agniss123 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hva tenker dere kan være oppgaver på langsvarsoppgaven? Jeg tenker at det kan ha noe å gjøre med barnearbeid (om det ikke kommer på den første delen da), skrive en historie om en person som opplever en utfordring og må endre noe så det får en positiv virkning på livet hans/flere, noe om imigranter kanskje? På kortsvarsoppgaven tenkte jeg noe om analyse av taler som yes, we can ab obama eller malalas tale (som det har blitt snakket om før), barnearbeid (hva info om det og hva vi kan gjøre) og som noen nevnte tidligere hvordan samene hadde det i norge, eller hvordan aboriginerne hadde det i australia (fra teksten challenging attitudes in society) Men trenger virkelig flere synspunkter på hva som kan være på kortsvarsoppgaven!! Alle bilder i forberedelsesheftet er der for en grunn. Derfor tenker jeg at bildet av sitatet "you can't spell challenge without change" kan være med i en av kortsvarsoppgavene. Jeg har ikke tenkt meg til hva oppgaven kan være, men at det er lurt å reflektere litt rundt sitatet i tilfelle det kommer i morgen. Det er også to bilder av Banksy som er brukt i forberedelsesheftet, og jeg tar det som et hint om at det kommer noe om bildene hans i morgen. Det er mange som tenker at kortsvarsoppgavene kan ha noe med tekstanalyse å gjøre, og det gjør jeg også. Men de hadde jo tekstanalyse i fjor, og da tenker jeg at det muligens kommer noe annet i år, slik at det ikke blir så forutsigbart hva som kommer på kortsvarsoppgavene de neste årene hvis du skjønner? Jeg sier ikke at jeg ikke tror at det kommer tekstanalyse, men jeg bare åpna for flere muligheter når jeg tenkte over hva slags oppgaver som kan komme! Siden du har tenkt mye over dette med bildene, kunne du delt hva du tenker om dem? og om det at han Banksy(?) har 2 av bildene i heftet? hva betyr det tror du/dere? Sitter litt fast på den delen... Jeg har egentlig ikke samlet tankene mine om sitatet enda, men jeg kan skrive det her når jeg har gjort det Banksy har jeg heller ikke tenkt så mye på til nå, men planen min er å lese om bildene hans og hva han ønsker å uttrykke med de. Lenke til kommentar
Anna99 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hva tenker dere kan være oppgaver på langsvarsoppgaven? Jeg tenker at det kan ha noe å gjøre med barnearbeid (om det ikke kommer på den første delen da), skrive en historie om en person som opplever en utfordring og må endre noe så det får en positiv virkning på livet hans/flere, noe om imigranter kanskje? På kortsvarsoppgaven tenkte jeg noe om analyse av taler som yes, we can ab obama eller malalas tale (som det har blitt snakket om før), barnearbeid (hva info om det og hva vi kan gjøre) og som noen nevnte tidligere hvordan samene hadde det i norge, eller hvordan aboriginerne hadde det i australia (fra teksten challenging attitudes in society) Men trenger virkelig flere synspunkter på hva som kan være på kortsvarsoppgaven!! ´´Ett av de to kortsvarene i del 1 (part 1, short answers), har en oppgave med utgangspunkt i tekstvedlegg som ikke er i forberedelsesmateriellet. Den vedlagte teksten er innenfor temaet for eksamen. ´´ <- står på udir.no Ettersom vi får et vedlegg på ett av kortsvarene blir det sikkert noe bildeanalyse eller at vi skal analysere en tale som mange har foreslått. :hmm:Lurt å skrive ut oppskrifter på bildeanalyse og tekstanalyse. Kan virkelig komme til hjelp om vi får en sånn oppgave! Den andre kortsvar oppgaven blir vel hentet fra heftet, så er jo lurt å gjøre seg opp noen meninger på alle tekstene. 1 Lenke til kommentar
Maria Rix Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hello Mum: Handler om Jerome, en gategutt, som kommer fra en relativt fattig familie. Pleide å være flink på skolen men mistet interessen.. Er i en gjeng og havner ofte i trøbbel. Snakker med moren om hvordan det ikke er mulig å være kul (gategutt) samtidig som man er flink på skolen. Dette er challengen i teksten. Vennen Adrian (en av gutta i gjengen) forteller Jerome at han vil prioritere skole og bli arkitekt, men da advarer Jerome han om at Adrian er for ung (de er 14 år) til å ta slike valg så tidelig og at han ikke må stikke fra gjengen. The one plus one: Handler om Nicky + familien (moren, hunden og søsteren Tanzie) og Mr. Nicholls som er en venn av familien. Nicky blir mobbet på skolen fordi han er Goth (type emo) og bruker mascara, men har ikke venner - dette er challengen. Tanzie er veldig flink i matte, men familien har ikke råd til å la henne gå på en bra skole. Derfor drar de til Scottland for at Tanzie skal være med i en konkurranse, sånn at de kanskje vinner en pris (tenker nok penger). Nicky og Mr. Nicholls begynner å snakke om hvordan Nicky kan få venner (han blir mobbet). Mr. Nicholls forklarer at han kan bruke internett, lage en blogg etc. for å kanskje finne venner med samme interesse. Han oppretter en blogg og skriver et innlegg. Etter en uke går han inn på bloggen, og nærmere 3000 personer har sett innlegget, 400 har kommentert fine, hyggelige kommentarer, mens kun to har skrevet noe stygt - overraskende for Nicky siden han pleier å bli mobbet hele tiden pga. hans interesser. - Dette er min vinkling av disse tekstene. Challengen i tekstene har jeg tenkt ut slik at det er en utfording (challenge) som må endres (change) for å få en positiv ending. Tusentakk, håper det er greit jeg kopierer dette ut, jeg sliter med engelsk og tar gjerne imot norske tolkninger på andre tekster, som dette Det går helt fint! Lenke til kommentar
hmh Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hva tenker dere kan være oppgaver på langsvarsoppgaven? Jeg tenker at det kan ha noe å gjøre med barnearbeid (om det ikke kommer på den første delen da), skrive en historie om en person som opplever en utfordring og må endre noe så det får en positiv virkning på livet hans/flere, noe om imigranter kanskje? På kortsvarsoppgaven tenkte jeg noe om analyse av taler som yes, we can ab obama eller malalas tale (som det har blitt snakket om før), barnearbeid (hva info om det og hva vi kan gjøre) og som noen nevnte tidligere hvordan samene hadde det i norge, eller hvordan aboriginerne hadde det i australia (fra teksten challenging attitudes in society) Men trenger virkelig flere synspunkter på hva som kan være på kortsvarsoppgaven!! Alle bilder i forberedelsesheftet er der for en grunn. Derfor tenker jeg at bildet av sitatet "you can't spell challenge without change" kan være med i en av kortsvarsoppgavene. Jeg har ikke tenkt meg til hva oppgaven kan være, men at det er lurt å reflektere litt rundt sitatet i tilfelle det kommer i morgen. Det er også to bilder av Banksy som er brukt i forberedelsesheftet, og jeg tar det som et hint om at det kommer noe om bildene hans i morgen. Det er mange som tenker at kortsvarsoppgavene kan ha noe med tekstanalyse å gjøre, og det gjør jeg også. Men de hadde jo tekstanalyse i fjor, og da tenker jeg at det muligens kommer noe annet i år, slik at det ikke blir så forutsigbart hva som kommer på kortsvarsoppgavene de neste årene hvis du skjønner? Jeg sier ikke at jeg ikke tror at det kommer tekstanalyse, men jeg bare åpna for flere muligheter når jeg tenkte over hva slags oppgaver som kan komme! Siden du har tenkt mye over dette med bildene, kunne du delt hva du tenker om dem? og om det at han Banksy(?) har 2 av bildene i heftet? hva betyr det tror du/dere? Sitter litt fast på den delen... Pliiis kommer ikke videre med de bildene.. har funnet ut at han er en grafitti kunstner bare.. Lenke til kommentar
sip99 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 hei dere jeg har tenkt meg om litt og mener at et bilde vil komme inn i bildet på kortsvarsoppgaven ( you can't spell Challenge without Change'' bildet ) eller '' yes we can'' av barac obama. '' child labour'' kan også være et av kortsvarsoppgavene. siden eksamen har med noe som ikke står på forebredelsesarket, ( det er sånn vert eneste år), vil jeg nok tenke at det kanskje er om ''child labour'' der. for han mannen som vant nobel fredsprisen i fjor med Malala, var imot barne arbeid og kjempet for det. altså spørsmålet '' hvordan har barnearbeid forandret seg gjennom tiden ''. det er bare en tanke, men jeg mener at det vil kanskje være noe om ham, for det er et bilde av ham i forebredelsesarket. jeg har skrevet et word dokument der hvor disse feilene gjentar seg for mange personer. tok tid før jeg lagde det, men greide det. det er feilene jeg pleier å gjøre og sikkert dere også. TIPS TIPS lykke til alle sammen, men jeg har aldri hatt lykken til å oppnå høy måloppnåelse når det gjelder engelsk. Ulykke hos meg :'((( håper dette var til noe hjelp engelsk hjepleark til tentamen 2015.docx 2 Lenke til kommentar
