Elvis Plesly Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Hei! Jeg er 18 år gammel, med god erfaring og kunnskaper. Jeg har nå fått en jobb i en salgsbransje. Jeg tenkte i utgangspunktet å bare følge tarifflønnen, men hva blir i så fall lønnen for meg? Noen som vet? Og er det noen måte jeg kan "sikre" meg den beste lønnen for meg? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Melde seg inn i en fagforening er en god begynnelse. Lenke til kommentar
blured Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 (endret) En tariffavtale er en avtale mellom en fagforening og en arbeidsgiver eller en arbeidsgiverforening om arbeids- og lønnsvilkår eller andre arbeidsforhold. Altså kan ikke vi si noe om (1) det finnes noen inngått tariffavtale der du jobber, og (2) hva den eventuelt er på. Ellers så regner jeg med at du (om det forekommer en avtale) ligger på nederste lønnstrinn for de over 18 år, med mindre du har noen helt konkrete erfaringer eller kompetanser du kan vise til. Men da må du i så fall gå inn og forhandle om dette med sjefen din / arbeidsgiver. Det pleier også å være greit å spørre om hva slags lønn du vil få f.eks på jobbintervjuet, evnt. i kjølvannet av at du tilbys jobben. Videre så skal lønna defineres i arbeidskontrakten din. Endret 12. mai 2015 av blured Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 12. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2015 Skal jeg melde meg inn i fagforening (LO, er den god?) før eller etter jeg starter jobben? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Skal jeg melde meg inn i fagforening (LO, er den god?) før eller etter jeg starter jobben? Om jobben har tariffavtale med en fagforening melder du deg inn i den fagforeningen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Hei! Jeg er 18 år gammel, med god erfaring og kunnskaper. Jeg har nå fått en jobb i en salgsbransje. Jeg tenkte i utgangspunktet å bare følge tarifflønnen, men hva blir i så fall lønnen for meg? Noen som vet? Du formulerer deg som om dette er noe du har styring over. Men når du har "fått jobb" er jo vanligvis tiden for å forhandle forbi, du har allerede bundet deg. Og uansett er det jo sjeldent man som 18-åring (hva har du slags "god erfaring" egentlig?) har veldig sterke forhandlingskort, vanligvis er dette temmelig ensidig fastsatt av arbeidsgiver (eller i tariffavtale) i denne typen arbeid. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 12. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2015 Det jeg mener med at jeg har fått jobb, er at jeg er blitt innkalt. Etter intervjuer vil de nå ansette meg. Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem med lønn osv. Lenke til kommentar
blured Skrevet 12. mai 2015 Del Skrevet 12. mai 2015 Er vel bare å spørre arbeidsgiver/sjefen din om hva du vil få i lønn? Hadde du hatt noe relevant erfaring, så ville dette vært aktuelt å diskutere under jobbintervjuet. Men ettersom det ikke ble diskutert / var noe å snakke om, så får du antakelig det som er definert som minstelønn/begynnerlønn i bedriften. Mulig det er snakk om noe provisjon også, ettersom det er salg, men det får du nesten bare høre om. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 13. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2015 Okei, så bare å spørre. Tusen takk Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Når du får tilbud om jobb etter intervjuet så vil det i jobbtilbudet stå at du blir tilbudt fast/deltidsstilling som xxxxx, med oppstartsdato xx.xx.xx og med lønn på X kr. Då er ballen på din banehalvdel og du kan då velge å enten: 1) Takke ja til stillinga med dei vilkåra og tilbuda som framstår i tilbudet. 2) Takke nei fordi f.eks. lønna er for lav. 3) Komme med eit mottilbud. Kor store reelle forhandlingsmuligheiter du har vil være avhengig av kva stilling det er snakk om, kva utdanning/erfaring du har og kor god tilgang det er på jobbar innanfor det same området. I praksis så vil du nok på ein slik jobb få eit "take it or leave it" tilbud der du enten takker ja til jobben med den lønna du har blitt tilbudt, eller så takker du nei og arbeidsgiver ansetter nokon andre som er villige til å akseptere den tilbudte lønna. Har du relevant erfaring eller liknande som gjer at arbeidsgiver vil helst ansette akkurat deg så vil du ha betre forhandlingskort. Det skader ikkje å spørre om arbeidsgiver kan tilby meir i lønn, men i praksis er det vanskelig å vinne fram når du søker din fyrste jobb. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 14. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2015 Men hva er den laveste tarifflønnen per dags dato for min alder? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Men hva er den laveste tarifflønnen per dags dato for min alder? Det spørs hvilken tariff bedriften går under og om de faktisk har en tariffavtale. Det finnes ingen minstelønn i Norge, så du finner all slik info i den aktuelle avtalen til bedriften. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 14. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2015 Dere medlemmer på diskusjon.no er fantastiske! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå