Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

BMW X1, heving av kjøp. Hjelp!


Pluggen

Anbefalte innlegg

Hei igjen alle sammen! 

 

 

Før jul 2014 handlet min kjære mor en 2011 BMW X1 xDrive med automatgear med 105 000km på telleren.

Denne blei kjøpt av en bilforretning som har litt forskjellige merker, men skal være gode på "Premiummekene", med 1 års bruktbilgaranti.

 

Jeg var med å kikket, og ber selgeren om en norsk bil med "Cold Climate"-pakke og Webasto eller tilsvarende..

Etter kort tid får jeg spørsmål om hvordan denne kupèvarmeren fungerer, og jeg går ut for å sjekke ut dette, men finner da ingen Webasto. Ei heller noen tegn på "Cold Climate"-pakke.

 

14 dager etter kjøp skal bilen inn til en bremsevæskeservice som de ikke rakk før levering, og jeg spør samtidig om dette, uten noe fornuftig svar.

Jeg kommenterer da også på at det rister i ratt og bil under nedbremsing og ber de ta en kikk på skivene, (som visstnok var nye rund baut rett før vi handla) og casterforingene.

Svar: Alt var strøkent og de fant ingen feil eller vibrasjon.

Kort tid etter dette igjen, så tar indre baklykt v.s kvelden, også slutter PDC´en å virke, og ny time blir bestillt, men før jeg rekker å levere bilen inn til fiksing av dette, så kommer det opp varsel om bremseservice foran!

Bilen har nå kjørt ned rutene og takluka ved to anledninger, (drukningsrefleks) og dette blir påpekt for sjekk.

Risting i ratt og bil vedvarer, så jeg ber de sjekke sistnevnte punkter igjen.

Resultat: PDC blir fikset (En sensor var gåen) og bremsevarslingen blei fjerna og nullstilt siden den hadde røket.

Men: Fortsatt ingen feil på bremsene..

 

Januar/februar 2015:  Bilen åpner vinduene og takluke igjen helt vilkårlig, og den siste gangen dette skjer, så kommer det regn med påfølgende frost, og bilen blir bra våt med is på innsiden av de rutene som ikke lar seg åpne.

Jeg spør da også om gearkassen er som den skal da jeg syns den virker litt "brutal" til tider.

Ny time blir bestillt, med påfølgende resultat: Tilbakemeldingen er: Comfortmodulen har blitt kodet ut av systemet for at ikke dette skal gjenta seg.

De har også koda om litt, deriblandt er det ikke lenger automatiske kjørelys, bilen låser ikke dørene selv, blinker ikke når du låser opp/igjen bilen +++

Dette kan en bilkyndig/-innteresert finne i iDrive, men ikke min mor på 50+.

Sannheten var nok heller at de hadde kodet ut muligheten for å fjernstyre åpning/lukking av viduer o.l fra nøkkelen.

Bremsene er fortsatt uten feil sier de, og gearkassene nå om dagen er så "smarte" at de ikke alltid vet helt hvem gear de skal velge, i tillegg til at olja bruker tid på å bli varm i vinterkulda, ergo helt normal.

 

April: Ristinga i rattet er nå veldig godt synlig i rattet, og man kjenner det godt i bilen, og gearkassa gearer fortsatt ikke som forventet.

Min mor leverer bilen for å få lagt om til sommerdekk, og jeg sier ber henne si ifra om nevnte feil, nok engang.

Resultat: Som sist, og som forventet, så er det visstnok ingen feil ved noen av delene, og min mor drar hjem med helt nye dekk på bilen.

Når jeg er innom seinere samme dag for å høre hva slags tilbakemelding hun fikk, ser jeg bilen som ikke har de felgene jeg blei forevist når jeg var med under handelen.

Jeg kikker på dekkene som står på, og ser til min store forundelse at det er satt flett nye dekk på de ukjente felgene.

Joda, de har fortsatt lappene på dekkbanen, men de er slett ikke nye, ei heller av solid merke.

Federal SuperSteel produsert i uke 5, 2010!

Dagen etter drar jeg ut til forhandleren for å låne med meg en mekaniker for å vise hva jeg mener med at det rister i ratt og bil, og kjører ut.

Kommer ut der etter en noe ubehagelig "båttur" med bilen, og sier i første omgang i fra om hvorfor jeg er der, men at det er heller vrient å vise til denne ristinga med tanke på gynginga i bilen som kommer av de "nye" dekkene, og blir sendt avgårde for å få avballansert hjulene..

Resultat av ballansering: Det er ikke mulig å avballansere urunde hjul, og gynginga kommer av at det er over 1 (!!!!!!) cm. høydekast i samtlige dekk.

Får da noen brukte, men runde Conti EcoContact så det er mulig å kjenne ristinga under nedbremsing, og drar opp igjen til forhandleren.

Resultat av prøvetur: Etter å ha prata med fyren underveis og hørt han regelrett hakke tenner så innrømmer han at det kanskje er en ørliten kast i venstre bremseskive foran, og han vil bytte den ene.

Men han vil heise den opp for å se helt sikkert at det er den.

Jeg ber om å få bli med, og som mekaniker går jeg over fronten selv også:

Den lugger i begge hjula, og triller heller ikke fritt.

På sjekk av forstilling "røsker og river" jeg litt i hjula, og ved "endeleddssjekk" hører jeg klakking, og dette påpeker mekanikeren til forhandleren at ikke er endeledd, men tannstanga.

 

Det har underveis blitt bestilt time for sjekk av vindusproblemet hos merkeverksted, som jeg leverte bilen til i går.

Jeg ba de også om å sjekke over forstilling, bremser og gearkasse.

Midlertidig resultat: Jeg fikk telefon i går om at de trengte mer tid, og de lurte da på om de kunne ringe når den var klar i dag, noe jeg selvfølgelig takket ja til.

 

Resultat: Ikke funnet feil på comfortmodul, men denne blei resatt til (oppdaterte) fabrikkinstillinger så vi hvertfall skulle ha prøvd det.

Men, så får jeg resten av rapporten! 
Punkt 2: Slakk i indre bærearmsforing / casterforing v.s.

Punkt 3: Stor kast i skiver foran, mulig kast i skiver bak. Kalippere henger på?

Håndbrekk tar dårlig / ikke.

Punkt 4: Gearkasse er oppdatert og resatt til nye fab.innstillinger. Oljenivå sjekket OK, og oljen sjekket OK. Gearer fortsatt veldig hardt og frir vilkårlig med påfølgende konklusjon: Geakassa er utslitt!

 

Prater så med forhandleren etter å ha hentet bilen, og blir da møtt med beskjed om at de vil sette opp en time til sjekk av disse punktene, da for å overprøve den rapporten jeg fikk i dag vil jeg tro.

 

Det jeg har nevnt her, er de tinga jeg mener er av litt betydning, i tillegg er det mye småsurr som f.eks nullstilling av oljeskiftindikator uten at det blei gjort oljeskift. (Siste oljeskift var på 82k, neste var i følge forhandler på 113k, mens bilen sier at det er om 24k, altså på 135k. 

 

Mange småting har nok blitt glemt bort underveis og ikke tatt med her, men føler uansett at nok er nok her..

Her er det ting som jeg har sagt i lang tid, men ikke blitt hørt på, før nå.

Venter telefon ang. time for sjekk av dette ila. morgendagen, men jeg oppfatter ikke forhandleren som videre seriøs, og vil helst bare bli kvitt hele saken nå!

Hva skulle mor mi gjort om ikke jeg hadde tatt denne dansen for henne? Når jeg som mekaniker ikke blir hørt engang..?

 

Kom med spørsmål hvis det er noe!

Tips/veiledning taes imot med åpne armer! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering: Jeg dro i dag ut til forhandleren etter å ha forsøkt å få tak i rett person i to timer uten annet

resultat av at han jeg prøver å forklare saken for la på til slutt.

 

Karen blei med på en liten kjøretur, og kjenner sjøl at noe er galt med bremsene, men får bakoversveis når

jeg drar opp håndbrekket i 70 km/t og det eneste som skjer er at det rister i bilen uten anntydning til et eneste rykk..

Det la seg bare ut nok til å skape vibrasjon, men det er også det. Det holder ikke igjen bilen i gårdsplassen engang!

