ChiaroScuro Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Leser dette i Aftenposten. Jeg trodde vi hadde juryen fordi fru Justitia har bind for øynene. Fordi ikke alle lover kan forfattes til å dekke alle mulige forhold. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Vi har lagretten fordi man på 1880-tallet var bekymret for at embetsdommerne i altfor stor grad tok et klasseperspektiv når man dømte forbrytere fra arbeiderklassen. I den siste tiden har man gått mer vekk fra å kalle det klassejustis, nå beskrives det som at man må ha et "utenforperspektiv" i strafferetten for å forhindre at domstolene fjerner seg fra folks "alminnelige rettsfølelse". I realiteten er dette en anklage om systematisk klassejustis under et annet navn. Lagretten har ingenting med "bind for øynene", og heller ingenting med at "ikke alle lover kan forfattes til å dekke alle mulige forhold" å gjøre. 2 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Dessuten har ikke Fru Justitia bind for øynene ... Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Det ser ut til at Norge blir mer elite styrt. Friheten til befolkningen vil alltid dø ut. Det har alle lært gjennom historien. Kan vel ta Romerriket som et eksempel. Romerriket 1. Romerne startet med monarki 2. Så ble det opprør mot monarki og republikken ble innført. Folket hadde menneskerettigheter bortsett fra slavene da selvklart. 3. Republikken dør og diktatur innføres av Julius Caesar. Folket mister menneskerettigheter. 4. Monarkiet blir innført og romerriket kollapset Tyskland 1. Republikk 2. Adolf Hitler diktator 3. Republikk inført igjen Tyrkia 1. Ottomanske riket 2. Republikk 3. Diktator Recep Tayyip Erdoğan Russland 1. Monarki 2. Kommunisme 3. Republikk 4. Diktator Vladimir Putin History repeat folks 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 "Juryordningen avskaffes for å styrke rettssikkerheten" Høyrde eg nokon nemne nytale? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 "Juryordningen avskaffes for å styrke rettssikkerheten" Høyrde eg nokon nemne nytale? http://en.wikipedia.org/wiki/Doublethink Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Hva er rettssikkerhet? Den "religiøse" tro man har på rettsystemet, som medfører at ingen (eller rettere sagt en selv) vil bli urettferdig straffet. Dog, det flytter kun problemet til ordet "rettferdighet". Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Du beskriver hva man ønsker å oppnå ved rettssikkerhet (og insinuerer at rettssikkerheten følger av denne "religiøse troen"). Det er noe annet enn hva rettssikkerhet er. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Insinuasjonen var utilsiktet, men det stemmer at jeg definerte rettsikkerhet basert i hva man håper at skal være resultatet. Å si at man har rettsikkerhet selv om folk blir urettferdig straffet anser jeg som selvmotsigende. Hva rettsikkerhet ER derimot er vanskelig å si sikkert. Omtrent som med "dark matter" som hevdes å eksistere, men ingen har noensinne observert den. http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_matter Endret 13. mai 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Jeg er skeptisk. Fordi jeg er redd for at fagdommerne i en meddomsrett vil ha uforholdsmessig stor innflytelse. Det er kanskje gode grunner til at det ikke går an, men hvorfor er det ingen som foreslår at juryene får en nøytral juridisk sekretær (uten stemmerett) som forfatter juryens begrunnelse...? Geir Endret 13. mai 2015 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Ett minst like viktig moment er nettopp at juryen vil kunne ignorere urettferdige lover og regler som illegitime, noe det er høyst tvilsomt at statsansatte fagdommere noensinne vil gjøre. (Dog, juryordningen er såvidt innskrenket i Norge at brudd på urettferdige lover og regler stort sett ikke kommer til noen jury uansett.) Endret 13. mai 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Ett minst like viktig moment er nettopp at juryen vil kunne ignorere urettferdige lover og regler som illegitime, noe det er høyst tvilsomt at statsansatte fagdommere noensinne vil gjøre. Godt poeng. En jury av likemenn vil preges av samfunnets rettferdighetssans, ikke av rettspraksis og finjuss. (Dog, juryordningen er såvidt innskrenket i Norge at brudd på urettferdige lover og regler stort sett ikke kommer til noen jury uansett.) Og om de gjør det og tiltalte blir frikjent, blir dommen gjerne tilsidesatt av fagdommerne i alle fall. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Det er kanskje gode grunner til at det ikke går an, men hvorfor er det ingen som foreslår at juryene får en nøytral juridisk sekretær (uten stemmerett) som forfatter juryens begrunnelse...? Og da ser jeg Abid Raja og Iselin Nybø er inne på samme tanken: "Manglende begrunnelser kan løses på mange måter uten å forkaste juryen. En mulighet er å opprette et uavhengig juridisk sekretariat som bistår juryen med å utforme en begrunnelse for sin avgjørelse. På denne måten vil en fjerne hovedargumentet mot å beholde juryordningen." Debatt: Juryordningen bør forbedres, ikke skrotes Geir Lenke til kommentar
skripis Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Folkestyre? Ja for samtlige av landets by- og kommunestyrer er satt sammen av profesjonelle, ansvarsbevisste mennesker? Som igjen sørger for forutsigbar og bærekraftig utvikling i de respektive kommuner? Endret 13. mai 2015 av skripis Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 13. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Dessuten har ikke Fru Justitia bind for øynene ... Ok, ofte gjengitt , med bind for øynene. Endret 13. mai 2015 av Thonord Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Avhandling om problematikken https://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/4212/71939366.pdf?sequence=1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå