Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Levert klokke for bytte av batteri - fikk ødelagt en av viserene - hvem er ansvarlig? Hvilke rettigheter har jeg?


myhken

Anbefalte innlegg

Kjøpte en klokken fra utlandet, en Diesel klokke fra en anerkjent engelsk klokkeforhandler til 2.400 kroner + 880 kroner i moms og tollgebyr. Fikk klokken i går. Alt fungerte som det skulle, men så at hovedklokken gikk litt tregere enn den andre, så regnet med at det var batteriet som var dårlig.

Tok den med opp til en klokkeforhandler her i Larvik, som ikke fører Diesel klokker, men de tok på seg oppgaven om å skifte batteri. De skiftet likegodt alle batteriene (klokken har fire batterier).

Da jeg kom hjem oppdaget jeg at den ene viseren på den øverste klokken (klokken DIESEL DZ7127) har fire separate klokker i en, var borte. Etter å ha riste litt på klokken fant jeg viseren løs i klokken.

 

Nå kommer jeg til å ta med klokken opp til butikken i dag, men de fører jo ikke diesel klokker, så usikker på om de kommer til å greie å fikse det.

 

Hvilke rettigheter har jeg?

 

Å sende den tilbake til England, vil jo koste meg frakt + nye 880 i moms og tollgebyr når jeg får klokken tilbake.

 

Det finnes flere diesel forhandler i Norge, kan jeg kreve å få sendt den dit slik at de fikser den på butikkens regning?

 

Slik så det ut etter batteribyttet:

dz1a.jpg

 

dz1b.jpg

 

Sånn skal den jo se ut:

 

diesel-watch-analog-digital-chronograph-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Dette klarer alle urmakere å fikse, det er en helt standard jobb og ikke noe problem.

2) Sikker på at ikke klokka begikk selvmord for å redde deg fra å gå med den?

 

Tipper butikken rydder opp etter seg, hvis ikke kan enhver urmaker ta det for noen få hundrelapper (siden du ikke sa fra med en gang er det jo ikke helt sikker at butikken tar ansvaret - viseren kan f.eks ha løsnet etter slag under sending og bare falt av når de snudde klokka for å bytte batterier. 

Endret av Audun_K
  • Liker 6
Lenke til kommentar

1) Dette klarer alle urmakere å fikse, det er en helt standard jobb og ikke noe problem.

2) Sikker på at ikke klokka begikk selvmord for å redde deg fra å gå med den?

 

Tipper butikken rydder opp etter seg, hvis ikke kan enhver urmaker ta det for noen få hundrelapper (siden du ikke sa fra med en gang er det jo ikke helt sikker at butikken tar ansvaret - viseren kan f.eks ha løsnet etter slag under sending og bare falt av når de snudde klokka for å bytte batterier. 

 

Da burde den vel ha falt av når jeg snudde klokken for å f.eks ta av plastlappen bak på klokken?

Butikken som byttet batteri var jeg jo hos fysisk, så den ble ikke sendt noe sted etter batteri byttet. Men finner ut om 1.5 timer om hva de sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med siste taler. Man tar vel vanligvis ikke hele urverket ut av huset (det er vel vanligvis det man gjør, man åpner vel som oftest ikke fra forsiden??) for å bytte batteri, og at viseren har falt av må nok helst sies å være en produksjonsfeil/mangel, ikke feil fra urmakers side. (Defekt/tomt batteri på en ny klokke er forsåvidt også en mangel...)

 

Enten kontakt merkeforhandler/verksted i Norge og få feilen rettet der (om garantien er verdensomfattende...), eller send den tilbake til selger. Ved sistnevnte tilfelle, varer som sendes ut av landet for reparasjon, må det gjøres på riktig måte (sjekk toll.no) for å unngå moms/tollgebyr på reparert/erstattet vare.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Da burde den vel ha falt av når jeg snudde klokken for å f.eks ta av plastlappen bak på klokken?

Butikken som byttet batteri var jeg jo hos fysisk, så den ble ikke sendt noe sted etter batteri byttet. Men finner ut om 1.5 timer om hva de sier.

 

Nei.

 

Sannsynligvis var viseren dårlig montert, og det er helt tilfeldig når den da løsner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte en klokken fra utlandet, en Diesel klokke fra en anerkjent engelsk klokkeforhandler til 2.400 kroner + 880 kroner i moms og tollgebyr. Fikk klokken i går. Alt fungerte som det skulle, men så at hovedklokken gikk litt tregere enn den andre, så regnet med at det var batteriet som var dårlig.

 

 

Høres merkelig ut at klokken skal sakke av hvis batteriet svekkes.  Enten går den eller så går den ikke.

Lenke til kommentar

Hvorfor Diesel bruker 4 batterier i sin 57mm serie, vet jeg ikke. Men de har alle fire klokker i en klokke, så ett batteri per klokke.

Nå skal det sies at jeg ikke var hos en urmaker for å bytte batteri, bare en butikk som selger klokker.

Når jeg tok med klokken ned til byens eneste urmaker, så sa de med en gang at dette er en typisk feil den aktuelle butikken gjør, siden de ikke er kvalifiserte til å bytte batterier (det visste jo ikke jeg, en klokkebutikk er en klokkebutikk).

Så de sa rett ut at dette trolig skyldes feil ved bytte av batteriet, at man har vært litt for hardhendt. Men de skulle fikse dette for meg, men kom på 165 kroner. (ikke mye i forhold til klokkens verdi)

 

Dette er den andre klokken jeg har av Diesel Big Daddy serien, og det er gode klokker. Veldig kjekt å ha når jeg reiser mellom Qatar og India, da har jeg alle tidssonene på en klokke.

 

Snakket også med selgeren og de de ble med på å dekke reparasjonen, siden .folk sier at den selvsagt kan ha blitt skadet i transport, og batteribyttet var dråpen.

 

 

4 batterier? hvorfor? har dem stappet 4 kinesiske quartz urverk i en stor kasse og selger den for 2400 kr?

Ca 3.8000 kroner her i Norge faktisk. Kjøpte denne her i Norge og har også fire urverk i en klokke:

DIESEL_DZ7314full.jpg

 

Om viseren er løs kan den snurre litt fritt og det ser dermed ut som klokka går feil.

 

 

 

Høres merkelig ut at klokken skal sakke av hvis batteriet svekkes.  Enten går den eller så går den ikke.

 

 

 

Var ikke den klokken som viseren gikk i stykker på som var feil, den viste perfekt tid den. Det var den store klokken av de fire.

Bare så at sekundviseren gikk litt saktere på den enn på den andre rett ved siden av, til og med begge var stilt likt.

Etter batteribytte har de gått helt likt, så vil jo tro det har en sammenheng.

 

Konklusjonen er i alle fall at klokkebutikken som byttet batteri fraskrev seg alt ansvar. Byens eneste urmaker mente at det trolig var klokkebutikken som hadde gjort slik at viseren løsnet, og selgeren sikret seg ved å betalte reparasjonen.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke rettigheter har jeg?

 

Å sende den tilbake til England, vil jo koste meg frakt + nye 880 i moms og tollgebyr når jeg får klokken tilbake.

 

 

 

Dette stemmer ikke helt. Når det gjelder frakten og gebyrer bør du undersøke med selger hvilke betingelser de har. Dersom det er en garantireparasjon kan det godt hende at de dekker transportutgiftene i sin helhet.

 

Vedrørende fortollingsregler vil du ikke måtte betale moms og toll når varen kommer tilbake, så lenge du sender klokken ut av landet med rett dokumentasjon. For midlertidig utførsel for reparasjon kreves det ikke nye gebyrer ved gjeninnførsel til Norge.

 

Les mer på Toll.no

http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/retur-for-reparasjon/

 

 

Posten har også noen kommentarer om dette

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-sende-til-utlandet

Endret av valentino
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ansett det løste seg jo, en virkelig urmaker fikser problemet. Prisen var lav. Selger i England dekker reparasjonen.

Eneste bakdel er at jeg er en uke++ uten klokken, men har nok av andre klokker så ikke noe stress.

 

Ellers ser det ut som om jeg må bekrefte ovenfor tollen at klokken er sendt ut, søke om refusjon av de 880 kronene jeg betalte i mva og toll, for å så betale de på nytt når klokken kommer i retur. Så kan jo risikere å måtte legge ut 880 kroner til, frem til refusjonen er i boks, om leverandøren er like rask som de var da de sendte klokken (under en uke) Så tror jeg fant den beste løsningen.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...