 

Han vil nå sette opp en ny time til sjekk av de feilene Bilsalongen fant, men dette vil de nå overprøve med sine "fagfolk",

og på beskjeden min om at mor mi ikke lenger føler hun kan stole på bilen og tør bruke den, så sier han kun at det er synd.

På oppfølgende beskjed om at jeg vil levere hele saken tilbake igjen, så sier han at det er en voldsom prosess, og at det

da må foreligge store feil eller mangler på bilen, men at de kan være behjelpelige med å selge bilen for henne, med det

tapet hun evt. får på det.

 

På spørsmål om en utslitt gearkasse er noe de regner med som en vesentlig feil får jeg beskjed om at de kan flushe kassa,

og at den da vil være som ny, men når jeg prøver å forklare han at det i beste fall kun vil utsette problemet fram til

garantien har gått ut, så kikker han bare dumt på meg.

 

Jeg kan legge ut bilde av rapporten fra merkeverkstedet i morgen, og jeg kommer nok snart til å skrive hvem forhandler dette gjelder!

 

 

Håper noen kan ta seg tida og bryet med å lese, og i såfall kanskje kunne komme med noe fornuftig til meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får meg på en måte ikke til å gjøre det før endelig avgjørelse er gjort, litt i tilfelle noen av de skulle vært her inne,

og litt fordet jeg er en litt for tålmodig sjel..

 

En ting er i hvertfall helt sikkert, at hvis det ikke blir en OK løsning, så kommer det ikke bare ut her

 

Det jeg kan si, er at det er et veletablert firma som ligger i bunn her, men at de har brått vokst veldig mye,

og en del av de ansatte har sagt opp jobben for å gjøre andre ting.

Ettersom de nå har hverken daglig leder, salgssjef eller verksmester, så lurer jeg på om det er de som har dratt..

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale at du innhenter enda en sakkyndigrapport, nå fra NAF.

NAF har enorm påvirkningskraft på blant annet forbrukerråd, forbrukertvistutvalg mm.

 

Videre må du nok innse at dere er i en tvist, og at du nå må kjøre denne tvisten gjennom de etablerte linjer den må kjøres gjennom, da er vel forbrukerrådet første instans, deretter må du belage deg på forbrukertvistutvalget vil jeg tro..

 

Bortimot et år total behandlingstid kan du nok beregne.

Det fine er at et oppgjør blir beregnet fra dagen tvisten oppstod mener jeg, altså vil renter beregnes gjennom tiden saksbehandlingen tar dersom man vinner saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med NAF, så de vil nok bli oppsøkt, men etter å ha betalt merkeverksted 6 644 kr, hadde jeg

håpet at deres rapport nå burde hjulpet litt (dette på oppfordring fra forhandler, som nå vil overprøve dette)

 

Forbrukerådet er allerede kontaktet, men siden han vi handla bilen av er en av de som har sluttet, har jeg blitt kasteball hos forhandler, og jeg har ikke fått de svarene skriftlig som forbrukerrådet gjerne ville hatt i saken.

Jeg har dog skrevet mail til de som de ba om, og heller ikke her fått svar (som forsåvidt styrker min sak)

 

Jeg håper egentlig på at jeg snakketøyet såpass i orden at denne saken snart blir avsluttet og bilen tilintetgjort for mitt vedkommende :)

Lenke til kommentar

Nok en liten oppdatering: Under mitt besøk hos forhandler på fredag, (prøvde å ringe først, men blei bare sendt rundt til alle andre enn han jeg ba om) så blir jeg lovet at verksmester på "hovedavdelingen" skulle ringe meg førstkommende mandag, altså i dag..

 

Surprise, surprise! Det gjorde han IKKE.

 

Lurer på om jeg må ut igjen der i morra, men da ta med meg et vitne..? (Kanksje en biljournalist fra lokalavisa er interessert? :p )

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noen som kjenner en motorjournalist i grenlandsområdet her?

 

Etter å ha fått beskjed om at jeg sto øverst på prioriteringslista til han som skulle følge opp saken på fredag,

og at han skulle ringe førstkommende mandag (i går) og jeg fortsatt ikke hadde hørt noe klokka 1400 i dag,

så dro jeg ut igjen...

 

Da får jeg en telefon, med han jeg skulle prate med i handa og beskjed om å prate med han.

 

Resultat: De skal få tak i en lik bil, også må jeg bli med på prøvetur med begge bilene og en "kundebehandler".

Time 2. juni klokka 09:00.

Ellers, så kan jeg si at all historikk der jeg har bedt om sjekk av bremser, forstilling og gearkasse er slettet,

for nå hadde de ikke hørt noe om det lenger. 
De hadde også vært i kontakt med merkeverkstedet, og nå visstnok fått beskjed om at de aldri har sagt at den

kassa var utslitt, og derfor så skulle de nå være så allrighte å ta en siste sjekk med en tilsvarende bil..

Lenke til kommentar

Bare sånn liten ting som kan være verd å sjekke. 

Jeg har selv hatt bmw'er og de er VELDIG nøpne på avbalanseringa på felgene..

Sleit med samme problemet som deg med risting, og til slutt fant jeg ut at senterringen var feil størrelse.. 1mm for "løs".

Bytta til rett sentreringsringer og hadde ikke en eneste vibrasjon i bilen lenger.. 

 

Bare et lite tips :)

Lenke til kommentar

Bare sånn liten ting som kan være verd å sjekke. 

Jeg har selv hatt bmw'er og de er VELDIG nøpne på avbalanseringa på felgene..

Sleit med samme problemet som deg med risting, og til slutt fant jeg ut at senterringen var feil størrelse.. 1mm for "løs".

Bytta til rett sentreringsringer og hadde ikke en eneste vibrasjon i bilen lenger.. 

 

Bare et lite tips :)

 

 

Det er ikke ringer på sommerhjula i hvertfall, og det blei etter den dekktabben deres, montert "nye" dekk og ballansert på nytt her for ikke lenge siden :)

 

Når det er sagt da, så vet jeg ikke hvorfor, men hverken sommer-, eller vinterfelgene er originale..

Lenke til kommentar

 

Bare sånn liten ting som kan være verd å sjekke. 

Jeg har selv hatt bmw'er og de er VELDIG nøpne på avbalanseringa på felgene..

Sleit med samme problemet som deg med risting, og til slutt fant jeg ut at senterringen var feil størrelse.. 1mm for "løs".

Bytta til rett sentreringsringer og hadde ikke en eneste vibrasjon i bilen lenger.. 

 

Bare et lite tips :)

 

 

Det er ikke ringer på sommerhjula i hvertfall, og det blei etter den dekktabben deres, montert "nye" dekk og ballansert på nytt her for ikke lenge siden :)

 

Når det er sagt da, så vet jeg ikke hvorfor, men hverken sommer-, eller vinterfelgene er originale..

 

 

Dekka har 0 å si.. dersom det faktisk mangler en sentreringsring på disse har du nok problemet der.. 

BMW er FRYKTELIGE å kjøre dersom det mangler på uorginale felger. 

Et alternativ er å få prøve noen originale som har original navdiameter. 

Lenke til kommentar

 

 

Bare sånn liten ting som kan være verd å sjekke. 

Jeg har selv hatt bmw'er og de er VELDIG nøpne på avbalanseringa på felgene..

Sleit med samme problemet som deg med risting, og til slutt fant jeg ut at senterringen var feil størrelse.. 1mm for "løs".

Bytta til rett sentreringsringer og hadde ikke en eneste vibrasjon i bilen lenger.. 

 

Bare et lite tips :)

 

 

Det er ikke ringer på sommerhjula i hvertfall, og det blei etter den dekktabben deres, montert "nye" dekk og ballansert på nytt her for ikke lenge siden :)

 

Når det er sagt da, så vet jeg ikke hvorfor, men hverken sommer-, eller vinterfelgene er originale..

 

 

Dekka har 0 å si.. dersom det faktisk mangler en sentreringsring på disse har du nok problemet der.. 

BMW er FRYKTELIGE å kjøre dersom det mangler på uorginale felger. 

Et alternativ er å få prøve noen originale som har original navdiameter. 

 

Det var ikke som at de mangla på disse hjula, men de er riktig ift. nav-diameter :)

 

Har hatt noen andre BMW´er oppigjennom også, så kjenner problemet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...