hmh Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hva tenker dere kan være oppgaver på langsvarsoppgaven? Jeg tenker at det kan ha noe å gjøre med barnearbeid (om det ikke kommer på den første delen da), skrive en historie om en person som opplever en utfordring og må endre noe så det får en positiv virkning på livet hans/flere, noe om imigranter kanskje? På kortsvarsoppgaven tenkte jeg noe om analyse av taler som yes, we can ab obama eller malalas tale (som det har blitt snakket om før), barnearbeid (hva info om det og hva vi kan gjøre) og som noen nevnte tidligere hvordan samene hadde det i norge, eller hvordan aboriginerne hadde det i australia (fra teksten challenging attitudes in society) Men trenger virkelig flere synspunkter på hva som kan være på kortsvarsoppgaven!! Alle bilder i forberedelsesheftet er der for en grunn. Derfor tenker jeg at bildet av sitatet "you can't spell challenge without change" kan være med i en av kortsvarsoppgavene. Jeg har ikke tenkt meg til hva oppgaven kan være, men at det er lurt å reflektere litt rundt sitatet i tilfelle det kommer i morgen. Det er også to bilder av Banksy som er brukt i forberedelsesheftet, og jeg tar det som et hint om at det kommer noe om bildene hans i morgen. Det er mange som tenker at kortsvarsoppgavene kan ha noe med tekstanalyse å gjøre, og det gjør jeg også. Men de hadde jo tekstanalyse i fjor, og da tenker jeg at det muligens kommer noe annet i år, slik at det ikke blir så forutsigbart hva som kommer på kortsvarsoppgavene de neste årene hvis du skjønner? Jeg sier ikke at jeg ikke tror at det kommer tekstanalyse, men jeg bare åpna for flere muligheter når jeg tenkte over hva slags oppgaver som kan komme! Siden du har tenkt mye over dette med bildene, kunne du delt hva du tenker om dem? og om det at han Banksy(?) har 2 av bildene i heftet? hva betyr det tror du/dere? Sitter litt fast på den delen... Jeg har egentlig ikke samlet tankene mine om sitatet enda, men jeg kan skrive det her når jeg har gjort det Banksy har jeg heller ikke tenkt så mye på til nå, men planen min er å lese om bildene hans og hva han ønsker å uttrykke med de. Takk! det hadde vært supert:))) Lenke til kommentar
Lumela Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Noen som muligens kan komme med et raskt sammendrag av det som har blitt diskutert i dag? Hadde også vært fint om noen kunne hjelpe til med å dele notater osv. Lykke til alle sammen Håper ikke jeg er den eneste som er nervøs. Jeg er også veldig nervøs Her er en liten oppsumering. Det kan hende jeg glemmer litt av hvert, menmen....: Del 1 og 2 er det mange som sier kan bli en tekstanalyse av talen "YES WE CAN" av barack obama, her er linker til det: https://stanleyching.wordpress.com/2014/08/29/obamas-yes-we-can-rhetorical-analysis-a-dime-a-dozen/ http://no.wikipedia.org/wiki/Yes_We_Can Andre sier det kan bli om bildene av Bansky, noen sier det kan bli om samer eller om barnearbeid https://asurfolk.wordpress.com/56/hvordan-ble-samene-behandlet/ Del 3 kan bli om hvordan bekjempe barnearbeid eller sammenlikning av bilde/tekst, eller innvandring. Det kan også bli eye witness account - immigrants eller hvilke utfordringer man møter på i livet, kanskje hvis man er immigrant. Flere sider å lese på Idioms http://www.smart-words.org/quotes-sayings/idioms-meaning.html Barnearbeid http://www.stopkinderarbeid.nl/Stop-Childlabour/What-you-can-do/As-a-consumer http://www.un.org/en/globalissues/briefingpapers/childlabour/intlconvs.shtml http-//www.theworldcounts.com/stories/How-to-Stop-Child-Labour Sa Noen stikkord Justice, hope, immigration, education, challenges, changes, attitudes, Barack Obamas speech - message, Challenges that lead to a positive change, child labour Endret 18. mai 2015 av Lumela 2 Lenke til kommentar
