Kristoffer Møllevik Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Det nederlandske prøveprosjektet bruker sykkelveien til noe mer enn bare noe å sykle påSolcelle-veien produserer mer strøm enn forventet Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Absolutt verdt å se den ja Endret 13. mai 2015 av Wraith 1 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Jaha? Foreslår at Tek.no faktisk tar en artikkel på EEVBlog's videoer, framfor å gå "ÅÅH DISSE SOLCELLEPANELENE ER FANTASTISKE, LA OSS SKRIVE OM DE!". 5 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Så dem forventet 50kWh på et år, og testet dette på den mørke halvdelen av året og fikk ca. halvparten av hva dem forventet? Vil ikke det si at dem vil gå i overskudd i sommer? Det som er fantastisk med dette er at man får ut strøm ved å behandle lys. Men så har dette eksistert et par tiår nå, og energien er ikke så vanskelig å regne til heller. Lenke til kommentar
Conda86 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Dette vil jo eliminere behovet for brøyting av veien. Varmekabler i alle veier med selvforsynt strøm fra solcellepaneler? Nå snakker vi muligheter 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 vel til gangveier kan det nok fungere til å drive kanskje belysning, men dette veigreiene er bare tull. Forundrer meg ikke om tek.no er fanboys av det da..... 1 Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Dette vil jo eliminere behovet for brøyting av veien. Varmekabler i alle veier med selvforsynt strøm fra solcellepaneler? Nå snakker vi muligheter Hadde vært gøy, men det er dessverre ikke mulig. Arealet som kreves for å produsere nok solenergi til å varme opp en vei på vinterstid når strømproduksjonen er på sitt laveste vil være alt for stort. Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Som solcelleentusiast må jeg si at jeg ikke har helt troen på dette prosjeket. Et tradisjonelt solcelleanlegg på tak har en levetid på minst 25 år og vil realistisk kunne produsere MINST 150kWt pr. m2 i løpet av et år. Selv om anlegget skulle klare å produsere 70kWt pr. m2 tror jeg aldri dette vil bli lønnsomt. I tillegg vil jeg tro at en vei hvor flere tusen mennesker går og sykler hver dag vil kreve vesentlig mer vedlikehold enn et takmontert anlegg. EEVBlog har nok helt rett når han rakker ned på prosjektet. Det kan absolutt være en god idé å bruke solenergi for gatebelysning, men å legge cellene i veibanen er nok ingen god idé. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Sykkelveien ble åpnet for et halvt år siden, og har allerede generert over 3000 kWh med strøm. Det er nok til å forsyne en enpersonshusholdning i ett år, sier talsmann for SolaRoad, Sten de Wit, i en pressemelding. Altså 6000 kWh per år. Kunne de ikke skrytt litt mer og sagt at det er nok til å forsyne 100 familiehjem (i Bangladesh)? Etter norske forhold trengs det 2,7 slike sykkelveier a 70 meter og 120 kvadratmeter bare for å forsyne en enkelt gjennomsnittsbolig. Det er på størrelse med en middels liten eneboligtomt, uten huset og forutsetter tilnærmet uendelig batteriakapasitet så man får brukt energien når den trengs, ikke når den leveres. Tesla kan jo levere husbatterier nå, men det er selvsagt ikke gratis, særlig med høyt kapasitetsbehov som lagring av sommerkraft til vinterbruk. Lenke til kommentar
Enthroner Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Hadde også tenkt å poste EEVBlog men ser det allerede er gjort et par ganger. Alle burde se den! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Dette vil jo eliminere behovet for brøyting av veien. Varmekabler i alle veier med selvforsynt strøm fra solcellepaneler? Nå snakker vi muligheter Det høres ut som en flott evighetsmaskin. Lar man solstrålene varme asfalten direkte slipper man flere ledd med tap før varmen når veidekket i et solcelleanlegg. For ikke å snakke om at asfalt er hel del rimeligere per kvadratmeter enn glass og høyrent silisium. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Som solcelleentusiast må jeg si at jeg ikke har helt troen på dette prosjeket. Et tradisjonelt solcelleanlegg på tak har en levetid på minst 25 år og vil realistisk kunne produsere MINST 150kWt pr. m2 i løpet av et år. Selv om anlegget skulle klare å produsere 70kWt pr. m2 tror jeg aldri dette vil bli lønnsomt. I tillegg vil jeg tro at en vei hvor flere tusen mennesker går og sykler hver dag vil kreve vesentlig mer vedlikehold enn et takmontert anlegg. EEVBlog har nok helt rett når han rakker ned på prosjektet. Det kan absolutt være en god idé å bruke solenergi for gatebelysning, men å legge cellene i veibanen er nok ingen god idé. Judaz: Enig i at det høres svært ulønnsomt ut. Men kostnadene bør sees sammen med kostnadene for å bygge en sykkelvei. Sikkert svært ulønnsomt fortsatt, men å bare sammenligne med et takmontert anlegg uten å se det i sammenheng med kostnadene av å bygge en asfaltert sykkelvei er litt for enkelt. Kjøladalstunellen er et prosjekt med solcellebasert veibelysning. http://www.lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2015/Statens-vegvesen-ser-lyset http://www.tu.no/kraft/2015/04/28/det-ble-for-dyrt-a-legge-strom-til-denne-tunnelen.-na-skal-den-lyses-opp-av-solceller http://nordicroads.com/the-sunshine-tunnel/ Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) [slettet] Endret 13. mai 2015 av EternalSunshine Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Nå kan det vel legges til her at REC akkurat annonserte en ny banebrytende måte å hente ut silisium til solcellepaneler, ved bruk av sentrifugalkraft istedenfor oppvarmingskammer. Tror det var snakk om 10% kraft av hva som kreves per dags dato, i dette mest energikrevende leddet. Og med slike nyvinninger over hele fjøla, er det ikke dumt at noen går å prøver ut i praksis om slike ting fungerer eller ikke. Om det viser seg at man sparer inn mye annet her (maintenance på vanlig veidekke typisk potholes o.l.).En annen ting jeg stusser over er hvordan han snakker om heating (som lett lar seg løse med noen passive luftekanaler i glasset, ikke tar med brytningsindeksen til glasset som er med å "bøye" lyset til en skjevere vinkel enn hva han fremstiller, osv.. Har ingen tro på at et slikt prosjekt lar seg løse med sine problemer, med "tavlematte" på en 10min youtube video..FYI; er absolutt ingen tilhenger av ene eller andre, men ser bare at det er en voldsom bias i videoen til han herre EEV fyren.. Endret 13. mai 2015 av daniel_984 1 Lenke til kommentar
Jahkir Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Jaha? Foreslår at Tek.no faktisk tar en artikkel på EEVBlog's videoer, framfor å gå "ÅÅH DISSE SOLCELLEPANELENE ER FANTASTISKE, LA OSS SKRIVE OM DE!". Saken er vel at det handler om "proof of concept" på en måte da, Ok så får man bedre resultater ved å hive panelene på taket, man når takene er fulle av paneler hvor skal man da plasere dem? Jo I bakken. innlysende nok vil ikke en panel i bakken fungere like optimalt, emn det betyr ikke at det ikke er verdt det. For det å ha panelene i bakken gir andre fordeler også, som oppvarmede veier osv som man slipper å måke snø av osv., noe en fyr i Australia nok ikke trenger å bekymre seg mye om Lenke til kommentar
Kristoffer Møllevik Skrevet 13. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2015 Jaha? Foreslår at Tek.no faktisk tar en artikkel på EEVBlog's videoer, framfor å gå "ÅÅH DISSE SOLCELLEPANELENE ER FANTASTISKE, LA OSS SKRIVE OM DE!". Nå skriker vi vel ikke akkurat at de er fantastiske, men vi synes det er et interessant prosjekt og konsept som vi også vet at mange av våre lesere er interesserte i :-) 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) For det å ha panelene i bakken gir andre fordeler også, som oppvarmede veier osv som man slipper å måke snø av osv., Hvor har du dette eventyret fra? Hele hensikten med panelene er jo å utnytte solenergien andre plasser enn til varme i veidekket. De gir altså mindre soloppvarming av veidekket enn asfalt. Hvis man skal bruke kraften til varmekabler i solcelledekket så er det en uhyre dyr måte å få lik oppvarming som asfalt gir. Det er med andre ord helt meningsløst å bygge en så kostbar installasjon for å gjøre det samme som mye billigere asfalt. For ikke å snakke om bedre veigrep, enklere vedlikehold med asfalt enn med