Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boot priority (Asus z97-P)

Anbefalte innlegg

Hei.

Igår kjøpte jeg og bygde en helt ny desktop, hvor jeg bare tok i bruk en 1 uke gammel SSD som jeg da nettopp hadde innstallert W 8.1 på og et gtx 960 kort. Alt fungerer helt fint, unntatt booting av windows. Jeg får nemlig ikke opp SSD'en i boot priority, noe som er veldig irriterende, siden jeg da må inn i bios og f8 for å så velge å boote fra SSD'en derfra.

Noen som kjenner til dette, eller har en ide på hvordan jeg kan få PC'en til å boote rett fra SSD'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd BIOS update! Lasta ned nyeste .CAP og flasha denne i AI  Suite 3 og oppdaterte da videre bios.

SSD'en synes helt fint i BIOS, men den er ikke i boot priority lista. Det er heller ikke den andre HDD min. Hver eneste gang PC'en skrur seg av må jeg i BIOS og f8 (Boot menu) for å deretter velge SSD'en. . .

Lenke til kommentar

Så du hadde altså installert Windows på din SSD ved hjelp av et annet hk enn du nå har den koblet til? Og så har du ikke installert Windows på nytt ved hjelp av ditt nye hk?

Jeg er ikke helt stødig på dette med boot problemer, men et par forslag:

Sjekk om ditt nye hk står på Bios, Uefi, eller begge. Hvis det står det på Bios, så kan du prøve å forandre til Uefi, og omvendt.

Har du prøvd å boote fra installasjonsmedie og velge boot repair?

Lenke til kommentar

Ellers så kan du se her: (Harddrive Priorities BBS ) om riktig SSD er valgt der. Dukker den ikke opp der, men F8 i bios er det tydligvis noe feil i bios, har noen ganger opplevd det, særlig hvis det er mange harddisker\SSD som er koblet opp. Prøv i så fall å velge en annen sata port.

bRZwA.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Det nye HK står i BIOS/UEFI ja. Selv om OS ble installert på SSD'en med et annet HK. Gikk inn i advanced settings i UEFI, der var det en tab hvor jeg kunne velge boot device settings og BBS (står det for?). I dropdown fikk jeg valgt SSD som first choice, men istedenfor å få lagret dette på noen måte ble den boota opp også var jeg inne i windows igjen 2 sekunder senere.'

Edit: Prøvde å få lagret valget i boot settings mange ganger, men endte bare med å boote og ved restart var problem der igjen. Det var først når jeg gjorde noen andre endringer (OC CPU og RAM litt) at jeg plutselig fikk boota rett opp på SSD'en. Får se om det holder seg ved neste restart :)

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...