Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftelig eksamen i engelsk, 10 trinn 2015


Anbefalte innlegg

Hello Mum:

Handler om Jerome, en gategutt, som kommer fra en relativt fattig familie. Pleide å være flink på skolen men mistet interessen.. Er i en gjeng og havner ofte i trøbbel.

Snakker med moren om hvordan det ikke er mulig å være kul (gategutt) samtidig som man er flink på skolen. Dette er challengen i teksten. Vennen Adrian (en av gutta i gjengen) forteller Jerome at han vil prioritere skole og bli arkitekt, men da advarer Jerome han om at Adrian er for ung (de er 14 år) til å ta slike valg så tidelig og at han ikke må stikke fra gjengen.

 

The one plus one:

Handler om Nicky + familien (moren, hunden og søsteren Tanzie) og Mr. Nicholls som er en venn av familien. Nicky blir mobbet på skolen fordi han er Goth (type emo) og bruker mascara, men har ikke venner - dette er challengen. Tanzie er veldig flink i matte, men familien har ikke råd til å la henne gå på en bra skole. Derfor drar de til Scottland for at Tanzie skal være med i en konkurranse, sånn at de kanskje vinner en pris (tenker nok penger).

Nicky og Mr. Nicholls begynner å snakke om hvordan Nicky kan få venner (han blir mobbet). Mr. Nicholls forklarer at han kan bruke internett, lage en blogg etc. for å kanskje finne venner med samme interesse. Han oppretter en blogg og skriver et innlegg. Etter en uke går han inn på bloggen, og nærmere 3000 personer har sett innlegget, 400 har kommentert fine, hyggelige kommentarer, mens kun to har skrevet noe stygt - overraskende for Nicky siden han pleier å bli mobbet hele tiden pga. hans interesser.

 

-

 

Dette er min vinkling av disse tekstene. Challengen i tekstene har jeg tenkt ut slik at det er en utfording (challenge) som må endres (change) for å få en positiv ending.

Tusen takk! :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når dere har kilder som brukes i del 1 (kortsvar), skriver dere dem inn i oppgaven FØR del 2 (langsvar)? Eller skriver dere dem inn sammen med de dere har brukt i langsvarsoppgaven helt nederst? 

Bruker å skrive inn kildene jeg har brukt etter hver oppgave. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På eksamen i fjord var ene oppgaven  "How does the language he uses strengthen the message?" til talen til Martin Luther King. Hvordan skal man svare på en son type oppgave? kan jo hende det kommer en slik oppgave i år også??

I taler er det ofte lurt å se etter om han/hun har brukt retorikk i språket (etos, patos, logos). Retorikk er en god metode å bruke hvis man skal overbevise, noe man ofte ønsker i en tale. Du kan også se etter virkemidler slik du gjør i lyrikk, for eksempel språklige bilder, symboler, gjentakelser og referanser.  :)

 

Hva er retorikk? :-) Føler det er veldig viktig å kunne! Er redd for at vi må samenlikne MLK sin tale "I have a dream" og Obama sin "Yes we can". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok en oppgave med tanke på integrering av innvandrere også vil være aktuell. Hvorfor kunne "halve Norge" dra til Amerika for 100 år siden og leve slik de ville, mens vi idag ønsker at alle som kommer til Norge skal innrette seg det norske samfunnet og kulturen . Tror nok en oppgave der du diskuterer rundt dette temaet kan være sannsynlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok en oppgave med tanke på integrering av innvandrere også vil være aktuell. Hvorfor kunne "halve Norge" dra til Amerika for 100 år siden og leve slik de ville, mens vi idag ønsker at alle som kommer til Norge skal innrette seg det norske samfunnet og kulturen . Tror nok en oppgave der du diskuterer rundt dette temaet kan være sannsynlig.

Ja! Det har jeg ikke tenkt på før nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hello Mum:

Handler om Jerome, en gategutt, som kommer fra en relativt fattig familie. Pleide å være flink på skolen men mistet interessen.. Er i en gjeng og havner ofte i trøbbel.

