Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmelde elev for å true med vold på nettet - mulig?

Anbefalte innlegg

Hva ønsker du å oppnå med en anmeldelse? 

Det er ikke utenkelig at denne saken vil bli sett på som velegnet for henvisning til behandling i konfliktrådet. I så fall kan du ta saken dit selv (som en sivil sak) - da slipper du risikoen for henleggelse fra påtalemyndighetens side. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du bør tenke deg nøye om før du velger å anmelde denne eleven. En anmeldelse kan få konsekvenser for senere karrieremuligheter og det er ikke sikkert dette vil ha noe individualpreventiv effekt slik du ønsker å oppnå.

Her må du jo selvsagt se ann oppførselen til eleven ellers og kjenne selv på hvor reelle du anser disse trusslene for å være. En ting er å ytre noe over et tastatur, som kan være alvorlig nok i seg selv, men en annen ting er jo hva denne eleven faktisk er i stand til og ønsker å gjennomføre utover det å bare skrive det. 

Det du kan gjøre er jo å ta kontakt med politiets forebyggende avdeling og samtidig koble foreldre inn i saken. Politiet kan gjennomføre en bekymringssamtale med gutten, uten at det da fungerer som et avhør og at gutten straffes for noe. Dette kan kanskje virke avskrekkende nok og gutten vil nok muligens innse alvoret i det han ytrer. 

Vi mennesker endrer oss svært ofte over tid og modnes med årene. Det er jo ikke alltid ungdommer tenker så nøye over hva de gjør og hvor alvorlig det er. Det ville jo vært dumt at gutten skal få "rusk" i papirene sine om man kunne oppnåd like god effekt med å bare ta saken i dialog.

Endret av Mantoius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig talt - en innrømmelse av at jeg ikke fungerer som lærer dersom jeg anmelder? Hvilken sinnssvak påstand er det?

Så lærere skal finne seg i trusler om vold, ikke anmelde, bare tilgi og gå videre, fordi hvis ikke er vi dårlige lærere?

Det er jo helt vanvittig at en person kan skrive noe slikt. Mangler ord, det er så grovt.

Anonymous poster hash: 58804...f1d
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ærlig talt - en innrømmelse av at jeg ikke fungerer som lærer dersom jeg anmelder? Hvilken sinnssvak påstand er det?

Så lærere skal finne seg i trusler om vold, ikke anmelde, bare tilgi og gå videre, fordi hvis ikke er vi dårlige lærere?

Det er jo helt vanvittig at en person kan skrive noe slikt. Mangler ord, det er så grovt.

Anonymous poster hash: 58804...f1d

Men kjære deg. Hva ønsker du å oppnå med anmelde dette her? Selv om man finner en paragraf i straffeloven som stemmer med faktum i saken, så er det jo ikke sagt at det er det mest fornuftige og riktige å gjøre. Du har en spesiell rolle som lærer og må da i dine pedagogiske fag på lærerskolen også ha lært at elever i 16-årsalderen kan få seg til å gjøre ting som ikke alltid er gjennomtenkt. Eleven har jo selv uttrykt at han angrer på det hele og foreldrene er jo klar over hva sønnen deres har gjort. I tillegg har foreldrene beklaget det hele til rektor. 

Dersom disse framstår som ansvarlige foreldre, så får det vel være opp til dem å oppdra guttungen såpass at han ikke på ny framsetter trussler mot noen :)

Det som gjenstår er vel at eleven beklager overfor deg som lærer.

Vedvarer dette som problem og eleven ikke ser ut til å vise anger overfor deg eller ønsker å beklage seg overfor deg, kan man jo se på virkemidler som jeg nevnte lenger opp i tråden.

Endret av Mantoius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS: Ser mange fraråder deg om å anmelde. Anmeld, så fort som mulig. Ikke drøy det videre med å prøve å løse opp saken med rektor og foreldrene for sjangsene er minimale på at denne 16åringen vil få noe annet enn ''husarrest'', hvis foreldrene i det hele tatt disiplinerer  16åringen (overvåke aktivitetene hans online gjør de tydeligvis ikke og kommer mest sannsynlig ikke til å gjøre noe med det heller). Så kan vi også snakke om den kriminelle lavalder som er 15 år, at han er nær den vil mest sannsynlig bli tatt hensyn til når du anmelder. De vil ikke sende en 16åring til fengsel for mobbing på nettet.

