Gå til innhold

Matros! Hvordan komme seg ut i arbeid på båt? Hjelp.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 25 år gammel og har gått 3 årig allmennfag. Etter ett par år med studier har jeg fått for meg at jeg vil gjøre noe helt annet. Har nå funnet ut at jeg vil bli matros og komme meg i arbeid på båt.

Er det noen som vet hva som vil være den mest optimale måten å få til dette på? Vil det for eksempel være mulig å ta Vg1 TIP/Vg1Elektrofag for så å ta 2 år som matroslærling?

Eller må jeg kjøre Vg1,2 og 3?

Eventuelt prøve å få jobb som lettmatros på en ferge og opparbeide meg 5 års arbeidserfaring.

Det som frister mest er å kunne begynne som matroslærling på en tanker i utenriksfart! Så får man fort sett mye av verden samtidig. Å være lenge borte er ikke noe hinder for meg.

Ettersom jeg er 25 år når jeg finner ut av dette, hvordan vil det påvirke jobbmulighetene?

Har ikke helt oversikt over hvordan det er å gå Vg1 når man har fullført allmennfag og attpåtil er 25 år. Er vel noen muligheter for å ta noe av dette som privatist også? Men kanskje ikke like optimalt med tanke på jobbmuligheter.

Setter stor pris på all tilbakemelding!

Ha en god dag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bli matros må du enten:

1) ta VG1 TIP/elektro/(eventuelt andre som kvalifiserer) + VG2 maritime fag + læretid

2) 5 års praksis (noe som er vanskelig å få til i dag siden det er mangel på lærlingeplasser i utgangspunktet)

Uansett er det en del år før du er ferdig utdannet, så jeg ville heller tatt det hele et skritt videre og gått nautikk på høyskolenivå. Da får du hele styrmanns- og kapteinutdanningen, og på kortere tid enn du ville fått fagbrev. Opptakskravet er generell studiekompetanse og R1/(S1+S2). På fagskolenivå må du ha fagbrev for å komme inn på den toårige varianten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...