Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bot fra BIR

Anbefalte innlegg

Hadde en del papp liggende i boden som jeg ønsket å kvitte meg med. Fylte opp bilen og kjørte til nærmeste BIR returpunkt for papp (Konteiner hvor man kaster glass/papp o.l.). Denne var veldig full, men klarte å kaste mesteparten av pappen inn i den. Flere hadde satt mye papp opp til konteineren siden det ikke var plass, så jeg satte de få boksene jeg hadde igjen, fint sammen med dette opp mot konteineren.

Nå noen uker etter har jeg fått brev i posten fra BIR. Hvor det står at de har funnet en pappeske med mitt navn på, og diverse bilder fra konteineren. Siden de har funnet mitt navn der anser de at det er jeg som har forsøplet plassen. Det står videre at jeg vil få en bot på 2000kr for forsøpling og kostnad for opprydding av arbeidet. 

Kan de gjøre dette? Om jeg måtte legge 1 pappeske utfor konterineren grunnet den var full, hvor det allerede lå titalls esker fra før, og må betale 2000 kr for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg er ikke sur fordi de tar betalt får å rydde opp. Det jeg er sur for er:

1. Konteineren var full, de burde ha tømt den.

2. Jeg la totalt 2 små pappesker utfor konteineren, og det må jeg betale 2000,-

3. Jeg "følgte strømmen" da det lå en fin stabel papp ved siden av konteineren og tenkte at det var måten man gjorde det på (Det ville tatt en kar 1 løft å løfte denne ryddige stabelen opp i konteineren sin). Hadde det ligget strødd med papp rundt konteineren hadde jeg selvfølgelig ikke kastet det der, men dette var en "ryddig stabel papp".

4. Om de tar 1000,- pr eske de rydder (Som de nå har gjort i mitt tilfelle), hadde jeg satt pris på ett brev med alternativet å rydde disse to eskene selv. 

Endret av PBinnern
Lenke til kommentar

Du har enkelt og greit brutt deres regler, og derfor kan de bøtelegge deg.

Forskiften deres finner du her: http://www.bir.no/Documents/Forskrifter/veilederBM.pdf

Nå er det heldigvis ikke sånn her i landet at man bare kan lage seg noen regler og så bøtelegge alle som bryter dem.

"Da lager jeg herved en regel om at Zash må betal meg 10 kroner hver gang han promper."

Nei du, det funker ikke sånn.

Lenke til kommentar

Du har enkelt og greit brutt deres regler, og derfor kan de bøtelegge deg.

Forskiften deres finner du her: http://www.bir.no/Documents/Forskrifter/veilederBM.pdf

Nå er det heldigvis ikke sånn her i landet at man bare kan lage seg noen regler og så bøtelegge alle som bryter dem.

"Da lager jeg herved en regel om at Zash må betal meg 10 kroner hver gang han promper."

Nei du, det funker ikke sånn.

Men igjen, det er regler mot forsøppling, som dette regnes som, selv om det er ved en kontainer...

"§ 28.(forbud mot forsøpling)

Ingen må tømme, etterlate, oppbevare eller transportere avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Bestemmelsen i første punktum gjelder også skipsvrak, flyvrak og andre liknende større gjenstander.

Første ledd er ikke til hinder for at avfall blir tatt hånd om på opplagsplass eller i behandlingsanlegg med tillatelse etter § 29 eller for at avfall blir levert dit.

Den som har overtrådt forbudet i første ledd, skal sørge for nødvendig opprydding."

Lenke til kommentar

Men igjen, det er regler mot forsøppling, som dette regnes som, selv om det er ved en kontainer...

Ingen må tømme, etterlate, oppbevare eller transportere avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Bestemmelsen i første punktum gjelder også skipsvrak, flyvrak og andre liknende større gjenstander.

Første ledd er ikke til hinder for at avfall blir tatt hånd om på opplagsplass eller i behandlingsanlegg med tillatelse etter § 29 eller for at avfall blir levert dit.

Den som har overtrådt forbudet i første ledd, skal sørge for nødvendig opprydding."

Her refererer du til loven. Det er forskjell på loven og reglene til et privat selskap. I loven står det at man skal sørge for nødvendig opprydning. Det er noe ganske annet enn å betale "bot" til et privat selskap fordi reglene deres sier det.

Lenke til kommentar

Her refererer du til loven. Det er forskjell på loven og reglene til et privat selskap. I loven står det at man skal sørge for nødvendig opprydning. Det er noe ganske annet enn å betale "bot" til et privat selskap fordi reglene deres sier det.

Naa er ikke BIR et privat selskap, men et kommunalt aksjeselskap.

Hjemmelen de har til aa gi deg bot finner du i forurensingsloven paragrag 79. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-03-13-6/KAPITTEL_10#KAPITTEL_10

Endret av Zash
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om dette er deres regler, burde ikke de da stått på returpunktet? Jeg må altså gå på nettet først får å lese meg frem til at når de ikke klarer tømme en STAPPFULL konteiner så kan man ikke lage en fin bunke ved siden? 

Burde ikke de få en bot får å ikke klare tømme denne? Mtp. at det allerede lå en bunke med papp her, viser det jo at den har vært full en stund...

Skal vertfall sende inn en klage på denne boten... 2000,- for 2 pappesker... ^^

Edit: Og nei, er ikke sånne som meg som får disse punktene stengt, men de som kaster kjøkkenet sitt der... Jeg forsøkte å kaste det man skal kaste på ett returpunkt...

Endret av PBinnern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg er flittig bruker av returpunkter, og møter dette av og til: Er det så fullt at man ikke får levert, så får man ikke levert. Da må man enten dra til et annet returpunkt, til en miljøstasjon eller ta det med hjem og levere ved en annen anledning.

Lenke til kommentar

Har du vurdert å ta kontakt med BIR sin kundeservice og forklare deg til dem? Om kontaineren ofte er full kan det jo hende de er greie.

Forøvrig er det ofte saker som dette i media. Her er en jeg fant. Mener og å huske at ei som nektet å betale endte opp i rettsak. Som hun tapte.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Soppel-synderen-avslorte-seg-selv-3145945.html

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Finner jeg en adresse i containeren utenfor jobb, (som har hendt) tar jeg med søpla å setter den utenfor døra dems...

Samme da jeg jobba i et vaktmesterfirma. Papp som sto utenfor søppeldunkene fordi de ikke hadde bry til å rive det til så det fikk plass oppi.. Opp til døra til leiligheten dems / Timeliste: ekstra papp - 1t ekstra faktura. (leil xxx om det var adresse)

Søpla di skal ikke være andres problem. Fører gjerne til ekstra arbeid. Som man skal ha betalt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...