Snakker med moren om hvordan det ikke er mulig å være kul (gategutt) samtidig som man er flink på skolen. Dette er challengen i teksten. Vennen Adrian (en av gutta i gjengen) forteller Jerome at han vil prioritere skole og bli arkitekt, men da advarer Jerome han om at Adrian er for ung (de er 14 år) til å ta slike valg så tidelig og at han ikke må stikke fra gjengen.

 

The one plus one:

Handler om Nicky + familien (moren, hunden og søsteren Tanzie) og Mr. Nicholls som er en venn av familien. Nicky blir mobbet på skolen fordi han er Goth (type emo) og bruker mascara, men har ikke venner - dette er challengen. Tanzie er veldig flink i matte, men familien har ikke råd til å la henne gå på en bra skole. Derfor drar de til Scottland for at Tanzie skal være med i en konkurranse, sånn at de kanskje vinner en pris (tenker nok penger).

Nicky og Mr. Nicholls begynner å snakke om hvordan Nicky kan få venner (han blir mobbet). Mr. Nicholls forklarer at han kan bruke internett, lage en blogg etc. for å kanskje finne venner med samme interesse. Han oppretter en blogg og skriver et innlegg. Etter en uke går han inn på bloggen, og nærmere 3000 personer har sett innlegget, 400 har kommentert fine, hyggelige kommentarer, mens kun to har skrevet noe stygt - overraskende for Nicky siden han pleier å bli mobbet hele tiden pga. hans interesser.

 

-

 

Dette er min vinkling av disse tekstene. Challengen i tekstene har jeg tenkt ut slik at det er en utfording (challenge) som må endres (change) for å få en positiv ending.

Tusen takk! :new_woot:

 

 

 

Takk Takk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan noen kort oppsummere hva teksten "YES WE CAN" handler om, jeg skjønner det ikke helt..

Jeg tror Obama mener å si at vi (amerikanske innbyggere i 2008) må gjøre det vi kan for en bedre fremtid økonomisk og politisk og at alt er mulig, og at det ikke finnes problemer som ikke kan løses hvis vi (amerika) står sammen som en nasjon, fordi da kan de gjøre fremtiden enda bedre, fordi de må ikke tvile på at alt er mulig i USA. elns. 

 

Nå sa jeg tolkningen min av talen, ikke sangen, men jeg tror det er mye det samme budskapet.

 

Teksten til yes we can i eksamensforberedelsesheftet er siste del av talen "Yes we can" av Barack Obama. Den er gjort om til en sang der noen andre "synger" talen mens den ordentlige talen spilles av i bakgrunnen. Hvis noen av dere ikke har hørt sangen så kan dere høre den her;

:):wee:

 

Det jeg mener å si er at talen og sangen ikke har, "mye av det samme budskapet" men det samme budskapet fordi det er samme teksten. Håper du forstår hva jeg mener :D

Endret av JustARandomName
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan noen kort oppsummere hva teksten "YES WE CAN" handler om, jeg skjønner det ikke helt..

Jeg tror Obama mener å si at vi (amerikanske innbyggere i 2008) må gjøre det vi kan for en bedre fremtid økonomisk og politisk og at alt er mulig, og at det ikke finnes problemer som ikke kan løses hvis vi (amerika) står sammen som en nasjon, fordi da kan de gjøre fremtiden enda bedre, fordi de må ikke tvile på at alt er mulig i USA. elns. 

 

Nå sa jeg tolkningen min av talen, ikke sangen, men jeg tror det er mye det samme budskapet.

 

Teksten til yes we can i eksamensforberedelsesheftet er siste del av talen "Yes we can" av Barack Obama. Den er gjort om til en sang der noen andre "synger" talen mens den ordentlige talen spilles av i bakgrunnen. Hvis noen av dere ikke har hørt sangen så kan dere høre den her;

:):wee:

 

Det jeg mener å si er at talen og sangen ikke har, "mye av det samme budskapet" men det samme budskapet fordi det er samme teksten. Håper du forstår hva jeg mener :D

 

Ja, takk  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...