noe annet jeg kan bruke? (og som er mulig å få tak i).. har lest at du kan balnde saltsyre og hydrogenperoksid (30%) men vet ikke om dette er godt eller om det er mulig å få tak i.. har funnet saltsyre men ikke hydrogenperoksid.. er det noe annet jeg kan bruke? er fult klar over at du kan bare bestille på nett og at det blir mye bedre og proffere gjort så ikke vist å nevne det fordi jeg vil prøve selv. alle tips mottar med et stort takk! Endret 13. mai 2015 av iam99pk Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Noe annet du kan bruke til hva? Ingen her på forumet er synske. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 13. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2015 Noe annet du kan bruke til hva? Ingen her på forumet er synske. hehe hadde glemt å skreve det har ornet det nå skal lage printkort (PCB-kort) Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Dem pleide å ha det på apoteket før i tia. Mulig det også heter Ferro-klorid, Ferric-chloride el.l. Om ikke så pleier det å gå kjapt å få ting fra Tyskland. http://www.ebay.co.uk/itm/Ferric-Chloride-etching-copper-zinc-steel-pcb-etchant-iron-III-chloride-/251379398378?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item3a876136ea Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 13. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Dem pleide å ha det på apoteket før i tia. Mulig det også heter Ferro-klorid, Ferric-chloride el.l. Om ikke så pleier det å gå kjapt å få ting fra Tyskland. http://www.ebay.co.uk/itm/Ferric-Chloride-etching-copper-zinc-steel-pcb-etchant-iron-III-chloride-/251379398378?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item3a876136ea spørte på apoteket men de hadde ikke.. vet de selger på ebay men er det lov å kjøpe? blir ikke PST litt småsure? Endret 13. mai 2015 av iam99pk Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Norsk leverandør: http://www.krepro.no/jernklorid-fecl.html (Har ingen erfaring med dem selv.) Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 13. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Norsk leverandør: http://www.krepro.no/jernklorid-fecl.html (Har ingen erfaring med dem selv.) har hørt at posten ikke sender slikt med posten? så må fraktes som spesial pakke eller noe.. men vet ikke Endret 13. mai 2015 av iam99pk Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Spør Krepro. Kanskje de vet om en butikk i nærheten av deg. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 13. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2015 ser ut til at du må være firma for å kjøpe eller sende mail til de? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Har du spurt dem? Tror ikke du må være et firma for å spørre. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 13. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2015 jepp og fekk svar: Avhenger av hvor mye du skal ha og hvor du bor. Selger ikke jernklorid til privatperson Sendt fra min iPad Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 spørte på apoteket men de hadde ikke.. Spurte du en eller annen på et lite apotek som kanskje ikke visste helt hva du spurte etter? Lett å si de ikke har da... spør heller på fler og større apotek. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 14. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2015 Spurte på apotek1 og vitus aootek å de sa de ikke hadde.. men nå bor jeg ikke i Norges største by akuratt.. så kanskje jeg ska gå innom et apotek i en større by når jeg skal der men når jeg søker I produkter så finner jeg heller ikke noe? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 (endret) Du kan bruke hydrogenperoksid, men da må du varme opp væsken. Her er instruksjonene som brukes på Bitraf: etse kort. Oppdatert: her er en post på google+ med detaljer: https://plus.google.com/117030230690325987794/posts/Tr1NMqeYMxQ Endret 15. mai 2015 av tingo Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Kan også bruke natriumpersulfat (sodium persulfate). Kjøpte et halvt kilo med dette for 2-3 år siden på ebay. Tror jeg betalte rundt 10GBP inkl frakt. Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Sist jeg gjorde dette, brukte jeg vanlig Kaustisk Soda, finnes i alle dagligvare butikker. Husk at dette er STERKE saker, bruk hansker og vernebriller, og god ventilasjon. Husker ikke blandings forholdet, men det finner du etter litt googling, og litt prøving/feiling. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 15. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2015 Sist jeg gjorde dette, brukte jeg vanlig Kaustisk Soda, finnes i alle dagligvare butikker. Husk at dette er STERKE saker, bruk hansker og vernebriller, og god ventilasjon. Husker ikke blandings forholdet, men det finner du etter litt googling, og litt prøving/feiling. bruker ikke du det til å få mønster på med uv-lys? trodde ikke du brukte det til selve etsingen? men skal prøve det hvis du sier det funker:) Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Kaustisk soda brukes til fremkallingen ja. Ikke til etsingen så vidt jeg husker. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 15. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2015 okay.. det var det jeg trudde jeg hadde lest. men trenget til selve etsingen.. skal bare stryke på istedenfor. har lest at det går fint og er mye kjappere enn UV lys Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hmm, det begynner å demre nå, jo det stemmer, kun til "fremkallingen" ja , selve etse pulveret kjøpte jeg på elfa. Beklager "surringen". Her er link til en guide jeg fant i farta. http://sfprime.net/pcb-etching/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå