Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål vedrørende midlertidig ansettelse/vikariat

Benbjo

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har noen spørsmål vedrørende midlertidig ansettelse/vikariat i en bedrift og rettigheter/krav. Blir svært takknemlig om noen kan opplyse meg litt.

Kona er for tiden midlertidig ansatt i en bedrift. Først gjennom et vikarbyrå (August 2014) før hun fikk midlertidig ansettelese direkte i bedriften (November 2014). Dette er en 100%-stilling. Kontrakten utløper i utgangspunktet 1. sep 2015. 

Sammen med min kona begynte flere andre på vikariet. Noen av disse har sluttet, andre har fått fast ansettelse. I dag fikk disse faste ansatte en lønnsforhøyelse, men ikke de som fortsatt var midlertid ansatte/vikarer. Er dette lov? Jeg regner med at det er det, men virker utrolig rart. Disse utfører samme arbeid og ble ansatt samtidig. 

Har hun noen andre krav ift å bli fast ansatt eller lønn? Hun vil gjerne bli i bedriften, men føler seg litt urettferdig behandlet. 

Har let meg opp på denne siden: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966#11uten å bli særlig klokere. Hennes ansettelsesforhold kan til nøds gå under punkt 4. Vikariater, men så vidt jeg vet har hun ikke erstattet noen som er i permisjon/ferie. Bedriften trengte flere ansatte, men usikkert over hvor lang tid / hvor mange. Dette er kanskje godt nok grunnlag? 

Hovedregelen er at arbeidsforholdet avsluttes etter den avtalte tidsperioden. Dersom arbeidsforholdet fortsetter utover avtalens utløp kan dette tyde på at arbeidet ikke lenger er av midlertidig art slik loven krever. I så fall vil arbeidstaker kunne ha krav på fast ansettelse.

Kan dette tolkes som at hun har krav på fast ansettelse dersom hun blir tilbudt ny kontrakt utover august i år? 

I utgangspunktet vil det være lov å ansette en vikar i et nytt vikariat når det forrige er over. Dette gjelder likevel ikke hvis det er et konstant vikarbehov i virksomheten. Da vil vikaren kunne ha krav på fast ansettelse i det omfang det konstante vikarbehovet gjelder.

Betyr dette at bedriften står fritt til å ikke forlenge kontrakten, men kan ansette en ny vikar i samme stilling i stedet? 

Denne her forstår jeg heller ikke:

Arbeidstaker som blir sagt opp eller ikke blir reengasjert på grunn av nedbemanning, har fortrinnrett fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse.

Fortrinnsretten gjelder bare dersom arbeidstaker er kvalifisert for stillingen, og dersom arbeidstakeren har vært ansatt i virksomheten i til sammen minst 12 måneder de siste to årene.

Fortrinnsretten gjelder ett år fra oppsigelsestidens utløp. Fortrinnsretten gjelder ikke arbeidstaker som har vært ansatt i vikariat.

Skilles det mellom vikariat og midlertidig ansettelse? Eller gjelder øverste avsnitt kun faste ansatte? Hvorfor presiseres da da "ikke reengasjert"?

Har bedriften lov til å si opp/ikke forlenge kontrakten for så å ansette en ny fast arbeidstaker?

Takker for svar og klargjøringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken lønnsøkning var dette? Ansiennitet, stillingsendring eller noe alle med fast stilling fikk?

Dersom det siste kan jeg nesten helt sikkert si at kona også har krav på dette (og muligens etterbetaling av tapt lønn).

Lenke til kommentar

Var vel ift med generell lønnsøkning nå i mai. Ganske sikker på at alle de faste fikk det, men kan sjekke. Om du har noen kilder på at hun har krav på det så hadde det vært flott! Er jo ikke vits å lage bråk om det ikke stemmer mener jeg

Lenke til kommentar

Etter nærmere undersøkelse så skal dette være spesifisert i arbeidskontrakten.

8. Lønn
Avtalen skal inneholde den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966

Lenke til kommentar

var det ikke noe i den nye arbeidsmiljøloven som inntraff for et et par år siden som tilsa at man har rett på likelønn som innleid? både lønn og andre fordeler.

Jo, ved innføringen av vikarbyrådirektivet.

§ 14-12 a.Likebehandling av lønns- og arbeidsvilkår ved utleie fra bemanningsforetak

(1) Bemanningsforetaket skal sørge for at utleid arbeidstaker minst sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom arbeidstaker hadde vært ansatt hos innleier for å utføre samme arbeid, når det gjelder: a) arbeidstidens lengde og plassering, b) overtidsarbeid, c) varighet og plassering av pauser og hvileperioder, d) nattarbeid, e) feriefritid, feriepenger, fridager og godtgjøring på slike dager, og f) lønn og utgiftsdekning.

Lenke til kommentar

var det ikke noe i den nye arbeidsmiljøloven som inntraff for et et par år siden som tilsa at man har rett på likelønn som innleid? både lønn og andre fordeler.

Jo, ved innføringen av vikarbyrådirektivet.

§ 14-12 a.Likebehandling av lønns- og arbeidsvilkår ved utleie fra bemanningsforetak

(1) Bemanningsforetaket skal sørge for at utleid arbeidstaker minst sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom arbeidstaker hadde vært ansatt hos innleier for å utføre samme arbeid, når det gjelder: a) arbeidstidens lengde og plassering, b) overtidsarbeid, c) varighet og plassering av pauser og hvileperioder, d) nattarbeid, e) feriefritid, feriepenger, fridager og godtgjøring på slike dager, og f) lønn og utgiftsdekning.

Takk for den, men nå er hun midlertidig ansatt i bedriften, ikke gjennom et bemanningsforetak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...