Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftelig eksamen i engelsk, 10 trinn 2015

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan øver folk? Vi vet jo temaet nå

Det er vell vanskelig å øve når vi ikke vet hva vi får spørsmål om..:/ Men det kan vær smart å se gjennom gamle tentamener og evalueringer for å se hva du må øve på, for så å øve på det :D
Vi gikk gjennom heftet vi fikk, og snakket om mulig oppgaver. Jeg kommer til å printe ut noen ferdige analyser av Yes we can talen til Obama, og talen til Malala om utdanning. Printer de ut siden det jeg ikke er så god på analyser :p En av oppgavene er nok en analyse, men siden vi ikke vet hva oppgavene er så kan man ikke gjøre noe annet enn å gjette.

Å se gjennom gamle tentamener for å rette opp i feil er også greit å gjøre

Hadde man ikke om Malala på tentamen i fjor?

Jo! Men det er fortsatt mulig å få en oppgave der vi for eksempel skal skrive om noen som har opplevd store vanskeligheter på veien til forandring osv. 

Lenke til kommentar

Hei folkens!
Jeg er superfornøyd med temaet "Challenges"! Det er et veldig bredt tema, så mye å skrive om enten det er artikkel/faktatekst eller historie  :wee:

På forberedelses dagen i dag skrev jeg ned noen punkter som kanskje kan hjelpe :)

Challenges that lead to positive changes

• the fight to end slavery
  • famous people: Mahatma Gandhi, Malala, Barack Obama (tale: Yes, we can), JFK, Martin Luther King JR (tale: I have a dream), Rosa Parks, Abraham Lincoln ol.
  • Tolerance
  • Education
  • Immigrants
  • Adapion

Del A

• Language in songs, poems and speeches
  • Compare different texts and pictures in the booklet

Other themes in the booklet

• Identety
  • change
  • imigrants
  • teens
  • (famous people who made (/is still trying to make) a change)

Headlines and ideas

• A person making a big (positive) change in his/her life
  • Child labour (viktig å finne ut noe om denne ettersom tekstheftet ga utrykk for det i teksten Uniting to end child labour)
  • Challenging attitudes in society
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg er superfornøyd med temaet "Challenges"! Det er et veldig bredt tema, så mye å skrive om enten det er artikkel/faktatekst eller historie  :wee:

På forberedelses dagen i dag skrev jeg ned noen punkter som kanskje kan hjelpe :)

Challenges that lead to positive changes

• the fight to end slavery
  • famous people: Mahatma Gandhi, Malala, Barack Obama (tale: Yes, we can), JFK, Martin Luther King JR (tale: I have a dream), Rosa Parks, Abraham Lincoln ol.
  • Tolerance
  • Education
  • Immigrants
  • Adapion

Del A

• Language in songs, poems and speeches
  • Compare different texts and pictures in the booklet

Other themes in the booklet

• Identety
  • change
  • imigrants
  • teens
  • (famous people who made (/is still trying to make) a change)

Headlines and ideas

• A person making a big (positive) change in his/her life
  • Child labour (viktig å finne ut noe om denne ettersom tekstheftet ga utrykk for det i teksten Uniting to end child labour)
  • Challenging attitudes in society

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Noen som vet når Rune Nikolaysen legger ut informasjon om emnet? Pleier vel å være rett etter at stoffet blir offentlig?

Lurer jeg også på, har noen kjennskap til Rune Nikolaisen sin blogg? Og om noen eventuelt vet om han også i år vil legge ut et innlegg med kommentarer og utdypelser til forbredelsesheftet?

Lenke til kommentar

Noen som vet når Rune Nikolaysen legger ut informasjon om emnet? Pleier vel å være rett etter at stoffet blir offentlig?

Lurer jeg også på, har noen kjennskap til Rune Nikolaisen sin blogg? Og om noen eventuelt vet om han også i år vil legge ut et innlegg med kommentarer og utdypelser til forbredelsesheftet?

Han har ikke tid i år, se tidligere i tråden :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kjenner jeg gruer meg veldig til i morgen. Hvilke tanker har dere rundt de to første oppgavene? Tror kanskje det kommer til å bli noe sammenligning.

Hvem gjør ikke det vi har jo bare 1 dag å forberede seg. :-/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...