JA, dette er teknisk sett ett barn, men dette er egentlig en person som er voksen nok til forstå at det han gjør ikke er greit. Du sier rektor mente han var ''kald'' i oppførselen i møtet med rektor, og at istedenfor å bare unnskylde og være ydmyk så prøvde denne ''ungen'' å rasjonalisere det med at h*n fortjener en høyere karakter, og indirekte gi DEG skylda for situasjonen.
Dette er ikke en situasjon som vil løses av rektor-lærer-foreldre-ungdom-møter. Tenåringen gir faen i hva alle av dere sier.

Anmeld han. Hvis ikke for deg så anmeld han for de stakkars sjelene han vil komme i kontakt med senere i livet. Det er NÅ han må lære at hva han gjør kommer med virkelige konsekvenser, og dessverre (og heldigvis faktisk) er det din jobb denne gangen. Dra det så langt du bare kan, om så bare for å skremme vettet tilbake til denne tenåringen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ser ingen problem i å anmelde. Samfunnet / du skal ikke tolerere trusler.

Trusler over nett blir sett alt for lett på, og ungdommen vil få en solid smikk på fingrene av konsekvensene av en anmeldelse. Jeg ser ikke for meg at personen får noe på rullebladet, ingen bøter og fengsel er totalt utelukket. Trusler i kampens hete er en ting, men trusler over nett når personen har tid til å tenke over hva som blir sagt, noe man gjerne ikke har i et "rage" fylt med adrenalin, er noe annet.

Det vil sende et signal til eleven(e) om at trusler over nett absolutt ikke tolereres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

drapstrusler

Tror ikke det var drapstrusler. 

Uansett, om dette er en anmeldingssak så vet jeg om ufattelig mange som skulle hatt noe på rullebladet idag. For all del, han har gjort en kraftig feil, om det er verdt å muligens ødelegge hans framtid (f.eks god læreplass) for, er en annen sak.

Tenk over hva du gjør hvertfall med å anmelde det, og forvent at saken blir henlagt.

Lenke til kommentar

Det var selvfølgelig ikke riktig det han gjorde, men han skjønner det nok selv. Men en lærer skal takle forskjellige elever og ulike situasjoner. Så sånn sett er det jo et  relativt  stort ansvar  å være lærer.

Men hvis du ikke har hatt problem med han før, så håper jeg du legger vekt på det.

Anonymous poster hash: dab6f...984
Lenke til kommentar

Han er 16, om guttungen så hadde gått til retten og blitt dømt så hadde ikke dette ødelagt for resten av hans liv. Kan være en pinlig påminnelse helt til han får det stryket fra rullebladet men han vil ikke lide noe nød pga dette senere i livet. Realiteten er at dette ikke vil nå frem til retten engang.
Bare det å anmelde og at denne gutten blir stilt til ansvar for hva han har gjort vil hjelpe ikke bare TS og denne eleven videre i livet men også elevens ''potensielle ofre'' i fremtiden. (Slike folk VIL fortsette med oppførselen hvis de ikke får føle på ekte konsekvenser)

Eleven får ikke fengsel, ikke bot, i verste fall vil h*n bli tvunget til å be om unnskyldning av retten, og DET fortjener faktisk denne eleven.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eleven har snakket med rektor og foreldre, og virket ganske samlet og "kald" ifølge rektor, men ifølge foreldrene angrer han og mente det ikke.

Selvfølgelig er foreldrene internalisert i å avdramatisere situasjonen men så lenge rektoren fikk det inntrykket h*n fikk synes jeg en anmeldelse er på sin plass. Greit nok at eleven er 16 men vedkommende må lære at slik oppførsel ikke er greit. Det vil også ha en preventiv effekt oven for folk i omgangskretsen til eleven.

Jeg ville snakket med ham på tomannshånd dersom du er flink til å takle slike samtaler. 

Skulle TS ha en samtale synes jeg det er bedre å ha med en tredje person som kunne observere eller være vitne i tilfelle det ble noen beskyldninger i ettertid. 

Lenke til kommentar

Krisemaksimering på sitt beste her. Det blir ingenting på rullebladet, det blir ingen bøter og det blir iallfall ingen fengsel.

Det blir kanskje en runde i konfliktrådet hvor det blir gitt en ordentlig unnskyldning og en lovnad om å aldri gjøre det igjen.

Lenke til kommentar

Enig med de som anbefaler anmeldelse.

Det i seg selv er ingen straff i rettslig forstand (det er det som kjent påtalemyndighetene som skal vurdere - og i dette tilfellet blir det neppe noen straff som vil ødelegge for elevens framtid), men et klart signal til eleven, og sannsynligvis hans omgangskrets, om at det er nulltoleranse for slik adferd.

