Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftelig eksamen i engelsk, 10 trinn 2015

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var fint tema dette :)

Passord til pgsf.udir.no er "Challenges-GrowingV2015"

INTRO-TEKST

This year’s topic is Challenges. The topic is inspired by challenges that lead to positive change. As we grow up we gradually gain personal experiences and learn about other people’s experiences in life. Eventually, we begin to understand the message in the poster above.

In the preparation material you will read about how people have to change to adapt to a new culture, how they are affected by the challenges this involves and how they sometimes have to change their ways of acting and thinking.

You will also read about how society changes because people challenge existing attitudes and practices.

The purpose of the preparation material is to inspire new ideas and thoughts and give information about the topic. You can also look for more information. Remember to note down your sources.

Endret av bendikz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åssen oppgaver tenker dere at vi kan få? Jeg har tenkt på åssen vi kan forhindre barnearbeid....

Barnearbeid kan nok være en god idé til oppgave. Jeg tror at dersom du eksempelvis skriver om utfordringene med å forhindre barnearbeid at det passer mer under temaet. Blir spennende å se hvilke oppgaver udir har laget, temaet er jo veldig typisk udir.. :) (menneskerettigheter, forandringer, konflikter, utfordringer)

Lenke til kommentar

Er det noen som kan gjette seg til hvilken ukjent tekst vi kan få i morra? Er "Yes we can" talen til Obama et mulig tema? 

Jeg tror det kan være en mulighet til oppgave 1 eller 2. I så fall tror jeg at oppgaven vil ligne på oppgave 2 på eksamen i fjor, der man skulle kommentere språket i talen til Martin Luther King.

Lenke til kommentar

Hvilke tekster skriver dere ut om? Følte temaet var veldig åpent! Jeg ser heller ikke sammenhengen mellom challenges og changes

Temaet er ganske åpent, men det retter seg nok mot forandring.

"The topic is inspired by challenges that lead to positive change."

Temaer kan være ting som(sakset fra forbredelsesmateriale):

change to adapt

change their ways of acting and thinking. 

society changes (because people challenge existing attitudes and practices)

Les i forbredelseheftet, men husk at meningen med heftet er å inspirere :)

Endret av bendikz
Lenke til kommentar

Hvilke tekster skriver dere ut om? Følte temaet var veldig åpent! Jeg ser heller ikke sammenhengen mellom challenges og changes

Det er stor sammenheng mellom changes og challenges. Det er når du prøver å gjøre noe nytt og vil bli god i det så møter du på utfordringer. Martin Luther King jr. anyone? han møtte på masse  vanskeligheter, mens han prøvde å bli kvitt hat mot svarte i samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...