Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmelde elev for å true med vold på nettet - mulig?

Anbefalte innlegg

Det er bra at du kommer å diskuterer slike ting!!!

Jeg må si at det er vanskelig og gi deg et konkret svar om du skal annmelde eller ikke. Jeg sitter ikke med alle fakta, og er jo gitt den lille faktaen som du gir meg. På den måten kan det også være dumt med og anmelde, fordi det er ikke altid saken er vanskelig og vinkle riktig i forhold til å få en riktig "straff." Fordi det er jo det som faktisk skjer, 16åringen blir straffet. Men du skal nå få støtten min om at du klarer å gjøre en riktig avgjørelse, i forhold til hva du føler. Det er jo forståelig om du går for hvilke av de to valga du står for.

Men du skal ikke være redd for at du ødelegger livet til han her fyren. Har nå en veninne som jobber som vernearbeider selv med kriminell bakgrunn :) Det er nå litt sånt som skjer når man vokser opp. kanskje han lærer noe av hele saken? ^^ vist ikke så lærer han barna sine hvor uretferdig verden er, kanskje det er verdt det? :D

??

Anonymous poster hash: dab6f...984

Er det voksne folk her inne?            AMLJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg selv tror ikke jeg ville anmeldt dette. Ja, han er 16 og over den kriminelle lavalderen, men han er bare 16. De fleste i den alderen er tøffere i kjeften enn ellers. Ville absolutt tatt kontakt med foreldra, rektor og andre som kan gjøre noe med saken. Hvis han ikke viser noen form for forståelse og dere enda er redde for at han skal true/mobbe/være fysisk voldelig etter at dere har tatt en ganske tøff, men respektfull prat med han, da kan du vurdere sterkt å anmelde han. 

Hvis det er sånn at du anmelder han og han bare prøver å være tøff, kan det ødelegge mye av livet hans. Får han noe på rullebladet er det mange jobber som ikke blir aktuelle for han, han vil ikke kunne dra til land som USA. 

Så tenk nøye på om det er noe som helst annet du kan gjøre for å hjelpe han. For det er han som trenger hjelp. Og du som lærer uansett om du kan føle deg krenket så er det noe av jobben, ikke misforstå, mener ikke det er jobben din å få slengt dritt i mot seg, men det kommer man dessverre ikke utenom som lærer, er elev på skole selv og har mye respekt for dere som om dere ikke er favorittene mine hele tiden.. men truing er over streken, men uansett så må du prøve å finne den beste løsningen for han også uansett om han kanskje ikke fortjener det. Men han er fortsatt ikke voksen og dette kan kanskje være ett vendepunkt i livet hans. 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Har dessverre opplevd noe veldig ubehagelig nylig.

En elev (16-åring), har skrevet stygge meldinger om meg (er læreren hans) på nettet. Vil ikke skrive for mye av frykt for å bli gjenkjent, men i korte trekk så uttrykte han hat mot meg, og skrev at han skulle banke meg. Andre elever syntes dette var så grovt at de tok screenshot av det og viste det til foreldre og rektor.

Nå er det opp til meg om jeg vil anmelde eller ei. Jeg heller mer og mer mot å anmelde. Er mor, har små  barn, og tenker på det absurde i det hele - skal jeg gå å tenke på at kanskje/kanskje ikke denne eleven "banker" meg, og komme hjem med blåmerker til de små barna mine? Nei, føler at dette er uverdig at jeg må trekke en grense her.

Hva synes dere? Skal jeg finne meg i dette, og "bare" snakke med eleven, foreldre og rektor og få en unnskyldning, og så er det det hele?

Hva om eleven da bare trekker på skuldrene i ettertid, og kanskje senere går løs på andre, svakere mennesker(som f.eks . mobbeofre og andre på egen alder) på nettet?

Er det ikke best å trekke en grense her og nå, og hamre det inn -via politiet - at slik oppførsel faktisk ikke er greit, men forkastelig og straffbar?

Anonymous poster hash: 58804...f1d

Kort sagt, trusler anmeldes. Særlig dersom det er mot offentlige personer og lærere. Det som overrasker meg litt er at din sjef, rektoren ved skolen tar affære her siden det vedkommende som er enhetsleder og du er personalet som påvirkes av dette. 

Finnes det dokumentasjon på forholdet så bør bevisbyrden ikke være et stort problem. En 16 åring er gammel nok til å forstå alvoret i dette, og må ta konsekvensen av handlingen. Signaleffekten er enorm i saker, og hvis vedkommende kommer unna med det er det sannsynlig at slik adferd oppmuntres. Dette har uheldige konsekvenser for samfunnet på sikt. 

Endret av Din_Laban
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er jo å ta kontakt med politiets forebyggende avdeling og samtidig koble foreldre inn i saken. Politiet kan gjennomføre en bekymringssamtale med gutten, uten at det da fungerer som et avhør og at gutten straffes for noe. Dette kan kanskje virke avskrekkende nok og gutten vil nok muligens innse alvoret i det han ytrer. 

Vil fremheve denne - be politiet om å ta en "scare-talk" med eleven, en mildere variant av hva man ser USAnske foreldre finne på av og til. Sette en liten støkk i ham som får ham til å se alvoret, uten at noe blir registrert.

Lenke til kommentar

Det bør gå en melding til eleven - helst fra rektor at det er totalt uakseptabelt å true med vold, og at om innleggene ikke slettes umiddelbart, så vil det gå en anmeldelse fra skolen/rektor av eleven da man ikke aksepterer noen form for trusler mot lærerne.

Da velger eleven selv om det skal bli anmeldelse eller ei.    Samtidig kan det i brevet opplyses om konsekvensene av anmeldelse, som i korte trekk kan få store konsekvenser for framtidige jobbmuligheter.  Skolen bør også forsikre seg om at foreldrene får kopi av samme brev ved å sende det rekommandert (16-åring er fortsatt "barn" i lovens forstand og foreldre bør holdes informert.)

I samme brev kan det opplyses om vanlig klagebehandling ifbm karaktergiving og rettigheter eleven har i den forbindelse.

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør tenke deg nøye om før du velger å anmelde denne eleven. En anmeldelse kan få konsekvenser for senere karrieremuligheter og det er ikke sikkert dette vil ha noe individualpreventiv effekt slik du ønsker å oppnå.

Her må du jo selvsagt se ann oppførselen til eleven ellers og kjenne selv på hvor reelle du anser disse trusslene for å være. En ting er å ytre noe over et tastatur, som kan være alvorlig nok i seg selv, men en annen ting er jo hva denne eleven faktisk er i stand til og ønsker å gjennomføre utover det å bare skrive det. 

Det du kan gjøre er jo å ta kontakt med politiets forebyggende avdeling og samtidig koble foreldre inn i saken. Politiet kan gjennomføre en bekymringssamtale med gutten, uten at det da fungerer som et avhør og at gutten straffes for noe. Dette kan kanskje virke avskrekkende nok og gutten vil nok muligens innse alvoret i det han ytrer. 

Vi mennesker endrer oss svært ofte over tid og modnes med årene. Det er jo ikke alltid ungdommer tenker så nøye over hva de gjør og hvor alvorlig det er. Det ville jo vært dumt at gutten skal få "rusk" i papirene sine om man kunne oppnåd like god effekt med å bare ta saken i dialog.

Eleven er 16 år. Vedkommende er gammel nok til å forstå hva vedkommende gjør. Det er misforstått hvis det er slik at den som trues skal ta ansvaret for vedkommende. En annen ting er at vedkommende elev kan få sine karrièremuligheter redusert, men det er i så fall noe vedkommende selv må bære konsekvensene av. Tross at vedkommende er ungdom er nettopp slik adferd lite ønskelig sett ut fra et samfunnsperspektiv, og om den preventive effekten gir seg utslag eller ikke så er det underordnet. Om den ikke har den effekten som ønskes, er vedkommende elev likevel uegnet i mange karrièrer.