Sammenlign gjerne med butikker med skiltet "Butikktyveri vil bli anmeldt" - jeg mener skolen bør ha et like ufravikelig prinsipp om at trusler/sjikanering mot skolens ansatte ikke tolereres.

Alternativt kan en softere tilnærming være å skrive hele anmeldelsen (har aldri anmeldt noen - er det et skjema man får fra politiet?) og ha den med i et møte med eleven, foresatte, rektor, verneombud, legge det på bordet og be eleven selv begrunne hvorfor anmeldelsen ikke skal leveres inn til politiet.

Forøvrig synes jeg kanskje rektor her viser litt lite ansvar for sin ansatte, du har tross alt blitt offer for sjikane på arbeidsplassen, og som ansatt på skolen - og ikke som privatperson. Derfor hadde jeg forventet at rektor tok mer tak i dette og ikke overlot det til deg å vurdere videre skritt. Men det er kanskje ikke slik det fungerer?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har TS lov å legge denne saken ut på nett selv om hun ikke gir seg til kjenne? Da må jo også det komme frem med en anmeldelse. Hun er jo lærer.

Så lenge ikke eleven identifiseres så er det innenfor gjeldene regler ja. Tråden er jo veldig generell.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bra at du kommer å diskuterer slike ting!!!

Jeg må si at det er vanskelig og gi deg et konkret svar om du skal annmelde eller ikke. Jeg sitter ikke med alle fakta, og er jo gitt den lille faktaen som du gir meg. På den måten kan det også være dumt med og anmelde, fordi det er ikke altid saken er vanskelig og vinkle riktig i forhold til å få en riktig "straff." Fordi det er jo det som faktisk skjer, 16åringen blir straffet. Men du skal nå få støtten min om at du klarer å gjøre en riktig avgjørelse, i forhold til hva du føler. Det er jo forståelig om du går for hvilke av de to valga du står for.

Men du skal ikke være redd for at du ødelegger livet til han her fyren. Har nå en veninne som jobber som vernearbeider selv med kriminell bakgrunn :) Det er nå litt sånt som skjer når man vokser opp. kanskje han lærer noe av hele saken? ^^ vist ikke så lærer han barna sine hvor uretferdig verden er, kanskje det er verdt det? :D

Lenke til kommentar

Forøvrig synes jeg kanskje rektor her viser litt lite ansvar for sin ansatte, du har tross alt blitt offer for sjikane på arbeidsplassen, og som ansatt på skolen - og ikke som privatperson. Derfor hadde jeg forventet at rektor tok mer tak i dette og ikke overlot det til deg å vurdere videre skritt. Men det er kanskje ikke slik det fungerer?

Dette synes jeg rektor skulle anmelde. Som skoleleder må h*n ikke tillate slik oppførsel mot egne ansatte. Du gjør en jobb på h*ns vegne.

Jeg tenkte det samme. Men jeg vet heller ikke hvordan slikt fungerer.

Det er vel ellers - til andre som har kommentert dette - ikke snakk om å "trekke det for retten". Det er snakk om å melde det til politiet, som så (det vil si påtalemyndigheten) vil vurdere reaksjoner og eventuell tiltale. Mest sannsynlig foreslår de vel konfliktrådet, dersom ikke guttungen legger seg flat og angrer før det kommer så langt.

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er bra at du kommer å diskuterer slike ting!!!

Jeg må si at det er vanskelig og gi deg et konkret svar om du skal annmelde eller ikke. Jeg sitter ikke med alle fakta, og er jo gitt den lille faktaen som du gir meg. På den måten kan det også være dumt med og anmelde, fordi det er ikke altid saken er vanskelig og vinkle riktig i forhold til å få en riktig "straff." Fordi det er jo det som faktisk skjer, 16åringen blir straffet. Men du skal nå få støtten min om at du klarer å gjøre en riktig avgjørelse, i forhold til hva du føler. Det er jo forståelig om du går for hvilke av de to valga du står for.

Men du skal ikke være redd for at du ødelegger livet til han her fyren. Har nå en veninne som jobber som vernearbeider selv med kriminell bakgrunn :) Det er nå litt sånt som skjer når man vokser opp. kanskje han lærer noe av hele saken? ^^ vist ikke så lærer han barna sine hvor uretferdig verden er, kanskje det er verdt det? :D

??

Anonymous poster hash: dab6f...984

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...