Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftelig eksamen i engelsk, 10 trinn 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hello Mum:

Handler om Jerome, en gategutt, som kommer fra en relativt fattig familie. Pleide å være flink på skolen men mistet interessen.. Er i en gjeng og havner ofte i trøbbel.

Snakker med moren om hvordan det ikke er mulig å være kul (gategutt) samtidig som man er flink på skolen. Dette er challengen i teksten. Vennen Adrian (en av gutta i gjengen) forteller Jerome at han vil prioritere skole og bli arkitekt, men da advarer Jerome han om at Adrian er for ung (de er 14 år) til å ta slike valg så tidelig og at han ikke må stikke fra gjengen.

 

The one plus one:

Handler om Nicky + familien (moren, hunden og søsteren Tanzie) og Mr. Nicholls som er en venn av familien. Nicky blir mobbet på skolen fordi han er Goth (type emo) og bruker mascara, men har ikke venner - dette er challengen. Tanzie er veldig flink i matte, men familien har ikke råd til å la henne gå på en bra skole. Derfor drar de til Scottland for at Tanzie skal være med i en konkurranse, sånn at de kanskje vinner en pris (tenker nok penger).

Nicky og Mr. Nicholls begynner å snakke om hvordan Nicky kan få venner (han blir mobbet). Mr. Nicholls forklarer at han kan bruke internett, lage en blogg etc. for å kanskje finne venner med samme interesse. Han oppretter en blogg og skriver et innlegg. Etter en uke går han inn på bloggen, og nærmere 3000 personer har sett innlegget, 400 har kommentert fine, hyggelige kommentarer, mens kun to har skrevet noe stygt - overraskende for Nicky siden han pleier å bli mobbet hele tiden pga. hans interesser.

 

-

 

Dette er min vinkling av disse tekstene. Challengen i tekstene har jeg tenkt ut slik at det er en utfording (challenge) som må endres (change) for å få en positiv ending.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere kan være oppgaver på langsvarsoppgaven? 

Jeg tenker at det kan ha noe å gjøre med barnearbeid (om det ikke kommer på den første delen da), skrive en historie om en person som opplever en utfordring og må endre noe så det får en positiv virkning på livet hans/flere, noe om imigranter kanskje?

 

På kortsvarsoppgaven tenkte jeg noe om analyse av taler som yes, we can ab obama eller malalas tale (som det har blitt snakket om før), barnearbeid (hva info om det og hva vi kan gjøre) og som noen nevnte tidligere hvordan samene hadde det i norge, eller hvordan aboriginerne hadde det i australia (fra teksten challenging attitudes in society)

 

Men trenger virkelig flere synspunkter på hva som kan være på kortsvarsoppgaven!! 

Endret av Divigent99
Lenke til kommentar

Hva gjør man om det verken står navn på forfatter eller årstall på en nettside du bruker som kilde? 

Da må du hvertfall skrive hvor du fant det på en måte. Hvis du f.eks. leser på NRK, men forfatteren ikke står der så må du skrive -NRK. :)

Lenke til kommentar

Hva tenker dere kan være oppgaver på langsvarsoppgaven? 

Jeg tenker at det kan ha noe å gjøre med barnearbeid (om det ikke kommer på den første delen da), skrive en historie om en person som opplever en utfordring og må endre noe så det får en positiv virkning på livet hans/flere, noe om imigranter kanskje?

 

På kortsvarsoppgaven tenkte jeg noe om analyse av taler som yes, we can ab obama eller malalas tale (som det har blitt snakket om før), barnearbeid (hva info om det og hva vi kan gjøre) og som noen nevnte tidligere hvordan samene hadde det i norge, eller hvordan aboriginerne hadde det i australia (fra teksten challenging attitudes in society)

 

Men trenger virkelig flere synspunkter på hva som kan være på kortsvarsoppgaven!! 

 

Alle bilder i forberedelsesheftet er der for en grunn. Derfor tenker jeg at bildet av sitatet "you can't spell challenge without change" kan være med i en av kortsvarsoppgavene. Jeg har ikke tenkt meg til hva oppgaven kan være, men at det er lurt å reflektere litt rundt sitatet i tilfelle det kommer i morgen.

 

Det er også to bilder av Banksy som er brukt i forberedelsesheftet, og jeg tar det som et hint om at det kommer noe om bildene hans i morgen.

 

Det er mange som tenker at kortsvarsoppgavene kan ha noe med tekstanalyse å gjøre, og det gjør jeg også. Men de hadde jo tekstanalyse i fjor, og da tenker jeg at det muligens kommer noe annet i år, slik at det ikke blir så forutsigbart hva som kommer på kortsvarsoppgavene de neste årene hvis du skjønner? Jeg sier ikke at jeg ikke tror at det kommer tekstanalyse, men jeg bare åpna for flere muligheter når jeg tenkte over hva slags oppgaver som kan komme! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva tenker dere kan være oppgaver på langsvarsoppgaven? 

Jeg tenker at det kan ha noe å gjøre med barnearbeid (om det ikke kommer på den første delen da), skrive en historie om en person som opplever en utfordring og må endre noe så det får en positiv virkning på livet hans/flere, noe om imigranter kanskje?

 

På kortsvarsoppgaven tenkte jeg noe om analyse av taler som yes, we can ab obama eller malalas tale (som det har blitt snakket om før), barnearbeid (hva info om det og hva vi kan gjøre) og som noen nevnte tidligere hvordan samene hadde det i norge, eller hvordan aboriginerne hadde det i australia (fra teksten challenging attitudes in society)

 

Men trenger virkelig flere synspunkter på hva som kan være på kortsvarsoppgaven!! 

 

Alle bilder i forberedelsesheftet er der for en grunn. Derfor tenker jeg at bildet av sitatet "you can't spell challenge without change" kan være med i en av kortsvarsoppgavene. Jeg har ikke tenkt meg til hva oppgaven kan være, men at det er lurt å reflektere litt rundt sitatet i tilfelle det kommer i morgen.

 

Det er også to bilder av Banksy som er brukt i forberedelsesheftet, og jeg tar det som et hint om at det kommer noe om bildene hans i morgen.

 

Det er mange som tenker at kortsvarsoppgavene kan ha noe med tekstanalyse å gjøre, og det gjør jeg også. Men de hadde jo tekstanalyse i fjor, og da tenker jeg at det muligens kommer noe annet i år, slik at det ikke blir så forutsigbart hva som kommer på kortsvarsoppgavene de neste årene hvis du skjønner? Jeg sier ikke at jeg ikke tror at det kommer tekstanalyse, men jeg bare åpna for flere muligheter når jeg tenkte over hva slags oppgaver som kan komme! :)

 

Siden du har tenkt mye over dette med bildene, kunne du delt hva du tenker om dem? 

og om det at han Banksy(?) har 2 av bildene i heftet? hva betyr det tror du/dere? 

Sitter litt fast på den delen...

Lenke til kommentar

Hello Mum:

Handler om Jerome, en gategutt, som kommer fra en relativt fattig familie. Pleide å være flink på skolen men mistet interessen.. Er i en gjeng og havner ofte i trøbbel.

Snakker med moren om hvordan det ikke er mulig å være kul (gategutt) samtidig som man er flink på skolen. Dette er challengen i teksten. Vennen Adrian (en av gutta i gjengen) forteller Jerome at han vil prioritere skole og bli arkitekt, men da advarer Jerome han om at Adrian er for ung (de er 14 år) til å ta slike valg så tidelig og at han ikke må stikke fra gjengen.

 

The one plus one:

Handler om Nicky + familien (moren, hunden og søsteren Tanzie) og Mr. Nicholls som er en venn av familien. Nicky blir mobbet på skolen fordi han er Goth (type emo) og bruker mascara, men har ikke venner - dette er challengen. Tanzie er veldig flink i matte, men familien har ikke råd til å la henne gå på en bra skole. Derfor drar de til Scottland for at Tanzie skal være med i en konkurranse, sånn at de kanskje vinner en pris (tenker nok penger).

Nicky og Mr. Nicholls begynner å snakke om hvordan Nicky kan få venner (han blir mobbet). Mr. Nicholls forklarer at han kan bruke internett, lage en blogg etc. for å kanskje finne venner med samme interesse. Han oppretter en blogg og skriver et innlegg. Etter en uke går han inn på bloggen, og nærmere 3000 personer har sett innlegget, 400 har kommentert fine, hyggelige kommentarer, mens kun to har skrevet noe stygt - overraskende for Nicky siden han pleier å bli mobbet hele tiden pga. hans interesser.

 

-

 

Dette er min vinkling av disse tekstene. Challengen i tekstene har jeg tenkt ut slik at det er en utfording (challenge) som må endres (change) for å få en positiv ending.

Tusentakk, håper det er greit jeg kopierer dette ut, jeg sliter med engelsk og tar gjerne imot norske tolkninger på andre tekster, som dette :)

Lenke til kommentar

Noen som muligens kan komme med et raskt sammendrag av det som har blitt diskutert i dag? Hadde også vært fint om noen kunne hjelpe til med å dele notater osv. 

Lykke til alle sammen :w00t:  Håper ikke jeg er den eneste som er nervøs. :ninja:

Jeg er også veldig nervøs  :confused:

Lenke til kommentar

Jeg å, engelsk er mitt svakeste fag.. Jaja vi må tenke at mange har det sånn som oss, og værre. Dette går fint :w00t:

 

 

Noen som muligens kan komme med et raskt sammendrag av det som har blitt diskutert i dag? Hadde også vært fint om noen kunne hjelpe til med å dele notater osv. 

Lykke til alle sammen :w00t:  Håper ikke jeg er den eneste som er nervøs. :ninja:

Jeg er også veldig nervøs  :confused:

Lenke til kommentar

 

Kult! Chill litt da folkens! E bare Engelsk eksamen...

Engelskeksamen*... Vær glad du ikke kom opp i norsk.

 

☐ Not REKT

☑ REKT

☑ REKTangle

☑ SHREKT

☑ REKT-it Ralph

☑ Total REKTall

☑ The Lord of the REKT

☑ The Usual SusREKTs

☑ North by NorthREKT

☑ REKT to the Future

☑ Once Upon a Time in the REKT

☑ The Good, the Bad, and the REKT

☑ LawREKT of Arabia

☑ Tyrannosaurus REKT ☑ eREKTile dysfunction

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...