"Rusk", ja det er dumt. Men det skulle eleven tenkt på før handlingen ble utført. Det kalles ansvar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldre og elever bør få muligheten til å evaluere lærere på nettet. Men, det bør gjelde alle offentlige personer. På den måten vil man f eks finne fortere ut hvem som er egnet eller uegnet til å jobbe som lærer.

Generelt har offentlige folk for mye makt, noe som igjen kan føre til misbruk av makt.

Lenke til kommentar

Foreldre og elever bør få muligheten til å evaluere lærere på nettet. Men, det bør gjelde alle offentlige personer. På den måten vil man f eks finne fortere ut hvem som er egnet eller uegnet til å jobbe som lærer.

Generelt har offentlige folk for mye makt, noe som igjen kan føre til misbruk av makt.

Hva har det med denne saken å gjøre?

Forøvrig - en ren populæritetskonkurranse tviler jeg sterkt på er egnet å finne de beste på læring...men det har så vidt jeg kan skjønne ingenting med denne saken å gjøre, da lovbrudd er lovbrudd uansett...

Lenke til kommentar

Blir dette innført så skal eg søke jobb som lærar.

Blir berre å innføre utetimar og valgfritt oppmøte kvar dag, og ha filmvisning dei dagane det regner.

Då får eg mange stemmer, slik at eg kan kreve høgare lønn og alle vinner (untatt elevane som ikkje lærer noke då, men det er da ikkje alt eg kan klandrast for).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis dette eventuelt skulle bli innført, så vil det komme fortere frem hvem som f eks tar tak i mobbeproblematikk og hvem som ikke gjør det. Hvordan blir problemer løst osv. Er det lærere som mobber elever. Et barn kan ikke forsvare seg på samme måte som en voksen.

Skjønner ikke helt greia med å anmelde 16 åringen fordi han er jo ikke voksen. Var det et rop om hjelp? Han er gammel nok til å forstå hva han gjør. Men har mer tro på dialog eller rettere sagt en alvorsprat.

Lenke til kommentar

Hvis dette eventuelt skulle bli innført, så vil det komme fortere frem hvem som f eks tar tak i mobbeproblematikk og hvem som ikke gjør det. Hvordan blir problemer løst osv. Er det lærere som mobber elever. Et barn kan ikke forsvare seg på samme måte som en voksen.

Send mobberane heim uten lekser og problemet er løyst, eller i alle fall flytta slik at det ikkje går utover min lærarevaluering.  :wee: 

Skjønner ikke helt greia med å anmelde 16 åringen fordi han er jo ikke voksen. Var det et rop om hjelp? Han er gammel nok til å forstå hva han gjør. Men har mer tro på dialog eller rettere sagt en alvorsprat.

Sjølv om dette er eit rop om hjelp så er det på ingen måte verken ønskelig eller formålstjenelig at ein skal bruke trussler for å oppnå dette. Dersom skulen aksepterer slik oppførsel så vil det også sende eit signal til dei andre elevane om at det er berre å true lærarar for å få oppmerksomheit.

Det å ta ein alvorsprat med eleven vil nok være lurt, men det er ikkje sikkert at budskapet kjem igjennom utan at ein innvolverer nokon som kjem utanifrå. Når ikkje eingong ein samtale med rektor fekk eleven til å forstå at slik oppførsel ikkje er akseptert så har eleven fått sjangsen sin til å ordne opp utan å innblande politiet.

Politiet sin rolle ved ei annmeldelse er uansett berre å vurdere om trusslane er alvorlige nok til at det kan være straffbart, eller om det faller innanfor yttringsfriheita sine rammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...