Blåveis Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Det har hjulpet meg veldig å se etter hvilke ord jeg IKKE burde skrive i en engelsk oppgave. Noen ord er nok sensorene lei av å se. Feks; Good, very og like http://blog.pickcrew.com/5-weak-words-to-avoid/ http://www.freelancewriting.com/articles/ten-words-to-avoid-when-writing.php Lenke til kommentar
karihan3en Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 På eksamen i fjord var ene oppgaven "How does the language he uses strengthen the message?" til talen til Martin Luther King. Hvordan skal man svare på en son type oppgave? kan jo hende det kommer en slik oppgave i år også?? Lenke til kommentar
karihan3en Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Det har hjulpet meg veldig å se etter hvilke ord jeg IKKE burde skrive i en engelsk oppgave. Noen ord er nok sensorene lei av å se. Feks; Good, very og like http://blog.pickcrew.com/5-weak-words-to-avoid/ http://www.freelancewriting.com/articles/ten-words-to-avoid-when-writing.php Ingen av linkene dine funker... skulle gjerne sett på de 1 Lenke til kommentar
Blåveis Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Det har hjulpet meg veldig å se etter hvilke ord jeg IKKE burde skrive i en engelsk oppgave. Noen ord er nok sensorene lei av å se. Feks; Good, very og like http://blog.pickcrew.com/5-weak-words-to-avoid/ http://www.freelancewriting.com/articles/ten-words-to-avoid-when-writing.php Ingen av linkene dine funker... skulle gjerne sett på de Hmm... rart Bare søk på google: words to avoid using in an essay Prøv å kopiere linken i stedet for å klikke på den kanskje Lenke til kommentar
Lumela Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 http://www.lifehack.org/articles/communication/15-life-lessons-from-banksy-street-art-that-will-leave-you-lost-for-words.html Her er tolkninger av Banksys bilder Lenke til kommentar
agniss123 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 På eksamen i fjord var ene oppgaven "How does the language he uses strengthen the message?" til talen til Martin Luther King. Hvordan skal man svare på en son type oppgave? kan jo hende det kommer en slik oppgave i år også?? I taler er det ofte lurt å se etter om han/hun har brukt retorikk i språket (etos, patos, logos). Retorikk er en god metode å bruke hvis man skal overbevise, noe man ofte ønsker i en tale. Du kan også se etter virkemidler slik du gjør i lyrikk, for eksempel språklige bilder, symboler, gjentakelser og referanser. Lenke til kommentar
agniss123 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 http://www.lifehack.org/articles/communication/15-life-lessons-from-banksy-street-art-that-will-leave-you-lost-for-words.html Her er tolkninger av Banksys bilder Takk, den trengte jeg 1 Lenke til kommentar
hmh Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Does someone want to share something about those pinwheels? Or the campaign with pinwheels? Don't really understand that part... Lenke til kommentar
hmh Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 And have anyone written anything about Kailash ?? Lenke til kommentar
agniss123 Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Hva tenker dere kan være oppgaver på langsvarsoppgaven? Jeg tenker at det kan ha noe å gjøre med barnearbeid (om det ikke kommer på den første delen da), skrive en historie om en person som opplever en utfordring og må endre noe så det får en positiv virkning på livet hans/flere, noe om imigranter kanskje? På kortsvarsoppgaven tenkte jeg noe om analyse av taler som yes, we can ab obama eller malalas tale (som det har blitt snakket om før), barnearbeid (hva info om det og hva vi kan gjøre) og som noen nevnte tidligere hvordan samene hadde det i norge, eller hvordan aboriginerne hadde det i australia (fra teksten challenging attitudes in society) Men trenger virkelig flere synspunkter på hva som kan være på kortsvarsoppgaven!! Alle bilder i forberedelsesheftet er der for en grunn. Derfor tenker jeg at bildet av sitatet "you can't spell challenge without change" kan være med i en av kortsvarsoppgavene. Jeg har ikke tenkt meg til hva oppgaven kan være, men at det er lurt å reflektere litt rundt sitatet i tilfelle det kommer i morgen. Det er også to bilder av Banksy som er brukt i forberedelsesheftet, og jeg tar det som et hint om at det kommer noe om bildene hans i morgen. Det er mange som tenker at kortsvarsoppgavene kan ha noe med tekstanalyse å gjøre, og det gjør jeg også. Men de hadde jo tekstanalyse i fjor, og da tenker jeg at det muligens kommer noe annet i år, slik at det ikke blir så forutsigbart hva som kommer på kortsvarsoppgavene de neste årene hvis du skjønner? Jeg sier ikke at jeg ikke tror at det kommer tekstanalyse, men jeg bare åpna for flere muligheter når jeg tenkte over hva slags oppgaver som kan komme! Siden du har tenkt mye over dette med bildene, kunne du delt hva du tenker om dem? og om det at han Banksy(?) har 2 av bildene i heftet? hva betyr det tror du/dere? Sitter litt fast på den delen... Jeg har egentlig ikke samlet tankene mine om sitatet enda, men jeg kan skrive det her når jeg har gjort det Banksy har jeg heller ikke tenkt så mye på til nå, men planen min er å lese om bildene hans og hva han ønsker å uttrykke med de. Takk! det hadde vært supert:))) Dette har jeg om sitatet nå. Noe er bare gjengitt fra heftet, og noe ble kanskje litt utenfor temaet, men jeg bare skrev ned det jeg assosierte med sitatet. Håper det hjelper litt! “You can’t spell challenge without change” · Challenges leads to changes · As we grow up we gradually gain personal experience and learn about people’s experiences in life. <- You grow, and you learn from your experiences and mistakes. · If you’re going to rise the challenge, you have to be prepared to change · After you’ve completed a challenge, something has changed · Making a change is challenging · If it doesn’t challenge you, it doesn’t change you · What kind of changes is needed in today’s society? For example: End child labour, reduce the emissions of greenhouse gases, less prejudices and stereotypes <- change attitude towards people that are different from yourself. · The attitude towards Aboriginal people has changed (positively). Other examples: blacks and disabled people (i.e people who looks/behave different from what you think is normal) <- no definition on what normal is, maybe therefore this has changed. 1 Lenke til kommentar
karihan3en Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Kan noen kort oppsummere hva teksten "YES WE CAN" handler om, jeg skjønner det ikke helt.. Lenke til kommentar
Lumela Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Kan noen kort oppsummere hva teksten "YES WE CAN" handler om, jeg skjønner det ikke helt.. Jeg tror Obama mener å si at vi (amerikanske innbyggere i 2008) må gjøre det vi kan for en bedre fremtid økonomisk og politisk og at alt er mulig, og at det ikke finnes problemer som ikke kan løses hvis vi (amerika) står sammen som en nasjon, fordi da kan de gjøre fremtiden enda bedre, fordi de må ikke tvile på at alt er mulig i USA. elns. Nå sa jeg tolkningen min av talen, ikke sangen, men jeg tror det er mye det samme budskapet. Endret 18. mai 2015 av Lumela Lenke til kommentar
karihan3en Skrevet 18. mai 2015 Del Skrevet 18. mai 2015 Kan noen kort oppsummere hva teksten "YES WE CAN" handler om, jeg skjønner det ikke helt.. Jeg tror Obama mener å si at vi (amerikanske innbyggere i 2008) må gjøre det vi kan for en bedre fremtid økonomisk og politisk og at alt er mulig, og at det ikke finnes problemer som ikke kan løses hvis vi (amerika) står sammen som en nasjon, fordi da kan de gjøre fremtiden enda bedre, fordi de må ikke tvile på at alt er mulig i USA. elns. Nå sa jeg tolkningen min av talen, ikke sangen, men jeg tror det er mye det samme budskapet. Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå