Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmelde elev for å true med vold på nettet - mulig?

Anbefalte innlegg

Har dessverre opplevd noe veldig ubehagelig nylig.

En elev (16-åring), har skrevet stygge meldinger om meg (er læreren hans) på nettet. Vil ikke skrive for mye av frykt for å bli gjenkjent, men i korte trekk så uttrykte han hat mot meg, og skrev at han skulle banke meg. Andre elever syntes dette var så grovt at de tok screenshot av det og viste det til foreldre og rektor.

Nå er det opp til meg om jeg vil anmelde eller ei. Jeg heller mer og mer mot å anmelde. Er mor, har små  barn, og tenker på det absurde i det hele - skal jeg gå å tenke på at kanskje/kanskje ikke denne eleven "banker" meg, og komme hjem med blåmerker til de små barna mine? Nei, føler at dette er uverdig at jeg må trekke en grense her.

Hva synes dere? Skal jeg finne meg i dette, og "bare" snakke med eleven, foreldre og rektor og få en unnskyldning, og så er det det hele?

Hva om eleven da bare trekker på skuldrene i ettertid, og kanskje senere går løs på andre, svakere mennesker(som f.eks . mobbeofre og andre på egen alder) på nettet?

Er det ikke best å trekke en grense her og nå, og hamre det inn -via politiet - at slik oppførsel faktisk ikke er greit, men forkastelig og straffbar?

Anonymous poster hash: 58804...f1d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lærere på diskusjon! Kult! Takk for din samfunnsinnsats!  :grin:

Er bare å anmelde han, kanskje han lærer no? At trusler selv om kun på nett faktisk kan føre med seg konsekvenser. Det er jo tross alt jobben din å lære ting, det er nesten din plikt å anmelde han. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Takk. :)

Ja, jeg vil gjerne at han skal virkelig forstå at dette ikke er greit på noen som helst måte. Samtidig vil jeg jo ikke ødelegge livet hans ved at han får noe på "rullebladet" sitt, selv om det nok er fortjent.

Lurer vel også på hvilke konsekvenser en eventuell anmeldelse får for denne eleven, rent juridisk sett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke si at livet hans er ødelagt av å ha en liten ting fra ungdommen på rullebladet. Om han truer lærerinna si får han muligens noe annet der innen han er 23. Har flere kamerater som har opparbeidet seg små filleting på rullebladet etter de fullførte VGS uten at det har hatt noe direkte innvirkning for livet deres. 

I henhold til loven kan trusler straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år, mens grove trusler kan straffes med fengsel inntil 3 år. Antar vel også at en anmeldelse kan treffes om det ønskes og han skjønte alvoret i hva han gjorde. 

Får jeg spørre hvilket alderstrinn eleven tilhører?

Lovdata: http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§263

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei lærer!

Vil bare starte med å si det samme som Rudde, takk for din innsats til de kommende generasjoner!

Over til temaet, jeg hadde selv anmeldt dette. Det er helt greit å få utløp for frustrasjon til en viss grad, men å komme med konkrete trusler med fysiske handlinger synes jeg det burde være nulltoleranse for i enhver sammenheng. Kanskje enda mer når det blir skrevet på nett, da mener jeg at man faktisk har all mulighet til å tenke over det man skriver før man poster det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, og takk.

Ja, tenker litt som deg. Eleven skrev fire innlegg som handlet om meg. Tre av dem handlet om noe a la det du sier om "frustrasjon" - for å gi en mild beskrivelse av det. Men et innlegg handlet om at eleven skrev direkte at han vil banke meg siste skoledag.

Dette er en elev som visstnok har begrunnet "ubruddet" sitt overfor foreldre og rektor med at han mener han fortjener bedre karakterer av meg! Det hele er virkelig absurd, og tror ikke det helt har sunket inn ennå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Får jeg spørre hvilket alderstrinn eleven tilhører?

16 år står det i åpningsinnlegget, sannsynligvis siste året på ungdomsskolen...?

Beklager, går litt fort i svingende her. 

Hei, og takk.

Ja, tenker litt som deg. Eleven skrev fire innlegg som handlet om meg. Tre av dem handlet om noe a la det du sier om "frustrasjon" - for å gi en mild beskrivelse av det. Men et innlegg handlet om at eleven skrev direkte at han vil banke meg siste skoledag.

Dette er en elev som visstnok har begrunnet "ubruddet" sitt overfor foreldre og rektor med at han mener han fortjener bedre karakterer av meg! Det hele er virkelig absurd, og tror ikke det helt har sunket inn ennå.

Står eleven for truslene han ytret selv etter at det ble tatt opp og han ble konfrontert med det? Om det er tilfellet er det ingen tvil om at jeg syntes en anmeldelse er på sin plass. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er mere effektivt å kalle både han og foreldrene inn til samtale. Du kan gjerne ha med deg en annen lærer også.

Og forklare at dette er ikke greit. Å gå rett til politiet blir litt for dumt når det er snakk om en sleivkjefta 16-åring som tøffer seg på nettet.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er mere effektivt å kalle både han og foreldrene inn til samtale. 

Ikke alltid. Problemelever har ikke sjelden problemforeldre. Og det er endel myrsnipeforeldre der ute som tar ungens parti, og så lærer de ingen ting av det. Det må man nesten vurdere. Hvis man (eller kolleger) kjenner foreldrene som fornuftige mennesker så kan det være verd et forsøk.

Hadde det vært min kone (hun er lærer også, heldigvis i 1. klasse for tiden) og eleven var 16 så hadde jeg vurdert det som alvorlig nok. Nå sier du vel at rektor har snakket med eleven: Hvilket inntrykk har han/hun av dette? Har rektor/skolen tatt affære overfor eleven eller foreldrene på noen måte, eller dytter de hele ansvaret for å reagere over på deg? 

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, there you go. Kall inn alle tre til et felles møte. Ha med deg rektor eller noen andre du stoler på i tilfelle de "rotter seg sammen mot deg". Men det virker jo ikke som det er tilfellet. Prat litt om nettvett. Folk sier mye rart når de ypper seg på internett. En 16-åring er fortsatt et barn, enten han tror det eller ikke.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Dette er ingen problemelev. Han har kun et par anmerkninger for å komme for sent til timen, glemt lekser en gang eller to, slike ting.

Det hele er derfor ekstra overraskende og surrealistisk.

Foreldrene til eleven er veldig skuffet og sinte på sønnen sin, og beklaget innstendig da de snakket med rektor.

Nei, skolen har ikke tatt affære utover å kontakte foreldre og informere. Virker som om det er opp til meg å reagere. Om skolen ikke gjør noe, føler jeg at jeg må anmelde, om ikke er det jo et signal om at det nærmest greit å gjøre slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS;

Terskelen for å dele følelsene sine på nettet er langt lavere hos tenåringer idag. Han har tydeligvis ikke nettvett i det hele tatt, som altfor mange kids nå til dags. Han dreit seg skikkelig ut, og som han sier, han mente det sikkert ikke. 
Sats på et møte mellom deg, rektor, han og foreldre i første omgang. Jeg tror det er nok å skremme han denne gangen, før evt anmeldelse.

Endret av iStereo
Fjernet sitering til slettet innlegg.
Lenke til kommentar

Jeg ville snakket med ham på tomannshånd dersom du er flink til å takle slike samtaler. Det er fort å få andre foreldre mot seg hvis en lager bråk. Du kjenner vel "sannhetene" om at det alltid er den voksne som må ta ansvaret for hvordan relasjonen er mellom voksen og barn? Det er ofte umulig for en voksen å "vinne" i en konflikt med et barn. En politianmeldelse vil kunne bli oppfattet som en offentlig innrømmelse av at du ikke fungerer som lærer. Det er ditt ansvar hvordan barn oppfører seg, og du sår det du selv høster, er liksom en vanlig tenkemåte (til og med blant noen lærere). 

Jeg ville forsøkt å trappe ned konflikten framfor å politianmelde. Det kan oppfattes av resten av klassen som lite modent å løpe til politiet om hjelp, og du kan da miste respekt i klasserommet. Demonstrer heller den klassiske kristne dyd om å tilgi og gå videre. Det er kanskje ikke rettferdig, men jeg tror det ofte kan være det mest fornuftige å gjøre. 

Det er uakseptabelt å bli truet slik du delvis beskriver, og jeg synes det er helt irrelevant om du har gitt riktige karakterer eller ikke. Det finnes klageordninger for dette som skal brukes i stedet for trusler og annet tøv. 

Endret av ærligøs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan anmelde ham, men det blir ikke mer enn 10 - 20 dagers fengsel. Hvis eleven ikke erkjenner straffskyld så kan det være vanskelig å få eleven fengslet. Hvis eleven erkjenner straffskyld hos politi avhøring så vil saken sannsynligvis gå over til domstolen. Hvis eleven ikke erkjenner straffskyld så vil saken sansynligvis bli henlagt på grunn av manglende bevis. Selv om du har en melding der eleven har truet deg. Så er det opp til dommeren å avgjøre om eleven får straff eller ikke. Taper du rettsaken så må du betale sakskostnader for deg selv og eleven. 

Endret av Rioter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende;  flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.
I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Endret av Slettet+3124
BB-kode trøbbel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...