solcelleveien. Videre er det ikke knapphet på solcellearealer å ta av. Bygningsfasader og tak er mer egnet fordi solcellene ikke trenger å stå bak en lyshemmende kraftig mekanisk beskyttelse med ru overflate. Ennå videre så står det ikke noe om prisen, men som Australieren er inne på, er nok prisen det mangedobbelte av en takinstallasjon. Halvt energiutbytte og mangedobbelt pris lover ikke akkurat bra sammenlignet med takinstallasjoner i overskuelig fremtid. De burde bygget en lignende solcelle-sykkelvei med asfalt på bakken og overbygget tak med solceller og sammenlignet både kostnader og energiutbytte med den. Endret 13. mai 2015 av Simen1 2 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Jaha? Foreslår at Tek.no faktisk tar en artikkel på EEVBlog's videoer, framfor å gå "ÅÅH DISSE SOLCELLEPANELENE ER FANTASTISKE, LA OSS SKRIVE OM DE!". Saken er vel at det handler om "proof of concept" på en måte da, Ok så får man bedre resultater ved å hive panelene på taket, man når takene er fulle av paneler hvor skal man da plasere dem? Jo I bakken. innlysende nok vil ikke en panel i bakken fungere like optimalt, emn det betyr ikke at det ikke er verdt det. For det å ha panelene i bakken gir andre fordeler også, som oppvarmede veier osv som man slipper å måke snø av osv., noe en fyr i Australia nok ikke trenger å bekymre seg mye om Problemet kommer jo når panelene bruker mer strøm enn de produserer. Dersom de skal ha varmeelementer nok til å smelte snø i tillegg til "fancy led" som de skal ha overalt (Sterke nok LEDs selv i sollys? GG!), til og med på parkeringsplasser som er okkupert av biler den meste av tiden. Wow, veldig mye produksjon! Kan jo bare nevne hvordan det "selvrensende" belegget ikke har fungert i Nederland. Totalt ubrukelig prosjekt. De nevner også at tallene er høyere enn forventet, men de nevner ikke hva de forventa. Bruker vi tallene de gav oss for noen måneder siden, så har de faktisk ikke produsert "mer enn forventet", og absolutt ikke 20% mer++. Ser det helt naturlig å være skeptisk til et firma som baserer seg såpass mye på løgner, merkelige utsagn og generelt lav ingeniørkompetanse. Angående oppvarming av bakken: Han har flere videoer på solcelleemnet, og oppvarmingen er også noe han går innom. Panelene blir i bunn og grunn bare tap. Lenke til kommentar
Jahkir Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Jaha? Foreslår at Tek.no faktisk tar en artikkel på EEVBlog's videoer, framfor å gå "ÅÅH DISSE SOLCELLEPANELENE ER FANTASTISKE, LA OSS SKRIVE OM DE!".Saken er vel at det handler om "proof of concept" på en måte da, Ok så får man bedre resultater ved å hive panelene på taket, man når takene er fulle av paneler hvor skal man da plasere dem? Jo I bakken. innlysende nok vil ikke en panel i bakken fungere like optimalt, emn det betyr ikke at det ikke er verdt det. For det å ha panelene i bakken gir andre fordeler også, som oppvarmede veier osv som man slipper å måke snø av osv., noe en fyr i Australia nok ikke trenger å bekymre seg mye om Problemet kommer jo når panelene bruker mer strøm enn de produserer. Dersom de skal ha varmeelementer nok til å smelte snø i tillegg til "fancy led" som de skal ha overalt (Sterke nok LEDs selv i sollys? GG!), til og med på parkeringsplasser som er okkupert av biler den meste av tiden. Wow, veldig mye produksjon! Kan jo bare nevne hvordan det "selvrensende" belegget ikke har fungert i Nederland. Totalt ubrukelig prosjekt. De nevner også at tallene er høyere enn forventet, men de nevner ikke hva de forventa. Bruker vi tallene de gav oss for noen måneder siden, så har de faktisk ikke produsert "mer enn forventet", og absolutt ikke 20% mer++. Ser det helt naturlig å være skeptisk til et firma som baserer seg såpass mye på løgner, merkelige utsagn og generelt lav ingeniørkompetanse. Angående oppvarming av bakken: Han har flere videoer på solcelleemnet, og oppvarmingen er også noe han går innom. Panelene blir i bunn og grunn bare tap. Ja ok, me give up men syntes det er et spennendd konsept gitt at man får det til å fungere tilfredstillende og man klarer å holde kostnadder nede Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå