Gå til innhold

Støy arbeidsplass- grenseverier

Anbefalte innlegg

Hei!

Jobber på en arbeidsplass der jeg konstant går i en fryktelig støy, verneombudet var for en stund siden ned med en desibel måler, som jeg gikk med halve dagen for at di skulle kartlegge støyen, jeg såg på måleren og det var skjelden den var under 110 db, og den var på det meste jeg så oppi 123 db. fikk aldri vite resultatet av denne testen, men det ble kjøpt inn hørselsvern med radio til alle arbeiderne. Grunnen til at de gjor denne testen, var fordi noen arbeidere anmeldte bedriften for dårlig HMS oppfølging. Noe som stemmer. Arbeidstilsynet har nå startet gransking av bedriften, og påpekt flere feil.

Når hlrselsvernene ble kjøpt inn, så sluttet de å kjøpe inn ørepropper, så nå er det eneste jeg har tilgang til noen peltor øreklokker med radio, noe som jeg mener ikke er tilstrekkelig demping i denne jobben. Jeg kommer hjem sliten i hodet etter jobb hver dag og er veldig lydfølsom for radio og tv støy resten av kvelden.

Har jeg krav på noe risikotillegg i denne type jobb? Er bare et fåtall arbeidere som jobber innenfor denne støyavdelingen, og jeg mener at vi som jobber der burde få tillegg i lønnen slik som mange andre arbeidere får, smuss tillegg osv. Jibber i en industribedrift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiver har vel et ansvar for at det er godt nok tilrettelagt for HMS-tiltak. Du er også medansvarlig i forhold til din egen og andres HMS-oppfølging. Det var et voldsomt høyt tall ja, og neppe bra for hørselen, selv ikke over forholdsvis korte perioder for ikke å si dag ut og dag inn. Har hatt litt samme problemstilling selv etter å ha jobbet mye på anleggsbygg. Går en del på støy der også, om enn neppe i den grad du opplever, og i tillegg mye støv. Det er til sist deg dette går ut over helsemessig, og de andre du jobber sammen med, så jeg foreslår at dere går sammen og stiller mer krav til arbeidsgiver slik at de i hvert fall kjøper inn ørepropper så dere kan bruke dobbelt opp. Er litt usikker på hva de diverse kravene er i forhold til støy, og om man får noe tillegg for det, men det er neppe mye spesielt dersom det skal gå på bekostning av hørselen i det lange løp. Kanskje du skulle finne ut hva dB-kravet er og se hvor mye klokkene demper, og se om de demper nok i forhold til de målte verdiene på plassen.

Lenke til kommentar

Arbeidstilsynet har ei forskrift om tiltaks og grenseverdiar.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-06-1358

Men uavhengig av grenseverdiane så er det viktigaste at arbeidsgiver er ansvarlig for eit forsvarlig arbeidsmiljø.

Sidan arbeidstilsynet alt er kobla inn så tenker eg at dette ordner seg forholdsvis raskt.

Når det gjeld risikotillegg så er ikkje dette noke du har rett på. Sjølv ville eg heller ikkje ha godtatt eit slikt tillegg då dette kan svekke din sak ved ei eventuell seinare arbeidsrettsak dersom du har pådratt deg ein hørselsskade. Arbeidsgiver kan f.eks. kaste ut ein påstand om at arbeidsgivers plikt til å gjere verneutstyr tilgjengelig er tilfredsstillt ved at du/dere har fått eit tillegg til å kjøpe personlig tilpassa øyrepropper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...